Multi-sample / Velocity-layer sampler / toeters? Hulp!

LameBrane

Ingeburgerd
Lid sinds
6 augustus 2005
Berichten
66
Locatie
Den Haag
:? Ik ben op zoek naar een (lijstje met) appara(a)t(en) :-) dat/die voldoe(t)(n) aan de volgende specificaties:

- Sampler functionaliteit (of in iedergeval de mogelijkheid om WAVjes te importeren)
- Graag zou ik een multisample patch ermee willen maken (dat kunnen de meeste wel, maar...)
- Op basis van velocity wil ik meerdere typen samples kunnen laten horen (velocity-layer)

Waarom heb ik voorgaande zo expliciet uitgeschreven? Ik kan op internet nergens vinden in specs van synths welke nou vooral dat laatste ondersteunt. Kunnen jullie mij hierover adviseren? En dan met name ook wat nou de beste, on stage te bespelen, niet soft synth maar hw synth, is die dit ondersteunt. Een module mag ook want dan koop ik een NS2 met een module. :-)

:erm: Optioneel te lezen: Achtergrond en motivatie
Ik ben op zoek naar een alles in 1 apparaat (O jee, daar heb je weer zo'n type dat 't niet doorheeft... ;)) en tot nu ben ik nog niet verder gekomen dan de Nord Stage 2. Ik wil dus Hammond en (vintage)piano's/clavs hebben, plus iets dat voor toeters door kan gaan. De NS2 ondersteunt echter geen velocity layers, m.u.v. de tweak in de pc editor om nog iets met een vinkje te doen zoals in de manual is beschreven van toepassing op de Electro 3 maar dat is geen velocity layer. Hoop op erg goede blazers uit een Stage 2 heb ik dus niet, maar... dit bracht mij dus bij samplers en multi-sample/velocity layers.

;{ Optioneler te lezen: Nog meer achtergrond en motivatie
Voor blaaswerk vind ik een NS2 dus eigenlijk niks, ondanks de recent uitgebrachte Nord Brass lib. En om nou Wallander WIVI en een VST host mee te slepen op het podium - dat is nu net iets dat ik zeker niet zoek (al denk ik wel dat 't zoiets wordt vrees ik...). Voor de Roland ARX-03 Brass expansie heb ik weer een Fantom nodig en dat ding heeft weer geen fatsoenlijke drawbars/orgels. En voor m'n iPad/iPhone ben ik nog niet beter tegengekomen dan SampleTank maar daar kan ik dus weer niks met eigen samples doen (moeilijk moeilijk). Kortom: The hell with it! Ik ga voor het toetercompromis: Samplen dan maar, of is er toch nog iets anders?

:stupidIk loop dus continue vast op specs bij het maken van m'n keuze (die ik obviously nog steeds niet gemaakt heb...) en ja - what's new - wie heeft dat nou niet? De Korg Kronos lijkt me wel een aardig machientje, maar de CX3 clonewheel die daar weer in zit vind ik dus weer helemaal ruk terwijl dat 1/3 van m'n speelplezier is. Dus toch moet ik weer op zoek naar een compromis dat moeilijk is te vinden. Het is altijd wel wat. :-)

=( De M3 van Korg vind ik helemaal niks, ondanks dat je er wel mee kunt samplen. En 't standaard M3 drawbar verhaal is ook niet om over naar huis te schrijven. Wel heb ik goeie samplepacks / multivelocity / multisamples gezien die een prachtige Hammond uit een M3 toveren, maar liever hoef ik dat niet te doen. De M3 is niet zo mijn ding. :r Maar goed - terug naar de sampler OF goed blaas alternatief (of beide... maar daar durf ik al helemaal niet op te hopen, na het hele internet te hebben doorgeworsteld...)

