Mengpaneel kraak kwaal..

Franz.K.

Ouwe rot
Lid sinds
28 augustus 2006
Berichten
655
Locatie
035
Ik heb nu al vaker meegemaakt (op andere mengtafels), dat er zo nu en dan een compléét kanaal begint te kraken, en door de gain even snel omhoog en weer terug te schroeven gaat het kanaal het gewoon weer prima doen. Tot hij vroeg of laat weer begint te kraken.

Nu heb ik het zelf ook voor het eerst op mijn eigen mengert.
Wat is dit ? En is dit op te lossen ? en hoe ?
 
Vuile faders kan toch niet de oorzaak zijn van een compleet krakend kanaal ? (geen krakende fader dus hè).. Het gebeurt min of meer spontaan, zonder dat ik ergens draai of schuif.
 
100 procent zeker dat de oorzaak vieze inserts zijn en het verbreek contact van het signaalpad wat in werking word gesteld door er een insert kabel in te drukken sluit niet goed nadat je de insert eruit hebt getrokken, tijdelijke goede oplossing: met perslucht in de inserts blazen, of nog beter, je mixer los halen en alle inserts goed schoonmaken. ik had het probleempje hier ook en na er in te blazen is het weer weg, drukte ik er een insert in en trok ik hem eruit dan had ik er weer even last van, weer blazen en het was weer weg, dat hij doorkomt omdat je het volume flink omhoog gooit, komt omdat de insert achter je gain pot komt, het stroompje word dan hoger en begint goed contact te maken.

ook begonnen ze inderdaad uit hun zelf te kraken zonder dat ik de insert gebruikte, dit waren nog steeds vieze inserts, na het schoonmaken is dit hele gedram verdwenen.

dit is trouwens het geval bij alle mixers heb ik het idee, een stofdoek erover heen leggen voorkomt dit soort gedram,

ook zou je een heleboel stereo pluggen kunnen halen en de tip en ring kunnen doorsolderen (zonder kabel eraan dus) dan ben je ook van het probleem af.

beste blijft toch je mixer lostrekken en alle inserts goed schoonmaken.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
100 procent zeker dat de oorzaak vieze inserts zijn en het verbreek contact van het signaalpad wat in werking word gesteld door er een insert kabel in te drukken sluit niet goed nadat je de insert eruit hebt getrokken,

In een schakelaar zit ook een verbreek contact dus dat kan het ook zijn. B.v. routing schakelaars naar sub groupen of master of een input keuze schakelaar of zelfs een EQ in/out schakelaar.
 
Origineel geplaatst door radiance
In een schakelaar zit ook een verbreek contact dus dat kan het ook zijn. B.v. routing schakelaars naar sub groupen of master of een input keuze schakelaar of zelfs een EQ in/out schakelaar.

Dat zou ook nog kunnen, routings knoppen zijn trouwens wel maak contacten. In elk geval kun je dat weer uitsluiten door hem naar verschillende subs te routen, weet je meteen of het euvel daar ligt. De eq uitschakelen zou inderdaad ook nog weer kunnen mits het erop zit, daar kom je dan ook weer snel genoeg achter door er mee te spelen. De insert verbreek contacten zijn het meest vatbaar voor vuil en viezigheid daar ze mechanisch in werking worden gesteld door de insert jack erin te prikken en dus automatisch het meeste vuil vangen, vandaar dat ik daar ook meteen aan dacht.
 
Denk niet alleen behringer hoor misschien wel niet eens behringer heb er zelf nooit een gehad :D. Soundcrafts hebben er ook last van.
 
Nee, toevallig heb ik het nog nooit op een behringer mee gemaakt(wel genoeg andere onzin).
Dit is een fostex.
En een ander forumlid vertelde me gister dat hij het ook op z'n mackie had.

En die insert: ter verduidelijking.. als ik de gain omhoog gooi eventjes kan ik hem meteen weer omlaag gooien, en dan blijft het signaal een geruime tijd 'schoon'. Sowieso moet ik hem maareens schoon gaan maken blijkbaar. Oh en bij nieuwe/schone mixers komt dit volgens mij ook wel voor. Maar schoonmaken is sowieso het eerste wat ik ga doen..
 
Origineel geplaatst door Franz.K.
Nee, toevallig heb ik het nog nooit op een behringer mee gemaakt(wel genoeg andere onzin).
Dit is een fostex.
En een ander forumlid vertelde me gister dat hij het ook op z'n mackie had.

En die insert: ter verduidelijking.. als ik de gain omhoog gooi eventjes kan ik hem meteen weer omlaag gooien, en dan blijft het signaal een geruime tijd 'schoon'. Sowieso moet ik hem maareens schoon gaan maken blijkbaar. Oh en bij nieuwe/schone mixers komt dit volgens mij ook wel voor. Maar schoonmaken is sowieso het eerste wat ik ga doen..

Dat van de gain omhoog gooien dat hij weer terug komt, komt ook voor bij vieze inserts franz. Heb je een insert kabel liggen die je door kan verbinden met een comp of wat dan ook ? probeer dan maar eens, dan weet je het gouw genoeg.
 
Dit klinkt hetzelfde als zo'n standaard kwaal van oudere hifi versterkers, dat de helft van je geluid opeens wegvalt en begint te ruizen/kraken. Even snel met de volume pot omhoog en omlaag draaien en het is verholpen.

Dus of het aan de inserts ligt weet ik niet, maar die versterkers hebben geen inserts, dus daar gaat het niet op!
 
Origineel geplaatst door dsil
Dit klinkt hetzelfde als zo'n standaard kwaal van oudere hifi versterkers, dat de helft van je geluid opeens wegvalt en begint te ruizen/kraken. Even snel met de volume pot omhoog en omlaag draaien en het is verholpen.

Dus of het aan de inserts ligt weet ik niet, maar die versterkers hebben geen inserts, dus daar gaat het niet op!

Lees nou ff goed man.....schakelaars of inserts, het zijn allemaal contacten die aan of uit staan en die gaan kraken als ze vuil worden of gaan roesten. In die oude hifi versterkers zitten toch ook schakelaars?
 
het kan ook zijn ics waarvan hun padjes geoxideert zijn ,ofwel ze uit hun sockets zijn,even uitrekken induwen,en tis ok
 
Back
Top