Welke Sampler voor Recording

dus met andere woorden je hebt nu een enorm uit de kluiten gewassen a/d converter,met massive vette effects mocht je ze willen gebruiken ... maar je hebt dan wel een digitale uitgang nodig op je pc en die zit dan weer in je geluids kaar toch of is dat de s/pdif...?

Thanks R
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Op de akai s-serie,


Digitale output van je pc stop je naar de digitale input van de sampler. Sampler op record mode zetten, record input op digital in zetten, monitoring aanzetten in het record menu, klaar.

je speelt nu audio op de pc af, en die digitale audio word in de sampler naar analoog geconventeerd.

Idd.
 
nou heb ik geen digitale out op mijn pc zitten zo ver ik weet is het dan niet dubbel op want ik zou dan als nog een geluidskaart moeten kopen met digitale out kan ik dan niet net zo goed in een keer een goede geluids kaart kopen ...?
 
Origineel geplaatst door rasz
nou heb ik geen digitale out op mijn pc zitten zo ver ik weet is het dan niet dubbel op want ik zou dan als nog een geluidskaart moeten kopen met digitale out kan ik dan niet net zo goed in een keer een goede geluids kaart kopen ...?

Dat kan inderdaad heel goed :) dan nog is het altijd eens leuk om de converters in een sampler te gebruiken om te kijken naar het verschil bijv ?

Trouwens het is ook leuker denk ik voor mensen die op hun standaard onboard crappy soundcard een digi output hebben waardoor ze toch nog hele degelijke converters kunnen gebruiken.
 
Origineel geplaatst door rasz
Leg eens uit hoe zo'n sampler een geluids kaart kan vervangen .
werkt het dan zo dat je eigenlijk al je tracks die je maakt sampled en die dan buiten je geluids kaart om in je in je computer laad...?

een beetje zo als ik nu doe met de CF kaart in mijn mpc1000 ...?


Grapjas, je hoeft helemaal geen sampler te halen je hebt al een mpc1000 die kan het ook, spdif van je computer digi output naar je mpc1000 spdif digi input, naar de record mode gaan, input kies je digital, monitoring zet je op on, nou wordt het digitale signaal van je pc door de mpc geconvert naar analoog.

Eigelijk exact hetzelfde als de akai s samplers, en met 128 mb sample geheugen in de mpc1000 kan je ook nog gewoon je tracks recorden met akai converters mocht je analoog bezig zijn. niet helemaal harddisk recording omdat je aan die ram limiet van 128 mb van de mpc zit ipv de limiet van een HD maar toch!!
 
Origineel geplaatst door anoniempje
Op de akai s-serie,


Digitale output van je pc stop je naar de digitale input van de sampler. Sampler op record mode zetten, record input op digital in zetten, monitoring aanzetten in het record menu, klaar.

je speelt nu audio op de pc af, en die digitale audio word in de sampler naar analoog geconventeerd.

ik wil het eigenlijk precies andersom en dan ook liever zonder HD in de sampler, zit op de s1100 standaard s/pdif, zodat je je mengpaneel uitgang in de analoge ingang van de s1100 kan stoppen en je computer de s/pdif uitgangs stroom laten opnemen zodat je alleen de AD van de sampler gebruikt. Of is dat allemaal onzin en zijn de meest lullige geluidskaartkjes van tegenwoordig op zijn minst net zo goed. Ik heb nu een edirol ua25 en ik vind m behoorlijk OK eigenlijk maar ik wil wel eens proberen of dat oude high end spul beter in mijn oren klinkt dan het huidige low/mid segment. Wat is een IB104 board anyway, heb je dat nog perse nodig, er stond zoiets in een SOS artikel maar ik begrijp niet helemaal wat dat nou is. Zijn er eventueel nog andere wat oudere highend DA's die niet onderdoen voor modern spul behalve dan wat al genoemd is, niet perse samplers. Ik heb toch het idee dat er een paar decenia terug minder compromisen werden gesloten en dat men meer op een prijs uitkwam na de ontwikkeling dan dat er ontwikkeld werd met een prijs in gedachten.
 
