Hoezo Octaaf?

Origineel geplaatst door mavn
Ik ga nog een poging wagen....


1 octaaf beslaat 8 noten:

Bijvoorbeeld C D E F G A B C'

2 octaven beslaan 15 noten:

Bijvoorbeeld C D E F G A B C' D' E' F' G' A' B' C''

3 octaven beslaan 22 noten:

enz...

Wanneer je dus 2 octaven beslaat, heb je dus 8 + 7 noten. Je kan de middelste C niet 2 keer tellen.

En als je nu met 2 handen met pink en duim 4 C's tegelijk aanslaat, dan beslaan 2 octaven 16 noten. :eureka:

Een vingerzetting die in de klassieke muziek veel voorkomt en zich uitstekend leent voor bombastisch pianospel bijvoorbeeld.
 
Origineel geplaatst door demian
En als je nu met 2 handen met pink en duim 4 C's tegelijk aanslaat, dan beslaan 2 octaven 16 noten. :eureka:

Een vingerzetting die in de klassieke muziek veel voorkomt en zich uitstekend leent voor bombastisch pianospel bijvoorbeeld.


:confused:

pink L C0
duim L C1
duim R C2
pink R C3

CdefgabCdefgabCdefgabC = ik tel van C0 naar C3 22 noten over 3 octaven...

16 over 2?

verklaar u nader...

Ik ben niet klassiek geschoold en mischien dat ik daarom geen moer snap van wat je bedoelt 8o)

EDIT:

:eureka:


De duim van L en R spelen dezelfde toets! CdefgabCCdefgabC. Op je notenbalk krijg je dan natuurlijk ook twee aanelkaar geplakte noten van de dezelfde soort op de dezlfde plek... Ik vroeg me soms al af waarom dat kon in Sibelius 8o)

Damn, zo had ik er nog niet over nagedacht!

Hoe krijgen we 6 track alleen zover om dit ook aan te nemen....;)
 
Origineel geplaatst door mavn


Hoe krijgen we 6 track alleen zover om dit ook aan te nemen....;)

Voor 6 trak is dat niet moeilijk: biedt een patat speciaal met frikandel aan.
(uit brouwbare bron) :D
 
Origineel geplaatst door mavn
Hele en halve noten staan op een notenbalk. Die hebben hier niks mee te maken...

Je bedoelt intervallen TUSSEN noten.
er zijn 12 unieke toetsen, 12 halve noten dus... als je alleen de witte toetsen neemt dan is het dus inconsistent...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
er zijn 12 unieke toetsen, 12 halve noten dus... als je alleen de witte toetsen neemt dan is het dus inconsistent...

Wie zegt dat het consistent moet zijn?

van C naar C over de witte toetsen zijn 8 noten, 7 intervallen en is de majeur toonladder van C. Je kan roepen wat je wilt, maar dat is nu eenmaal zo. Dat de afstanden tussen alle noten niet overal hetzelfde is, doet daar niks aan af. Dat is zo!

als je dit niet tof vind, ga dan muziek maken met

dit

of

dit



Sorry hoor, en dit is niet lullig bedoelt, maar hoe eigenwijs wil je zijn? Wil je nou weten hoe het zit? Dat is namelijk al 100x uitgelegd...Of wil je gewoon dat wij je gelijk geven?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cream
Shiiiit, ik wordt gek na het lezen van deze thread!
ga eens even snel muziek maken! :D

Origineel geplaatst door mavn
dit

en dan lees ik:

C - D - E - Fis - Gis - Bes (- C)

hoogste C staat ook hier weer tussen haakjes... dus 6 afstanden, ipv 7
net zoals bij het 'octaaf' 7 afstanden... en niet 8

en bij Chromatische toonladder:

c – cis – d – dis – e – f – fis – g – gis – a – ais – b

totaal 12...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
er zijn 12 unieke toetsen, 12 halve noten dus... als je alleen de witte toetsen neemt dan is het dus inconsistent...

hoe zit dat dan met een hARP :D die heeft geen toetsen alleen snaren
 
Origineel geplaatst door 6 trak
da's niet goed... ga eens even snel muziek maken! :D



en dan lees ik:

C - D - E - Fis - Gis - Bes (- C)

hoogste C staat ook hier weer tussen haakjes... dus 6 afstanden, ipv 7
net zoals bij het 'octaaf' 7 afstanden... en niet 8

En nu deze


Jongen,

Jij start dit topic met een vraag. Mensen met veel meer kennis van zaken dan jij geven antwoord op die vraag, maar omdat het antwoord je niet aan staat blijf jij domweg roepen dat het niet zo is. Een beetje hetzefde als dat jij in een vliegtuig naar de piloot loopt en roept: dat is helemaal de hoogtemeter niet! Dat is de benzinemeter! Maar goed, bij jouw thuis is de aarde zeker ook nog altijd plat...

Ik vind het allemaal best joh.... je zoekt het maar uit.
 
met die kan je prezies zon kraftwerk arpgrggio maken...........en dan wordt je gesampled door timbaland:D voor een missy elliot track
 
Voor degene die hierdoor vlotter piano kunnen spelen, proficiat,
voor degene die hierdoor gewoon muziektijd zijn verloren, zonde,
voor degene die hierdoor verward zijn, don't blame it on the boogie; you have to have the boogie in you, music theory will not create a boogie in you that wasn't there before!!

