Hoe word je productiever als producer?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Dag mede-muzikanten,

Ik ben dol op muziek maken, maar een ding houdt me tegen: het kost me zoveel tijd! Voordat ik van idee tot een afgeronde track kom ben ik zo weken verder. En meestal kan ik het nummer dan al niet meer uitstaan. :frons:

Daarom 2 vragen:

1. Lukt het jullie wel om snel tracks af te maken?
2. Hoe dan?

Inspiratie is bij mij zelden het probleem. En ik heb nog minstens 7 tracks die het verdienen om goed gearrangeerd en afgemixed te worden. Maar zover kom ik vaak niet. Alle tips zijn welkom! :halleluja
 
Tja, klinkt heel herkenbaar.

Wat ik inmiddels geleerd heb is om te bepalen wat je echt wilt en wat je echt leuk vindt.
Zo wil ik best graag goed geproduceerde tracks maken, maar dan vervalt het vaak in veel (klik) werk en ben ik het nummer spuugzat als hij klaar is.
Ik beleef het meeste plezier aan pielen en jammen, maar dan heb je vaak geen resultaat en heb je vele onafgemaakte tracks.

Voor nu heb ik een tussenweg gevonden: 2x MC707 (kan met elke groovebox), DJ mixer en wat externe bakjes er om heen.
Kan ik willekeurig aan diverse thema's werken op de twee grooveboxen en daar vervolgens ook mee jammen om vervolgens wat (re-)mixen op te nemen.
Ben ik ook direct klaar voor live dingen.
Nadeel is dat het niet altijd perfect klinkt (wat ik wel nastreef) en er zitten wellicht wat foutjes in.
Is dat echt erg? Eigenlijk niet. Ik hoef er niet mijn brood mee te verdienen, het is een hobby.
Vroeger deed ik ook veel jammen en die re-mixen waren niet perfect, maar hadden vaak wel een hele fijne flow. Alsof er een verhaaltje verteld werd.
Ik had veel plezier gedurende het hele proces van voorbereidingen tot aan het opnemen van de re-mix.
Naderhand kon ik er ook nog met plezier een paar keer naar luisteren.
Waarom beperken tot losse nummers als je ook sessies van een uur of zo kan produceren?

Maar wat vind jij?
 
niks zo ellendig als een aan track zitten editten. Ik heb 't meestel lol als ik één dag wat hardware programmeer en de dag erna er live mee aan de slag ga, pakweg 20 a 40 takes mee opneem, dan enkel de beste houden, er een begin eindpunt aan faden, beetje compressie en limiter op en hop op soundcloud.
Wat helpt is de boek lezen die ableton heeft uitgebracht,staat vol tips die werken voor elke workflow.
geef jezelf eens een 20 minuten per geluid (ritme, lead, bass enz) (incl opname) en leg laagjes. Zie wat 't je brengt.
 
Mijn probleem is eigenlijk dat ik vaak te snel tracks af wil hebben en vervolgens vaak daarna toch weer van alles moet bijwerken, editen etc.
Dat kan me erg tegenstaan en ik loop mezelf hierin nog weleens voorbij.
Kwantiteit moet vooral niet de overhand gaan krijgen.
De kwaliteit moet hierin behouden blijven.
 
Dag mede-muzikanten,

Ik ben dol op muziek maken, maar een ding houdt me tegen: het kost me zoveel tijd! Voordat ik van idee tot een afgeronde track kom ben ik zo weken verder. En meestal kan ik het nummer dan al niet meer uitstaan. :frons:
allemaal wel herkenbaar...

accepteren dat het nou eenmaal tijd kost? Want je hebt er wel lol in toch :)

Wel helpt het om zodra het begint te irriteren of je vast loopt het nummer aan de kant te leggen en met iets nieuws te beginnen. Dan open je vervolgens hier en daar een onafgemaakte track en doe je er weer eens een laagje bij.

Soms is het ook leuk en uitdagend om bijvoorbeeld een aantal tracks binnen dezelfde stijl te maken die bij elkaar passen. Bv eerst een basis beat en baslijn neerleggen van een paar tracks, dan uitbouwen.

