Dringend vraagje: Midi controller keyboard

tomshy

Nieuwkomer
Lid sinds
29 november 2006
Berichten
6
Locatie
Ieper
Sorry voor men opdringerige titel hoor mensen, maar ik moet binnen 1,5 dag beslissen.

Ik ben nogal nieuw in het muziek maken met midi-keyboard-controller dan toch.. Ik kan wel al wat werken FL Studio en Reason.

Nu ik zou me graag een keyboard aanschaffen, haat dat muisgeklik enzo...

Sorry als ik domme vragen zal stellen hoor, ik hoop dat je me begrijpt als newbie/

Dus: ik zou me een tweedehands midi controller keyboard aanschaffen (M-audio Oxygen 8 V2) . Mss een nieuwe, eerst kijken voor die tweedehands.

* Nu zijn men vragen: wat is het verschil tussen die midi controller keyboards en midi interface keyboards.

* Ik zal toch kunnen met zo'n Oxygen 8 V2 muziek spelen? (of is dat net hetzelfde alsof je op je toetsenbord van je pc een pianorol bestuurt met veel knulligheid :) )

* Is het nog wat voor een beginner die Oxygen 8 V2 (25keys)
(heeft trouwens iemand ervaring met die oxygen 8?)

* Ik heb nu een Nvidia Nforce geluidskaart en de asio (latency) doet het goed in software progs.. zal ik me nog iets moeten bij aankopen....

* Wat denken jullie... miskoop.. koop iets anders.. neen je kan dan nog geen muziek spelen met zoiets......

Dus M-Audio Oxygen 8V2 .. en ik wil muziek spelen op pc.... via men vst's en software progs.
Dus niet enkel als controller gebruiken hé.

Hopend op enkele helpende antwoorden...

Alle suggesties zijn welkom (budget is wel niet te groot).

Dank aan allen die me willen helpen bij deze vragen, problemen!!!
:halleluja
 
aangezien je en een midi en een audio interface nodig hebt, en je pc wilt besturen via midi. kun je misschien eens kijken naar de m-audio ozone. die zou alles moeten kunnen wat je vraagt.
 
Het verschil tussen een midi controller en midi interface keybards is dat er bij een interface vaak nog een aparte audio en/of midi in/uitgang op het ding aanwezig is. Je kunt deze dus als midi en/of audio interface gebruiken. Een midi controller keyboard kan vaak alleen maar midi data uitsturen (via USB en/of MIDI aansluiting)

Maakt Nvidia ook geluidskaarten?? Hoe groot is je latency? Wanneer je je softsynths (zoals die in Reason) realtime wilt bespelen met je midicontroller dan is het aan te raden om geen latency groter dan 10ms te hebben.
 
ik zou eens gaan kijken naar de korg k-series. heeft wel geen audiointerface, maar werkt als een trein, en met ze bijgeleverde software een ongekend lage latency
 
Origineel geplaatst door meesha74
Hoe kan dat ding nou een lage latency hebben als er geen audiointerface op zit???

sorry. ik bedoel vertraging van midisignaal (had ik last van met mijn tascam)
 
Origineel geplaatst door meesha74
Het verschil tussen een midi controller en midi interface keybards is dat er bij een interface vaak nog een aparte audio en/of midi in/uitgang op het ding aanwezig is. Je kunt deze dus als midi en/of audio interface gebruiken. Een midi controller keyboard kan vaak alleen maar midi data uitsturen (via USB en/of MIDI aansluiting)

Maakt Nvidia ook geluidskaarten?? Hoe groot is je latency? Wanneer je je softsynths (zoals die in Reason) realtime wilt bespelen met je midicontroller dan is het aan te raden om geen latency groter dan 10ms te hebben.


Ja is een chipset van nvidia - nforce heet dat. Hmm wel met de nvidia asio drivers 33ms (maar je kan dat lager zetten, staat automatisch daarop of is dat het laagste dat het prog automatisch aangeeft?) en met asio4all staat er 11ms , maar als ik exporteer met de asio4all driver dan is het net of de master stond op 500% en is het geluid kapot, met de nvidia asio driver is de klank mooi.

Dus normaal moet ik dan nog zo'n dure soundkaart kopen? Of zijn er grote verschillen in en heb je ook goedkopere, want als ik kijk zie ik 200 eur en nog meer...
 
Kijk eens naar de Behringer UMX49: dat is een setje van een 49-toetsen keyboard, met een voor een controller-keyboard in deze prijsklasse best aangename aanslag (ik vind persoonlijk de Oxygen aanslag vreselijk), inclusief een aparte externe geluidskaart.

Beiden sluit je gewoon op de USB-poorten van je PC aan, in FL voeg je een channel toe met je favoriete plugin, selecteert dit channel, en spelen maar (klein beetje in het MIDI-menu rommelen is misschien nodig). Asio4all ken je al, werkt bij veel mensen prima (minder goed bij anderen schijnt).