Origineel geplaatst door dennisb
ik wil het eigenlijk precies andersom en dan ook liever zonder HD in de sampler, zit op de s1100 standaard s/pdif, zodat je je mengpaneel uitgang in de analoge ingang van de s1100 kan stoppen en je computer de s/pdif uitgangs stroom laten opnemen zodat je alleen de AD van de sampler gebruikt. Of is dat allemaal onzin en zijn de meest lullige geluidskaartkjes van tegenwoordig op zijn minst net zo goed. Ik heb nu een edirol ua25 en ik vind m behoorlijk OK eigenlijk maar ik wil wel eens proberen of dat oude high end spul beter in mijn oren klinkt dan het huidige low/mid segment. Wat is een IB104 board anyway, heb je dat nog perse nodig, er stond zoiets in een SOS artikel maar ik begrijp niet helemaal wat dat nou is. Zijn er eventueel nog andere wat oudere highend DA's die niet onderdoen voor modern spul behalve dan wat al genoemd is, niet perse samplers. Ik heb toch het idee dat er een paar decenia terug minder compromisen werden gesloten en dat men meer op een prijs uitkwam na de ontwikkeling dan dat er ontwikkeld werd met een prijs in gedachten.

Idd, moet dit lukken.
Als je het verschil wilt vergelijken, dan moet je het zeker eens gaan testen.
Hou er ook rekening mee dat je audio interface kan teleurstellen (ik durf erom te wedden!).
Ik doe dit ook allemaal met mijn S1100 en kwam er gauw achter dat de omzetting
in de S1100 heel veel verder/beter gaat dan mijn toenmalige M-audio FW-410.
Ik ben van mening dat de S1100 A/D's zijn te vergelijken met de (veel) betere
audio interface's voor een fractie van de prijs.

Mijn ervaring met de S1100 is dat alleen het laag ietsje achter blijft (niet qua detail, wel in diepte)
op bv mijn audiofiele Marantz CD speler.
Overall zet de S1100 een prachtig gedetaileerd breed en diep geluidspectrum neer.

Wat je zegt, de opzet was toendertijd anders, men ging een sampler bouwen die
als uitgangspunt had goed te klinken, dan kwam je op een prijs uit.

Wat ook leuk werkt is om de dig. out van mijn MPC2000 op de S1100 dig. in te zetten,
dus ook het D/A op de S1100 te laten plaatsvinden.
Maargoed, ik werk ook met een analoge Tascam tafel, anders is dit weer een ander verhaal.
 
Er staat er ergens 1 maar volgens de eigenaar zit daar standaard geen spdif op maar wel AES/EBU, dat zegt me echter niet zoveel. Hij heeft ook een s6000 staan en daar zit wel spdif op. Ik heb hier ook weer berichten gelezen dat de 5000/6000 niet perse beter is als de 1100. Maar de 6000 was ook iets van 12000 florijnen indertijd dus echt veel minder kan niet zijn, ook leek die discussie over DA te gaan en minder over AD. Die remote control en de vele extra mogelijkheden van de 6000 spreken me ook wel aan. Wat zal ik doen, prijs is niet echt een doorslaggevend het gaat me echt om het resultaat.
 
Origineel geplaatst door dennisb
Er staat er ergens 1 maar volgens de eigenaar zit daar standaard geen spdif op maar wel AES/EBU, dat zegt me echter niet zoveel. Hij heeft ook een s6000 staan en daar zit wel spdif op. Ik heb hier ook weer berichten gelezen dat de 5000/6000 niet perse beter is als de 1100. Maar de 6000 was ook iets van 12000 florijnen indertijd dus echt veel minder kan niet zijn, ook leek die discussie over DA te gaan en minder over AD. Die remote control en de vele extra mogelijkheden van de 6000 spreken me ook wel aan. Wat zal ik doen, prijs is niet echt een doorslaggevend het gaat me echt om het resultaat.

