Ik zoek 'n mic preamp

Eclectus

for world peace
Lid sinds
11 oktober 2003
Berichten
593
Locatie
een illusie
Ik beschik sinds vorige week over m'n eerste microfoon, een Shure SM57. Deze microfoon heeft zo'n lage output dat m'n Edirol UA-1000 er niks van kan bakken, zelfs niet met de gain helemaal open. Daarom ben ik genoodzaakt een mic preamp aan te schaffen.

Ik heb deze voorwaarden gesteld:
- budget maximaal 1000 Euro (en geen Euro meer)
- solid state (geen tubes)
- DI ingang is een plus (maar niet vereist)
- twee mic ingangen is een plus (maar niet vereist - méér dan twee is niet nodig)
- lage noise floor en toch emmers vol gain (voor dynamische microfoons)
- moet jaren meekunnen, m.a.w. hij moet niet overbodig worden als ik binnen honderd jaar een duurdere preamp zou kopen
- gebouwd als een tank
- ik ben NIET geïnteresseerd in de merken M-audio, TL Audio, Joemeek, Samson

Wie het weten wil: mijn volgende microfoon wordt waarschijnlijk een Shure SM7(B).

Ik ga voornamelijk gesproken mannenstem opnemen, zelden gezang. Percussie en gitaar (electrisch en acoustisch) zitten er ook wel in.

Na lang zoeken op gearslutz.com, synthforum en homerecording.be vond ik volgende suggesties:
- Universal Audio SOLO 110 (787,00 Euro)
- Apogee Mini MP USB (990,00 Euro)
- FMR Really Nice Preamp (499,00 Euro)
- DAV BG1 (500,00 à 600,00 Euro)

Mijn vragen zijn de volgende:
- kunnen de eigenaars van één of meerdere van bovenstaande apparaten hun ervaringen delen, en eventueel vergelijken met andere apparaten die ze al gebruikt hebben?
- weet iemand waar de DAV BG1 te koop is in de benelux?
- weet iemand of deze apparaten ergens te beluisteren zijn in de benelux?
- heb ik een bepaalde preamp over het hoofd gezien?

Alvast bedankt voor het lezen :biertje:
 
ik heb ook zon probleem gehad
maar ik heb er gewoon een mixertje die versterkt
tussen gezet voor 90 euro
 
Origineel geplaatst door Huib
ik heb ook zon probleem gehad
maar ik heb er gewoon een mixertje die versterkt
tussen gezet voor 90 euro

Die suggestie kwam op diverse forums ook voorbij. Ik vind het op zich wel een goed gedacht maar...

- een goedkope mixer zal de dynamiek verzwakken en ruis introduceren
- een mixer neemt meer plaats in dan een preamp (en plaats heb ik tekort)
- op een mixer zitten meer onderdelen dan ik nodig heb
- en meer onderdelen betekent meer slijtage...
- een goedkope mixer zou de deur uitvliegen bij de aanschaf van een goeie preamp
 
ja is maar net wara je hem voor nodig hebt

Hoe proffesioneel je er meer om gaat.

Als je veel stem opnames wilt doen.

Is het geen overbodige luxe nee.

Maar ik maar hardcore dus dat is af en toen een mc rapje.

KOmt niet zo nou haha.

Succes ermee
 
kijk ook ff in die thread van boeklanooi over mic preamps daar zijn behoorlijk wat type's uitgespitst!
 
Een professional raadde me zonet de AEA Ribbon Mic Preamp aan. (Zou zeer geschikt zijn voor dynamische microfoons.) Iemand ervaring mee?
 
chandler

deze lijkt me heel interessant. Heb nog niet getets.
Heb zelf UA 6176. Ben heel blij mee. Maar het verschil van high end met goedkoper is zoizo al een verademing.

Opendraaien die gain en Geeen ruis.:okdan: :okdan:
 
Origineel geplaatst door Huib
ja is maar net wara je hem voor nodig hebt

Hoe proffesioneel je er meer om gaat.

Als je veel stem opnames wilt doen.

Is het geen overbodige luxe nee.

Maar ik maar hardcore dus dat is af en toen een mc rapje.

Voor die 90 euro is de reden hoe proffesioneel het is....


@ Eclectus: Blue Robbie (is wel buizen, maar wrom eigenlijk niet: Als ie goed is?) en UA Solo lijken mij veruit de twee beste uit jouw rijtje.
 
