Beginnerssynth? AN1x

donbrasco

qlickt
Lid sinds
15 december 2001
Berichten
2.944
Locatie
0317
Orgineel geplaatst door DJ41
tja krz, zo gaat het leven van een lurkerrrrrr ;)


Heb je jezelf al voorgesteld bij het forum?? >:P

Heyz 41, kamaradski. >:|

Voorstellen? Ik denk niet dat ze zitten te wachten op een Buzzer.. :P

Ben trouwens aan het kijken naar een AN1x.. beetje goede beginnerssynth??
 
Orgineel geplaatst door bambamstudio
dat hangt er vanaf waarvoor je hem wilt gaan gebruiken

Hmm, ik denk dat dit teveel offtopic gaat, ik zal er vanavond een uitgebreid nieuw topic over openen, maar ff in het kort.

Ik ben nu ongeveer zo'n 6 jaar bezig met zelf "muziek" te maken. Begonnen is Fasttracker, toen Madtracker (met fx, wow) en nu al een tijdje bezig in Buzz en Cubase met VST plugins. Dit wekt zoveel ergenis op dat ik echt de overstap wil maken naar hardware.

Wat ik er zoal mee wil gaan doen? Mijn smaak is zo ontzettend groot dat ik me niet toe kan en wil spitsen op 1 style. Nou hou ik zowieso niet van die hokjes-geest, maar dat is een ander verhaal. Wat ik zou kunnen en willen gaan maken is toch techno/techhouse a la Sven Vath, Rolando, Speedy J en wat Michel de Heij draait. (Niet namaken, alleen ter indicatie :) )

Ook wil ik op z'n tijd een lekker hardhouse/hardtrance nummertje in elkaar fietsen, want die NRG die erinzit is op z'n tijd ook goed te pruimen en voor de afwisseling leuk om te doen.

Nu is mijn vraag. Waar zou ik mee moeten beginnen? Wat is de beste keuze volgens jullie? Wat raden jullie me aan? Eerst een goede sampler of toch eerst beginnen met een beginnerssynt? Ik zie door de bomen het bos niet meer en van al dat lurken hier op dit forum schiet ik ook weinig op. Ik lees steeds meer en kan zo geen goede keuze maken.

Dus als iemand tips heeft.... ik hou me aanbevolen ! Alvast bedankt. :) :)

P.s. nu kreeg ik net van 41 te horen dat de AN1x een monosynth is. Wat houdt dat precies in? Hij zei dat je dan een hele vette sndcard moest hebben, zodat je kan samplen naar een audiospoor in je sequencer of dat je meteen je sounds sampled, maarja, wat heeft die synth dan voor een nut :confused:
 
Laatst gewijzigd:
DJ41 >> Waar jij monosynth zegt bedoel je monotimbraal, dat viel me ook al op in een ander topic waar je zei dat de Alpha Juno een monosynth was.

Monotimbraal houdt in dat de synth maar 1 patch tegelijk kan afspelen, dus dat je maar 1 geluid tegelijk uit de synth kan halen, maar dan wel (meestal) dat geluid uit meerdere toetsen tegelijk kunt halen. Net als een echte piano eigenlijk, je haalt er maar 1 klank tegelijk uit maar je kunt wel meerdere noten tegelijk afspelen.

Een monosynth is bijvoorbeeld een TB 303, die kan maar 1 noot tegelijk afspelen.

De AN1x is volgens mij inderdaad mono- of duotimbraal hooguit, dus dan zit je nog aan je PC vast.

Als je een Access Virus B, KB of Indigo koopt dan heb je een multitimbrale synth met effecten, die waarschijnlijk ook beter klinkt (smaakafhankelijk natuurlijk), en die meerdere geluiden en drumklanken tegelijk kan afspelen.

De Super Nova kan trouwens het zelfde, en er zijn nog meer synths waar je in principe complete tracks mee kunt maken.

Een AN200 is een afgeslankte AN1x in tabletop vorm met drumklanken, die kun je nog volop in muziekwinkels testen als je een AN1x wilt horen voor je hem 2e hands koopt. Ik zou een AN1x iig niet willen hebben als main synth.
 
Orgineel geplaatst door bikkel
Een AN200 is een afgeslankte AN1x in tabletop vorm met drumklanken, die kun je nog volop in muziekwinkels testen als je een AN1x wilt horen voor je hem 2e hands koopt. Ik zou een AN1x iig niet willen hebben als main synth.

Welke wel? Ik moet dus beginnen met een synth ivm een klavier wat ik niet heb. Later zou ik evt wel modules kunnen gaan gebruiken, maar eerst toetsen. Dus wat is volgens jou (mogen evt. ook andere forumbezoekers zijn :) ) de beste keuze om mee te beginnen?

Thnx alvast.
 
Ik heb heel lang zitten twijfelen over de Virus B. Ik ben uiteindelijk oudere echte analoge synths gaan kopen maar dat is een persoonlijke keuze.

