Zelfbouw meubilair verslag

Baseman

Turn up the low
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
862
Locatie
Groningen
Heb laatst in een thread vertelt dat ik wat studio meubilair ga bouwen. Van een aantel mensen was er wel intresse om dit project te volgen. Dus ben vandaag begonnen met tekenen en het bepalen van de maten. Alles wordt uitgetekend op dun mdf die later als mal gebruikt wordt.

Probleem: Op dit moment staat mijn Mac op de grond en de Soundtracs mixer op een tafel met wat ruimte er voor waar het keyboard en muis ligt. De monitor staat boven op de mixer wat toch ook niet echt netjes en handig is.
Op een losse tafel ligt het masterkeyboard, compressor, BCR2000 en een TR-909

Doel: Meerdere meubels waar alles netjes in, kan rekening houden met ergonomie, nog aan te schaffen apparatuur, eventuele wijzigingen in de toekomst.

Er komt een 19 inch rack op wieltjes waar onder in het rack plaats komt voor de Mac en daarboven een 8 he 19 inch rack.
In totaal wordt het rack 100 hoog en 55 diep. Deze hoogte is zo gekozen dat bij een andere opstelling mijn audio monitoren hier op kan plaatsen er wel van uitgaande dat je 2 racks hebt.

Het meubel voor de mixer is nog even een vraagstuk, er komt zo en zo ruimte waar het keyboard en muis komen te liggen. De monitor komt aan een arm of op een legger over de totale lengte.

Alle meubels worden gefineerd (beplakt) met stevig fineer zoals gebruikt in de interieurbouw.


Hier onder wat foto's van de eerste stappen:

hudigetafel.jpg

Zoals het nu is
 

Attachments

  • huidigesituatie.jpg
    huidigesituatie.jpg
    36,2 KB · Bekeken: 78
profielmetenzagen.jpg

Het bestelde rack profiel even aftekenen en ondertussen kijken op DSF wat voor leuk spul er te krijgen is om het dadelijk helemaal vol te kunnen hangen ;-)

breedtebepalingrack.jpg

De breedte van het rack bepalen met een blindplaat en een oud 19 inch mixertje.

tekenen.jpg

De maten van het verrijdbare rack uit tekenen op de mal
 
Het baart me zorgen dat ik nergens op de foto's een waterpas zie :D
 
Het fineer is te krijgen bij groothandels voor bouwmaterialen. De kosten zijn beetje afhankelijk van welke dikte, kleur en motief. Precieze prijzen weet ik zo niet.
De montage kun je op de volgende manier doen: Uit de plaat fineer zaag je de delen iets groter uit dan het deel dat beplakt moet worden. Vervolgens breng je de lijm aan met een spuitbeker en compressor en beplak je het onderdeel. Dit allemaal in een stof vrije ruimte zodat er geen troep tussen het fineer en het MDF komt. De randen ga je bij langs met een speciale frees.

Het is allemaal wel veel werk en het gaat ook wel paar maand duren voordaat het klaar is. Ook omdat dit de eerste keer is en dat alle mallen getekend en gezaagd moeten worden. Als ik of iemand anders later ook het zelfde wil zal het wat sneller gaan omdat de mallen dan al klaar zijn
Maar het leek mij gewoon leuk om een keer weer een meubel te bouwen die helemaal naar mijn idee is, en er toch professioneel uitziet.


Oja JimmySX de waterpas zie je vast nog wel een keer voorbij komen, dat beloof ik

:)
 
Laatst gewijzigd:
Blijven posten! Interessant om te volgen :)
 
Als je zelf gaat fineren met 'echt' fineer, en je hebt dit nog nooit gedaan, dan zou ik zeker even op zoek gaan naar goede instructies om fineer te belijmen.

Waar je bij het lijmen voor op moet passen is, dat wanneer je geen gebruik gaat maken van een fineerpers, je met de hand zal moeten gaan kloppen en dat is riskant. Als je dat doet moet je zorgen dat je de lijm goed verdeeld op het te beplakken materiaal. Niet te veel, maar ook niet te weinig.

Bij te weinig lijm heb je kans op 'hazen' (luchtbellen)..

Bij te veel lijm heb je kans op 'lijmdoorslag'. (je ziet de lijm door je fineer komen)

Dat eerste is nog wel te verhelpen door in te snijden, lijm aan te brengen met spateltje en opnieuw kloppen, dat tweede is echt een ramp voor een mooi fineerwerk, als je dat gaat lakken zie je heel goed de lijmdoorslag. (grote donkere vlekken)

Daarbij, als je echt fineer gaat gebruiken, heb je kans op beschadiging tijdens het zagen en frezen.
Langs de nerf zagen en frezen gaat prima, haaks erop, moet je heel voorzichtig doen, anders gaat het splinteren.
Leg je fineer op een vlakke ondergrond (je werkblad) leg een lat langs de lijn waar je wilt zagen, druk die stevig aan, gebruik een speciaal fineer zaagje en zaag langs de lat je fineer door.

