Alpha Juno nieuwe voeding en LCD

OnAcid

Slager van Schiedam
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
4.723
Locatie
Schiedam
Hoi, ik ben sinds kort in het bezit van een Amerikaans Alpha Juno 1 (117 volt/12 watt) waarvan de voeding hinderlijk bromt (icm de step-down converter). Tevens is de backlight van de LCD zo goed als verdwenen.

Ik heb als leek naar de Service Manual gekeken en het lijkt erop dat het PSU board voor alle Alpha Juno versies (110/117/220-240 volt) hetzelfde is en alleen de transformer en de zekering/aansluiting verschilt. Ik kon alleen geen 240v vervanging vinden en het output voltage van de transformer is mij niet geheel duidelijk na meten. Ik vermoed 16V AC voor geel en 4V AC voor oranje?

De caps op het PSU board zijn ook niet best meer en daarom lijkt het me verstandig om de voeding te vervangen door een moderne "switching" variant (icm een moderne euro stekker) en de LCD te vervangen door een versie met een LED backlight. Dan komt gelijk de aparte 5v aansluiting voor de LCD el-foil te vervallen.

Uitgang PSU board naar Main board:
  • +15v x 2
  • -15v x 2
  • +5v x 2
  • ground x 2
  • reset x 2
Mijn vragen zijn:
  1. Waar dient de "reset" aansluiting voor en is die nog nodig?
  2. Is een voeding met 1x +5/+15/-15 volt DC voldoende (zie Mean Well RPT-60C)?
  3. Of is 2x +5/+15/-15v beter (zie Mean Well RPT-75C)?
  4. Als je andere tips of oplossingen hebt, dan hoor ik die graag. :)
Meer info:
 
Voeding bromt heel vermoedelijk omdat de backlight stuk is. Vervang m. En als ie aangesloten is, met wat geluk is de voeding stil. Was zo bij mijne.
 
Voeding bromt heel vermoedelijk omdat de backlight stuk is. Vervang m. En als ie aangesloten is, met wat geluk is de voeding stil. Was zo bij mijne.

Dat ben ik van plan. Ik wil de synth eigenlijk ook direct op 240v gebruiken zonder power converter te hoeven gebruiken.
 
De reset lijn heb je nodig.
De CPU moet als laatste opstarten, als alles er rond een stabiele voedingsspanning heeft. Daar zorgt de reset lijn voor.

Het is eenvoudiger er een andere transformator in te stoppen, dat mag ook een toroidal transformer zijn. Een paar verse elco's op de voedingsprint en klaar.

die switchers die je voorstelde zijn niet geschikt, ze zijn open. zonder shield in een synth is een slecht idee.

Gr,
Vic
 
De reset lijn heb je nodig.
De CPU moet als laatste opstarten, als alles er rond een stabiele voedingsspanning heeft. Daar zorgt de reset lijn voor.

Het is eenvoudiger er een andere transformator in te stoppen, dat mag ook een toroidal transformer zijn. Een paar verse elco's op de voedingsprint en klaar.

die switchers die je voorstelde zijn niet geschikt, ze zijn open. zonder shield in een synth is een slecht idee.

Gr,
Vic
Bedankt voor de uitleg! :okdan:

Het vervangen van de transformator (en elco's) was ook mijn eerste plan. Het probleem is alleen dat ik nergens kan vinden wat de uitgangsspanning van de transformator precies is. De service manual vermeldt alleen de DC output van het PSU board en niet de AC input. Een Google search op onderdeel nummers levert ook niets bruikbaars op.

Iemand die meer weet? Anders ga ik het binnenkort nogmaals proberen te meten.


Dit is de 240V versie.
 
240V in 2x15v ac & 1x5v ac out, is makkelijk te vinden

Dat geeft na de bruggelijkrichter:

2x21V DC en 1x7v DC

Dat lijkt me prima. Een 7815 moet 17V minimaal en een L78MR05 moet minimaal 5,5v aan de ingang.

220V input 2x 12V ac en 1x5v ac output zou ook net moeten lukken en wordt iets minder warm.
 
