Hardware synth met MIDI keyboard werken krijgen in Ableton Live

Groentje

Nieuwkomer
Lid sinds
27 augustus 2012
Berichten
5
Hallo,

Een tijd geleden heb ik mij al aangemeld op het forum. Sindsdien is het er eigenlijk niet echt meer van gekomen om verder te gaan met mijn nieuwe hobby. Nu kan dit eindelijk wel. Ik heb mijzelf een Waldorf Blofeld hardware synth cadeau gedaan. Het is de heerlijk compacte module, dus niet het keyboard model. Deze wil ik bespelen met mijn Akai MPK MIDI keyboard. Aangezien ik nog steeds een volstrekt groentje ben, weet ik niet goed hoe ik eea werken kan krijgen icm Ableton Live 8. Ik gebruik momenteel de Intro versie van Ableton Live. Is het hiermee überhaupt mogelijk of heb ik een upgrade nodig? Ik las ergens iets van een "external instruments plugin" echter kan ik dit niet eens vinden in mijn Ableton, waar het zou moeten zitten.

Ik heb de MIDI-out van mijn MIDI keyboard (Akai MPK-25) aangesloten op de MIDI-in van de Blofeld (deze heeft overigens enkel een MIDI-in) Daarnaast het keyboard via USB op de PC aangesloten. Mijn audio interface is een M-Audio Mobile Pre 2nd Gen. Deze heeft overigens geen MIDI poorten. De audio interface heb ik verbonden met de audio uitgang van de Blofeld. Met deze configuratie wordt het MIDI signaal, voor zover ik begrijp, naar de computer gestuurd en moet deze via de audio interface doorgerouteerd worden naar de Blofeld. Onderstaan zoals het in de documentatie van mijn Akai MPK wordt uitgelegd:

When the controller is powered via the optional MP6-1 power adapter alone (and is not connected via USB), the MIDI Out jack functions like it would on a stand-alone (non-USB) keyboard or MIDI controller. Any MIDI generated from the keys, pads, or controls will be sent out the MIDI Out jack.
However, when the controller is connected to the computer via USB, the MIDI In and MIDI Out jacks on the controller become inputs and outputs for the computer. The advantage of this is that in this situation, its like you have a USB MIDI controller, and a separate 1-in, 1-out USB MIDI interface.
So, when the controller is connected via USB, and you want to get MIDI from it's keys, pads or controls to an external MIDI device connected to it's MIDI Out jack, the signal needs to go into the computer and get routed (by your software) back out USB Audio Device (2) (or AKAI controller (2) on the Macintosh) to the controller's MIDI Out jack, and on to your external MIDI device.


Het lukt niet om dit in Ableton voor elkaar te krijgen. Wellicht zie ik iets over het hoofd. Nu moet ik wel zeggen, dat ik op het moment nog niet zo technisch bekwaam ben met deze materie, aangezien ik, zoals ik al aangaf, nog steeds een beginner ben. Echter, alles is te leren maar dat moet eea wel naar behoren functioneren alvorens ik verder kan gaan :)
Kan iemand mij uitleggen hoe ik eea moet configureren in Ableton om mijn hardware synth te kunnen gebruiken met mijn MIDI keyboard? Van wat ik uit de documentatie van Ableton begrijp zou het moeten werken na wat instellingen aan te passen. Sorry dat mijn vraag misschien een beetje TL;DR is maar ik hoop dat ik mijn situatie zo duidelijk heb omschreven. Alvast erg bedankt voor jullie reactie.
 
Ik kan je met ableton niet helpen. Sluit in ieder geval je blofeld en akai via usb aan. Die hebben allebei hun eigen "midi usb driver"
In ableton kan je per midi kanaal instellen welk apparaat die aanstuurt. (via de driver), maar dat kunnen ableton gebruikers je beter vertellen. Succes.
 
schrijf je probleem eens in het engels in youtube.
"external synth ableton" of "external audio ableton "of zoiets. Bespaart me een kwartier schrijven en nadenken.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog eens zitten neuzen op de site van Ableton en bij de comparison van verschillende Ableton edities stond dat Standard en Suite externe instrumenten ondersteunen en lagere versies niet. Ik blijk dus inderdaad een hogere versie nodig te hebben. Inmiddels heb ik een trial van Ableton 9 geïnstalleerd en hier werkt het mbv de meegeleverde "External Instrument" plugin :) Ik had mij dus van tevoren wat beter moeten verdiepen. Over een maandje dus mijn Ableton maar upgraden.
 
33PeQol.png


Zet "Track" en "Remote" eens aan in Options > Preferences? (bij jou zou er dan Akai MPK moeten staan ipv Quad-Capture, natuurlijk)
 
Als ik je alinea 2 goed lees stuur je sowieso geen midi signaal van Ableton naar Blofeld. Probeer deze eens:
Akai usb naar PC (midi signaal van je master keyboard naar PC)
PC usb naar Blofeld usb (midi signaal van je PC naar je Blofeld)
Audio Blofeld naar je versterker of m-audio interface Line in
Audio Line out van je interface naar versterker

En dan waarschijnlijk nog wat prutsen met je instellingen in Ableton :)
 
33PeQol.png


Zet "Track" en "Remote" eens aan in Options > Preferences? (bij jou zou er dan Akai MPK moeten staan ipv Quad-Capture, natuurlijk)
Bovenstaande +
(ik ken Ableton niet, dus ik ga het eens proberen met een screenshot)
http://www.wavedna.com/wp-content/uploads/2013/10/MIDI-setup-in-live.png
Selecteer de Akai in Midi To en Midi From.


Ik heb de MIDI-out van mijn MIDI keyboard (Akai MPK-25) aangesloten op de MIDI-in van de Blofeld (deze heeft overigens enkel een MIDI-in) Daarnaast het keyboard via USB op de PC aangesloten. Mijn audio interface is een M-Audio Mobile Pre 2nd Gen. Deze heeft overigens geen MIDI poorten. De audio interface heb ik verbonden met de audio uitgang van de Blofeld. Met deze configuratie wordt het MIDI signaal, voor zover ik begrijp, naar de computer gestuurd en moet deze via de audio interface doorgerouteerd worden naar de Blofeld. Onderstaan zoals het in de documentatie van mijn Akai MPK wordt uitgelegd:
Midi signalen worden niet door een audio interface gestuurd (toch niet door het audio gedeelte).
Midi geeft enkel commando's om een bepaald geluid te produceren.
 
Back
Top