:eureka: Wie heeft er goeie tips voor me? Ik heb zin om wat te kopen. ;-)

:koffie: Off-topic: De ultieme one-man-blazer ben ik trouwens op YouTube tegengekomen. Deze gast is écht helemaal geniaal met een EWI breath controller, WIVI en nuendo: Tony Ostinato. Wat mij betreft mag je de rest van de band, backingvocals en zang negeren - maar die ene toeteraar is echt helemaal te gek. Bekijk na z'n 2 livefilmpjes ook eens het filmpje over z'n setup en hoe hij meerstemmig toetert (als het je interesseert). Geniaal bedacht met MIDI doormappen, vst-chains en transformeren van midi berichten, etc. Inspirerende vent!
 
Begrijp ik het goed uit dit hele verhaal dat je niet specifiek een sampler wilt gebruiken, maar meer een wat uitgebreidere synth die dit ook kan? Want vrijwel alle enigzins recente samplers hebben velocity switching (eventueel ook nog met crossfading). Maar ik proef een beetje uit je verhaal dat je iets zoekt dat wat meer kant-en-klaar is dan een hardware sampler, omdat je alleen dat soort apparaten noemt.
 
Ik zoek dus inderdaad iets wat én kant en klaar is op een aantal fronten, maar waarbij ik evt. gebreken zelf kan bijklussen door het te samplen of o.b.v. toonhoogte voorkeur e.d. (zoals de ARX-03) ik toeters zou kunnen vormgeven. Omdat dat laatste heel moeilijk is in een hardware synth te vinden, vond ik sampler functionaliteit het beste compromis.

Denk bij wat ik graag zou willen aan:
- Bijv. een Korg Kronos. Gebrek: Een goeie Hammond. De CX-3 engine vind ik totally bagger.
- Bijv. een Nord Stage 2 Gebrek: Velocity switching voor sampling, om nog maar te zwijgen over 18 stemmige polyfonie. Zodra je je sustain pedaal intrapt houdt het dus weer op.
- Bijv. een Fantom G. Ontbreekt: Een goeie hammond. Als de VK8-M er in zou zitten, dan zou het voor mij een goed apparaat zijn, want dan zou ik de ARX-03 installeren en zit ik gebeiteld met 1 keyboard dacht ik zo.

Maar goed - verklaart dit een beetje nader mijn wens?
 
ik zou als ik joi was de CX-3 van de Kronos ngo eens goed onder handen nemen als je de VK8M goed noemt... dan kan het in mijn ogen neit anders zijn dat je de CX-3 ook goed moet gaan vinden na wat gesleutel (wat daar veel uitgebreider kan dan bij de VK8..)
 
Ik heb op YouTube nog geen enkele goeie Kronos orgel demo gevonden. Verder vind ik 't zelf niet zo zinvol om een smaak-discussie te gaan voeren over de CX-3/VK-8. Zonder een welles nietes verhaal er van te maken, wilde ik nog wel het volgende met je delen. Mogelijk weet je deze dingen al of vind je ze niet interessant. Maar dan toch voor de meelezers:
- Persoonlijk vind ik de VK8 warmer klinken dan de CX-3.
- Op het gebied van tweakability ken ik de CX-3 niet, maar voor de VK-8 zijn er o.a.
- custom updates die tot aan de sample aan toe het ding ondersteboven keren
- plus kun je (al doet de voorkant en de afwezigheid van een display dat niet vermoeden)
onder de motorkap vanalles aanpassen. Meer dan ik nodig heb zoals EQ, variabele rotor, click, etc.
Tot zover de VK8 - ik vind 't tot nu toe in iedergeval in combinatie met de 'echte' drawbars gewoon lekker spelen. :-)

De CX-3 vind ik (persoonlijk) stukken minder qua sound. Ik ken vooral de YouTube filmpjes en heb er 1 keertje op gespeeld maar het bekoorde mij niet. Maar nogmaals - dat is een kwestie van smaak.

Mocht je me willen overtuigen van de kwaliteit van de CX-3 IN de Kronos, dan zou ik nog overstag kunnen gaan als je een YouTube fimpje weet te vinden waarvan jij zegt: 'Dit is voor mij de ultieme sound uit een Kronos'. Daar kan ik dan mogelijk een conclusie uit trekken? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Specifiek zou ik dan wel de CX-3 via de Kronos willen zien natuurlijk, en niet de pre-historische CX-3 zelf. En bij voorkeur dan ook zonder Leslie of Ventilator-hulpmiddelen. :-) Ben benieuwd - Tnx!
 
