sampler voor live

hiamb

Stamgast
Lid sinds
24 april 2006
Berichten
319
Locatie
België
Waarschijnlijk al de zoveelste thread met een vraag naar welke sampler geschikt is. Maar ik raak er toch niet precies uit.
Ik heb nog geen ervaring met hardware samplers.

Waar ik precies naar op zoek ben:

Hardware
een keyboard, geen zwaar log ding, liefst (redelijk) compact.
Mss een racksampler waar ik dan een midikeyboardje in plug.
Ik neem een bestaand nummer, dat ik op men computer wat in kleinere stukjes snij en die stukjes bewerk/herwerk tot ik samples krijg van +- 5 sec. Die samples zou ik graag in men sampler laden om die bij te hebben op het podium.
Liefst wat geheugen zodat ik toch wel wat samples kan opslaan.

Dit is eigenlijk kortgezegd wat ik nodig zou hebben.


Even hieraan ook een tweede vraag koppelen.
Voor mij zou het eigenlijk ideaal zijn als die sampler waar ik hierboven naar op zoek ben zou geïntegreerd zijn in een deftige lead synth. En dat dit geheel toch nog redelijk compact blijft.

Ik stel mij bijvoorbeeld zoiets als een nordlead voor, waar je een deftige synth engine hebt/ nodige polyfony, eventueel gecombineerd met een (eenvoudige) sequencer en met de mogenlijkheid om ook mijn wav samples in diezelfde bak te laden. Zodat ik mijn sound wat kan gaan layeren. (drums moeten er eigenlijk niet direct bij, die haal ik dan wel extern)

Iemand een idee naar wat ik precies op zoek ben, misschien maak ik het wat moeilijk met de hardware en moet ik andere middelen zoeken.

Als iemand het wat helderder zou kunnen maken voor me alvast bedankt.
 
Ik zou gaan voor een Yamaha Motif ES / XS of een Fantom van Roland. Deze bevatten geheugen om samples in te laden. Hoeveel geheugen weet ik ook niet maar dat kan je bij de fabrikanten op de website zo tevoorschijn halen. Het bewerken van de samples doe je thuis op je PC en vervolgens de samples in je Motif / Fantom laden.
 
dus je wilt
-een synth (v.a. of rompler ?)va ...vele keuzes
-sampler....yamaha samplers spotgoedkoop..akai ..mpc ..
-(eenvoudige) sequencer ...rm1x...mam ...
all in one = motif, korg ,rs 7000 etc ...

is genoeg over geschreven hier op het forum ..
 
Je sampler moet compact zijn en je wilt er alleen maar stukjes in zetten? Roland SP-404. Keyboard heb je er niet bij nodig, maar je krijgt er wel extragratis 12 pads bij (met nog eens 2 banks intern) dus je hebt gelijk 24 geluiden onder je vingers.

Lijkt me echt de makkelijkste oplossing in dit geval.

Probleem met dingen integreren is dat je workstations krijgt die 1) een fortuin kosten en 2) lang niet altijd zo'n makkelijke bediening hebben, en 3) verdomd logge apparaten zijn.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Je sampler moet compact zijn en je wilt er alleen maar stukjes in zetten? Roland SP-404. Keyboard heb je er niet bij nodig, maar je krijgt er wel extragratis 12 pads bij (met nog eens 2 banks intern) dus je hebt gelijk 24 geluiden onder je vingers.

Lijkt me echt de makkelijkste oplossing in dit geval.

Probleem met dingen integreren is dat je workstations krijgt die 1) een fortuin kosten en 2) lang niet altijd zo'n makkelijke bediening hebben, en 3) verdomd logge apparaten zijn.

Niet echt wat de topicstarter wil. Hij schrijft: Hardware
een keyboard, geen zwaar log ding, liefst (redelijk) compact.
Mss een racksampler

Dus een SP404 valt hier niet onder
 
Origineel geplaatst door Yoozer

Probleem met dingen integreren is dat je workstations krijgt die 1) een fortuin kosten en 2) lang niet altijd zo'n makkelijke bediening hebben, en 3) verdomd logge apparaten zijn.

Ja dat is inderdaad wel het geval. Een workstation (zoals de motif) is niet wat ik zoek. Het hoeft niet supercompact, maar toch makkelijk te vervoeren, niet te veel menus te doorscrollen, hands-on.

Ik denk dat die roland dj 70 al meer in de richting gaat. Bestaat zoiets niet in een moderner jasje.
SAMPLER.JPG
 
Origineel geplaatst door hiamb
Ja dat is inderdaad wel het geval. Een workstation (zoals de motif) is niet wat ik zoek. Het hoeft niet supercompact, maar toch makkelijk te vervoeren, niet te veel menus te doorscrollen, hands-on.

Ik denk dat die roland dj 70 al meer in de richting gaat. Bestaat zoiets niet in een moderner jasje.
SAMPLER.JPG

Een dj70 zal noooooooit de kwaliteit van bv een Motif hebben.
Een Motif mag dan wel:
1. een fortuin kosten
2. lang niet altijd een makkelijke bediening hebben
3. Verdomd log zijn

Maaaar....