Houd er rekening mee dat het display van de alpha juno eigenlijk geadresseerd wordt als een 8x2 display en niet als een 16x1 waar de karakter geheugen adressen opeenvolgend kunnen zijn. Je hebt dus 44780 compatible 16x1 diplays die dus volgens de eerste of de tweede methode geconfigureerd zijn. Meestal staat dit duidelijk in de de datasheet maar niet altijd!

Hier wat uitleg over de verschillende adresseringswijzen van hd44780 displays . Je hebt dus een 16x1 nodig dat hij omschrijft als type 1.
 
ik wilde je de service manual sturen , maar die had je al. je kunt altijd nog een reparateur in de armen nemen. ik heb goeie ervaringen met het uitbesteden van dergelijke klusjes. ik vond nog wel dit artikel over vervangen van het display voor een juno2
 

Attachments

  • lcd juno.pdf
    957,3 KB · Bekeken: 212
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de input heren.

Ik heb op Ebay een 16x1 LCD besteld die wordt genoemd in de 2e Youtube video en in deze LCD replacement PDF (buydisplay.com).

Verder ga ik wat klein onderhoud doen zoals de batterij en enkele switches vervangen. De voeding wordt denk ik plan B of inderdaad via een reparateur. ;)
 
Zo, de Juno is voorlopig klaar. 8)

Ik heb het volgende gedaan:
  • Nieuwe 230v ringkern transformator van Audiophonics (2 x 15v ac en 1x 6v ac) geplaatst. Deze past precies; aan beide zijden houd je enkele mm's ruimte over tussen de behuizing en het keybed. Gaatje boren in de oude beugel om deze te monteren.
  • Alle elco's en spanningsregelaars op het PSU board vervangen. De PSU levert nu netjes 5v en +- 15v en er is geen brom meer te bekennen.
  • LCD vervangen door een nieuwe van buydisplay.com (ebay) met led verlichting (5v). De montage was wel even lastig. Ik heb de oude plastic mount deels verwijderd en 2 M3 boutjes aan de behuizing gelijmd om de LCD mee te bevestigen. Ik heb de oude 5v aansluiting op het PSU board hergebruikt voor de LED backlight. Wel even het oude hoogspanning circuit bypassen. Zie ook deze Youtube video (ik heb L1 verwijderd ipv de trace). En weerstand R47 op het mainboard vervangen door een 5K trimpot voor het contrast.
  • Nieuwe Alps switches in het bender board voor transpose, portamento en chord memory.
  • De CR2032 batterij vervangen en een houder geplaatst.
  • C14 aansluiting met eurostekker geplaatst.
  • 30 jaar aan stof en vuil verwijderd. 8D

Hopelijk gaat de synth nu weer 30 jaar mee. Ik ben er in ieder geval blij mee. :D

Verder wil ik iedereen nogmaals bedanken voor alle hulp en tips. :mega:

De LCD ziet er in het echt veel beter uit dan op de foto en sommige foto's zijn halverwege genomen, dus niet alle aanpassingen staan erop.
 

Attachments

  • IMG_20211111_140716.jpg
    IMG_20211111_140716.jpg
    151,8 KB · Bekeken: 166
  • IMG_20211111_140752.jpg
    IMG_20211111_140752.jpg
    167,5 KB · Bekeken: 171
  • IMG_20211111_154407.jpg
    IMG_20211111_154407.jpg
    193,3 KB · Bekeken: 174
  • IMG_20211123_093712.jpg
    IMG_20211123_093712.jpg
    97,8 KB · Bekeken: 168
wat was je kwijt qua kost voor al deze werken?

Ten eerste, heel veel tijd. ;)

Alles bij elkaar ongeveer €70 exclusief €15 verzendkosten:

2 LCD displays $12 (€10,60) inclusief verzenden.
Transformator €25,11
Elco's, switches en ander spul €35.

Ik heb de onderdelen bij Electronic components. Distributor, online shop – Transfer Multisort Elektronik besteld. Veel elco's gaan per 10 of 20 stuks, waardoor ik nu dus een voorraadje heb. Ik had ook nieuwe switches besteld voor onder het membraan, maar die waren nog prima en heb ik uiteindelijk niet vervangen.
 
je had vast dat buzzy ding niet meer nodig dat de display origineel voedt? Ik had die ook besteld maar eens de folie was vervangen was de buzz genezen :D
 
Back
Top