​​​​​​En productiever worden betekent niet altijd meer plezier of voldoening
 
Ben een manual aan het schrijven waar dit onderwerp ook in voorkomt. Maar deze laat nog even opzich wachten. Dus hier een kleine tip...

Leer een structuur aan (stappenplan) die het beste werkt voor jou, en probeer daar dan niet al te veel van af te wijken. Leer wat je patronen en gewoontes zijn die jou er van weerhouden om een track af te maken. Waar is het dat je blijft haken? Wat is jou valkuil? Probeer hier van bewust te worden / zijn tijdens het maken van muziek.
Voor de een kan het zijn dat ie te lang blijft doorgaan terwijl er geen inspiratie is. In dat geval moet je wat anders gaan doen. En sommige mensen zijn snel afgeleid door bijvoorbeeld het internet. Als je hier mee te maken hebt zorg je dat je telefoon niet in je studio ligt en het internet op de computer staat uitgeschakeld. Wellicht ook een idee om dan te kijken wat er achter zit dat je steeds op het internet terug valt. Dit zijn gewoon wat random voorbeelden.

Zelf begin ik eerst met een idee, deze werk ik uit, en als allerlaatst ga ik me bezig houden met de mix. Het idee word gemaakt en uitgewerkt in een goed bedachte en gevulde template zodat het meest eigenlijk al direct redelijk goed klinkt. Mijn valkuil is namelijk dat ik tijdens het creatieve process al ga af mixen waardoor of het idee verdwijnt of ik te lang blijf hangen.

Je geeft zelf aan dat je nog 7 tracks hebt liggen, maar er niet aan toekomt om deze af te maken. Wat zit daar achter?
 
Een lastig en herkenbaar fenomeen. Ik ben er vanaf gestapt om te proberen iedere seconde van een track te plannen en tot perfectie op te poetsen maar juist proberen de invallen en ideeën zo snel en goed mogelijk te vangen en er daarna niet meer al te veel aan te doen. Alle fouten beschouwen als leermoment voor de volgende track en niet teveel terugkijken. Dit is lastiger als je in scherp omgrensde genres werkt met allerlei conventies, maar voor mijn eigen wat meer experimentele insteek werkt dat best goed. Ook stop ik tegenwoordig eerder met pogingen die niet lukken. Het kost vaak minder tijd om met iets heel nieuws te beginnen dan een track die half is maar waar je niet mee verder komt proberen af te maken.
 
Ik hoor dit euvel vaker voorbij komen. Heb daar zelf totaal geen last van eigenlijk.
Moet je maar zin in hebben om weken met een track bezig te zijn zeg. Damn. Is aan mij niet besteed.
Wellicht leggen de mensen die hier last van hebben en dus echt een week of meer met een track bezig de lat veels te hoog ?
 
Goede tips en suggesties tot dusver :okdan: Het klopt wat je zegt ZoinK, ik leg de lat absoluut hoog. Maar ook omdat ik weet dat ik erover heen kan. En dan neem ik geen genoegen met minder. Anderen kunnen dat misschien. Ik niet, ik wil steeds een stapje beter.

Waardevolle tips ook metatron. Misschien moet ik inderdaad sneller doorpakken en niet teveel prutsen op de mix. Dat is inderdaad wel een valkuil.

Wat betreft die 7 tracks: ik vind nieuwe nummers maken veel leuker :D Terwijl die 7 waar ik het over heb echt potentie hebben. Maar ik ben druk met mijn werk en als ik tijd heb voor muziek is oude nummers afmaken niet het eerste waar ik aan denk. Misschien moet ik mezelf wel een deadline stellen? Voor het einde van het jaar 5 nummers af. En dan knopen doorhakken.

Herkenbaar ook Roonan. Ik heb mijn oude Roland MC-505 uit de mottenballen gehaald en heb daar veel plezier aan. Ook al doet de helft van de knoppen het niet meer. Want teveel met de muis werken en beeldscherm staren is ook een valkuil.

Het leukste vind ik als je loop te prutsen en je iets bijzonders te pakken hebt. Dan is het alleen nog zo'n lange weg van inspiratie naar een voltooide track. Eigenlijk precies wat jij zegt Von Naphoven. Die momenten van pure inspiratie zijn gaaf. Maar door alle mogelijkheden raken ze vaak ondergesneeuwd en ben je - als je niet uitkijkt - meer programmeur dan muzikant.

