Flightcase pc

papier mache

Ingeburgerd
Lid sinds
16 juli 2005
Berichten
75
Locatie
gelderland
je kent het wel, als semi digitale live artiest (dj met FS platen, ableton live oid) wil je het liefst een mooi rekenmonster samenstellen en dat overal mee naartoe sjouwen, dat gaat iets van 2 tot 5 keer, maar daarna laat je em liever lekker thuisstaan omdat je hem met zn dunne plaatmetaal het liefst kras en deukvrij wilt houden (en als je een witte/vergeelde kast hebt, omdat ie stom staat tussen al die veelal donkere gear met gave lampjes).

een ander alternatief is een laptop, werkt prima als geld geen probleem is, is compact en licht.... maar is geld wel een probleem (en ben je student) dan komen er wat andere nadelen om de hoek:
- hij moet zorgvuldig behandeld worden wil je dat ie nog na 3 jaar wat geld waard is
- is een gewild object om te jatten
- kan niet met zn tijd mee gaan (tenzij je een extreem dure met een pci slot ofzo koopt)
- dure reparaties/ is vaak lastig zelf te repareren
- is gebouwd met oa de prioriteit om minder stroom te zuipen dan zn lompere blikken broers
(zorgt in veel laptops voor oa speedstepping van onderdelen, waar je zelf alleen indirecte invloed op kan hebben, als je al uberhaupt op je accu gaat werken in een live situatie waar overal netstroom beschikbaar is)
- om die reden zit de accu zit er vaak voor niks in tijdens een live situatie (en met een beetje pech begeeft die het ook nog binnen 4 jaar)
- onderdelen zijn duur

ik heb 3 jaar lang een laptop gebruikt, maar toen ie spontaan doodging en ik hem maar voor 1/5e van zn nieuwprijs weg had gedaan moest ik terugvallen op mijn nog oudere pc, en toen kwam ik geinspireerd door een hele oude casemod die ik ooit ergens had gezien op het idee om maar gewoon een zo klein mogelijke pckast te halen, en daar een flightcase omheen te bouwen.... en ziehier het resultaat:

total.jpg

total2.jpg


nadeel van dit zelf maken is echter wel dat je geduld moet hebben, en dat je enigzins moet kunnen knutselen met het gebruikelijke gereedschap in de garage :P, maargoed, de specs :

ASUS p5p800-vm
3.4 ghz HT
1024 mb ddr400 dual channel ram
120 gb sata schijf
250W voeding
en een random 32x cdrom drive die ik op zolder vond
(just in case, in de eerste plaats om er een OS op te installeren en voor noodgevallen, sowieso moet je em nl eerst helemaal uit zn hoesje trekken voordat je er een cd in kan stoppen)

overige ingredienten voor de liefhebbers:
8 stalen bolhoeken
2 vlindersloten 102x105x10 mm
+/- 4 meter 25x25x1,5 aluminium L profiel
40 cm 10x10x1,5 aluminium L profiel
50 cm 15x15x1,5 aluminium L profiel
50 cm aluminium H profiel
2,1 vierkante meter 8mm dik mdf
1 vierkante meter zwart isolatieschuim
140 popnagels 16x4 mm
constructielijm
5 euro fiets-verfspuitbus, glimmend zwart

hij is nog niet helemaal af, de vlindersloten en handvaten moeten er nog in komen omdat mn bestelling nog eraan komt.

ik ben begonnen door een zo klein en goedkoop mogelijke m-ATX kast te kopen via marktplaats, toen stuitte ik op een oude hp vectra achtige kast
(die ironisch genoeg exact even groot is als die djx700 mixer die ik hiervoor al had gemod door er een computer in te bouwen), voor 20 euro deed de ex it beheerder em inclusief voeding aan me weg, ook het mainboard inclusief cpu en 512 mb ram heb ik voor een prikkie van marktplaats weten te plukken.

na wat meten ben ik 4 dagen aan het bouwen geslagen met de gebruikelijke flightcase onderdelen (bolhoeken, aluminium L profielen, popnagels, mdf etc) en het eindresultaat is een geisoleerde flightcase, met een pc die precies tussen de isolatie door erin klemt, maar toch eruit getrokken kan worden, mocht ik onderdelen willen vervangen of windows erop installeren.

op de fotos zie je ook dat ik een koelgat voor de zekerheid boven de processor heb gezet, en wat op ongeveer dezelfde manier als in mn vorige mod zn lucht via de zijkant verkrijgt, hier door een uitsparing in het schuim... ik weet niet of het nodig was, maar nu is ie iig wel goed geventileerd (de voeding diende sowieso al als kastfan, en de processor kan nu ook lucht van buitenaf aanzuigen)... en zeg ns eerlijk, het patroontje ziet er stylish uit voor iets puur uit de hand geboord :+

http://freewebs.com/dennismalmberg/fotos/zelfbouw/coolgat.jpg

http://freewebs.com/dennismalmberg/fotos/zelfbouw/lucht.jpg

http://freewebs.com/dennismalmberg/fotos/zelfbouw/all.jpg
 
is nu helemaal af :D met vlinderslot en de profieltjes tussen de kieren

all2.jpg

back2.jpg

total3.jpg
 
Back
Top