De hardware sampler in toetsenbord-vorm is uitgestorven, of je moet ergens een E-mu E-Synth weten te scoren. Vervolgens mag je dan aan de gang met antieke hardware inbouwen en laadtijden waar je droevig van wordt.

De module-hardware sampler heeft het een jaar of 2 langer uitgehouden maar is net zo uitgestorven; de laatste was de Akai Z8.

Echter; hardware-samplers zijn in die zin wel te vinden omdat ze ingebouwd zijn in workstations - op een M3, Motif, Fantom etc. vind je ze zonder problemen. Een Motif XF is in dat opzicht leuk omdat 'ie z'n sounds van Flash af kan halen; dus in tegenstelling tot een reguliere hardware sampler heb je geen noemenswaardige laadtijd.
 
Tnx voor de tips. Even een korte reactie op je voorstellen. Wat betreft antiek - ik ben van de nieuwerwetse shit. ;-) Ik wil veel Gb's aan samples kunnen stashen, dus wordt 't idd een flash oplossing.

M3 had ik al op gereflecteerd geloof ik. De Fantom heeft dus geen goeie drawbar orgels (die valt dus af) en de Motif XF/XS zijn m.i. ook niet mijn smaak qua clonewheel. Ook al is de sampler dan nog zo goed - dan dient het mijn doel niet dus dat is geen serieuze kandidaat wat mij betreft.

Mocht je een Motif filmpje hebben waar ze een mooie Hammond demo geven, hou ik me overigens aanbevolen. Ik sta wat dat betreft nog steeds open voor suggesties, maar op basis van wat ik tot nu toe heb gezien vind ik 't nog niet genoeg naar mijn smaak de real deal immiteren.
 
Ja, maar er is een verschil tussen een gesamplede oplossing zoals je die zelf wil bouwen en een clonewheel - de Motif en Fantom hebben beiden geen clonewheels voorzover ik weet (ik heb zelf een FP7 van Roland die er wel een clonewheel in heeft, maar die zal wel afgeleid zijn van de VK8 ).

Er is nog een speler die clonewheels in z'n workstations zet: Kurzweil. Op een PC3/PC3X zit de KB3, heb je die al eens geprobeerd?
 
@TS: wat ik nog niet gehoord heb van je is waarvoor soort blazers je zoekt, welke stijl muziek en in watvoor bezetting je speelt (indien live dan).

Vergis je niet in moelijkheidsgraad van het maken van eigen goed klinkende en bespeelbare multisamples. En vlak ook niet gelijk uit wat je kunt uithalen met een Nord Wave of Stage 2/Electro 3 qua samples maken en bespelen. Niet zomaar afschuiven op basis van specs en YouTube vids.
 
En heb je gewoon goede Hammond klanken nodig of ben je een Hammond speler in de zin van dat je live ook dynamisch schuift met je drawbars en andere instellingen? Er zijn namelijk goed klinkende oplossingen qua Hammond voor een Motif of Triton achtige bak.

Maar zowel bij een overtuigende Hammond partij alsmede bij het neerleggen van een goede blazers partij komt het meer aan op je skillz als toetsenman dan daadwerkelijk de sounds.
 
En vlak ook niet gelijk uit wat je kunt uithalen met een Nord Wave of Stage 2/Electro 3 qua samples maken en bespelen
Hmm.. dan doe ik het wel uitvlakken.. gesamplede blaas-instr. zijn but op de NE3, ik heb er eens een topic aan gewijd hoe jammer ik 't vind dat ze 'dat vinkje' hebben weggelaten bij de NE3 voor velocity-switching.. eeuwig zonde!

En tuurlijk, Manu heeft gelijk, met speeltechnieken kom je een heel eind.. maar mooi en praktisch vind ik het niet echt, dat had veel beter (en leuker/spannender) gekund met.. velocity-switching.

