VST's mixen op een analoge tafel

Baseman

Turn up the low
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
862
Locatie
Groningen
Hoi
Ik heb een Apple G5 Dual met een RME HDSP9632 net 10 analoog out in 6 analoog in. Nu had ik het plan om voor de verschillende VST’s uit Cubase SL3 te routen naar de verschillende outputs op de RME en de eq en eventuele comrpessie en effecten te realiseren op mijn Sountracs Topaz Maxi 32 met 4 group channels. Ook zit op deze tafel een Virus en een JP8080 aangesloten.
De reden dat ik graag op de Soundtracs wil mixen is dat ik het prettiger vind werken om aan echte knopjes te draaien en de eq vind ik erg gemakkelijk werken. Hiervoor had ik de volgende opzet bedacht.

Output 1+2 VST synths (Pro 53, Vanguard, Sampletank)
Output 2+4 VST stereo effecten (Waves Renaissance en Native Power Pack, Blue Tubes)
Output 5 VST bassline uit een softsynth
Output 6 VST bassdrum uit Battery
Output 7+ 8 VST Drums uit Battery en drumloops als audio track
Output 9+10 Overig

Op de Soundtracs wil ik group 1+2 voor de drums + kick gebruken met als insert een Focusrite Compounder. Group 3+4 voor de hard en softsynths met als insert een Focusrite Penta. Op output 5 wil ik een mono compressor als insert die gesidechained wordt aan de kick.

Als externe fx een MPX550 en een TC delay als send effect op de Sountracs.

Wat vinden jullie van deze opzet? Zijn er nog dingen die ik beter anders kan doen? of ben ik essentiele zaken vergeten?
De MPX550, TC delay, Compounder en de mono compressor moeten nog worden aangeschaft. Dus hier kunnen nog dingen in veranderd worden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties !!!
 
Compounder is 2 x mono he..

ik zou group 1 dus de compounder in sturen waar je kicks / drums op heb
en dan je (vst) bassline op group 2 gooien waar ook je compounder aan hangt..
vanaf de compounder kun je dan je basslijn (die ook op de compounder zit op compressor 2 bijv.) triggeren met de kick

en dan neem ik aan dat je bussen wel mono zijn .. en een schuif per bus hebben en niet per paar
als ik me niet vergis is dit ook t geval op de topaz

de andere losse mono compressor die je in gedachte had hoeft dan ook geen sidechaining o.i.d. te ondersteunen (al is t natuurlijk altijd mooi meegenomen)

zelf werk ik ook zo .. heerlijk een bass door de compounder, en vooral als dit in jouw geval een VST zal zijn denk ik dat de bass expand funktie onmisbaar zou zijn.. op mn hardware basses heb ik ook altijd de bass expand op de compounder aan staan ..
 
Ja goed idee !
Eventuele panning in de drums zou dan verloren gaan. Maar het is wel een idee inderdaad, en als ik er zo over nadenk dan pan ik eigenlijk ook niet zoveel in de drumgeluiden.

Op de drum faders zou ik dan helemaal links moeten pannen omdat group routering altijd direct naar master of 1+2 of 3+4 gaat En de bass fader helemaal naar rechts

Op de Maxi 32 zitten 4 losse group faders waar je door middel van 2 druk knoppen links, rechts of beide kan pannen (zie foto)

Als ik de bassline uit een VST haal zou ik Cubase al een losse compressor als in insert kunnen gebruiken op het vst kanaal
 

Attachments

  • 9047.jpg
    9047.jpg
    37,6 KB · Bekeken: 47
Origineel geplaatst door Baseman
Ja goed idee !
Eventuele panning in de drums zou dan verloren gaan. Maar het is wel een idee inderdaad, en als ik er zo over nadenk dan pan ik eigenlijk ook niet zoveel in de drumgeluiden.

Op de drum faders zou ik dan helemaal links moeten pannen omdat group routering altijd direct naar master of 1+2 of 3+4 gaat En de bass fader helemaal naar rechts

Op de Maxi 32 zitten 4 losse group faders waar je door middel van 2 druk knoppen links, rechts of beide kan pannen (zie foto)

zo werk ik op t moment zelf ook idd.. met t naar links en rechts pannen voor bus 1 of 2 en idd drum/percussie moet je toch over t algemeen gewoon mono houden.. en wat ik toevallig een tijdje geleden las en ik eigenlijk nooit bij nagedacht had maar heel logisch is, is dat grote PA systemen over t algemeen ook vaak mono zijn, dus die truukjes om drums heen en weer te pannen kan al gauw heel lelijk uitpakken als je t over een groot pa systeem zou horen
 
Hmm... zie niemand om een splitsing vragen of zo. Heeft iemand misschien in een PB gevraagd om dit te laten doen?
 
Origineel geplaatst door fuse
Hmm... zie niemand om een splitsing vragen of zo. Heeft iemand misschien in een PB gevraagd om dit te laten doen?
Bericht door een moderator:
Nee, maar het onderwerp was interessant genoeg om elders voort te zetten. Dan kunnen we 't hier over VSTs hebben
 
Nou ja, wat mij betreft had dat helemaal niet gehoeven.
Lijkt me eerder dat de orginele poster geholpen kan worden met zijn vragen en als iemand anders gaat afwijken naar keuze zelf even een draadje hierover aan kan maken naar aanleiding van. Zo dacht ik tenminste dat het normaliter ging hier.
 
Back
Top