MAM VF11 vocoder modificeren

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Hoi allemaal,

Ik heb al een hele tijd een MAM VF11 vocoder in mijn bezit. Wat mij betreft nog steeds een van de best klinkende betaalbare analoge vocoders.
Ik wil er echter iets aan wijzigen, maar weet niet of het technisch mogelijk is.

De vocoder heeft een eigen interne zaagtand golf, zodat je meteen kunt praten in een microfoon zonder dat je en synth nodig hebt. Prima, handig, maar ook lastig.
Als ik de interne zaaggolf uit wil zetten, moet ik namelijk een signaal in de "synthesis in" ingang stoppen.
Een plug in die ingang is al genoeg om de interne golf uit te zetten. En dat is nu juist een beetje jammer.

Ik zou namelijk de synthesis in, permanent willen verbinden met mijn patch panel, zodat ik niet steeds achter mijn 19" rack hoef te duiken als ik de vocoder wil voeden met een externe synth.
Ik zou die synth dan namelijk simpelweg aan de voorkant in mijn patchpanel willen prikken. Dat patchpanel is vervolgens aan de achterkant verbonden met de synthesis in ingang van de MAM VF11.
In theorie leuk, maar in de praktijk werkt het niet.
De kabel tussen de achterkant van het patch panel en de "synthesis in" ingang van de vocoder, zorgt er namelijk meteen voor dat mijn interne zaagtand wordt uitgeschakeld. Dus ook als er aan de voorkant niets in mijn patch panel zit.
Ik zou graag willen dat die golf pas uitgezet wordt als ik daadwerkelijk signaal op de kabel zet door aan de voorkant van het patchpanel een synth aan te sluiten.
Nu schakelt het signaal domweg uit omdat er een plug in de ingang van de vocoder zit, ongeacht of er signaal op staat of niet.

Ik vroeg me af of hier een of andere handige truc voor is. Ik zou dus willen dat de interne golf aanstaat, totdat ik daadwerkelijk signaal op de synthesis in ingang zet.

Weet iemand of dit kan en hoe dit zou moeten?

Groeten,

Rene
 
Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk is het een schakelende jack plug, of hoe je zo'n ding ook noemt...
Die kun je in principe gewoon vervangen door een schakelaar op je frontpaneel.
Dit zou een erg simpele ingreep moeten zijn, maar als je nu geen idee hebt waar ik het over heb,
zou ik het laten doen door een synthdokter of een handige electronicafreak.
 
Als ik heel eerlijk ben snap ik niet helemaal wat je bedoelt. Als je iemand weet die deze simpele ingreep kan doen, dan houdt ik me aanbevolen. Een schakelaartje om het interne signaal aan en uit te zetten op de voorkant van de vocoder zou in ieder geval ook een prima oplossing zijn.
 
Schroef apparaat open. Zoek de jackingang waar je het synthsignaal instopt. Als je er een jackplug instopt, dan verbreek je een signaal. Dit kan natuurlijk ook met een schakelaar. Naar de jackingang lopen een paar verbindingen. Tussen deze moet je dus een schakelaar plaatsen.
 
Oke, helemaal helder. Nu maar hopen dat er aan de voorkant genoeg ruimte is om een schakelaar te plaatsen.
 
Je verbreekt idd het signaal, maar ik zit net te denken en het lukt nie helemaal goed ,is nog vroeg, zou je niet een soort van doorgeluste schakelplug kunnen maken. Dat je dus een speciale plug hebt die je in je patchpannel kan steken zodat de zaagtand weer terug de vocoder ingaat. Iemand die iets wakkerder is zal wel meteen doorhebben of het kan.
 
De jackplug verplaatsen naar het frontje kan helaas niet. De vocoder is zo compact gebouwd dat er op het forntje nauwelijk nog plek is. Zelfs een schakelaar wordt erg lastig. Zou eigenlijk een piepklein drukknopje moeten zijn.
 
dan weet ik nog wel een paardenmiddel: gewoon achterstevoren in je rek hangen. heb je de outputs en inputs zo in het zicht. toegegeven: het bedienen van de potmeters wordt op deze manier iets lastiger.


ik zou m een zodanige plek in je rek geven dat je er redelijk makkelijk bij kan om de plug van de input er (half) uit te trekken.
 
Waarom zou je de interne waveform willen gebruiken?? Die heb ik nooit bruikbaar gevonden. Als je die nou gewoon niet meer gebruikt, dan kan je altijd aan de achterkant een stekker in de synthingang laten zitten. En anders sample je die waveform en laat je een sampler dat geluid afspelen via de synthingang.

Of je vervangt de pitch knop van de interne waveform door 1 van dezelfde afmetingen, maar waar een aan/uit klik inzit
die dan weer met die ingang verbonden moet zijn. Weet niet of dat werkt.
 
past er echt geen miniatuur switch op je frontpaneel?
Ze zijn echt heel klein te krijgen, hoor...
boven de knoppen heb je toch wel een mm. of 5/6 vrij?
Dat is nl. al genoeg om een switch te monteren!

Anders idd. een potmeter met schakelaar, die zijn er genoeg te vinden.
Of een aparte output voor de osc. inbouwen.
Mogelijkheden genoeg, als je weet hoe het zit...
 
He mensen,

Ik heb een tekeningetje bijgevoegd, misschien dat het verduidelijkt wat ik bedoel, ik zie dat er geen reacties op mijn ideetje zijn gekomen.
Volgens mij zou het moeten kunnen werken mits je een beetje geluk heb.
-De oscilator ingang moet aangesloten zitten op het gedeelte van de switch dat opgelift wordt door de jack als deze in de socket zit, misschien is dat nooit het geval omdat het zou storen ofzo, dat weet ik niet.
-Dan moet je het geluk hebben dat dat switch gedeelte precies contact maakt met de middenring van een stereo jack.
-Je moet stereo jacks in je patchpanel rack hebben zitten.

Misschien kan het helemaal niet hoor, maar ik zit zomaar een beetje te denken, gaat al beter als vanochtend. Helaas is de VF11 die ik een tijdje heb gebruikt terug naar zijn rechtmatige baasje, anders had ik het gewoon ff zelf uitgeprobeert.
Nou succes
 

Attachments

  • jack dingetje.jpg
    jack dingetje.jpg
    53,6 KB · Bekeken: 70
dat zou wel de makkelijkste/chiqueste oplossing zijn, ja...
Als het werkt zou ik het zo doen, maar ik had er iig. niet aan gedacht.
weet idd. ook niet of het kan, heb het ding nooit echt gezien of gehoord.
 
Inderdaad een mooie oplossing, maar in dat geval wordt toch het signaal altijd doorgegeven aan de input?
Hoe zet ik in dat geval de interne oscilator dan uit, voor het geval ik een synth op de ingang prik?
 
Als dit werkt, stop je een stereopatchkabel in je 'synth in' op de vocoder en de andere kant van je stereokabel in je patchbay. Nu kun je in de voorkant van je patchbay een synth stoppen en dan geeft ie dus de synth door aan de vocoder. Wil je de interne oscilator gebruiken, dan stop je in je patch bay een stereo plug waarvan je de middenring met de tip hebt verbonden.
 
Back
Top