Over de Stage kan ik niet veel zeggen, heb ik niet, maar die schijnt wel die switching te hebben.

Idd, een Korg triton, volgens mij voldoet die aan je eisen.. en is inmiddels betaalbaarder.
 
De geluiden uit een Triton zijn net zo bout dan als een Nord (zal voorkeur zijn dan, ik kan ze hier beide vergelijken en speel al jaren met beide bakken). Blazerssounds zijn mijns inziens ruk uit keys punt. Ik speel ze ook niet en weiger dat te doen. Neemt niet weg dat je een overtuigende blaaspartij neer kan zetten met rukgeluiden.

Ik laat smaak er maar buiten want ipv een normale reply werden het al weer kracht termen dus ik ga me er maar buiten houden verder tot de TS met antwoorden op mijn vragen komt
 
Je vond het geen normale reply, door het woordje but?? Hoe dan ook.. ben zo eerlijk erover als ik kan, da's toch belangrijker.

Ik denk inderdaad dat de triton overtuigender blazers voortbrengt dan de NE3, vanwege de mogelijkheden die je hebt als je samples bespeeld.. en de samples zijn zo goed als die, die je erin stopt om mee te beginnen; daarna, komt het aan op de sampler en de bespeler.

Ben 't verder met je eens dat blazers spelen op synths sowieso al niet je-van-het is.
 
Zo veel keuze... Ik heb inmiddels wel een aantal dingen 'gewonnen', nl.:
- Ik ken mijn eigen setup, en de daarbij komende gebreken. Op basis daarvan weet ik eigenlijk beter wat ik verlang van een goeie setup.
- Ik heb inmiddels vergelijkend waren onderzoek gedaan, voor zover dat kan, van het huidige aanbod.
- Jullie hebben mij een aantal suggesties gedaan en extra overwegingen gegeven op basis waarvan ik een betere keuze kan maken.

Met dat in m'n achterhoofd ga ik de feestdagen door en m'n gedachten ordenen. Nadenkend over wat 't moet gaan worden voor mij. Los van m'n definitieve besluit denk ik op dit moment aan de volgende setup:

Een Nord Stage 2 HA76 vanwege:
- de gewogen toetsen en
- de EP's, Clav en Synths (vast niet goed genoeg voor de hardcore synth lover, maar een net-niet-Oberheim vind ik ook prima).
- Daarbij heb ik (weliswaar beperkt) de mogelijkheid om te samplen (bijv. bas-geluiden) en
- het is on-stage gebruiksvriendelijk.

Als 2e (en evt. 3e) klavier(en) de Hammond SK1 of 2 erboven die lijkt op de Nord in een aantal opzichten, maar mij het voordeel van 2 (of bij de SK2, 3) klavieren biedt:
- Als los apparaat kan ik er met een repetitie aardig mee uit de voeten (met beiden)
- De toeters op de SK1 lijken mij op dit moment wel heel aardig, vooral de harmonizer functionaliteit van de SK1 spreekt mij op dat vlak erg aan.
- De toeters van de Nord i.c.m. die van de SK1 gelayerd zorgen volgens mij voor een aardig quick-and-dirty toeter-oplossing
- De SK1 weegt helemaal niets (15Kg is best te doen dacht ik zo) en dat geldt ook voor de NS2.

Doordat beiden vergelijkbaar zijn gericht op podiumgebruik kan ik snel presets wisselen. Qua MIDI toepassing zijn ze ook handig te combineren met elkaar. Ook kan ik bij repetities 1 van de 2 meenemen waardoor ik altijd verzekerd ben van speelplezier omdat beide apparaten me aanspreken maar het allebei net iets anders doen.

Zo hangt de vlag er nu voor... als iemand anders hier iets van vindt hoor ik dat graag, want ik ben er nl. nog niet definitief uit. Bedankt nogmaals allen voor het meedenken, en m.n. de tip voor de SK1 in de andere thread (Korg Kronos) heeft me enorm geholpen.

