Bass synth VCO

muzzy92

Ingeburgerd
Lid sinds
18 februari 2015
Berichten
82
Hallo folks,

Ik heb een gaaf bas-klavier gevonden voor een oud orgel. Deze ben ik aan het ombouwen zodat hij een CV/Gate output krijgt. Dit doe ik met een schema van MFOS. Het doel is om uiteindelijk een vette bass-sound te krijgen.

Ik heb al een moog ladder filter in huis en ben nu vooral aan het zoeken naar een goede VCO. MFOS heeft een interessante en aardig uitgebreide, en die van Yusynth is ook interessant. Ik vraag me alleen af of deze misschien iets te uitgebreid zijn voor een bass-synth. Hebben jullie misschien nog suggesties voor een goede VCO?

Ik zie dat de meeste VCO's een hittegevoelige weerstand gebruiken. Kan ik daar elk type thermistor voor gebruiken, zoals deze van Conrad? Mits het de juiste waarde heeft natuurlijk.

Het wordt mijn eerste 'analoge synth' zelfbouw dus ik ga deze thread vast nog wel vaker gebruiken om wat vragen te stellen.
 
Ik zie dat de meeste VCO's een hittegevoelige weerstand gebruiken. Kan ik daar elk type thermistor voor gebruiken, zoals deze van Conrad? Mits het de juiste waarde heeft natuurlijk.

Neen, dit is juist een erg belangrijke component.
Degene die je voorstelt op Conrad is een NTC (negatieve temperatuur coëfficiënt).
Je hebt een positieve nodig met een heel specifieke coëfficiënt.
 
Bedankt voor de tips en uitleg. Die Thomas Henry 555 klinkt gaaf! Het liefst bouw ik hem zelf maar ik kan nergens een pcb layout vinden. Chielos bedoel je dat jij een PCB hebt? Of heb je een complete (al in elkaar gezette) unit?

In ieder geval stel ik alle suggesties van VCO, VCA en ADSR PCB's zeer op prijs! Als daar dan ook meteen een tempco bij zit zou dat al helemaal te gek zijn. Ik zag dat ze bij Thonk PCB's en tempco's verkopen dus als ik via het synthforum niks kan vinden ga ik ze daar denk ik bestellen. Vind het wel jammer dat de frontpanels er bij in zitten, het liefst heb ik gewoon een losse PCB.

Nogmaals bedankt!

edit: ik kwam ook nog deze ARP VCO tegen, heeft iemand daar ervaring mee?
 
Ten aanzien van ARP VCO's, zelf heb ik deze gebouwd:
ARP AXXE VCO
Moet je zelf wel aan het etsen, simpel VCOtje, wel enigszins kritisch ten aanzien van de FET.
 
Een analoge oscillator vind ik moeilijk,
een DCO is veel makkelijker, helaas niet zo vet, tog vet genoeg.

Een DCO is analoog, slechts digitaal gecontroleerd :P
 
Thanks SRPP, zelf etsen is geen probleem gelukkig. Eigenlijk heeft dat zelfs de voorkeur omdat het vrij goedkoop is. Die ARP AXXE zou echt perfect zijn, een saw en square is eigenlijk alles wat ik nodig heb voor de bass-sound. Zou het uit maken als ik een 3086 gebruik ipv 3046? In mijn filters maakt het geen verschil maar ik weet niet of de VCO daar wat meer moeite meer heeft. Dan zou ik alleen nog een 1K tempco nodig hebben.

Ik zou er dan eigenlijk meteen twee willen maken.
 
Zo, dit wordt ongeveer het ontwerp voor de interface, eventueel vul ik het 1 en ander nog aan of haal ik iets weg: http://imgur.com/H3fH1DT lekker simpel en geen patch kabels.

Uiteindelijk kies ik voor de 4046 VCO PCB van Thonk, dan kan ik meteen wat tempco's kopen.
De tweede VCO wordt de 3046 VCO en die ets ik zelf.
De ADSR en VCA komen van Yusynth en ets ik ook zelf.
De AR komt van Casper electronics en is lekker simpel.
De LFO weet ik eigenlijk nog niet zeker, ik hou wel van lekker simpel en hij hoeft niet voltage controlled te zijn. Misschien de super simpele LFO van MFOS.

Zijn er nog suggesties of dingen die ik over het hoofd zie? Kan ik de gate die van de bass-voetcontroller komt in beide envelope generators tegelijk gebruiken of moet ik daar dan eerst een buffer voor maken oid?
 
Laatst gewijzigd:
Geen suggestie, meer nieuwsgierig. Waarom de 4046 en niet de 555?
 
Omdat je daar de pcb niet los van kan kopen. Dan moet ik meteen een extra pcb en panel er bij kopen die ik niet zou gebruiken. Dat vond ik een beetje zonde van de 25 euro. En het lijkt alsof de 4046 alles heeft wat ik nodig heb. Zou er veel verschil zitten in de saw outputs van deze 2 VCO's? Voor een bass-synth denk ik dat ik die vooral ga gebruiken.
 
Back
Top