Origineel geplaatst door the perculator
chandler
deze lijkt me heel interessant. Heb nog niet getets.
Ik heb ook al veel goeds gehoord over de Chandler, maar deze valt helaas buiten mijn budget. Ik moet ergens de grens trekken, en heb dat gedaan op 1.000 Euro. De Chandler kost 1.200 Euro... =(

Origineel geplaatst door Nouveau
Blue Robbie (is wel buizen, maar wrom eigenlijk niet: Als ie goed is?) en UA Solo lijken mij veruit de twee beste uit jouw rijtje.
Waarom géén buizen voor eclectus?

- Als ik de forums erop nalees, dan blijkt dat (sommige) buizen maar een beperkte levensduur hebben. (Is dat zo?)
- Er is een grote diversiteit in buizen, en ik vrees dat ik daar een ongezonde interesse voor ga ontwikkelen, en honderden Euro's zal verliezen aan het proberen ervan. :D
- Ik bezat ooit 'n solid state Densen Beat B-100 hi-end audioversterker, en wat daaruit kwam was heel erg solide en tegelijk transparant. (What's in a name...) Sindsdien heb ik een voorliefde voor solid state. Ik weet dat buizen over het algemeen een luchtiger karakter hebben, maar dat spreekt me minder aan.
- Buizen worden ook wel eens gebruikt voor overdrive, maar daar heb ik zelf totaal geen nood aan.

@Nouveau, heb jij de UA Solo 110 al kunnen beluisteren? Ik hoor er veel goeds over, maar heb nog nergens een concrete vergelijking gelezen.
 
Origineel geplaatst door Eclectus
Ik heb ook al veel goeds gehoord over de Chandler, maar deze valt helaas buiten mijn budget. Ik moet ergens de grens trekken, en heb dat gedaan op 1.000 Euro. De Chandler kost 1.200 Euro... =(


Waarom géén buizen voor eclectus?

- Als ik de forums erop nalees, dan blijkt dat (sommige) buizen maar een beperkte levensduur hebben. (Is dat zo?)
- Er is een grote diversiteit in buizen, en ik vrees dat ik daar een ongezonde interesse voor ga ontwikkelen, en honderden Euro's zal verliezen aan het proberen ervan. :D
- Ik bezat ooit 'n solid state Densen Beat B-100 hi-end audioversterker, en wat daaruit kwam was heel erg solide en tegelijk transparant. (What's in a name...) Sindsdien heb ik een voorliefde voor solid state. Ik weet dat buizen over het algemeen een luchtiger karakter hebben, maar dat spreekt me minder aan.
- Buizen worden ook wel eens gebruikt voor overdrive, maar daar heb ik zelf totaal geen nood aan.

@Nouveau, heb jij de UA Solo 110 al kunnen beluisteren? Ik hoor er veel goeds over, maar heb nog nergens een concrete vergelijking gelezen.


Ik heb de solo-serie gehoord, niet gekocht. Hij klinkt OK, gewoon een lekker vol signaal en goede di. Maar ik hou zelf van een meer open sound en headroom. Robbie (ook al is ie buizen...) vond ik daarom toch aantrekkelijker klinken.
ik heb DAV, FMR of Apogee pre's (nog) nooit gehoord, daar kan ik dus niks over zegge
 
O ja by the way. De di van voor gitaar UA 6176(wat de solo 610 +eq en comp is) is klasse wat mij betreft.
Mijn gitaarist heeft meteen een solo 610 besteld nadat die kwam inspelen. Klong vol en meteen in de mix.

Alleen jammer dat toen hij gisteren bij Feedback kwam om de solo 610 optehalen ze hem al weer verkocht hadden, hij hem wel besteld maar niet aanbetaald. Dus mijn ervaringen met de de solo 610 kan ik je pas over drie weken vertellen.
Maar jij wil solidstate dus wat lul ik nou.

P.s. volgens mij was feedback het goedkoopste wat hij kon vinden.
 
Origineel geplaatst door Eclectus
Ik heb ook al veel goeds gehoord over de Chandler, maar deze valt helaas buiten mijn budget. Ik moet ergens de grens trekken, en heb dat gedaan op 1.000 Euro. De Chandler kost 1.200 Euro... =(



:duivels: Ja je kan de grens toch altijd oprekken. Je doet er wel heel lang mee.:duivels: :duivels:
 
Check deze Great River of deze Neve
replica

De dollarkoers staat supergunstig, dus als je een creditcard hebt, dan kun je aan de slag. Ik zelf heb goede ervaringen met de JRR shop. Alles wordt via FedEx verstuurd, dus je krijgt ook een trackingcode.

Succes met je keuze!!! 8)
 
Geen euro meer?

weet je het zeker :)

http://www.mil-media.com/td-1.html

Ik weet niet wat je wilt gaan doen met die pre amp want ik vind het raar dat je een SM57 koopt en daar een hele dikke pre amp voor wilt hebben.


