Roland MT32

phochos

Berliner School Member
Lid sinds
12 februari 2003
Berichten
10.103
Locatie
Den Haag
Ik ben bezig met mijn Roland MT32, maar krijg er maar geen geluid uit. Ik weet niet precies op welk MIDI kanaal de MT32 uitzend naar mijn Target TRG-MK10 keyboard. Iemand enig idee voor mijn probleem?

Phochos=( :confused:
 
Re: Roland MT32

Origineel geplaatst door phochos
Ik ben bezig met mijn Roland MT32, maar krijg er maar geen geluid uit. Ik weet niet precies op welk MIDI kanaal de MT32 uitzend naar mijn Target TRG-MK10 keyboard. Iemand enig idee voor mijn probleem?

Phochos=( :confused:

Een geluidsmodule die midi UITZEND NAAR een KEYBOARD? Dat noem je een sequencer.

De MT32 is een geluidsmodule en luisterd standaard op midikanalen 1-5 en 10 voor de ritme track. Een keyboard stuurd standaard uit op kanaal 1. Als het goed is zou het dus direct moeten werken. Als dit niet het geval is dan zult je het keyboard en de module op elkaar moeten afstemmen door de zend- en ontvangstkanalen te wijzigen.

Succes
 
Ik kan me herinderen dat de MT32 niets ontvangt op kanaal 1. Probeer je keyboard eens op kanaal 2 of hoger te zetten en kijk of het dan wel werkt.
 
Ik ben even uitgegaan van de Roland D serie, die netjes op kanaal 1 begint te tellen, de MT32 blijkt een vreemde eend in de familie, even opgezocht standaard op kanaal 2 ingesteld, dus je hebt het bij het juiste eind.
 
Voor zover ik het even uit me hoofd herinner zijn er twee midi mogelijkheden voor de mt32, hij luistert naar 1 t/m 9 en 9 is dan drums of hij luistert naar 2 t/m 10 en dan is ch 10 de drums.

Ik kan het mishebben, zit er niet naast, maar dat was het volgens mij.
 
Ik heb nu precies hetzelfde probleem.. mt32 aansluiten op een roland d10.. Dit zou gewoon moeten werken natuurlijk.. Orginele adaptor.. goeie jackkabels (3 verschillende geprobeert), midi kabel is goed (denk ik, heb er 2 geprobeert).. Ik doe vanaf de roland een kabel in zijn out.. naar de in van de module.. Ik heb elk channel geprobeert op de d-10..

HELLUP

jelte

hoe is het jou uiteindelijk gelukt phochos???
 
Origineel geplaatst door prosoloist
Ik heb nu precies hetzelfde probleem.. mt32 aansluiten op een roland d10.. Dit zou gewoon moeten werken natuurlijk.. Orginele adaptor.. goeie jackkabels (3 verschillende geprobeert), midi kabel is goed (denk ik, heb er 2 geprobeert).. Ik doe vanaf de roland een kabel in zijn out.. naar de in van de module.. Ik heb elk channel geprobeert op de d-10..

HELLUP

jelte

hoe is het jou uiteindelijk gelukt phochos???

Knippert het ledje MIDI Message? Oftewel, staat het volume te laag?
 
Origineel geplaatst door dsil
Voor zover ik het even uit me hoofd herinner zijn er twee midi mogelijkheden voor de mt32, hij luistert naar 1 t/m 9 en 9 is dan drums of hij luistert naar 2 t/m 10 en dan is ch 10 de drums.

Ik kan het mishebben, zit er niet naast, maar dat was het volgens mij.

is correct.
 
Origineel geplaatst door prosoloist
Ik heb nu precies hetzelfde probleem.. mt32 aansluiten op een roland d10.. Dit zou gewoon moeten werken natuurlijk.. Orginele adaptor.. goeie jackkabels (3 verschillende geprobeert), midi kabel is goed (denk ik, heb er 2 geprobeert).. Ik doe vanaf de roland een kabel in zijn out.. naar de in van de module.. Ik heb elk channel geprobeert op de d-10..

HELLUP

jelte

hoe is het jou uiteindelijk gelukt phochos???

Check eerst je kabels. Zitten ze juist? midi out van de D10 naar de midi in van de mt32
Heb je evt nog een ander klavier (met midi) waar je de module nog ff kan me testen?
 
Volgens mij reageerd de mt-32 op channel 1-6 + drumchannel

Je moet dat instellen,
welke 'voice' er op welk midi kanaal reageerd,
met betreffende uitgang voor de d110,...

't is net zoals bij de D110 (en mss ook wel de D-5,D10,D20?)

ik doe dat met X-Or op amiga of unisys.

met sounddiver lukt het ook wel denk 'k,

en mss vind je nog wel een D-5/10/20/110/MT32 editor
waarmee je dat ook kan doen....

Je hebt dus de 'Assign editor'
en de editor voor de betreffende patch.

Je kan dus bv sounds layeren door ze op't zelfde midi chanaal
te laten reageren...


