DIY VST Player on stage

Chielio

Stamgast
Lid sinds
5 februari 2004
Berichten
456
Locatie
Rottahdamn
Op verzoek een verslag van mijn zelfbouw vst player.

Het verhaal begon toen ik een show moest doen waarbij ableton live gebruikt moest worden. Ging op pad met een PC laptop, die bleek 'underpowered' te zijn voor de job. Thuis draaide het perfect op mijn studio pc, maar on the road gezeik met brommende soundcards. Dus ik een macbook gekocht, dat ging al stukken beter .. maar had niet mijn favouriete plugins draaien, en gezeik met clicks en dropouts met Ivory en native akoustik piano's. Was dan weer wel onder de indruk van mainstage! Superhost!

Toen aan de slag met de muse receptor, geweldig apparaat .. top sound, geen brom/humm .. draaide Ivory perfect en de rest ook .. stabiele timing, lage latency, software als hardware gevoel. Echter multisetups veranderen duurde te lang met het laden van nieuwe samples .. dus, 2de receptor erbij gekocht. Deze setup heb ik nog steeds, maar inclusief ups (noodstroom) in een rack best wel zwaar. Toen sloeg het noodlot toe en bam, 1 receptor stuk .. opsturen naar de VS a 200 euro en 200 euro terug (1,5 maand kwijt).

Wat nu? Openlabs kopen? Hummm .. te veel geld, dan maar zelf iets bouwen.
Onderdelen:
-gigabyte mainboard met texas instruments FW, intel Quadcore en 8 GB ram als basis.
-Presonus Firebox als tweede soundcard
-RME hdsp als mainsoundcard
-CME uf 50 als midicontroller
-Touchscreen van Ebay
-Beetje mdf, beetje aluminium en dik karton voor het prototypen
-Research met windows xp x64
-Een hoop gezaag, geboor, schuren en schroeven

Zoeken naar een livehost voor de plugins .. kwam uit op brainspawn forte 2 (aka karsyn op de openlabs miko/neko). Alle plugins installeren die ik wou hebben, bugfixen (er bestaan onstabiele plugins). Stresstesten in forte (software gaat dan alle scenechanges na en ontdekt vanzelf de plugins en punten waar het mis gaat).

Cubase draai ik tegelijkertijd over de Presonus Firebox .. spdiff coax de rme in, en clicktrack via midi of audio naar de drummer.

Latency .. heb alleen met windows xp x64 en de rme HDSP hammerfall het hardware gevoel, de muse receptor op 64 samples doet dat ook.

Audio issue's .. draai alles op 48 khz en ga optisch spdiff een korg triton studio in, gewoon omdat ik die convertors vet vind klinken. De rme rechtstreek kan ook, en dan is het mooi clean.

Verbeteringen .. als ik er nog 1 zou bouwen, zou ik een elo touchscreen gebruiken (wellicht multitouch), en dan als basis iets met een gewogen klavier. Maar de combi win xp x64 met RME en forte is da shit en superstabiel!

Vastlopers .. nog niet 1 vastloper gehad, enkel sommige vst plugins die crashen maar die gebruik ik uiteraard niet meer dan.

De Triton Studio met mijn DIY bak gaat nu mee op pad en is de coverband setup .. nou hier nog een filmpje.



Ik hoop dat jullie van mijn ervaringen iets kunnen meepakken voor je eigen projecten, en niet vergeten (zorg er voor dat je altijd een backup hebt, in de vorm van software en hardware zodat je je gig kan doen). En dat het uiteindelijk gaat om het muziek maken!!!
 
Gaaf project. En supervet dat het zo geslaagd is!
Paar vraagjes:
- Wat ben je er in totaal aan kwijt geweest?
- Ik snap je verhaal omtrent Cubase niet helemaal.
- Ook je verhaal rond de outputs en je Tritonconverters vat ik niet. Hoe ziet de weg eruit naar je DI's/Mixer?
 
Gaaf project. En supervet dat het zo geslaagd is!
Paar vraagjes:
- Wat ben je er in totaal aan kwijt geweest?
- Ik snap je verhaal omtrent Cubase niet helemaal.
- Ook je verhaal rond de outputs en je Tritonconverters vat ik niet. Hoe ziet de weg eruit naar je DI's/Mixer?

Zo, moet ff rekenen, heb niet alles nieuw gekocht .. 200(firebox)+250 (CME)+ 600 (PC onderdelen) + 200 (rme HDSP)+ 180(touchscreen)+60(apple qwerty)+130(forte software)+200(aluminium,hout,schroeven)+150(diverse connectoren) .. iets van 2000 euro bij elkaar (alle software/vsti/cubase had ik al in de studio en nu niet meegerekend).

Cubase kan niet tegelijkertijd asio gebruiken met forte samen (geen van beide kan rewire slave zijn) .. dus daarom draait Cubase op een aparte geluidskaart, live speelt die backingtracks af. Via aparte output van de Firebox gaat dan clicktrack naar de drummer. Kan ook met midi zijn TD10 module aansturen, en de stompboxes van de gitarist syncen met midiclock .. maar goed, dat is een leuke bijzaak (of via ethernet mijn eigen in earmix op de yamaha tafel regelen .. hahaha).