Overigens is het lastig om top pre amps te willen onder de 1000. Enkel en dubbel voudig.
Zelf bouw is een optie. En anders is het geld schokken.
Misschien ook een optie. Een iets mindere pre amp in 8 voudige vorm. Pre sonus bv.
 
Earthworks

Earthworks

Wellciht dat je deze kunt krijgen: earthworks 1021

Ik ken hem niet persoonlijk maar ik heb er HELE goede verhalen over gehoord.
 
Weet je, met mic preamps is het zo, er is op dit gebied zo gigantisch veel mogelijk wat betreft merken. En helemaal wanneer je er ook nog een mic bij moet aanschaffen en dus op je preamp afstemmen. Ik denk dat er op het gebied van mic preamps/microfoon combie het meest mogelijk is van alle audio-geraltereede gear. Ik durf er wat dat betreft ook niet goed aan. Ik zou bijna blind een dikke Avalon en een neumann U87 aanschaffen. Bijna.
 
Bedankt voor alle bijdragen tot nu toe. Ik heb al heel wat bijgeleerd over mic preamps!

Origineel geplaatst door JimmySX
Check deze Great River of deze Neve replica

De dollarkoers staat supergunstig, dus als je een creditcard hebt, dan kun je aan de slag. Ik zelf heb goede ervaringen met de JRR shop. Alles wordt via FedEx verstuurd, dus je krijgt ook een trackingcode.
Ik woon in België en durf niks te importeren van buiten de EU. Ik heb teveel horrorverhalen gehoord over de Belgische douane, die blijkbaar willekeurige taksbedragen kan en mag toevoegen. Spijtig, leken me anders twee mooie opties!

Origineel geplaatst door Mostatic
Ik weet niet wat je wilt gaan doen met die pre amp want ik vind het raar dat je een SM57 koopt en daar een hele dikke pre amp voor wilt hebben. Overigens is het lastig om top pre amps te willen onder de 1000. Enkel en dubbel voudig.
De SM57 heb ik gekocht als eerste microfoon. Die wordt later, als mijn budget het toelaat, aangevuld met een goeie condensator of ribbon en waarschijnlijk ook een Shure SM7(b). Ik wil er voornamelijk gesproken mannenstem mee opnemen en slechts zelden gezang. Lastig om een top pre-amp te vinden onder de 1000? Wat je zegt... =(

Origineel geplaatst door Mostatic
Zelf bouw is een optie. En anders is het geld schokken. Misschien ook een optie. Een iets mindere pre amp in 8 voudige vorm. Pre sonus bv.
Zelfbouw is voor mij geen optie want ik ken helemaal niks van electronica. De mindere pre-amp ga ik vermijden. Ik heb het gevoel dat die later alleen nog als boekensteun gebruikt zal worden. Bovendien zal een mindere pre niet genoeg gain hebben voor dynamische microfoons. (toch zo'n 60dB nodig)

Origineel geplaatst door OJS
Wellciht dat je deze kunt krijgen: earthworks 1021

Ik ken hem niet persoonlijk maar ik heb er HELE goede verhalen over gehoord.
Weeral zo'n mooie, die net boven m'n budget valt.
 
Origineel geplaatst door Eclectus
De SM57 heb ik gekocht als eerste microfoon. Die wordt later, als mijn budget het toelaat, aangevuld met een goeie condensator of ribbon en waarschijnlijk ook een Shure SM7(b). Ik wil er voornamelijk gesproken mannenstem mee opnemen en slechts zelden gezang. Lastig om een top pre-amp te vinden onder de 1000? Wat je zegt... =(


Zelfbouw is voor mij geen optie want ik ken helemaal niks van electronica. De mindere pre-amp ga ik vermijden. Ik heb het gevoel dat die later alleen nog als boekensteun gebruikt zal worden. Bovendien zal een mindere pre niet genoeg gain hebben voor dynamische microfoons. (toch zo'n 60dB nodig)

Een mannenstem opnemen met een SM57? Ja dat kan maar je kan beter een groot membraam condensator pakken dan als je alleen gesproken tekst wilt opnemen.


Minder pre amp die niet genoeg gain hebben voor dynamische mics ben ik nog niet tegen gekomen.

Daar gaat het ook niet om. Het gaat om signaal ruisverhouding en hoe blij je daar van word. Dit naar mate welke combinatie je pre amps en mic wilt gebruiken, plus microfoon techniek.


Overigens is er nog een boven de 1000 :) http://www.benchmarkmedia.com/adc1/ Dit is ook een top AD.
De DA van ze is 1 van de beste, zo niet de! zeker voor die prijs.


handige link, VEEL pre amps http://vintageking.com/Mic-Pre
 
Back
Top