Nieuw keyboard nodig: midi controller of synth?

Anarchitect

Nieuwkomer
Lid sinds
20 september 2006
Berichten
4
Hoi lui,

Ik speel in een bandje en gebruik daarbij momenteel de CME UF6 (goedkoop maar stevig Chinees keyboard). Dit ding is niet zo relevant en soms valt het USB signaal uit (= verschrikkelijk). Daarom vroeg ik me af of dit te vermijden is (met een Midi -> USB convertor?). Ik gebruik namelijk een laptop zonder MIDI-in.
Tevens heb ik vrij veel latency (pas fatsoenlijk geluid bij ~72+ ms latency), dus ik overweeg om een externe geluidskaart aan te schaffen (met MIDI-in, zodat mijn keyboard ook minder uitvalt. Klopt dat?).
Nu weet ik dat er bepaalde keyboards zijn (zoals de PCR-500) met een geluidskaartachtige functie. Klopt dat, zou zo'n keyboard een goede vervanging zijn van een externe geluidskaart en is de PCR-500 dan een goede keuze? Zou mijn CME door de PCR gereroute kunnen worden?
Bij voorbaat dank voor het lezen van deze lap tekst!
Groetjes,
Paul

Edit: Een andere vraag die ik heb (en die misschien meer blijkt uit de titel) is: kan ik misschien beter een synthesizer (of soundmodule, omdat ik al een controller heb) kopen? Ik ben nu gewend aan keys + Reason, maar ik neem aan dat voor een live set-up een synth beter (betrouwbaarder) is. Wat voor synth kan ik het beste gebruiken bij deze muziek?
Edit: Mijn budget is in principe tegen de 300e, maar hoe lager hoe beter. De rest van mijn setup is dus CME UF6 + laptop (een Acer 5520 met Windows 7 Beta) met Reason.
 
Laatst gewijzigd:
waarom werk je eigenlijk met windows 7 ??
Ding zit nog in de testfase en waarschijnlijk dus nog vol met bugs.
En een acer op het podium zou ik niet snel aandurven, maargoed..

budget synth zeg je hoe lager hoe beter. Maakt het je dan niet uit wat voor kwaliteit je krijgt ofzo?

Anyway, fatsoenlijke geluidskaart met midi kan idd wonderen doen..
 
Qua synth is dat van het budget niet geval, als ik voor een synth ga kan ik het budget wel oprekken tot 500 (voor een tweedehands unit (vrij hopeloos, je sais)).
Qua Windows 7: nee, het is vrij stabiel. Ik heb wel wat research etc. gedaan en het is ook nog een stuk sneller dan ik gewend ben met XP.
Met mijn laptop heb ik eveneens nog geen problemen gehad (behalve Vista zelf, wat ik toen gedowngrade heb naar XP).


Maar, als ik met MIDI-controllers blijf werken, adviseer jij wel een externe geluidskaart. Mooi. Als ik daarvoor ga, is het dan handig/even efficient als ik een keyboard (zoals in de eerste post) koop? Functioneert dat even goed (voor de dingen waarvoor ik het gebruik) als geluidskaart?
In ieder geval bedankt voor je hulp!
 
een goede geluidskaart is eigenlijk de basis als je op de pc werkt.
op alle goede kaarten zit ook wel midi. Verder heeft midi niet veel te maken met geluid. midi is midi en geluid is geluid.
Wat betreft die keyboard, dat zou ik niet weten want ik heb altijd met synths gewerkt. Ik zou gewoon eens naar een winkel gaan en je goed laten informeren over de mogelijkheden zodat je tot een goeie keus komt. Succes
 
Ik vind live op het podium met een beta OS ook wel erg vreemd hoor.

Waarom heb je hiervoor gekozen? Geen enkele fabrikant zal je support geven.
 
Onder XP had ik juist problemen (keyboard viel uit), dus ik dacht: ik ga eerst zien of W7 het beter doet. Vooralsnog werkt het beter. Ik ga natuurlijk wel een tijd ermee rondklooien om te zien of het on the long run beter is, maar het staat nu iig voor.
Verder is W7 (iig de beta) juist zo gemaakt dat het alle drivers van Vista ook aankan.

Maar ik zal eens naar een winkel gaan. 't Is alleen dat die lui er vaak niet zo veel van weten (ze werken in een winkel met 1000 verschillende instrumenten, wie weet er dan iets over midikeyboards/geluidskaarten?).
Dank
 
Maar ik zal eens naar een winkel gaan. 't Is alleen dat die lui er vaak niet zo veel van weten (ze werken in een winkel met 1000 verschillende instrumenten, wie weet er dan iets over midikeyboards/geluidskaarten?).
Dank

Ligt eraan naar welke winkel je gaat. Er zijn genoeg winkels waar je informatie kan krijgen. Grotere winkels hebben veel instrumenten maar zijn vaak opgesplitst in meerdere afdelingen zodat er vaste mensen op vaste plekken kunnen staan. Maar er zijn ook wat kleinere winkels te vinden waar je vaak nog beter advies kan krijgen. En opzich is de kennis wel aanwezig in die winkels. Zolang je maar niet een keyboard bij de Aldi, Blokker en dat soort winkels gaat kopen want daar zal je idd geen goed advies kunnen verwachten.
 
Ok, thanks.
Vorige keer dat ik bij de Feedback was, stelde het niet zoveel voor though, maar ik zal langsgaan.
 
Back
Top