[keuze] Yamaha 01v of 01x ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Ik heb na lang tegenstribbelen besloten meer digitaal te gaan om de workflow te versnellen (total recall) en ik goeie producties hoor tegenwoordig van steeds meer digi producers.

Ik kreeg de tip een losse daw en een digi yamaha mixer te kopen. Ik vond gelijk een 01v met adat hier maar na lang lezen vannacht kwam ik de 01x tegen waar veel goeie reviews over geschreven werden, oa ook hier https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28623

Qua prijs zou de digi mixer + daw op hetzelfde neerkomen als alleen de 01x dus daar ligt het niet aan (en ik kan btw afschrijven).

Mijn grootste tegenidee is dat ik een adat kaart moet regelen voor de pc om de 8 extra kanalen van de 01v te kunnen gebruiken (mijn plan voor vst instrumenten), wat niet goedkoop is. Voor een Adat geluidskaart met 1 i/o betaal je al minstens 300 euro. Hetzelfde geldt voor het alternatief een mlan uitbreidingskaart voor de 01v te regelen.

De 01x heeft daar geen last van want die werkt met firewire (pci kaartje kost nog geen 50 euro), en heeft tegelijkertijd midi en 8 audio poorten. De vsti's kunnen via firewire op de "virtuele" 16 kanalen van de 01x. Ik hou alleen 4 analoge synths om hardware geluiden te maken dus die 8 analoge inputs zijn genoeg.

Aan de andere kant heeft de 01v weer 16 analoog in wat ook erg flexibel blijft werken ....
Sommige mensen vinden het geluid van de 01v (20-32bit/44.1khz) niet helemaal denderend en de 01x werkt op 24bit/96khz. Ik weet t even niet meer dus maak ik een lijstje.

Voordelen 01x boven 01v
- firewire (goedkoper, makkelijker?)
- midi poorten
- 16 mlan kanalen voor vsti's
- meer bits/khz
- makkelijke controler (cubase)
- op je pc scherm geheel te overzien
- nieuwer

Nadelen 01x boven 01v
- minder analoge inputs
- prijs, maar ik betaal liever meer voor gebruikersgemak

Voordelen 01v boven 01x
- meer analoge inputs
- meer standalone (groot scherm)
- prijs, maar ik betaal liever meer voor een goed werkende setup

Nadelen 01v boven 01x
- geen mlan
- Adat voor de pc is duur (of ik doe iets verkeerd)
- Mlan kaart voor de 01v is duur
- Geen alles in één oplossing zoals de 01x

Mocht ik dingen vergeten of over het hoofd zien dan hoor ik het graag, want ik sta op het punt om een keuze te maken. Ik hoor het graag!

Max budget is 1100 incl btw in totaal.
Weet iemand of het mogelijk is om via mlan meerder analoge ingangen te creeëren op de 01x zonder de pc erbij te gebruiken? Beetje zelfde idee als Adat naar 8 analoog out converters.
 
Laatst gewijzigd:
Kleine correctie:

- mLAN optie is er alleen voor de 01v96, niet voor de 01v
- ADAT op de PC kan heel goedkoop zijn (ik heb zelf een E-mu 1212m waar ik 't in stop en die zijn niet prijzig meer - 150 nieuw, 90 2ehands.)

Misschien kun je de Tascam 1884FW ook meenemen in je overwegingen; die heeft ook een leuk aantal analoge ins en 4 x 4 MIDI I/O. Alleen zit die net 50 euro over je budget heen bij Thomann; aan de andere kant heb ik ze al 2ehands gezien voor 850 of zo.
 
De yamaha 01x is in bijna alle opzichten beter dan de 01v. De software is in het laatste jaar ook een stuk betrouwbaarder geworden (zowel voor mac als voor pc). Aan het mLan concept moet je wel wennen. De 01x heeft 8 analoge inputs, maar feitelijk 26 als je de i88x erop aansluit. Met jou budget van 1100 zou je beide apparaten kunnen kopen en is het input geval niet meer een probleem.
 
