Haperende Roland U-110

chromisX

heuleu!?
Lid sinds
3 augustus 2002
Berichten
260
Locatie
Bunde
Hallo,

Ik heb last van een haperende Roland U-110,

Dit is een oud beestje. Ik heb deze een hele tijd geleden voor een 10'tje gekocht, maar de module hapert nu, met name als deze een tijd uit heeft gestaan.

Als de module hapert, dan blijft de bovenste regel van de LCD zwart. Ik kan dan ook niet in de test-mode komen. Ik herken dit: het lijkt er op dat de LCD niet door het systeem geinitialiseerd wordt. Vaak blijft de MIDI indicator ook branden. Het lijkt wel alsof het ding blijft haken/hangen vanaf het begin.

Na een hoop geklooi (d.w.z. meerdere keren aan/uit zetten) komt het ding meestal spontaan tot leven! In dat geval blijft hij gewoon werken: ook als je hem uitzet en weer aanzet, hoe vaak dan ook! Het lijkt pas weer mis te gaan als je b.v. 1 of 2 dagen later probeert.

Ik heb vandaag gekeken met mijn oscilloscoop, om te kijken of er op de testpunten van de voeding enigsinds fatsoenlijke spanningen te zien zijn. Volgens mij wel, hoewel de module kort voordat ik de DC 5V, en DC's -15 en +15V wilde bekijken wel begon te werken. Ik wil het nog een keer gaan meten op het moment dat hij hapert...

...Maar herkent iemand dit probleem wellicht?

Ik vermoed zelf dat het ergens een condensator is, mogelijk de condensator in het circuitje dat wellicht verantwoordelijk is voor de reset van een of andere CPU tijdens power on.

Mijn troubleshooting/repair skills zijn een beetje roestig, en ik heb ook nog geen service manual gevonden helaas.

Iemand advies?

Bij voorbaat dank!
 
Meestal zit bij de voeding of waar de stroom inkomt een grote (blauwe) condensator, die redelijk courant is, misschien even gewoon deze vervangen ? succes
 
het zal niet aan de condensator liggen.
maar het zou goed kunnen zijn dat het display aan het stukgaan is, en daarbij voor problemen op de databus of poorten zorgt.
gezien de leeftijd zou datook goed kunnen, vooral displays hebben niet het eewige leven.
groeten,
jeroen
 
Hallo,

Op de voedingsprint zitten drie brede, platte elco's. Daar kan ik inderdaad wel vervangers voor vinden.

Aan het display heb ik inderdaad niet gedacht,

Ik merk dat het lostrekken en opnieuw insteken van het display altijd leidt tot het door mij beschreven probleem terwijl het apparaat vlak van te voren eerst wel werkte (en bleef werken).

Ik heb ook de batterij er uit gehaald,

En soms(!) blijft de "Check Battery" message staan terwijl op het display eigenlijk het performance screen zou moeten staan.

Ik merk nu ook dat de module soms toch doorstart als je hem een tijd aan laat als deze blijft hangen in het begin.

Ik klooi verder :) in elk geval bedankt voor de hints.
 
Als ik het zo lees heb je volgens mij last van een koude soldeering.....probeer eens met een soldeer bout de soldeer puntjes waar de connector zit even te verhitten en een klein beetje soldeer toe te voegen.......oude solderingen hebben soms de neiging om raar te gaan doen....ik heb hetzelfde probleem gehad met een D110.
 
Ik ben gisteravond vastgelopen op het feit dat ik geen kleine schroevendraaiers meer heb (m.a.w. ik ben ze kwijt) om het display degelijk los te schroeven. Ik was voornemens deze te bekijken om het type te bepalen t.b.v. het eventueel vervangen van het display (hopelijk is het een standaard-display los van de vraag of de schroef gaatjes ook in de vervanging aanwezig zullen zijn!).

Ik zal binnenkort de print eens helemaal los monteren om eens naar de solderingen te kijken. Ik heb sowieso op een of andere manier de connector van de MIDI indicator LED gesloopt, en het lijkt erop dat de connector van die indicator ook niet helemaal koosjer is.

Wat me ook is opgevallen is dat als het apparaat in de test-mode staat, dat de external card check (ik heb er een: orchestral winds) faalt met "error" voor alle 4 de slots, terwijl dat kaartje wel gewoon werkt althans ik kan er de sounds van horen. Dat is eigenlijk ook raar! (tenzij er een of andere checksum misgaat en ergens een bitje is omgevallen in een of andere hobo-sample)

Ik vraag me stiekum af of er nog e.e.a valt te "cicuit benden"?
 
Back
Top