Zelfbouw studiomeubel

The Binary Mind

Ingeburgerd
Lid sinds
18 februari 2013
Berichten
29
Vrienden forumleden!

Onlangs was ik aan het kijken naar studiomeubels omdat de situatie waar ik in zat te werken naar mijn mening verre van ideaal was. Te weinig ruimte op het werkblad, overal kabels zichtbaar, monitorspeakers in een kast en dus op verkeerde hoogte, etc..

Nu vind ik de prijzen van een mooi meubel aan de hoge kant, of in ieder geval mijn smaak is te duur :) Ik zou onder de 1500 euries niet klaar zijn, en dat vindt mijn portemowallet niet cool. Dus ik heb maar besloten om zelf iets in elkaar te prutsen. Ik wilde alle zojuist genoemde punten aanpakken, dus kabels kunnen wegwerken, monitors op goede hoogte en afstand, genoeg rackspace om een aantal jaar vooruit te kunnen en het zou een mooie bijkomstigheid zijn als het er ook nog een beetje uit zou zien.

Ik heb eerst met SketchUp een ontwerp gemaakt op basis van de afmetingen van de ruimte (breedte kon maximaal 2 meter worden), de gewenste hoogte van het werkblad (ongeveer 80cm) en de benodigde hoogte van de monitorspeakers (ongeveer 1 meter). Ik zal hierna even wat pics posten om een idee te geven over hoe ik een en ander heb gebouwd. Misschien dat dit ter inspiratie kan dienen voor als iemand van jullie zelf iets van plan was te bouwen maar niet helemaal weet hoe te beginnen.

In een notendop de meest gebruikte materialen (ik kan iets vergeten zijn, maar het belangrijkste staat er wel):

Hout
Multiplex 15 mm dik, twee platen van 122x244 cm (Hornbach)
Werkblad 80cm diep, 200cm breed, 3cm dik (Hornbach)
Vuren balkjes 44x69mm (Hornbach)

Metaal
Aluminium profiel 20x20mm (Hornbach/Praxis)
Stalen rackprofiel zwart 4x13he en 4x7he (zelfbouwcase.nl, zaagt dit voor je op maat)

Folie
Plakfolie mat zwart 90cm, 6 meter (tafelzeil.com)

Overig:
Popnagels 5mm geribbeld (zelfbouwcase.nl)
Schroeven (Hornbach)
Deuvels (Hornbach)
Houtlijm (Hornbach)
Pattex Hobby spray (Hornbach)
Zwart noppenschuim (Hornbach)
Vogelzand 20kg (Pets Place)

Kosten:
Zonder gereedschap iets minder dan 450 euro



Ontwerp:

design.png
 
Hieronder het zaagschema wat ik voor de vriend van de Hornbach heb uitgetekend. Ik wist dat de afmetingen van die multiplex platen 122x244 waren, dus ik heb thuis maar ff wat voorwerk gedaan. Vinden ze wel leuk als je op een drukke zaterdagmiddag langskomt voor zaagwerk :)

zaagschema.png
 
Hieronder het werkblad. De standaardmaten voor werkbladen zijn vaak toch op keukens gebaseerd, dus hebben ze vaak een diepte van 60 cm. Voor mijn toepassing is dit te weinig, gelukkig had Hornbach (misschien andere toko's ook wel) ook diepere werkbladen van 80cm. Zagen ze ook voor je op maat, dus ze hebben voor mij netjes 2 meter er af gepulkt.

01_werkblad.jpg
 
Onderstaand de zijkanten van de "torens". Ik heb zelf die schuine happen er uitgezaagd met een decoupeerzaag. Geen aanrader, als je iemand kent met een cirkelzaag moet je die een biertje geven en dat ding lenen, krijg je veel mooier resultaat. Zo'n decoupeerzaagblad zwabbert toch alle kanten wel op.

02_zijkanten_onderkant.jpg
 
Als de onderkanten, achterkanten en zijkanten van de torens aan elkaar zijn gelijmd/geschroefd met balkjes als steun ben je ongeveer zo ver:

03_torens.jpg
 
Vervolgens met de opbouw aan de slag waar je 19" apparatuur in komt te hangen en door het werkblad heen zakt. Op het laatste plaatje zie je dat ik een dop heb gemonteerd. De opbouwdelen zijn hol van binnen en dichtgekit zodat er zand in kan. Zo genereren we wat massa om het trillen van de speakers wat op te vangen.

04_opbouw.jpg


05_opbouw.jpg



07_opbouw_achterkant.jpg
 
Hier ben ik verder gegaan met de torens. Ik had de 19" profielen binnen en de plakfolie ook. Datgene wat ik heb verprutst met de decoupeerzaag heb ik weggewerkt met de aluminium profielen.

08_torens_zwart.jpg
 
Hieronder zie je hoe de uitsparing in het werkblad is gezaagd en hoe de opbouw hier overheen valt. Ook kun je nu een beetje zien hoe de holle ruimte is ontstaan in de opbouw. De opbouw blijft door middel van deuvels op zijn plek op het werkblad:

09_opbouw_werkblad.jpg
 
En het werkblad met wat zaken er op. De plank voor de schermen hangt ook met deuvels aan de zijkanten in de opbouw. Het complete meubel is vrij eenvoudig uit elkaar te halen mocht er een keer verhuisd moeten worden.

12_werkblad.jpg
 
Nog ff een laatste pic met het geheel. Beetje een kutfoto zo tegen het licht in, maar je kunt wel ongeveer zien dat het iets van een bureau is denk ik :)

13_alles.jpg
 
Strak en mooi gemaakt! Eventueel zou je die schermen ook nog met VESA mounts op kunnen hangen.
 
Netjes, geeft weer inspiratie. Vind zelf de aluprofielen niet zo mooi, maar verder toppie:okdan:
 
Tip voor als je alleen maar een decoupeerzaag hebt: timmer of klem (pas op dat -ie niet losschiet) een geleidelatje op de achter/onderkant en laat de zaagvoet er langslopen. Met een cirkelzaag is het lastig hoeken inzagen.
 
Back
Top