De knopjes op het UMX keyboard kun je heel makkelijk toekennen aan parameters van je plugins; in FL studio draai je met de muis aan een parameter, en kiest vervolgens in het menu Last used controller (of zoiets), draai aan het knopje op de UMX, en klaar. :okdan:

Bijvoorbeeld bij Feedback kost dit setje maar 129 euro, en voor dit geld krijg je er ook nog eens 50 freeware/shareware plugins bij waar hele aardige dingen tussenzitten, plus een 'Lite' versie van Ableton Live 4.

http://www.behringer.com/UMX49/index.cfm?lang=ENG
 
Kijk eens naar de Behringer UMX49: dat is een setje van een 49-toetsen keyboard, met een voor een controller-keyboard in deze prijsklasse best aangename aanslag (ik vind persoonlijk de Oxygen aanslag vreselijk), inclusief een aparte externe geluidskaart.

Beiden sluit je gewoon op de USB-poorten van je PC aan, in FL voeg je een channel toe met je favoriete plugin, selecteert dit channel, en spelen maar (klein beetje in het MIDI-menu rommelen is misschien nodig). Asio4all ken je al, werkt bij veel mensen prima (minder goed bij anderen schijnt).

De knopjes op het UMX keyboard kun je heel makkelijk toekennen aan parameters van je plugins; in FL studio draai je met de muis aan een parameter, en kiest vervolgens in het menu Last used controller (of zoiets), draai aan het knopje op de UMX, en klaar. :okdan:

Bijvoorbeeld bij Feedback kost dit setje maar 129 euro, en voor dit geld krijg je er ook nog eens 50 freeware/shareware plugins bij waar hele aardige dingen tussenzitten.

http://www.behringer.com/UMX49/index.cfm?lang=ENG
 
Met een latency van 33ms zul je nooit goed realtime op je keyboard kunnen spelen. Het geluid komt dan veel te laat als je de toetsen indrukt. Je zult hem zeker lager kunnen zetten maar dan heb je kans dat het gaat stotteren en kraken. Tja als het met ASIO4all niet werkt dan zul je idd een goede geluidskaart moeten kopen, maar dat hoeft echt geen 200 euro te kosten hoor. Een M-audio 2496 Audiophile (een zeer goede kaart met een goede reputatie) kost tegenwoordig nog geen 100 euro.
 
Ik denk dat ik toch voor de EMU Xboard 49 ga. Als dit verkeerd is zeg het me hé!
En die audio kaart zal ik dan toch aan inkoopprijs kunnen hebben, verkoop namelijk pc's :) en ik dacht dat EMU onderdeel van Creative was.. zal eens checken wat ik allemaal kan verkrijgen. Mss staan er wel midi controllers lol, nog nooit in die categorie gaan kijken, nog nooit verkocht daarmee...

En dus 49 keys is aanrader hé? Geen 25. Ik maak voornamelijk techno, trance, enzo... maar aan jullie meningen te horen doe je gewoon altijd best geen 25key.

Weet wel niet waarvoor jullie je keyboard gebruiken?


Groetjes nog!
Tom. :doei:

Trouwens goed forum hier!!! Ben eens nr softsynthforum gaan kijken omdat ik dus vooral van vsti's werk, maar valt niet veel te lezen enzo... vind hier meer men ding :)

Dus verwacht je maar aan nog vragen als ik eentje heb lol :o:
 
Als je voor een goed(kop)e audiokaart wilt gaan kan ik inderdaad de audiophile 2496 aanraden, ik denk wel de beste kaart voor het geld. Ik gebruik hem zelf ook o.a. in combinatie met de xboard en dat bevalt prima. Maar als je latency rond de 33 ms ligt en anders begint te kraken, zal geen enkel midiboard je bekoren, want de vertraging is dan te groot om lekker te kunnen spelen.

Dat trance met 25 keys gemaakt wordt, kan ik niet zoveel mee. Ik denk niet dat het aantal keys bepalend is voor hoe goed je trancemuziek wordt. Misschien dat je er maar 25 nodig denkt te hebben (=2 oktaven), dan scheelt het je over het algemeen een paar tientjes, en dat is altijd meegenomen.
 
Die Xboard zou ik niet meer nemen.
Zelf had ik hem; na 2 maanden ging het modulationwheel 'kraken'.
Het gevolg hiervan was dat er continu midiberichten verzonden werden.

Gelukkig kon ik hem ruilen voor de photonX25.
Deze doet het prima; Alleen de audio-interface moet je niet te veel van verwachten.
Die gebruik ik toch niet. De photon voelt een stuk degelijker aan dan de Xboard.
Hij bestaat ook met 49 toetsen.

MvG
 
Back
Top