Sampler & FX voor live en thuis

keetjeb

Nieuwkomer
Lid sinds
26 februari 2009
Berichten
15
Beste mensen,

wie kan me helpen om wijzer te worden wat betreft de keus voor een apparaat om zowel live als thuis mee te kunnen werken.
Ik ben nog niet echt thuis in hardware, maar wil graag een apparaat aanschaffen waarmee ik vocalen en andere geluiden kan samplen en live bewerken.
Ik werk met Live 8 en het zou mooi zijn als ik ook vanuit live gemaakte geluiden door die bak heen kan halen.
Sowieso moet ik de bak via Live kunnen laten lopen, zodat ik bijv vocalen incl effect realtime in optredens zou kunnen gebruiken samen met mn in Live geproduceerde tracks.
Ik dacht eerst aan de KP3, maar ben op veel negatieve verhalen gestuit. Kennelijk doet die tempo detect t niet goed en icm ableton ervaren meerdere mensen ook moeilijkheden. Daarnaast las ik dat de KP3 meer op de effecten zit (waar de meningen over de kwaliteit beduidend uiteenlopen) dan op sampling. Terwijl laatste toch wel erg belangrijk is voor me.
Wat dan wel denk ik dan..
Las ook iets over de Roland sp 555, maar kan er niet echt wijs uit worden of ik daar nou precies de dingen mee kan doen die ik hierboven beschrijf.
Budget is echt zo max rond de 500/600 euro. MInder is beter. Ik haal m uit de USA, dus dat scheelt sowieso in prijs :)
Zag de mini versie van die 555, de sp404sx. als iemand me daar ook meer over kan vertellen, gaarne
Wie heeft er goeie ervaringen met een dergelijk gebruik van die apparaten en zijn er nog meer mooie sampler/fx apparaatjes die aangeraden worden binnen een redelijke prijs?
Ben zoals eerder gezegd een groentje op t gebied van hardware. Tja je moet ergens beginnen :)

Alvast bedankt voor de feedback!
:okdan:

Groetjes
Keet
 
Laatst gewijzigd:
O ja

en is t ook een idee om met die gitaar effecten en samplers te werken?
Hoor van meer mensen die dat doen, dus ook wel benieuwd naar die ervaringen.
 
Lees dit maar eens door. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_Production_Center
 
Omdat je uitleg vragen oproept die voor een goed antwoord nodig zijn :
Wat versta je onder samples live kunnen bewerken, welke bewerkingen ?
Wil je die samples (vocalen) ook op diverse toonhoogten kunnen weergeven ?
Wil je de effecten van je sampler ook gebruiken op een gitaar of met gitaar je de sampler aansturen ?

Vraag 1:
ehm nou ja, wil gewoon dat ik bijvoorbeeld inzing en gelijk een effect over heen kan doen die ook meteen hoorbaar is met name als ik optreedt. DAt mn zang door dat apparaat gaat en dan met effect op de speakers hoorbaar is. EN ook op te nemen in ableton als een zodanige sample. maar dat laatste moet volgens mij niet zo lastig zijn.
Met bewerken bedoel k bijvoorbeeld een delay of distort ofzo eroverheen. of meerdere tegelijk, dat ik bijvoorbeeld mn stem kan vervormen op welke wijze dan ook en dan er nog een delay overheen kan gooien. Of zo'n hakkelende glitchy repeat... weet niet precies hoe dat heet. In ableton beatrepeat bijv.

Vraag 2:
Ja volgens mij wel. bedoel je hiermee dat ik mn vocalen wil kunnen pitchen? IN dat geval, ja.

Vraag 3:
Ik kan helaas niet echt gitaar spelen, dus antwoord is nee. maar zou natuurlijk mooi meegenomen zijn gezien vrienden van mij wel goed kunnen spelen. (zag net de digitech, denk dat je daarop doelt?)

dank voor de snelle reactie trouwens
;)
 

gelezen en geyoutubed :) met name dan de mpc 500.
nadeel zie ik is dat je die kaarslot moet upgraden naar 128 omdat je anders te weinig samples hebt om een beetje fatsoenlijk mee te kunnen produceren. en die kaart kost weer een eurotje of 80 en is merkgebonden lijkt t.
en als ik me niet vergis kan je dees niet aansluiten op LIve...? tis meer een apparaat waarmee je dan ook de muziek produceert en niet zozeer aanvullend op wat je dan produceert op ableton?
vergeef me ben echt een leek, dus stel k gewoon veel vragen :engel:
 
waarom doe je dit niet allemaal in Ableton?
 
waarom doe je dit niet allemaal in Ableton?


nou ik kan in ableton bijvoorbeeld (voor zover ik weet dan) niet live mn stem pitchen.
poeh verder ff denken hoor. tis echt aljaren geleden dak met vocalen heb opgetreden en dat was ook eenmalig...

Het lijkt me qua gebruiksgemakkelijkheid ook makkelijker om dingen te kunnen opnemen en loopen en effecten overheen laten gaan met een apart apparaat..

tja..

kijk opnemen en in ableton tracks bouwen met vocalen is het probleem niet zo.
vooral voor live optredens lijkt een apparte effectenbak me handiger en leuker om mee te spelen. dan kan ik de effecten uit ableton die over de track (zonder vocalen) heen gaan ook gewoon met de midicontroller besturen en mn stem ook apart. klinkt dat logisch? en volgens mij had ik toen ook wat latency: stem kwam tikkel later binnen.
DAcht als mn stem nou niet perse direct door ableton hoeft dan is dat opgelost. kan te makkelijk denken nu.

kan me voorstellen dat ik gezien mn geringe kennis misschien ook juist te moeilijk denk met aparte sampler/fx.
 
Ik snapte je vraag niet helemaal, een mpc lijkt me dan niks. Met die kaosspad ben je wel op het goede pad volgens mij.

je zou de mpc trouwens kunnen triggeren vanuit ableton maar live opnemen en sequencen gaat niet lukken met een mpc. (zover ik weet)
 
Back
Top