Desondanks heb ik al veel geleerd hoor. Vroeger maakte ik nooit wat af en nu toch minstens 4 tracks per jaar. Ik wil alleen meer en sneller, want ik voel dat er nog veel meer in zit. :W
 
Wel herkenbaar hoor :) weliswaar geen weken, maar af en toe kom je gewoon niet verder ondanks dat je voelt dat er nog van alles bij moet. Gewoon ff het project aan de kant zetten, je hebt immers geen deadline als je het gewoon voor de leuk doet toch? Zijn genoeg andere dingen te doen in de studio :) Beetje sounddesignen, beetje pingelen. Af en toe maak ik ook gewoon wat basslinetjes of riffjes en sla die op zodat ik ze later kan gebruiken. Hetzelfde met SFX en dat soort dingen. Dat komt dan later bij het arrangeren van pas :)
 
stapje beter.
Wie niet?
Maar 4 affe tracks in een jaar is m.i. wel erg mager. Of het moeten echt ab-so-lu-te bangers zijn.
Kijk het linke is ook met muziek dat je zelf als maker natuurlijk niet weet wat een track gaat doen. (als in "hoe ie ontvangen wordt door de eindgebruikers/DJs/Luisteraars")
Ik vind vaak als ik naar tracks krijg die ik opgestuurd krijg dat ik duidelijk kan horen dat er een hoop aandacht aan is besteed (dus bijv. goeie mix, leuk gearrangeerd) maar dat de track "het" gewoon niet heeft.
En een track die "het" wel heeft is gewoon nog steeds goed. (gewoon omdat de muziek pakkend is (en dat kan van abstracte techno to pop too Boombap...whatever.)

De truc zit em (m.i.) dus meer ih schrijven van een goeie song. En daar mag je de lat best hoog bij leggen. Dat uitleggen/arangeren is binnen een middag wel klaar.
Voor mij werkt het iig niet als ik daar dagen (of zelfs weken las ik net) mee bezig ben, net als een goed schilderij moet het een moment pakken wat klopt. Dus het hele idee moet echt in 1x staan.
Dat je er dan daarna nog een dag (of een paar dagen) aan poetst om het op te krikken / verrassender te maken vind ik allemaal prima. Maar in weze staat (bij mij dan) alles al.

Ach zo zie je maar, ieder zn eigen aanpak.
Wilde er ook nog even bij vermelden dat deadlines voor mij wel werken. Je krijgt een verzoek, dat moet dan en dan af....Kweeni, voor mij werkt het wel.
 
Koffie natuurlijk : )

Andrew Huang heeft meerdere videos over dit onderwerp, in eentje legt hij uit hoe hij aan meerdere tracks tegelijk werkt.
En ze beetje bij beetje afmaakt, ookomdat hij soms nog niet weet hoe een track verder moet.

Voor mij werkt het om te bedenken dat ik een track 80-90% af moet maken, voordat ik weer 10 opzetjes nieuwe maak,
En ook ,om niet teveel tijd te besteden aan een track die eigenlijk niet van de grond gaat komt.

https://www.youtube.com/watch?v=NEy9L7zyrGE

En natuurlijk niet teveel tijd verklooien met videos kijken over gear die je niet kan betalen, of hoe anderen werken, maar gewoon DOEN : )
 
Ok brn maar een hobbie 'muzkant' maar hier mijn 5 cents.

Ik heb sinds 1 jaar gewoon iedere keer als ik een paar uur heb een nummer.
​​​​​​
Door in een band setting moet denken. Ook al maak je electronische muziek. Baslijn, beat, keys/pads en evt lead. Met die elementen een 8 bar pattern maken en als je in de flow raakt het geheel gelijk uitwerken to 4 min of meer.

Forceer me zelf om niet te mixen en fx te mieren neuken. Moet soms mensen uitleggen waarom ik dat dus doelbewust niet doe in de opname/ schrijf fase.
het is een verleiding die je moet weerstaan.

Leg je zelf berkingen op.

Creeer concepten die je uitmelkt en onderzoekt.