Het midi ledje reageerd alleen als er een midi chanaal overeen komt...
 
het zou niet aan de kabel en aan het keyboard moeten liggen... (ik heb ook andere module(s))
maar ik probeer wel ff op stage piano.. en anders laat ik dat ding wel repareren of ff naar kijken:)

Bedankt voor jullie hulp
 
Origineel geplaatst door Stephen
Volgens mij reageerd de mt-32 op channel 1-6 + drumchannel

Je moet dat instellen,
welke 'voice' er op welk midi kanaal reageerd,
met betreffende uitgang voor de d110,...

't is net zoals bij de D110 (en mss ook wel de D-5,D10,D20?)

ik doe dat met X-Or op amiga of unisys.

met sounddiver lukt het ook wel denk 'k,

en mss vind je nog wel een D-5/10/20/110/MT32 editor
waarmee je dat ook kan doen....

Je hebt dus de 'Assign editor'
en de editor voor de betreffende patch.

Je kan dus bv sounds layeren door ze op't zelfde midi chanaal
te laten reageren...


Het midi ledje reageerd alleen als er een midi chanaal overeen komt...

er zijn idd maar 6 partsknopjes op de mt32 maar hij is wel degelijk 8x multitimbraal + 1 drums (zie p8 van handleiding)

je mag editten zoveel je wil, de mt32 onthoudt niets... elke keer dat ie wordt opgestart mag je alles opnieuw ingeven (zelfs de tuning staat mooi weer op 442Hz) dwz dat ook alle parts hun eigen midi-kanaal hebben en geedite klanken zijn terug de oude.

mvg
L
 
je mag editten zoveel je wil, de mt32 onthoudt niets... elke keer dat ie wordt opgestart mag je alles opnieuw ingeven (zelfs de tuning staat mooi weer op 442Hz) dwz dat ook alle parts hun eigen midi-kanaal hebben en geedite klanken zijn terug de oude.

Idd, 'k dacht mss dat de batterij van de MT32 defect was,
maar hier ook, de mt-32 moet steeds opnieuw ingesteld worden,
wat bij de D110 niet het geval is.
(die staat er 'parrallel' over hier)
Met X-or lees ik de settings van de d110 of van een gesavde file,
en dan dump ik 'm terug naar de d110, en tevens ook MT-32.

Veel gebruik ik ze ni meer,
maar de MT32 klinkt toch anders dan een D110.
 
ik herinner me de enorme hoeveelheid ruis die een mt32 had. Maar die kon je acceptabel krijgen door met sysex te prutsen (iederen keer opnieuw...)

Bwa, bijna alles wat ik hier heb staan geeft ruis...
't meeste filter ik weg met m'n Digitale Falcon Mixboards.

't Is me nog niet opgevallen dat ie extreem meer ruis geeft.
 
Origineel geplaatst door prosoloist
het zou niet aan de kabel en aan het keyboard moeten liggen... (ik heb ook andere module(s))
maar ik probeer wel ff op stage piano.. en anders laat ik dat ding wel repareren of ff naar kijken:)

Bedankt voor jullie hulp

De volgende twee hardwarematige problemen schieten me te binnen, mogelijk dat:
- de MIDI-connector op de MT-32 los zit en vastgesoldeerd moet worden,
- van het klavier is het uitgaande voltag op de MIDI-kabel minder dan 5 volt, controleer dit met een multimeter, is het ergens rond de 3 of 4 volt dan zal de MT-32 het MIDI-signaal niet herkennen. Meet tussen pen 2 en pen 4.

Andere mogelijkheid is dat wanneer de interne batterij leeg is de MT-32 terugschiet naar fabrieksmodus en dan misschien niet in OMNI modus staat, ik geef toe het is een wilde gok.
 
Origineel geplaatst door FrankH

Andere mogelijkheid is dat wanneer de interne batterij leeg is de MT-32 terugschiet naar fabrieksmodus en dan misschien niet in OMNI modus staat, ik geef toe het is een wilde gok.

In omni mode reageert een synth op elk midi-kanaal, dus dat kan het niet zijn.
Een mt32 heeft enkel een 'frabriekmodus'(--> volatile programmable) en luistert default naar midikanaal 2 tem 10

Als hij , na het testen van de midikabels en klavier(en), nog steeds geen geluid uit de mt32 krijgt, ben ik pas geneigd te denken dat er een hardware probleem is.

Zoals ik door scha en schande heb geleerd: RTFM.. want wilde gissingen en overslaan van testprocedures kunnen echt verkeerde diagnoses opleveren.


;)

mvg

L
 
De MT-32 heeft geen batterij. Er wordt niets opgeslagen en alles staat weer in de originele stand bij het aanzetten.

In de servicemanual van de MT-32 staat overigens een testmode beschreven waarmee je kunt kijken of het klankgedeelte nog goed werkt. De servicemanual ligt ergens in m'n kast, ik kan wel even kijken voor je binnenkort hoe je in die testmode komt.
 
Volgens mij reageerd de mt-32 op channel 1-6 + drumchannel
(...)
't is net zoals bij de D110

Maar een D110 reageert standaard vanaf kanaal 2. Dat is juist voor veel mensen verwarrend, dat-ie na een factory reset niet reageert op kanaal 1. Waarschijnlijk is de logica erachter dat het een echte expander is en dat Roland ervan uit gaat dat je keyboard al op kanaal 1 staat.
 
Back
Top