Origineel geplaatst door mixmannetje
Hi, ik zal je een paar tips geven:
Die triangel-achtige piep is eigenlijk zo'n partij waarvan je denkt:
bedoelt ie dat nou ritmisch?
hij komt te vaak voor.op rare momenten.
hij leidt af. hij hindert!
Dat komt ook omdat ie te hard en te dichtbij staat in het geluidsbeeld.
Dus of je maakt een onderzeeboot-piep die heel af en toe voorkomt en ver weg klinkt.
Of je maakt een salsa-triangel-partij dat erg druk en veel noten die doorlopen...snap je 'm?
Anders doseren...in groepjes bv. Maar vrees dat dat hier niet werkt.
Doe dus probeer iets anders met die triangel!!! Of laat 'm weg.
De kunst van het weglaten, kill your darlings!
Want dit leidt de sfeer af en de hoofdpartij in je nummer die fluit!!!!
De eerste keer van luisteren nam dat geluidje me erg in beslag...
WAT IS DE RODE DRAAD? De hoofdmelodie...het vraag en antwoord-spel? de afwisseling hiervan.
Als je dit nog vreemd is, luister dan bijvoorbeeld eens naar Toto. Heel wat anders, maar een prima leerschool voor arrangeren. Of klassieke muziek, daar vallen ook veel dingen in op.
En als je een bassdrum of whatever op een leeg midispoor zet, een click, en je houdt ritme met inspelen, zet je m daarna weer uit...toch? met mixen..afspelen als het lied klaar is?
Vrij inspelen is iets voor het nieuws van doven en slechthorenden...niet lullig bedoeld, maar dat werkt niet, misschien later mastertracken? Je moet proberen eerst een goed raamwerk te hebben, een basis, ritme, met songs m.b.v. midi maken. Zoals de fundering van je huis. De steentjes hoeven niet pietje precies op de tel.....maar wel in de buurt!
Er wordt bijna geen lied op deze wereld zonder click opgenomen, dus dit is een gevalletje: ik ga het zwarte garen uitvinden, kijken hoever ik kom met vrij inspelen, nou was goede poging! Niet meer doen hoor!
Als ik bv met een bassist en een drummer naar een studio ga en we nemen wat op, op dag 1.
Maar er zitten een paar dingetjes niet zo lekker..dag 2 komt Jan Gitaar...die denkt..he? is het nou dat of dat? Maar de jongens van dag 1 zijn naar Corsica....en dan moet Klaas op dag 3, enz. Je maakt het jezelf steeds moeilijker zo....
Vrij inspelen niet verwarren met timing zoals: groovy, funky, met gevoel spelen...De dirigent van het orkest hoor je niet, maar staat wel met het stokje te zwaaien.....moet je eens kijken wat er gebeurt als die dirigent even koffie gaat zetten....het raamwerk is het grid-rooster( of Key-edit-rooster) in je sequencer. Maar jij bent de dirigent, die bepaalt of we sneller of langzamer moeten, met mastertrack...
KEEP SMILING!!