Sampler in de Roland Fantom

organix

Synth DIY Goeroe
Lid sinds
24 oktober 2005
Berichten
908
Locatie
Omgeving Rotterdam
Weet iemand hoe de sampler in de Roland Fantom is opgebouwd? (niet alle fantoms hebben een sampler dacht ik overigens maargoed...)

Kun je de samples direct gebruiken in de bekende JV / XV structuur? ... in de zin van dat je de samplerwaves gelijk naast de ROM waves ziet bij het aanmaken van een patch, en dat je ze dus ook in layers kunt zetten en alle synthparameters kunt doen zoals dit kan bij de oudere JV / XV romwaves? is multisampling supported?

Ik ben nu in het bezit van een Roland XV-88 vol met expansions waar ik echt heel tevreden mee ben. Het enige wat ik graag zou willen is de mogelijkheid tot het samplen van eigen waves, iets wat de XV-88 dus niet kan. Daarom dacht ik aan een Fantom model.

Een losse sampler heb ik al maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Het liefst heb ik gewoon voor live gebruik één synth bij me waar ik patches in kan maken.

Dus kortom, de sampler in de Fantom, is die geintegreerd in de JV / XV patchstructuur? of is het een compleet apart ding met eigen settings?

Thanx 8)
 
Laatst gewijzigd:
Een gesamplede golfvorm is volledig gelijk aan de ROM golfvormen. Dus iid compleet geintegreerd in de patchstructuur.
 
Interessante site :) ik ben niet echt bekend met de Fantom serie, maar het lijkt er op dat de Fantom X8 de meest geschikte is na de XV-88, aangezien de S88 'maar' 64 voices heeft ipv de 128 van de XV-88.

Hoe zit het met de opslag van samples? er staat dat het sample RAM uit te breiden is met dimms. Zijn dit standard dimms? Blijft de inhoud daarvan bewaard tijdens het uitzetten m.b.v. een interne batterij? (lijkt me trouwens voor DRAM nogal een energie-slurpende taak) maar ik zie niet zo snel dat er externe opslagruimte in kan zoals een harddisk.

Ik geef toe... misschien moet ik wat minder lui zijn en de handleiding gewoon eens downloaden en lezen ;)
 
sample geheugen is inderdaad uit te breiden. als het goed is tot 512 mb ram geheugen. iig geld dit wel voor de module vorm (fantom xr) geheugen. fantom x8 kan iig twee minder srx kaarten erin proppen.....wat in het apparaat ging zijn standaard pc133 dimms. nog makkelijk te verkrijgen. de S serie van de fantoms is eigenlijk de voorloper van de fantom X. dat betekend inderdaad iets minder opties zoals missen kleuren scherm etc.
samples worden opgelsagen in ram geheugen maar na power off blijven die niet zitten in het geheugen.
dmv opslag via cf kaart kan je alles opslaanvan je hele performance met samples erbij.
als je dan je kaart in het apparaat laat zitten en power up doet dan laad hij de hele zooi in een keer.

citaat: Ik geef toe... misschien moet ik wat minder lui zijn en de handleiding gewoon eens downloaden en lezen

................misschien wel ja :)
 
Back
Top