Als je in een glow raakt werk het gelijk helemaal ruw en snel uit. Doe je dat niet dan iz het weg period

Ik geloof niet in nummers die in dagen of weken tot stand komen. Alles tot in de details uitwerken enz. Dat soort muxiek raakt md gewoon vaak niet. Tuurlijk ken ik het wel dat je een ideetje hebt wat nog niet echt werkt waar je later op terug komt en het wel uitwerkt.
maar de beste sessies komen in 1 flow.

Maak een jam situatie, werk de jam later uit als nummer. Das natuurlijk ook weer een beperking die je jezelf oplegt.

Weten wat je wilt gaan doen en dat ook doen werkt vaak ook goed. Dus denk eens na over wat je gaat maken. En voer dat dan uit.

Als je een ideee uitwerkt moet je eigenlijk je kritisch analitische gedachten onderdrukken en het kind de baas laten zijn.
want die frontale cortex die sloopt de beste ideeen voordat ze uitwerkt raken. Die maakt veel sessies onproductief.

Werk ook vaak met mensen samen. Om nog meer dimendies
 
(...) gewoon iedere keer als ik een paar uur heb een nummer. (...) Weten wat je wilt gaan doen en dat ook doen werkt vaak ook goed. Dus denk eens na over wat je gaat maken. En voer dat dan uit.

Dit deed me onmiddellijk denken aan Bryn Jones (Muslimgauze). Als iemand een hoge productiviteit had, dan was hij het wel. In een interview zei hij eens dat een nummer meestal 3 uur tijd kostte om het op te nemen en te mixen. Het nummer had hij al van te voren bedacht, z'n strategie lijkt dus sterk om wat flyweight ook doet.
 
Maar 4 affe tracks in een jaar is m.i. wel erg mager.

Er zijn verzachtende omstandigheden hoor :D 3 jonge kinderen, eigen bedrijf en de hele dag al achter een beeldscherm. Dan is de pijp 's avonds wel leeg en heb ik geen zin in nog meer 'werk'. Maar het mag inderdaad wel meer.

Waarbij ik ook moet zeggen dat mijn aandacht vaak verslapt als ik op 80% zit. Dan is het leuke werk gedaan en wil ik weer wat nieuws. Misschien heeft dat wel gewoon met discipline te maken. Hmmm, stof tot nadenken :okdan:
 
Het lijkt me beter weinig goede tracks te maken dan veel slechte.. :-)

Voor mij is het leerzaam tracks zo veel mogelijk 'af' te maken. Wel heb ik voor mijzelf een grens gesteld van max. 1 maand over een track doen. Dan zit ik niet een hele maand te ploeteren, maar las ik regelmatig pauzes in om er weer fris naar te kunnen luisteren. Overigens ben ik nooit helemaal tevreden over mijn muziek. Ik heb echter gemerkt dat ik een track verwoest als ik er te lang en ongemotiveerder mee doorga.
 
Als je iets doet wat eigenlijk boven je macht ligt in een live opstelling of in een arrangement dat in 1 keer goed moet. Dan klinkt je muziek levendiger dan wanneer je achterover leunt in je hangstoel zonder zweet druppels.
 
Ik ben een perfectionist tot op het bot, maar wat mij heel erg heeft geholpen is dit: je moet je beseffen dat het nummer waar je mee bezig bent niet voor de eeuwigheid is. Het is een momentopname, het is wat jij op dat moment maakt, zo goed of slecht als het is. Als het perfect is, prima... en als je er later achter komt dat het beter had gekund, dan heb je ervan geleerd. Ook prima - volgende keer beter. Maar om je nu al druk te maken over het feit dat je er later misschien achter gaat komen dat het beter had gekund, dat is alleen maar contraproductief.

De controle loslaten en doen... durven doen. Dat is het, voor mij - ook een leerproces.
 
Het is een momentopname, het is wat jij op dat moment maakt, zo goed of slecht als het is.

Spot on, deathspell. Als ik de reacties zo doorlees laat ik me teveel leiden door mijn verstand en te weinig door mijn gevoel. Als het goed klinkt, is het goed. Maar dan denk ik meteen: "Zo makkelijk kan het toch niet zijn?" 8o

Ik heb als gezegd minstens 7 tracks die het verdienen afgemaakt te worden. En waar ik de komende weken mijn tanden maar eens flink inzet. Dan maar niet perfect :D
 
Back
Top