Verstandig advies nodig mbt nieuwe sampler

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
Dag mensen,

Momenteel is m'n sampler, een E-MU Esi 4000 Turbo, kapot. Wie weet is 'ie nog te repareren, misschien niet. Kijkend naar de prijs van een werkende tweedehands Esi tegenwoordig is het uberhaupt de vraag of je niet beter meteen een andere kan kopen. Maar als je dan een andere sampler koopt, zou je het dan niet meteen echt goed aanpakken?
Ik ben een beetje op onderzoek uitgegaan, heb een beetje na zitten denken etc. en ik ben inmiddels behoorlijk de weg kwijt in samplerland :D

Er is één aspect waaraan ik me echt stoorde bij het gebruik van m'n Esi: het gebruik maken van SCSI. Ik vind het traag. omslachtig en vervelend werken. Een sampler met USB om m'n samples in no-time te kunnen laden lijkt me dus ideaal, maar hiermee beperk je wel de keuze tot de Akai-samplers. In hoeverre is USB een aanwinst als je bijv. een sampler met een interne HD hebt met daarop een groot scala aan de samples die je toch bijna elke track gebruikt? (denk hieraan aan drumsamples enzo)

Samples editten met m'n Esi heb ik nooit gedaan, dat doe ik liever op m'n PC net als het samplen zelf. Met de Esi heb ik meestal niet veel meer gedaan dan een filter over m'n sample gooien of af en toe de sample start aan de velocity toewijzen. Verder dus eigenlijk niet meer dan de samples gewoon afspelen zoals ze zijn, dus de uitgebreide mogelijkheden van de Esi heb ik nooit benut. Echter, met het oog op voortschrijdende inzichten en veranderende wensen heb ik toch liever een wat uitgebreidere sampler dan eentje die zich beperkt tot wat ik eigenlijk op dit moment nodig heb.

Dan is er nog iets anders: ik werk nu op een oude gare pc die tijdens het sequencen om de haverklap vastloopt. Dodelijk voor de creativiteit dus. Softsamplers zijn tegenwoordig je van het geloof ik, dus een goede pc aanschaffen is een optie. Maarja, ik wil wel min. 8 outputs (agressief eq-en, gain open enzo, dan is het wel handig als je wat meer outputs tot je beschikking hebt). Een pittige pc en een dito geluidskaart erbij worden dan wel een heel dure grap.

Een MPC1000 lijkt me ook een leuke optie. Sequencen op de computer vind ik sowieso niet ideaal, hoe dat met een MPC gaat weet ik niet zo goed, het klinkt allemaal erg leuk maar je moet het uiteindelijk toch in de praktijk uitvinden. Met m'n oude pc kan ik nog wel prima samples editten, dus via USB samples naar een MPC keilen en daarna lekker alleen nog met de gear bezig ipv de PC klinkt eigenlijk heel erg aantrekkelijk.

Tja, niet echt een specifieke vraag dus. Ik hoop meer op reacties die me nieuwe inzichten kunnen verschaffen of kunnen enthousiasmeren voor een bepaalde oplossing.

Alvast bedankt :okdan:
 
Als je idd samplen en sequencer 'moet' oplossen, is een Akai waarschijnlijk een goeie keuze (zelf gebruik ik een RS hiervoor).

'k Hoor vaak zat dat de MPC's redelijk goeie bakken zijn voor hetgeen je wil (alleen beter geschikt voor drumachtige samples?). Maar ZELF heb ik dus geen ervaring met de Akai-en.

Zelf gebruik ik dus een RS: samples bewerken op de pc en HOP in de RS importeren en daar verder bewerken eventueel. Werkt goed zat voorlopig voor me.

Check wat draadjes over de MPC1000 etc. daar kan je veel info uithalen zowel voor- als nadelen.


Succes iig!

:biertje:
 
Back
Top