Hoogstaande Muziektheorie (toch het mierenneuken op dat vlak) is misschien tof voor sommigen, maar voor mij is enkel de leesbaarheid van een tab-partituur-schema belangrijk!
...Zeker in de richting van de 'lichte muziek'
:W .

gegroet en nog succes in je zoektocht.

Het antwoord is logisch, gewoon de definities afgaan...zonde van Serverspace...

gegroet in C groot :L
 
Origineel geplaatst door onzefree
Voor degene die hierdoor vlotter piano kunnen spelen, proficiat,
voor degene die hierdoor gewoon muziektijd zijn verloren, zonde,
voor degene die hierdoor verward zijn, don't blame it on the boogie; you have to have the boogie in you, music theory will not create a boogie in you that wasn't there before!!

Hoogstaande Muziektheorie (toch het mierenneuken op dat vlak) is misschien tof voor sommigen, maar voor mij is enkel de leesbaarheid van een tab-partituur-schema belangrijk!
...Zeker in de richting van de 'lichte muziek'
:W .

gegroet en nog succes in je zoektocht.

Het antwoord is logisch, gewoon de definities afgaan...zonde van Serverspace...

gegroet in C groot :L

Idd, en flikker er aub een heel dik slot erop.

:slotje:
 
Als ex sessie musicus kun ik niet minder mee eens zijn.
Maar als je te lui bent om iets goed te doen,dan prima.
Your loss.
 
waarom gebruiken wij een decimaal stelsel? omdat we 10 vingers hebben heb ik begrepen

na 10 keer tellen begint men overnieuw te tellen. bij de laatste tel zet men een 0 achter de 1 zodat er 10 staat. nu kan men weer overnieuw tellen. of telt men eigenlijk tot 9. waarom heet het dan geen"nonaal" (of zoiets) stelsel maar een decimaal stelsel?

zitten er nou 9 of 10 cijfers in 1 zo'n reeks?

telt men 10 cijfers of slechts 9 cijfers in 1 reeks van 10? de 0 en de 10 horen er immers niet bij omdat die zowel een begin-als eindpunt zijn?de zijn het maar 9 cijfers. waarom heet het dan een decimaal stelsel?

volgens mij is dit precies dezelfde kwestie maar dan anders
 
ben het helemaal niet met VanHeckis eens.

Vanheckis schreef:
"na 10 keer tellen begint men overnieuw te tellen. bij de laatste tel zet men een 0 achter de 1 zodat er 10 staat. nu kan men weer overnieuw tellen. of telt men eigenlijk tot 9. waarom heet het dan geen"nonaal" (of zoiets) stelsel maar een decimaal stelsel?"

begint te tellen:
1.2.3.4.5.6.7.8.9.0
of 0.1.2.3.4.5.6.7.8.9 (wat je wil )

zitten er nou 9 of 10 cijfers in 1 zo'n reeks? 10 dus.
van 0 tot en met 9 = 10
en van 1 tot en met 10 = ook 10
waarbij 0 of 10 nooit gelijk zal zijn een 1 of 11.
10 verschillende waarden dus , dus deci maal stelsel.

bij een oktaaf op dezelfde manier tellen krijg je:

d.e.f.g.a.b.c
of c.d.e.f.g.a.b (wat je wil )

dat is 7 verschillende waarden.
er valt wat voor te zeggen hoor, waarom het geen Septaaf heet of wat ook!

volgens mij is dit knap ingewikkeld als je het letterlijk neemt!
 
Laatst gewijzigd:
tientallig en zeventallig stelsel:
 

Attachments

  • eenheden-noten.gif
    eenheden-noten.gif
    8,7 KB · Bekeken: 44
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door VanHeckis
waarom gebruiken wij een decimaal stelsel? omdat we 10 vingers hebben heb ik begrepen

na 10 keer tellen begint men overnieuw te tellen. bij de laatste tel zet men een 0 achter de 1 zodat er 10 staat. nu kan men weer overnieuw tellen. of telt men eigenlijk tot 9. waarom heet het dan geen"nonaal" (of zoiets) stelsel maar een decimaal stelsel?

zitten er nou 9 of 10 cijfers in 1 zo'n reeks?

telt men 10 cijfers of slechts 9 cijfers in 1 reeks van 10? de 0 en de 10 horen er immers niet bij omdat die zowel een begin-als eindpunt zijn?de zijn het maar 9 cijfers. waarom heet het dan een decimaal stelsel?

volgens mij is dit precies dezelfde kwestie maar dan anders


pardon?

we gaan tellen met 10 en 20 als begin en eindpunt:

10 -> 1
11 -> 2
12 -> 3
13 -> 4
14 -> 5
15 -> 6
16 -> 7
17 -> 8
18 -> 9
19 -> 10
20 -> 11?
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
waarom gebruiken wij een decimaal stelsel? omdat we 10 vingers hebben heb ik begrepen

Niet noodzakelijk. Een ander voor de hand liggend systeem met twee handen is een 6-tallig stelsel. De ene hand telt 0-5 en de andere hand de 6-tallen. Dan kun je op twee handen tot (decimaal) 35 tellen.

Het meest gebruikte systeem in de oudheid is volgens mij het 12-tallige systeem (dat deelt het lekkerst), en dat is nog steeds niet helemaal weg (12 inches in een voet bijvoorbeeld). Het decimale stelsel is relatief modern. Het eerste decimale geldsysteem is pas in 1710 in gebruik genomen, in Nederland was dat pas in 1816. Toen werd de gulden 100 centen, daarvoor was een gulden nog 160 duiten.
 
Back
Top