Als het om het resultaat gaat kun je beter een goede geluidskaart scoren...;)
(en dan hebben we het nog niet eens over gebruiksgemak)...

De Akai 5000/6000 zijn trouwens wel geschikt voor dat doel,maar voor de prijs van zo'n bak heb je ook een heel goede geluidskaart in de categorie RME/Motu...en de digitale techniek van nu is al stukken verder dan die bakken...

E-Mu samplers hebben alleen AES/EBU (digitaal via XLR)...alleen de goedkopere E-mu's hebben wel s/pdif geloof ik..
 
Ga voor de S1100, als het om het geluid gaat.
Ik heb hier een S5000 (zelfde sample engine als S6000) en S1100,
en de S1100 klinkt echt beter/fraaier.
S5/6000 klinkt natuurlijk ook goed, maar deze klinkt in het mid en hoog
wat hard met soms hier en daar een randje wat niet altijd gewenst is.
A/D en D/A is echt heel erg goed op de S1100.

S1100 heeft standaard AES/EBU, dit is dig in/out via grote jack pluggen,
maar hij heeft ook optische dig in/out.
Let op het laatste OS (is nog aan te komen op de eprom).
Het scherm, deze kan wat vaag worden door een oude El-foil (is ook simpel te vervangen).
En let op het interne geheugen, liefst 16 mwords (=32mb).

Of: koop een S5/6000 en een S1100, lekker setjes samen :D
 
Origineel geplaatst door dione
Als het om het resultaat gaat kun je beter een goede geluidskaart scoren...;)
(en dan hebben we het nog niet eens over gebruiksgemak)...

Als het om het geluid gaat, weet ik zeker dat de S1100 de betere is, echt, ik heb het getest.
Tja, gebruiksgemak, een Moog is ook niet altijd het handigst in vergelijking met SW,
maar de sound staat nog altijd als een huis, en volgens mij ging deze topic daar over.

BTW. ik heb hier ook een EMU E6400ultra staan, dus kan de S1100 ook met die typische Emu
sound vergelijken.
E6400ultra sound staat als een huis, dik, massief, maar niet het subtiele/fraaie v/d S1100.
 
Origineel geplaatst door dione
Als het om het resultaat gaat kun je beter een goede geluidskaart scoren...;)
(en dan hebben we het nog niet eens over gebruiksgemak)...

De Akai 5000/6000 zijn trouwens wel geschikt voor dat doel,maar voor de prijs van zo'n bak heb je ook een heel goede geluidskaart in de categorie RME/Motu...en de digitale techniek van nu is al stukken verder dan die bakken...

E-Mu samplers hebben alleen AES/EBU (digitaal via XLR)...alleen de goedkopere E-mu's hebben wel s/pdif geloof ik..

dat vraag ik me dus af of dat wel zo is, en zon RME kost toch al gauw over de 1000 pleuro's en dat is twee keer zo duur als een s6000. Echt hele goede moderne AD's zijn gruwelijk duur dus dat is geen optie. Ik heb ook niet het idee dat RME etc nou zoveel beter is als die edirol van me. Das gewoon roland en die kunnen veel groter inkopen zodat ze op een lagere prijs uitkomen dan kleinere fabrikanten. Die midi interfaces van ze lopen ook het strakst van allemaal, properiaty protocolllen even daargelaten. Maar goed dat is het idee wat ik erbij heb dus schiet maar af als je er anders over denkt.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Als het om het geluid gaat, weet ik zeker dat de S1100 de betere is, echt, ik heb het getest.
Tja, gebruiksgemak, een Moog is ook niet altijd het handigst in vergelijking met SW,
maar de sound staat nog altijd als een huis, en volgens mij ging deze topic daar over.