1. Kwaliteit is uitstekend. En hier gaat het om. Binnen de korste keren ga je je ergeren op goedkopere keyboards
2. Toetsenbord van die dj70 haalt het bij lange na niet bij een Motif. Ook dit gaat binnen no time vervelen als je op een goedkoop toetsenbord speelt.
3. Bediening is kinderlijk eenvoudig. Maar je moet natuurlijk wel de tijd nemen om die HANDLEIDING eens te lezen!!! Daarna merk je dat de bediening erg logisch is.
4. Log? Ja dat klopt
5. fortuin kosten. Ach, het is wat je wil. Je kan niet met een dj70 hetzelfde doen dan met een Motif. Als dat zo was dan zou een Motif of een Fantom of een Oasys geen bestaanrecht hebben. En de Motifs en de Fantoms "vliegen" de winkels uit.

Kijk een Motif XS6 kost 2399 (musicstore). Ja dat is behoorlijk maar je hebt voor de rest ook niets meer nodig: sequencer, samplegeheugen, synth, drumkits, megaveel geluiden alles zit erin. Is dit echter toch buiten je budget kijk dan een naar een MO6. Afgeleid van de Motif. Ook een sequencer, synth, Motif sounds, 175 MB sample geheugen etc etc. voor 985 euro !!
 
Origineel geplaatst door hiamb
Bestaat zoiets niet in een moderner jasje.
SAMPLER.JPG

Eigenlijk niet meer, nee. Hardwaresamplers komen alleen nog maar in MPC-vorm (dus met pads) of als extra's in workstations.
 
Ja natuurlijk kun je een motif en de roland niet met elkaar gaan vergelijken. De motif is hierbij vergeleken de terechte klassebak. Maar het is niet datgeen ik nodig heb voor wanneer ik live ga.

Ik ga de roland dj 70 ook niet aanschaffen omdat ik idd vrees voor wat ruis in de sounds/geen optimale geluidskwaliteit, plus de rolands uit die periode zijn ook nog redelijk zware bakken denk ik.

Zaken die ik meeneem als ik leve ga spelen zijn bv een sh 101, mc 202, an200, ms 2000. Meestal gebruik ik niet of nauwelijks een sequencer en gebruik ik men handen om knoppen te draaien en schuiven te verzetten en toetsen te bespelen. Zo'n workstation past niet in dat kader.

Ik begin wel in te zien dat ik mijn manier van werken wat ga moeten aanpassen. Wat meer werken met voorgeprogrammerde sequences (omdat ik soms wel handen/vingers tekort kom :) ) mss een laptop meenemen.

En een sampler integreren in men setup, omdat ik die samples wil gaan gebruiken.
Omdat ik ook het aantal apparaten dat ik meeneem wat wil beperken, kijk ik ook uit of het niet mogelijk is om verschillende elementen (sampler, deftige synth, sequencer) in 1 qualitatief apparaat te groeperen.

Daarom gaf ik ook het voorbeeld van een nordlead, qua gewicht en verhoudingen vind ik dit ideaal, ik hou van de sounds die erin zitten. Mocht er hier een sampler functie bijzitten (in dezelfde compacte vorm), ga ik hem meteen halen in de winkel.

Allesinds al bedankt voor de reacties die ik krijg, ze helpen me zeker vooruit. Het is natuurlijk niet makkelijk om me een apparaat voor te stellen als je niet meteen informatie krijgt over hoe de rest van men setup eruit ziet. Mss is deze post dan ook een opheldering.

*D
 
MPC500/1000 met een los keyboardje kan ook toch?
 
eerste versie van de motif kan je al scoren voor 600euro ( is eigenlijk gewoon een A3000 met een RM1X sequencer .

dus ..tweedehands A 3/4000=tussen 150 en 200 euro
RM1X =200
400 euro voor het setje
 
Origineel geplaatst door the tall lad
eerste versie van de motif kan je al scoren voor 600euro ( is eigenlijk gewoon een A3000 met een RM1X sequencer ....zorg wel dat je de cd roms erbij krijgt ...maakt van de sampler een volwaardige rompler )

dus ..tweedehands A 3/4000=tussen 150 en 200 euro
RM1X =200
400 euro voor het setje
 
A3000/A4000 zijn retetraag met samples laden. Dus live lijkt me dat nou niet echt handig.
 
Origineel geplaatst door fuse
A3000/A4000 zijn retetraag met samples laden. Dus live lijkt me dat nou niet echt handig.

yamaha samplers zij traag als het gaat om importeren van wave samples ....samples laden vanaf de harddisk gaat snel genoeg
 
Laten we 'ns beginnen met....

Laten we 'ns beginnen met....

...hoeveel geld wil je er aan besteden? Dan pas is het relevant om DJ70's met Motifs te vergelijken.
Zo'n DJ70 heeft dan een klein toetsenbord, maar daardoor is hij dus ook bijzonder compact. Extra geheugen er in, zip-drive er aan, en je kan loos gaan. Geluidskwaliteit, ach, vergelijk live gebruik niet met studiogebruik.

Maar, waarom eigenlijk een sampler? Welke geluiden wil je dan gebruiken, en hoe? Wil je live gaan samplen, en die sample ter plekke gaan gebruiken?

Als het gaat om kwaliteitsgeluiden, dan zou ik eerder voor een kwaliteitsrompler gaan. Veel minder gedoe.

Pjeut.
 
Back
Top