De Virus B is echt een hele vette synth voor het geld, de Nord Lead 2 ook wel, maar die heeft weer geen effecten. Met een Virus KB of Indigo ben je voor betrekkelijk weinig geld het eerstkomende half jaar wel ff zoet :) -- noot: de Indigo en KB hebben dus beiden een klavier

Maar er zijn meer VA synths die interessant zijn, zoals ik al zei de Nord Lead en de Super Nova. Ga er een beetje mee spelen in de winkel en koop degene die jou het beste bevalt, en let een beetje op dat je niet alleen naar presets luistert maar ook echt even kijkt wat de synth kan.

Voor mij was het de Virus, voor jou misschien een andere synth.
 
Maar waarom werk je nog met buzz als je hardware hebt? Nu ben je alsnog aan het samplen, iets waar ik dus vanaf wil. Ok, het is onvermijdelijk, maar om nou een synth te kopen om 'm dan uiteindelijk te gaan samplen zie ik niet zitten.

En dat klavier wat er op die Indigo zit is natuurlijk super klein. Is dat geen probleem voor een masterklavier? Ik wil er uiteindelijk maar 1 kopen en dan verder gaan met modules. (goedkoper, ruimtebesparend, niet zo flexibel = minpunt)

-1 offtopic :D
 
Laatst gewijzigd:
Dat heb je waarschijnlijk in een andere thread gelezen ;)

Ik heb op dit moment nog niet de middelen om grotendeels hardware te gaan, aangezien ik nu alleen een Alpha Juno 1 en een SCI Six-Trak heb, geen effecten, en een gaar mengpaneel.

Mijn nieuwe mengpaneel is als het goed is onderweg, dan moet er nog een synth, een drumcomputer en effectenmodules bij en dan kan ik Buzz grotendeels schrappen (hoewel Buzz dingen kan die met hardware niet kunnen of onbetaalbaar zijn).
 
Ik heb liever ook minimaal een 4 octaafs keyboard als masterkeyboard, dus de Virus KB of een los keyboard en een Virus B zou het voor mij worden.
 
Is het niet mogelijk om buzz als sequencer te gebruiken? Dus vanuit buzz je hardware aan te sturen, zoals het ook in Cubase kan? Zo ja.. dan zou ik ook, als ik hardware heb, met Buzz blijven werken. Supersnel de dingen doen die je wilt doen. :)

Volgens mij heb ik jou al eens eerder op wat hardcore forums zien ronddwalen, of heb ik het nu mis?
 
Ik zit idd wel vaker op hardcore forums, maar meestal niet onder bikkel. Vaag geouwehoer gaat meestal onder de nick 'bla', sommige mensen worden wel eens gek van me geloof ik :)

Je kunt met Buzz wel MIDI aansturen, maar dat is maar heel rudimentair, ik werk echt liever met Cubase of nog liever Logic als het om MIDI of VSTi's gaat.

Het is net zoiets als met MS Word emailen, het gaat wel, maar het schiet niet op......
 
Orgineel geplaatst door bikkel
Ik zit idd wel vaker op hardcore forums, maar meestal niet onder bikkel. Vaag geouwehoer gaat meestal onder de nick 'bla', sommige mensen worden wel eens gek van me geloof ik :)

Je kunt met Buzz wel MIDI aansturen, maar dat is maar heel rudimentair, ik werk echt liever met Cubase of nog liever Logic als het om MIDI of VSTi's gaat.

Het is net zoiets als met MS Word emailen, het gaat wel, maar het schiet niet op......

Nog verder offtopic? Dan zit jij weleens te zieken op Endymion, liep ik laatst ook ff binnen. Toen bood er iemand een Juno2 aan voor 1250. >:|

Ik ga weer ff verder lurken. :p
 
't is maar wat je zieken noemt, hij biedt nu de synth voor 'een redelijk bod' aan op marktplaats in plaats van 1250 piek in de eerste advertentie.

Rot voor Hamunaptra, maar Juno's kosten nou eenmaal minder dan in de hoogtijdagen.
 
AN1X is ok voor mij. Hij zit er niet uit maar in de prijsklasse is ie het best (bijna geen concurrentie.

Voor bikkel was het de virus, voor mij de Z1. Hij weegt een ton, is klote te editen, maar hij klinkt fantastisch en heeft leuke effecten en hij heeft natuurlijk de voorloper van de Koasspad: de XY-pad

Voor rond de 2 en een half duizend heb je een. Niet denken dat het een oude synth is, want bijna iedereen met een triton koopt een Z1 board. En hij is minder oud als mensen denken: 1997
Toen hij bij de feedback in de op=op aanbieding kwam waren ze binnen 3 dagen allemaal weg.

http://www.lfo4.com voor wat faninfo.

z1big.jpg


J-Run
 
mono

mono

Dat bedoel ik inderdaad, dat heeft geen drol met mono en stereo te maken, maar ik ging ervan uit dat krz dat wel wist....

Sorry Krz!!
 
Back
Top