mpc2000xl tips gevraagd

redje

knoppengod
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
434
Locatie
den bosch
hallo,

ik ben bezig om samen met iemand een liveset in elkaar zet zetten. Het gaat dan voornamelijk om cheezy trance laat maar zeggen. Het einde komt al redelijk in zit qua materiaal dan. Ik heb bijna alles nog in Cubase staan en al af en toe een paar sequences naar de mpc toegestuurd om te oefenen laat maar zeggen.

De spullen die we gaan gebruiken:

akai mpc2000-xl
access vrius b
waldorf q rack (misschien 2)
yamaha 01v

Ik gebruik de mpc dus als sequencer en als drumcomputer en voor de rest triggert de mpc dus de synths. Voor elke sample/synth sound heb ik een aparte track voor aangemaakt. Die tracks wil ik dan live gaan muten en live aan de knopjes van de virus, waldorfs en yamaha 01v draaien.

Ik heb het idee dat ik nog een aantal dingen over het hoofd zie, hebben jullie nog tips en/of hoe gebruiken jullie je mpc live?
 
misschien moet ik iets specifieker zijn?

hoe kun je bijvoorbeeld zonder dat het duidelijk merkbaar is van de ene sequence naar de andere sequence overgaan en hoe zit dat met je sampleprograms, aangezien ik de mpc2000xl als drumcomputer wil gebruiken en je maar 4 sampleprograms in kan laden en niet kan laden tijdens het spelen.......M.a.w. hoe krijg ik 2 uur lang vol met sequences en drumsamples, zonder dat ik hoe te stoppen met spelen?

hoe maken jullie je opbouwriffs? ik bedoel een simpele snare roffel lukt wel enzo, maar ik heb nu bijvoorbeeld iets dat de beat, snare en de bassline (synth) allemaal een andere variatie hebben en die moeten tegelijkertijd veranderen. Het lijkt mij onmogelijk om in 1 keer 3 kanalen te muten en tegelijkertijd 3 te unmuten en dan zo dat het niet hoorbaar is......

goed hier dus een specifiek aantal dingen waar ik op dit moment tegen aan loop, wellicht kunnen jullie me toch van wat tips voorzien :)
 
Ga je 2 uur optreden???? Das wel heel erg lang.
Ik ga ervan uit dat je 32mb in je MPC hebt zitten.
Dat moet toch genoeg zijn voor je samples. De meeste geluiden komen toch uit je synts.
Ik werk live ook met de MPC en heb ook onder elke pad of een sample zitten die loopt
of een sequence. Zo kan je dus van alles ter plekken samenstellen en krijg je leuke resultaten.
De sequences die echt bij elkaar horen moet je effe voorzien van de zelfde letters als eerste.
Bijv 1-bass, 1-string, 1-vocal. Das namelijk erg makkelijk.

Ik maak geen gebruik van roffels. Ik gebruik de MPC niet als drumcomputer(nog niet tenminste).
Ik neem ook 2 drumcomputers mee die ik ook vaak on de fly programmeer.

Songmode gebruik ik ook niet. Gewoon domweg loopende sequences/samples en dmv trackmuting
maak ik de numers.

Maak je geen zorgen voor dat optreden. Het hoeft niet precies zoals thuis te klinken.
Dan maar niet de perfecte roffels, opbouw, etc.
Maar zo'n roffel kan je wel maken dmv de note variation slider en note repeat.

Switchen van de ene naar de andere sequence is geen probleem. De MPC hoeft hiervoor niet gestopt te worden.
Check de "Next SEQ" knop. Je kan kiezen om plotseling of tewel op elk moment de switchen naar een
andere sequence of je kan aangeven dat dat pas gebeurd als de huidige sequence aan het einde is.
Werkt echt heel simpel.

check effe www.mpc2000xl.com. Veel tips!!!!

Sander
 
is goed, ik gebruik maar een klein gedeelte van wat de MPC akkenaak kan, maar anders zijn hier nog wel wat andere knakkers die er wat meer van afweten.
 
ik zal trouwens vanavond even een voorbeeldje plaatsen met een opbouwvariatie die ik bedoel, dan kunnen jullie me beter uitleggen hoe ik zoiets live moet doen, want ik heb echt geen id. Ben het wel met je eens dat die opbouwroffels live niet zoals in de studio hoeven te klinken, maar streven we allemaal niet naar perfectie? en ik had eenmaal dit idee in mijn hoofd, maar ik krijg het live niet uitgewerkt......grrrrrr
 
oke....hier een voorbeeldje:

http://home.hetnet.nl/~sanderveer/ditwilik.mp3

de eerste pattern is normaal en de 2de pattern is de variatie, daar veranderd het patroon van de beat, de clap en de bassline...... dus hoe zouden jullie dit live doen? en hoe kan ik als ik de drumsamples uit m'n mpc haal een complete set maken zonder opnieuw te laden, tot nu toe moet ik elke sequence samples laden :(
 
Back
Top