De weg naar de mixer .. RME kaart optisch out spdiff -> Triton optisch in -> Triton Studio Main out naar de mixer (stereo). De Triton werkt onafhankelijk en kan ik ook nog alle sounds en samples en backingtracks mee uitsturen of mee spelen zonder PC .. je weet maar nooit.
Maar goed, soms stuur ik ook wel eens dingen apart nog uit .. en in de studio via adat 8 outs naar protools toe.

Deze setup vervangt een rack met 2 muse receptors, harddiskrecorder voor backingtracks en talkbox-setup.
 
Fu<piep>ng h<piep>l

Niet alleen leuk voor live, maar zo bouw je even je eigen mega uber workstation in elkaar. Was al van plan om te gaan Abletonnen met een touch screen, maar alles zo in elkaar geschroefd maakt het toch *net* effe ...


...100 keer leuker!

Misschien geboren uit nood, maar wat een mooi kindje is het geworden! ;)

Gefeliciteerd! Geweldig gedaan!
 
@L56 .. bedankt voor het compliment! Als je gaat touchscreenen, denk dan aan elotouch met accutouch technology (tussen 150 en 200 euro te vinden op ebay) .. of toekomst gerichter .. multitouch! check wat je met usine http://www.sensomusic.com/usine/ kan doen
 
Dat usine ziet er leuk uit, maar in mijn optiek is het een grote ipod touch met een hoog hit en mis gehalte qua muziek. :)

Die elotouch-en, tracken veel beter? Ik heb al wat onderzoek gedaan naar de multitouch schermen waar acer, hp en dell binnenkort mee komen, maar het multi touch gedeelte reageert ontzettend slecht zover ik kan beoordelen.

Maar ja, da's allemaal 3de hands info via youtube want niet dat je ff die screens kunt uitproberen op bruikbaarheid! ;)

Ligt het in het vooruitzicht om een blikje te mogen werpen aan de binnenkant van je .... hoe heet 'ie eigenlijk?

:)
 
De Triton Studio met mijn DIY bak gaat nu mee op pad en is de coverband setup ...

Fantastisch dat je zoiets zelf in elkaar kan steken hoor ... maar...

Zoek je het niet een beeeetje te ver. Ik zie coverbands normaal gezien met een stagepiano en een synth optreden, nog nooit iets op aan te merken gehad.
Deze bak is voor mij een oplossing op een probleem dat je zelf gecreëerd hebt door teveel je studio te willen mee te nemen onstage...
 
"Latency .. heb alleen met windows xp x64 en de rme HDSP hammerfall het hardware gevoel, de muse receptor op 64 samples doet dat ook."

Beter, interessante setup. Texas chip..cool. brainspawn forte 2, was al op zoek naar een host. Is echter niet goedkoop.
 
Beetje heel erg laat maar geweldig apparaat.
 
Hoe heb je de achterkant en zijkanten gedaan?
 
Thanks! De zijkanten heb ik bij metaalwinkel.nl laten knippen uit dik aluminium, met schuurmachine de randen onscherp gemaakt en 'macbook' style gemaakt.
De achterkant is uit 1 stuk van de bovenplaat uit dunner aluminium gebogen aan de hand van kartonnen voorbeeld, de hoeken opgemeten van de zijpanelen voor de juiste buigingen.
Door het ontwerp eerst uit dik tekenkarton te snijden de templates voor het metaalwerk gemaakt .. is dat een beetje duidelijk? Een ventilatie aluminium strip op de achterkant zwart gespoten voor de noodzakelijke koeling van de voeding en CPU met wat extra fans voor de doorstroming ... anders wordt het fokkin' heet :-)

Moet wel bekennen dat ik het live nu niet meer gebruik, sleep nu een rackje mee met een muse receptor, motif es rack en XV 2020 aangestuurd door een nord stage 2. Voelt toch veiliger voor live, maar het is nooit gecrashed of wat dan ook!
Hij staat nog mooi in de studio te shinen en doet dienst als DAW host, RME kaart intern en focusrite pro 40 met ada 8000 extern voor de hardware synths. Maak er regelmatig multisamples mee die ik in de nord stage 2 inlaad .. compacter en sneller!
 
Ik denk erover om ook zoiets te maken. Alleen zit ik met de keuze tuseen een master keyboard te verbouwen of een iets te maken als de uitbreidings unit van de Rhodes Chroma (hopend dat iemand weet hoe dat ding eruit ziet) of de 4 extra voices van de Oberheim eight voice.
ik heb een midi keyboard, maar ik weet niet hoelang hij het nog doet.
 
Laatst gewijzigd:
Chielio, hoe speelt de CME qua comfort?
 
Het speelcomfort van CME is redelijk tot goed. De algehele kwaliteit valt een beetje tegen, slijtage op de controllers. Na aanschaf van een kronos gebruik ik dit live niet meer, als ik nu vst live zou doen hang ik een MacBook via usb aan de kronos.
 
Back
Top