Heb jij ze nog in de aanbieding dan? ;)
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Heb jij ze nog in de aanbieding dan? ;)

Wilde ze een half jaar geleden verkopen wegens " geilen op nieuw spul ". Maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.. Er is geen goed alternatief voor onder de 2000 euro...
 
De my16-mlan past ook op de 01v hoor.
Maar mLan wil je echt niet aan branden.

Zoweiso is qua klant de 01x stukken beter dan de 01v. Maar goed, er zijn gewoon betere alternatieven. Zelfs voor jouw budget.
 
Origineel geplaatst door fuse

Zoweiso is qua klant de 01x stukken beter dan de 01v. Maar goed, er zijn gewoon betere alternatieven. Zelfs voor jouw budget.

Wat dan?

Ik heb ooit naar alternatieven gezocht, waarmee je hetzelfde kan als de 01x & i88x combo. Voor 1100 euro kom je dat echt niet tegen. Minstens 2000 euro heb je nodig om een apparaat (of verschillende apparaten samen, 2 Adats, 2 FX, Controller, Mixer, enz) aan te schaffen waar je ongeveer hetzelfde mee kunt. Helaas gaat het dan allemaal een stuk moeizamer! De 01x werkt momenteel heel erg vlot en stabiel.
Enige minpunt is de geluidskwaliteit. Het klinkt zeker " goed genoeg ", maar mijn EMU-0404 USB geluidskaart vindt ik bijvoorbeeld beter klinken..
 
Origineel geplaatst door fuse
De my16-mlan past ook op de 01v hoor.
Maar mLan wil je echt niet aan branden.

Zoweiso is qua klant de 01x stukken beter dan de 01v. Maar goed, er zijn gewoon betere alternatieven. Zelfs voor jouw budget.

Ik ben één en al oor :biertje:


En die i88x kost 1400 als ik mij niet vergis, dus dat valt er al buiten.
 
Origineel geplaatst door Niel
Ik ben één en al oor :biertje:


En die i88x kost 1400 als ik mij niet vergis, dus dat valt er al buiten.

Koop jij alles nieuw ? :)
 
Alternatieven?

M-audio Projectmix?
Tascam 1802?
Protools digi dinges?
 
Origineel geplaatst door fuse
Alternatieven?

M-audio Projectmix?
Tascam 1802?
Protools digi dinges?

Allen zijn niet te vergelijken met de 01x! 8o)

Niets meer dan externe geluidskaarten met "DAW Controller" omhulsels.
De Protools Digi "dingetjes" zijn niet echt anders. Alleen is men gelimiteerd tot Protools.. Wordt ik niet blij van!

De 01x is een mixer met een heel bijzondere technologie (.........)
De 01x heeft twee ingebouwde FX (veel beter dan men zou denken, en ieder geval niet zo "shit" als de meeste software reverbs).
De 01x heeft ingebouwde EQ en een dymamiek processor naar keuze (Compressor, Expander, Gate enz), voor elk kanaal.
De 01x is een goed werkende Daw Controller.
De 01x is uitbreidbaar met meerdere apparaten (bijvoorbeeld een extra i88x).
De 01x wordt geleverd met hele goede software ( Pluggins en Mixer Integratie).
De 01x bezit over mLAN (de ...... waar ik naar verwees). Hiermee zijn alle outputs en inputs "patchable".

mLAN is fantastisch! Het is heel jammer dat het aanvankelijk niet zo goed werkte anders was het een heel groot succes geweest.

Als ik mijn 01x en i88x zou willen vervangen dan zou ik het volgende moeten aanschaffen. Een interface
 
Dude, ik heb 2 01v96v2's. En ze bevallen uitstekend. Ook al weet ik dat het nog beter kan maar dat word te zwaar bloeden.

En omdat ik van mLan afwilde heb ik dus ongeveer 800€ extra moeten betalen om naar adat/rme over te stappen. En het is het gewoon waard ook nog.