Nu ga ik er in vandoor - ff checken of ik snel nog even de SK1 in de winkel kan proberen. :-)
 
Veranderlijk als het weer ben ik. Verschrikkelijk. Net naar de winkel en zowel de SK2 als de NS2 eens gecheckt. Ondertussen van Kurzweil ook het e.e.a. opgezocht en ik moet eerlijkheidsgebiedendehalverwijs ... toch zeggen dat die KB3 van de PC3K serie ook wel aardig klinkt.

Nog even over de SK2 en de NS2: Wat mij betreft is de SK2 direct afgevallen. Ik vermoedde een Nord achtig apparaat met een betere B3. Maar de architectuur is anders dan die van de Nord. Veel eenvoudiger opgezet. De betere B3 daarentegen is een feit vind ik - jammer dat daar niet een module van te krijgen is... Verder springt er 1 ding ook uit en dat is de leslie sim die in de SK2 zit ingebouwd. Die is wel he-le-maal vet. De NS2 met de C2 engine leslie sim kan er niet tegenop - maargoed, i.c.m. Nord's other possibilities misschien dan weer te verwaarlozen, maar goed. Layers zijn op de SK2 niet mogelijk m.u.v. een combinatie van Hammond + iets anders. Maar niet piano en strings bijv. De brass-sectie is m.i. voornl. geschikt voor het betere jazz/swing en big-band simulatie werk (maar ze klinken best aardig voor neptoeters).

Omdat het aantal beschikbare geluiden en de mate waarin je in je architectuur vastzit qua configuratiemogelijkheden minder is dan op de Nord, is het een no-go for me. Je kunt bijv. geen rhodes met een pad layeren of even snel je effect wisselen dat standaard aan een instrument is toegekend. Sommige effecten zitten verder ook gewoon versleuteld in de patch i.p.v. in de fx-chain, etc. Anyway - ik vind het een goedkope immitatie van de Nord, met als kwinkslag dat je iets met chord-harmonizen kan doen maar dat is slechts beperkt bruikbaar.

Ik weet in iedergeval wel dat de Sk2 van m'n verlanglijst is. De NS2 is daarmee nog steeds een serieuze kandidaat, maar ik moet inmiddels zeggen dat de Kurzweil PC3K toch ook wel aantrekkelijk is. Daar ben ik in de Kronos thread op gewezen en stond daar niet erg voor open, maar ik moet daar toch op terugkomen... Ik heb het e.e.a. opgezocht aan demo-materiaal maar ik moet de KB-3 in de PC3 toch ook de benefit of the doubt geven... Wat me dan direct wel weer tegen staat is dat er 128 Mb aan sample geheugen inzit. De wereld begint tegenwoordig toch v.a. de 1 Tb? Of maak ik nu een kwalitatieve/kwantatieve appels en peren vergelijking? ik begrijp d'r nix van. Afgaande (weer eens) op de specs lijkt het me daarentegen wel een setje mieterse teclados met die open architectuur, etc. etc.

Is het gangbaar om 'slechts' de beschikking over 128 Mb te hebben om te samplen? Het klinkt me zo karig in de oren... of ben ik weer eens te kritisch? Dat kan ook natuurlijk... Of moet ik met een PC3K eigenlijk gewoon niet willen samplen?
 
Veranderlijk als het weer ben ik. Verschrikkelijk.
Je gaat geen klein bedrag uitgeven, dus je research doen is alleen maar goed.

Wat me dan direct wel weer tegen staat is dat er 128 Mb aan sample geheugen inzit. De wereld begint tegenwoordig toch v.a. de 1 Tb?
Nee. Synthesizers en samplers zijn in feite gewoon computers die 5 jaar achterlopen (als het niet zelfs meer is). Het punt is dat 1TB op een harddisk prima gaat, maar hardware-samplers streamen niet direct van harddisk. Da's iets dat bij generieke computers wel werkt omdat je obsceen veel processorkracht hebt.

