MFOS Ringmod

Dus je kan ruwweg stellen dat er 1V PtP uitkomt. Ok, dank je. Handige info voor mij! Ook mooi dat je er meteen bijlinkt naar een simpel opampje om erachter te gooien.

Ik veronderstel dat het met andere golfvormen niet gek veel uitmaakt.
 
wat voor een oscillator kan je het beste gebruiken als carrier?
een LFO of een VCO?
in principe maakt het niet uit natuurlijk,maar waar krijg je de beste resultaten mee.

edit : De beginpost niet zo goed gelezen.Een sinus vco,dus.
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon een simpel oscillatorretje is genoeg.
Heb ik ook, en je hoeft er dan niet een hele soundmodule of synth voor te gebruiken.
sinus of blokgolfje [met een condensator erachter en je hebt een sinus wannabee] :)
555 of een enkel transistor oscillator voldoet.
20 Hz tot 10.000 Hz is ook genoeg.
Lager in de frequency is leuk om te triggeren.
zelf maar eens zoeken op internet voor een leuk schema.
Zijn er zat te vinden.

Maak je wel een mogelijkheid om toch nog een extern signaal als carrier te gebruiken ?
schakelende jack chassis deel gebruik ik hierbij.
dus stekker eruit is interne oscillator stekker erin is externe geluidsbron.
 
het is idd wel zonde om er een hele module ervoor te gebruiken.
Dus dat is een toppie tippie!
 
Gewoon een simpel oscillatorretje is genoeg.
Heb ik ook, en je hoeft er dan niet een hele soundmodule of synth voor te gebruiken.
sinus of blokgolfje [met een condensator erachter en je hebt een sinus wannabee] :)
555 of een enkel transistor oscillator voldoet.
20 Hz tot 10.000 Hz is ook genoeg.
Lager in de frequency is leuk om te triggeren.
zelf maar eens zoeken op internet voor een leuk schema.

Maar heeft er iemand toevallig een eenvoudig schematje van een sinus oscillator met regelbare frequentie en 10VPP output?
 
Ik heb gezocht op Internet naar een eenvoudig schema voor een sinus generator maar kom dan al gauw terecht op de ICL8038 chip. O.a. zoals in het bijgevoegd schema. Iemand ervaring met deze chip?
 

Attachments

  • ICL8038.jpg
    ICL8038.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 88
De 8038 is relatief populair in de SDIY op het moment omdat Thomas Henry er een V/Oct VCO en een hele uitgebreide LFO omheen ontworpen heeft. Ik heb er zelf nog twee liggen om iets mee te gaan doen. Ze zijn niet goedkoop.

Ik hou het zelf wel op de MFOS ringmod, waar de simpele sinus al in zit.
 
Bij Kent electronics zijn ze ā‚¬5,68, maar ik heb ze ook gezien voor ruim ā‚¬8,00!!!!

Ik moet zeggen dat het niet meevalt om een eenvoudige sinus oscillator te vinden op internet.
Ik zie eigenlijk alleen maar zaagtand/driehoek en blokgolf veroorzakers.
Heeft er iemand mss een schema van een sinusgeneratortje regelbaar in die range (tot 10kHz)?

Ik zie alleen schema's met een 555timer of andere exotische componenten.
Met transistors kan ik ze al helemaal niet vinden.(Ik neem aan dat het om een a-stabiele oscillator gaat).

Met een 555 timer kan je wel blokgolven maken ,maar kan je de flanken ook wat afschuinen zodat het een beetje sinus-ish wordt?

Dit is wat mss: http://sound.westhost.com/project86.htm
 
Laatst gewijzigd:
En ik vond deze.
De LM101 is vervangbaar door de uA741 volgens mij.
Je moet er alleen een condensator bank bij maken met een meerpolige schakelaar om de frequentie range te halen.
 

Attachments

  • sinusgen.pdf
    84,2 KB · Bekeken: 87
Ik ben weer een stukje verder.

Net nog getest.
De ingangen van de ultra simpel ringmodulator zijn definitief te laag voor een line ingang.
Er moet dus een voorversterkertje voor om een beetje signaal er op te krijgen, en deze hiermee goed te laten doen.
Ik wil hem dus aansturen met de line uitgang van een module/synth.
Nu komt er een mager en zacht geluidje uit.

Ik zet er de voorversterker trap voor ,met de tl072 opamp i.c [voorbeeld een paar post terug].
Hiermee doet die het hopelijk wel goed.
 
Mijn ringmodulator is nu ook zo goed als klaar.
Nog even hier een test mp3'tje van geplaatst.

Deze ringmodulator maakt in het mp3'tje gebruik van de interne oscillator en de 2 voorversterkers om het signaal een beetje op line niveau te krijgen.
Er word wat aan het frequency bereik gedraaid van de interne oscillator om de mogelijkheden te tonen.


Zo te horen, moet ik nog iets aan de potmeters draaien [calibreren] om het droge signaal wat op de achtergrond mee drumt helemaal weg te krijgen?
ach...het gaat om het idee :)

"Geniet" van het gebliep.
 

Attachments

  • ringmodulator.mp3
    524,1 KB · Bekeken: 87
voor de mensen die nog geen schemaatje van een sinus vco hebben,....
sinvco.jpg

het is een lineaire vco ( dus niet 1V/OKT) dat komt nog.
het is echt niet de beste vco die er is, maar voor ringmodulators zeer bruikbaar.
en met 1 lm324 maak je er 2 , gewoon de sinus uitgangen met 2 potmeters naar de carrier ingang van de ringmod summen.
sucses
groetens,
jeroen
 
Bedankt!
Die sin. generator loopt van 30Hz tot 5kHz.
Kan je dat ergens regelen?
 
hoi,
wat zou je zegen van een potmeter aan de cv ingang?
neem voor de pot een 10 tot 22K lin type.
een kant aan de GND, een kant aan de +12 , en de loper aan de cv input.
groeten,
jeroen
 
Ahja,natuurlijk!!!!! :D !?!
Ik ben niet zo bedreven in het uitdenken van werkende electronica.

Bedankt!:okdan:
 
Back
Top