MFOS Ringmod

De ringmodulator met de 2 trafo's heb ik 25 jaar geleden al eens gemaakt.
Je moet wel de oude germanium diodes daarbij gebruiken , volgens mij heb ik de OA81 gebruikt.
En deze geven standaard vervorming.
Ik gebruik ook de OA81 diode om op een simpel geluidsbron /kanaal wat vervorming te krijgen ,zonder gelijk een duurdere distortion te kopen.
Dus simpel zo'n diode in de geluidslijn, en je hebt al een distortion.
Geen wonder dat de versie met "smerige" diode's anders klinkt dan een cleane opamp.

Als ik tijd heb maak ik eens een pict.
 
De ringmodulator met de 2 trafo's heb ik 25 jaar geleden al eens gemaakt.
Je moet wel de oude germanium diodes daarbij gebruiken , volgens mij heb ik de OA81 gebruikt.
En deze geven standaard vervorming.
Ik gebruik ook de OA81 diode om op een simpel geluidsbron /kanaal wat vervorming te krijgen ,zonder gelijk een duurdere distortion te kopen.
Dus simpel zo'n diode in de geluidslijn, en je hebt al een distortion.
Geen wonder dat de versie met "smerige" diode's anders klinkt dan een cleane opamp.

Als ik tijd heb maak ik eens een pict.

De germanium diodes zijn idd noodzaak bij de echte ringmodulator.
Veel gitaar distortion stompboxen werken met diode clippers. Oa TS-808
 
Vandaag eens het kastje gemaakt voor mijn ringmodulator.
Ik wou dit ook eens lowbudget doen.
Namelijk met een gewone 19 inch blindplaat, die toch maar in mijn rack zat n,en een hammond/bopla kunstof kastje erachter.
Van links naar rechts zijn de schakelaars, on/bypass , 2 kleuren ledje,frequency modulatie/ amplitude modulatie, intern geluids bron/ extern geluidsbron.
de grote draaiknop is voor de interne oscillator/geluidsbron.
deze oscillator is een simpel i.c gevalletje die je kunt regelen tussen 5Hz en 30 KHz.
Bespaart weer een extra synth die je aan moet sluiten als modulatie signaal.
De optie word er dus wel voor ingebouwd om een extra synth daarvoor te [mis]gebruiken.
Alle onderdelen had ik dus nog op vooraad en sommigen waren al eerder gebruikt.

Overigens de voeding is ook al klaar. +15v / 0 /-15v
 

Attachments

  • ringmodulator.jpg
    ringmodulator.jpg
    38,5 KB · Bekeken: 82
This circuit expects large signals. I am using 10V P to P signals for both the carrier and modulation inputs. If you want to use some lower signal sources I suggest that you amplify them with some op-amps to at least several volts P-P

dat betekent volgens mij dus dat de line out van een synthesizer of module niet toerijkend is om de ringmodulator goed aan te sturen.
Nog niet getest natuurlijk...zo ver ben ik nog niet.
phones out is dan wel een optie.
 
UltraSimpleRingMod.gif



bij dit schema zit een opamp aan de uitgang.
combinatie van de 2 schema's is dan naar jou tevredenheid ? ;)

Als je de uitgang kortsluit, zal de ad633 intern niet gebufferd wezen ?

Werkt zoiets ook op 9 volt ,want dan kan ik hem mooi inbouwen in mijn soundlab
 
Power supply voltages can range from ±8 V to ±18 V. The
internal scaling voltage is generated by a stable Zener diode;
multiplier accuracy is essentially supply insensitive.

moet dus lukken...net op het randje :)
 
Vraagje over de simpele ringmod met 2 trafo's en 4 Ge dioden. Hoe sluit je die dan aan? Zowel voor input, carrier als output 1 van de 2 draadjes aan de ground, en zoja maakt het uit welk?
 
Dankjewel. Sl is dus sleeve oftewel ground, Tp is tip oftewel signaal, correct?

Wat naar waar loopt kan ik op het PCB'tje zien. Nu nog proberen Ge diodes (1N34a zal ik maar gebruiken zeker?) te solderen zonder ze te vernielen...

Ik ga 10k trafo's gebruiken, wat voor modulair niveau (10V ptp) zou moeten werken.
 
Yup, die lijken me niet al te duur en dat is dichtbij (kwestie van verzendingskosten).

Hoeveel spanning en stroom kan dat ringmodcircuit eigenlijk aan? Met zelfbouw modules erop aansluiten ben ik altijd bang dat ik de ringmod opblaas...

(edit: never mind deze opmerking; ik stampte net mezelf weer in dat een apparaat dat ik aansluit op de ringmod geen gedefinieerde stroom levert, maar dat er zoveel gegeven wordt als gevraagd, dus dat daar niks mis kan gaan. En met 10V PtP zit ik ook veilig, want deze ringmod dient voor modulaire synths.)
 
Ik denk dat zo'n trafo meer kan hebben dan het gemiddelde stukje actieve elektronica.
 
Ik ga 10k trafo's gebruiken, wat voor modulair niveau (10V ptp) zou moeten werken.

Je kan iedere trafo van 10k gebruiken. Mits er een dubele secudaire wikkeling opzit natuurlijk.
Ik heb ze gemaakt met de trafo's van Newtone, maar ook met dure Lundahl trafo's.
Newtone trafo.
Duurdere trafo's hebben een groter frequentie berijk, wat belangrijk is voor de complexiteit van het geluid. Maar goedkopere trafo's vervormen meer, wat ook weer belangrijk is voor het geluid. Voor beide is wat te zeggen.
 
Net nog geprobeerd.
Ik heb nog een zakje met 100 germanium oa95 liggen.
Deze gebruik ik voor mijn "basic" distortion.
Geprobeert met mijn oude ringmodulator.
Doet het dus goed.

Dus oa95 is een goede optie.
 
Met dat soort prijzen zou ik van alle exemplaren er gewoon vier bestellen en uitproberen, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk...
 
Ik weet dat het op zich over centjes gaat en ik heb echt wel meer op mijn rekening staan dan een paar centen of euro, maar ik probeer het zo goedkoop mogelijk te houden. Dus zou ik graag niet meer Ge's dan nodig bestellen. OK, 2 extra voor soldeerslachtoffers misschien :). Ik wil namelijk mijn totale brouwsel binnen een zeer strak budget houden, en dan telt elke euro.

Ik zie dat veel mensen 1N34 gebruiken, ik ken het verschil met 1N34a niet. Die andere 2 goedkope, daar vind ik weinig gebruikers van. Ik denk dus dat ik voor de 1N34a ga, tenzij sommigen hier die afraden met reden :).
 
Back
Top