Is het gangbaar om 'slechts' de beschikking over 128 Mb te hebben om te samplen? Het klinkt me zo karig in de oren...
Dat ligt er helemaal aan tot in hoever je wilt gaan qua detail. De samplesets in NI's Vintage Organs claimen tussen de 128 MB en 460 MB op te slokken.

Heb je vaker een sampleset gebouwd of gaat dit de eerste keer worden?
 
Tnx. Qua samplen gaat 't voor mij de eerste keer worden. Wel ken ik de theorie en begrijp ik hoe bijv. een synth werkt en in welke mate ik wat precies kan beïnvloeden met aanslag, attack / decay envelopes en verschillende klankbronnen etc. Eerder heb ik wel eens wat met analoge synths gedaan. Maar platte multilayer/multivelocity/multisample patches bouwen daar ben ik niet zo bekend mee in praktische zin. Maargoed - dat is ook niet mijn hoofddoel. :o) Het gaat om die ene alleskunner - en de sampler is mijn fallback scenario. En ondertussen ben ik toch ook maar gaan twijfelen over die Kronos. pff. ;-)
 
Beste bijdragers en reagluurders,

Wat punten die ik in mijn zoektocht heb ondervonden en waarover ik nog e.e.a. kwijt wil:
- De Kurzweil PC3K series zijn interessanter dan dat ik in de eerste instantie dacht. Inderdaad zoals 1 van de forumleden zei worden deze apparaten in europa onderschat - d.w.z. door mij dus ook. Ik heb nog eens de specificaties vergeleken en ook de tonewheel simulatie beluisterd en de mogelijkheden. Ook heb ik 'm kort bespeeld en ik moet toegeven dat het een zeer mooi apparaat is. Deze is het echter niet geworden, maar was zeker een serieuze kandidaat!
- De SK1 van Hammond valt tegen. Daar had ik meer van verwacht. Zeker geen Nord Killer in mijn optiek om de redenen dat het layeren van een piano en een andere 'extra sound' niet mogelijk is. Alleen maar met organ-sounds. Daarnaast zijn de meegeleverde blazers ronduit (voor zover ik dat kan beoordelen, imho) volledig geent op jazz en niet erg allround. Bij de Nord kan alles gecombineerd worden en kun je 'm inrichten zoals je wil. De SK1/2 zijn daarmee nog niet volwassen genoeg om te kunnen concurreren met Nord qua populariteit, maar ik denk wel dat een volgende softwareupdate van Hammond er wel voor zou kunnen zorgen dat dat wel het geval is! Het geluid dat er uit komt (met name de leslie sim!!!) is zeer lekker. Clavs, EP en uiteraard de tonewheel.
- De Nord Stage 2 heb ik helemaal geschrapt van m'n verlanglijst. Dit zou dus mijn 2e keuze zijn maar inmiddels ben ik er uit wat ik ga halen vanwege de eindeloze mogelijkheden.

Mijn setup wordt alsvolgt: 1 Korg Kronos 73 (of 76 wat is 't) met gewogen klavier. Daarbij ga ik optioneel nog een midi-controller gebruiken als 2e toetsen mocht dat nodig zijn. Ook mijn versterkers/monitors ga ik voorts wegdoen. En daarvoor in de plaats schaf ik 1 leslie 2101mkI of MkII aan. Hiermee dek ik volgens mij in een compacte setup al mijn behoeften. Samplen kan in alle diepten in alle vormen met die Kronos voor wat ik er mee wil en 't meeste wordt al ondersteund, dus ik ben dan erg tevreden.

Allen bedankt voor de replies. Tot slot (en dat komt ook nog in marktplaats/op marktplaats te staan) bied ik dus voor de enthousiasteling alles aan dat je in m'n gearlist terug kunt vinden. De JV kaartjes gaan uitsluitend i.c.m. de XP-30 er uit. De SRX kaartjes evt. los. Niet te koop zijn de drums en vocal spulletjes. De rest mag weg - maar dan moet ik dus wel eerst die Kronos hebben. Mocht iemand alvast geïnteresseerd zijn, dan even PM-en aub.

Deze thread mag dicht! Tnx voor alle hulp nogmaals.
 
Back
Top