BTW. ik heb hier ook een EMU E6400ultra staan, dus kan de S1100 ook met die typische Emu
sound vergelijken.
E6400ultra sound staat als een huis, dik, massief, maar niet het subtiele/fraaie v/d S1100.

dan ga ik gewoon die s1100 halen, 150 euro kan me de kop niet kosten, optisch in out verwisselde ik met spdif dus dat moet goed komen :okdan:
 
Origineel geplaatst door dennisb
dat vraag ik me dus af of dat wel zo is, en zon RME kost toch al gauw over de 1000 pleuro's en dat is twee keer zo duur als een s6000. Echt hele goede moderne AD's zijn gruwelijk duur dus dat is geen optie. Ik heb ook niet het idee dat RME etc nou zoveel beter is als die edirol van me. Das gewoon roland en die kunnen veel groter inkopen zodat ze op een lagere prijs uitkomen dan kleinere fabrikanten. Die midi interfaces van ze lopen ook het strakst van allemaal, properiaty protocolllen even daargelaten. Maar goed dat is het idee wat ik erbij heb dus schiet maar af als je er anders over denkt.

Een redelijke RME kost zo'n 500 euri nieuw,2e hands nog minder...en RME (Motu ook trouwens) is geen kleine fabrikant hoor,verkoopt vele malen meer geluidskaarten dan Roland (Edirol),zijn er ook veel meer in gespecialiseerd.....je koopt toch ook geen vlees bij de groenteboer ?....;)

Het probleem wat je wel gaat krijgen met een sampler,is dat je digitale clock moet kloppen..anders is het digitale signaal niet 1 op 1.....maar goed,proberen kan geen kwaad natuurlijk...er zijn ook nog steeds mensen die de AD/DA van DAT recorders op die manier gebruiken,dus het moet kunnen...

Maar vergis je niet in dat clock-verhaal : mn Alesis Ai3 klinkt een stuk beter sinds ie aan een RME FF800 hangt ipv een E-Mu 1820m...ben dus bang dat als je je sampler aan je Edirol hangt je niet veel verschil gaat horen...
 
Origineel geplaatst door mikemix
Als het om het geluid gaat, weet ik zeker dat de S1100 de betere is, echt, ik heb het getest.
.

Voor kicks en losse geluiden geloof ik je graag...(al blijft het een kwestie van smaak)...maar een mix opnemen ? Ik ben bang dat je dan echt te veel verliest en/of vervormt...vraag is of je dat altijd wilt...
 
Je hebt helemaal gelijk Dione, echter volgens mij zoekt Dennisb een goede A/D oplossing,
dus puur een goede analoge omzetter naar digitaal (schiet me spreekwoordelijk af, als dit niet zo is).
dan kan die clock de BigBen in. 8o)
 
Origineel geplaatst door mikemix
Je hebt helemaal gelijk Dione, echter volgens mij zoekt Dennisb een goede A/D oplossing,
dus puur een goede analoge omzetter naar digitaal (schiet me spreekwoordelijk af, als dit niet zo is).
dan kan die clock de BigBen in. 8o)

yep...maar koop dan ook gelijk een Mytekje dr bij...ben je van al dat gezeik af...(en die kost maar 970 euri)...:D
 
Origineel geplaatst door mikemix
Je hebt helemaal gelijk Dione, echter volgens mij zoekt Dennisb een goede A/D oplossing,
dus puur een goede analoge omzetter naar digitaal (schiet me spreekwoordelijk af, als dit niet zo is).
dan kan die clock de BigBen in. 8o)

ja het gaat me zuiver om de omzetting maar Dione brengt me wel weer aan het tijwelen met zijn RME, ik dacht dat die over de 1000 gingen. Toch blijft het mid range (vergeef me), de vraag is of het huidige mid range beter is dan oud 16 bit high end. Daar wil ik nu wel eens vanaf wezen.

Ik haal trouwens wel broodjes bij de slager en die smaken best ;)
 
Back
Top