Fineer van te voren zagen en dan beplakken op je plaatmateriaal is erg riskant, er is weinig houvast en je fineer scheurt bij de eerste ondoordachte beweging.

Beter is om het fineer te op maat te laten stansen bij een interieurbouwer en eventueel daar ook het persen van de panelen te doen. Dan weet je zeker dat je echt mooie panelen krijgt.

Zowiezo is het ook mogelijk om met fineer voorbelijmd mdf te kopen, dat bespaart je helemaal veel ellende alleen beperkt dat je keuze aan fineersoorten iets. :)
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de tips !
Ja met dat lijmen schijnt nogal nauwkeurig te moeten, dat had ik ook begrepen. Een goede compressor met genoeg inhoud om gelijkmatig de lijm aan te kunnen brengen was een pre hoorde ik.
Mocht dit niet goed lukken dan is het inderdaad beter om de losse delen weg te brengen om het te laten doen.

Even een correctie van mijn kant op mijn vorige post het materiaal wat er op geplakt wordt is een HPL laag zoals je ook wel ziet bij keukens en balies.

Heb gelukkig nog steun en toeverlaat van een goede vriend van mij die meubelmaker / interieurbouwer van beroep is.
 
Origineel geplaatst door Baseman
Even een correctie van mijn kant op mijn vorige post het materiaal wat er op geplakt wordt is een HPL laag zoals je ook wel ziet bij keukens en balies.

Heb gelukkig nog steun en toeverlaat van een goede vriend van mij die meubelmaker / interieurbouwer van beroep is.

.. dan gaat het zeker lukken .. :okdan:
 
Oh gelukkig maar ;)

Kennis van mij heeft ook net een meubel laten maken en dat ziet er super uit!
Afgewerkt MDF met zwarte pianolak en bekleed met leer. Super mooi... Ik zal wel ff kijken of ik een foto-tje kan scoren.
 
Hoi!

Ik heb mijn meubel ook zelf gebouwd.

De panelen zijn gewoon van de Gamma en het bestaat uit twee delen: een 19" gedeelte en een los bureaublad voor de trillingen enz.

Check de pics:
studio01.jpg

studio03.jpg


grtz,

Bas
 
Ik ga tzt ook zelf een meubel maken. Heb het blad al op zolder staan (ivm met niet meer willen beschadigen verfwerk in trapgat) en ook de poten heb ik al.

Als ik aan de slag ga dan maak ik ook wel ff foto's.

Zijn in ieder geval leuke threads dit!
 
Hoi,
Het is even tijdje stil geweest rond het maken van het meubel, door drukte met muziek en zomerse activiteiten.
Maar vorige week is het grote meubel voor de mixer klaar gemaakt. Achteraf zitten er toch wel weer veel uren in, maar het resultaat is er naar. Als de mogelijkheid er is voor het lenen van een vrachtwagentje dan heb ik het deze week thuis staan.

Het toestenbord komt er verzonken in, de grote "bak" is voor de Topaz Maxi 32 mixer, en de monitoren op statiefen aan de weerskanten. De TFT komt aan een uitschuif beugel aan de muur er achter. Deze schuif je dus over de tafel heen.

Als de Topaz er in ligt, is er onder de tafel ruimte voor een uitschuifblad waar dan het klavier op komt.

Nu wil het probleem dat de Topaz Miixer op dit moment stuk is =( balen dus, maar de grote "bak" is zo bedacht dat je gemakkelijk een "binnenbak" kunt maken waar bijvoorbeeld een midi controller en / of klavier of een andere mixer in past.

Dus mocht de tafel niet op korte termijn gerepareerd worden. dan maak ik dat er nog bij, eerdaags zal het 19 inch kastje ook wel klaar zijn. En kan ik beginnen met het her inrichten van mijn studiootje. Dan ook weer nieuwe foto's natuurlijk.

1e.JPG


1a.JPG


1b.JPG


1c.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb inmiddels ook een nieuw meubel gebouwd.
Het oude meubel voldeed niet voor mijn nieuwe studio, en dankzij de tips van diverse mensen (ook hier op het forum) is het nieuwe bureau ontstaan.

Check de pics:
studio2007-10-12-002.jpg

studio2007-10-12-003.jpg

studio2007-10-12-001.jpg
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Die 3 beelschermen half voor je monitors lijkt mij toch niet prettig luisteren.

Met zo'n mixer gok ik dat baskunnen met z'n mixer mixt en niet op z'n scherm, dus ik vind het wel logisch dat de mixer centraal staat en niet de schermen.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Met zo'n mixer gok ik dat baskunnen met z'n mixer mixt en niet op z'n scherm, dus ik vind het wel logisch dat de mixer centraal staat en niet de schermen.

Duh! maar dan is het toch nog steeds het geval. De basweergave word behoorlijk gekapt door de monitors
 
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Duh! maar dan is het toch nog steeds het geval. De basweergave word behoorlijk gekapt door de monitors

Oh, dat bedoel je. Ja, wat dat betreft staan ze niet strategisch.
 
Back
Top