Het concept van de 01x is goed, maar mlan deugt gewoon niet. En omdat ik op m'n bek ben gegaan wil ik de mensen iig waarschuwen voordat ze er aan beginnen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Dude, ik heb 2 01v96v2's. En ze bevallen uitstekend. Ook al weet ik dat het nog beter kan maar dat word te zwaar bloeden.

En omdat ik van mLan afwilde heb ik dus ongeveer 800€ extra moeten betalen om naar adat/rme over te stappen. En het is het gewoon waard ook nog.

Het concept van de 01x is goed, maar mlan deugt gewoon niet. En omdat ik op m'n bek ben gegaan wil ik de mensen iig waarschuwen voordat ze er aan beginnen.

Ik wil geen oorlogje beginnen ;), maar jou setup ziet er ook uitstekend uit, alleen is het een stuk duurder dan de 01x/i88x combo. Toen ik mijn 01x wilde verkopen dacht ik ook aan een vergelijkbare setup. Als men eenmaal met de 01x goed kan werken, dan neemt men geen genoegen meer met "die andere eenvoudige oplossingen"...
mLan deugt echter wel!! Weinig mensen klagen nog over problemen. Ook op Mac zijn recent nieuwe drivers uitgebracht.
mLan werkt bij mij uitstekend en ik maak gebruik van alle mogelijkheden...
 
Dan is het toch super? En het maakt me verder ook niet uit hoor. Het lijkt me wel handig dat je van anderen alle voors/tegen te horen krijgt zodat je altijd zelf nog die keuze kan maken. :)
 
De mLan ellende heb ik veel over gelezen op inet, het meeste speelt tegenwoordig niet meer.
Ik heb besloten voor de 01x te gaan, heb nog wat aan de tascam gesnuffeld maar dat apparaat staat mij gewoon niet aan. De extra schermen, indeling, uiterlijk, verhalen op inet en m'n eigen ervaring met yamaha digi mixers gaven de doorslag.

Over twee weken is hij weer in de winkel, en ga ik hem halen.
Ondertussen wordt m'n desktop pc verbouwd om straks moeiteloos door te kunnen knallen.
 
Origineel geplaatst door Niel
Ik wil garantie op deze belangrijke schakel (01x) in mijn studio keten.
Ongeveer de helft van m'n studio is de laatste jaren nieuw gekocht.
En ik kan 19% btw afschrijven, scheelt ook een boel.

Nieuwkoop is géén garantie dat ook alles in orde is. En ook het argument dat je bij problemen kan terugvallen op de winkel / leverancier is géén garantie. Tenminste niet bij bepaalde muziekwinkels. Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum en dan zoek je op de bekende namen van winkels.
 
Reller ;)

Ik heb in de 15 jaar dat ik nieuwe spullen koop bij feedback en Verspuy nooit problemen gehad met het omruilen van apparaten die binnen de garantieperiode stuk gingen/waren. Dus blaten doe je maar op het kp forum :geslaagd:
 
Waarom niet een motu 24 I/O met een focusrite liquid mix ?.

Dan zit je niet gebonden aan een eq van een tafel want je hebt er genoeg te kiezen in de focus, hoop compressors, hoop in en outputs op de motu om je hardware synths en fx/ compressors in je daw op te nemen, dan zit je ook in de buurt van dat budget. Eventueel nog een DAW controller erbij als de BCF kun je altijd nog vervangen voor een uitgebreidere controller als het budget het weer toelaat.
 
Origineel geplaatst door Niel
Reller ;)

Ik heb in de 15 jaar dat ik nieuwe spullen koop bij feedback en Verspuy nooit problemen gehad met het omruilen van apparaten die binnen de garantieperiode stuk gingen/waren. Dus blaten doe je maar op het kp forum :geslaagd:

Ik blaat niet, ik refereer naar een thread waar anderen hun ervaring delen. Overigens een thread waarin jij ook gepost hebt. Oh ja, Als je me weer wat wil zeggen, let dan even op mijn naam. Ik ben niet 'reller'.
 
Back
Top