Electro

Wat heb je eigenlijk allemaal van gerief? Ik heb zo'n beetje de indruk dat je iets wil doen, maar dat je verloren loopt tussen het enorme aanbod van alle dingen die mogelijk zijn.

Als je de "harde" - maar zoveel leukere- weg wil opgaan, moet je weten hoe je een nummer in mekaar steekt. Zeer belangrijk voor electronische muziek is de groove. Dit is de benaming voor het geheel dat - eenvoudigweg- bestaat uit de basisdrums en een basslijn. Als je onder de knie hebt hoe je dit moet maken, ben je al een heel eind op weg (Verwacht niet dat je het onmiddelijk zal kunnen.)

Gemakkelijke manier: Je koopt je sample cd's. Eén met drumloops en één met baslijntjes (of een programma zoals reFX Nexus). Deze plak je in je sequencer en maakt er een compositie mee. Je werkt het af met effecten en klaar is kees. Nadeel is dat je al gauw zal uitgekeken zijn op je samples, dat je van de gekochte samples maar een klein deel zal gebruiken en dat je weinig controle hebt over de inhoud en finesse van de samples. Het resultaat zal muziek zijn die vrij generisch klinkt.

Moeilijkere manier: Je koopt je een drumsampler (hardware of software- alhoewel, ik zou hier software aanraden, ik dacht dat je al Logic had. Probeer misschien een oude versie van NI Battery op de kop te tikken.) en programmeer de verschillende drumritmes zelf. Dit is een kunst op zichzelf, hoe vroeger je hiermee begint, hoe beter je er mee weg zal zijn. Vervolgens neem je een eenvoudige synthesizer (hardware of software - misschien één van deze die bij logic zit ingesloten, anders download je deze: freeAlpha 3 http://www.linplug.com/Download/download.htm . Deze is vrij eenvoudig en heeft een goed geluid. ) en maak je een baslijn. Probeer voor je verder gaat en uitkijkt naar een andere synthesizer, deze eerst volledig te beheersen. Een zeer goede manier om dit te leren is imitatie: het namaken van geluiden en ritmes die je hoort in andere muziek. Daarvoor is het inderdaad belangrijk dat je naar oudere muziek luistert. En niet enkel luisteren, maar je voortdurend de vraag stellen: hoe hebben ze dit of dat gedaan?

Vervolgens kun je de groove opvullen met andere geluiden (uit samplers, synhtesizers enz.) en begin je te mixen.

Edit: Oh, en blijf - zeker in het begin- bij één toestel/programma voor de drums en één voor een baslijn , één sequencer etc. in plaats van te huppelen van het ene naar het andere. Daar leer je weinig of niets mee bij.
 
oud of nieuw maakt niet uit... als wat jij maakt maar mooi klinkt en jij het ook echt zelf maakt... leer met synths te kloten en geluid te bewerken en dan krijg je vanzelf door hoe je kunt maken wat jij wilt maken... justice is veel distortion en veel inspelen. hier en daar een sample opknippen. overcompressie op de drums etc etc... 1 dikke bak vervorming van geluid... en t klinkt goed! koop je niet meteen suf in apparatuur en kloot gewoon lekker aan met wat gedownloade software... kan je eerst kijken of je t wel leuk genoeg vind... 1 ding: je zult niet meteen iets vets maken. oefening baart kunst!:kroon:
 
oud of nieuw maakt niet uit...

Me dunkt dat dit wel uitmaakt. Ten eerste om bovengenoemde reden, dat als je je roots kent, je ook veel meer controle hebt over het proces. Maar vanuit praktisch opzicht, vond ik het gemakkelijker te leren van oude nummers omdat naarmate de tijd vordert het productieproces veel ingewikkelder wordt en het bij oudere muziek gewoonweg gemakkelijker te horen is, wat men ermee gedaan heeft, dan bij een hedendaagse productie.
 
Weer van die handige tips :halleluja
Ik begin hier toch veel bij te leren , die indruk heb ik toch :D


Ik denk dat ik al die synths ga downloade gewoon alles uitteste van : wat kan ik er mee , wat doet dit , welke sound kan ik hier mee opwekken.
 
soort van: "van de geschiedenis kan je leren" verhaal dus... tja ik probeer altijd vooruitstrevend te zijn. namaak hebben we al genoeg. luisteren naar dingen die al gedaan zijn/worden kan je wel iets van leren... maar blijf er niet in hangen. :stupid:biertje:
 
Hehe, of zoals ze zeggen:" T'is op nen ouwe velo dat ge moet leren rijden":geslaagd:
 
die TMF-electro van nu, is volgens mij voort gekomen uit electroclash,
maar dat was natuurlijk een te lang woord....kunnen ze het dan geen eclash noemen ofzo ???

kan Tommeken ook niks aan doen natuurlijk...

Kompressor House zou ook wel een goede term zijn, is het meteen duidelijk dat we hier een vorm van house te maken hebben : )

Maarja...weer veel te lang, die muziekzenders hebben niet voor niets namen die maar uit 3 letters bestaan.

Ouderwetsche muzikanten, kon je nog bestuderen door hun bewegingen af te kijken en aparatuur te spotten....
....tja, voor je het weet sta je dan met een helm op achter een laptop....

Tommeken, goed luisteren naar de geluiden, probeer te achterhalen welke spullen of software men gebrukt en ga lekker aan de slag.
Dan komt het vanzelf wel een keer eruit.
 
Het is wel goed dat je op die jonge leeftijd al weet waar je naartoe wil.Had ik dat maar zo vroeg al geweten..:bekdicht:
 
Back
Top