Flapperende woofers...

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Ik heb al een wat research gedaan, en heb nog wat vragen over flapperende woofers in je monitorspeakers.

Ik heb een setje actieve Alesis M1mk2, en ik merk als je op wat luider, wat zal het zijn, 85db op 1 meter afstand?, volume luistert naar je speakers, dit met kant en klare producties nét netjes gaat, maar met losse elementen, zoals baslijntjes direct uit je synth, de hele boel gaat resoneren, flapperen, trillen, uit elkaar vallen, nja ongeveer dan :W

Nou ben ik ook al zo ver dat als je op zulke elementen compressie loslaat, het geflapper een eind weg is; maar ik ben toch van mening dat het mijn speakers of de miniversterkertjes die erin zitten, zijn die over hun nek gaan.

Hoe werkt dat nou bij andere monitors dan de Alesisjes?
 
Lekker verfrissend toch, al dat geflapper.. vooral met dit weer..

wel oppassen dat ze niet weg vliegen.. ik zou iig geen ramen open laten staan
 
Dit zou misschien te maken kunnen hebben met room-modes, met andere woorden frequenties waarvan de golflengte precies in je kamer past waardoor er zogenaamde staande golven ontstaan. Het is maar een idee, maar in principe zouden de conussen van de speakers daardoor extreem kunnen gaan uitslaan om dat ze door de staande golf ook weer energie toegediend krijgen. Waarschijnlijk word het geluidssprectrum op het moment dat andere geluiden en of partijen worden toegevoegd zodanig verstoord/verrijk dat deze roommodes dan nauwelijks effect hebben. Heeft het te maken met die 1 meter afstand van de boxen, of is het overal in de kamer hetzelfde effect?

Highly hypothetically yours, Maurice
 
De laagste tonen komen uit een bassreflec speaker uit de poort . Deze poort is afgestemt op een bepaalde freq. Onder deze freq verliest een luidspreker heel snel zijn vermogen . Op de poort freq kent elke bassreflec ook een vertraging . Deze vertraging zit meestal tussen de 10 en 30 milliseconde . De poort freq hangt samen met behuizing en gebruikte lagen tonen luidspreker en moet berekend worden . Bij het ontwerpen kun je eindeloos veel keuzes maken b.v. een zo strak mogelijke weergave ( delay ) zo laag als mogelijk afstellen met als nadeel een grote vertraging op de tunings freq etc.

Stop de bassreflec dicht en het zal lang niet zo snel meer klapperen met als enig nadeel dat het iets minder laag komt dan met geopende poort .
 
altijd oppassen dat je geen spoelen molt als je met <5hz bassen werkt eh ;)

blijft lastig, zo'n Brown Note maken :D
 
basreflexpoorten zijn dicht, geen last van staande golven, ruimte is oke, de speakers an sich flapperen, en dat is volgens mij gewoon het gevolg van versterkertjes die het niet trekken of de speakers die verder moeten uitslaan dan ze eigenlijk kunnen.

ik vroeg me eigenlijk alleen af of andere monitortypes daar ook last van hebben?
 
ik heb die kleine monitor one mk2's ook (met aparte RA-150 versterker), maar m'n huge CS-979's gaan ook 'wapperen' als ik er 3hz bassen doorheen gooi... die CS-979's hebben geen bass-reflex, wel een poort aan de voorkant...
 
ligt gewoon aan het signaal dat je erin stopt. Een signaal met daarin subsoon geluid, is zichtbaar in flapperende conussen :) Afhankelijk van het type speaker (gesloten, basreflex) en de eigenschappen van de woofer zul je het flapperen in meer of mindere mate zien. Over het algemeen is de subsone component in een muzieksignaal vrij zwak. Als het echter op hoog vermogen naar je speakers wordt gestuurd, loop je het risico je woofers op te blazen, aangezien ze dan een ongezonde slag moeten maken. De spreekspoel wordt dan een soort van gelanceerd uit de magneet met schade (=gesloopte woofer) aan je luidspreker.

Met een sinusgenerator (of een synth die subsoon geluid kan produceren) en een versterkertje kun je elke speaker laten flapperen. Niet dat het aan te raden is...
 
mijn monitors laten het beneden de 50hz gewoon helemaal afweten... de actieve versterkers die erin zitten trekken dit volgens mij gewoon niet
 
onder de 50Hz is er misschien niet veel meer te horen; wel te zien :eureka: En dat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet aan je versterker maar aan de eigenschappen van de speaker. :)
 
effe hard erin hakken ..

VA synths ? geen echte synth programmeer ervaring ? gare licks ? je doet maar wat ? nuff said !

aardigheidsmode aan ..

succes ! ;)
 
Origineel geplaatst door MadR
effe hard erin hakken ..

VA synths ? geen echte synth programmeer ervaring ? gare licks ? je doet maar wat ? nuff said !

aardigheidsmode aan ..

succes ! ;)

hard erin hakken? dan flapperen ze júíst!
om antwoord te geven op je vragen: heb VA en A, programmeerervaring ook nog.
gare licks en maar wat doen zijn nogal suggestief maar niet bepaald relevant, neem aan dat iedereen hier weet hoe een basis melodietje in elkaar steekt, hoe het instellen van volume werkt, hoe je je speakers opstelt, en dat je niet een 3hz blokgolf door je speakers gooit, 20 toetsen gelijk induwt en zo verder.

en ja je kunt een hoop geflapper besparen door een limiter voor je speakers te zetten, maar dat kost je dynamiek.

noot: ook bij kant en klaar materiaal wat niet van mezelf is gaan de speakers over hun nek.
 
Origineel geplaatst door Roel
hard erin hakken? dan flapperen ze júíst!
om antwoord te geven op je vragen: heb VA en A, programmeerervaring ook nog.
gare licks en maar wat doen zijn nogal suggestief maar niet bepaald relevant, neem aan dat iedereen hier weet hoe een basis melodietje in elkaar steekt, hoe het instellen van volume werkt, hoe je je speakers opstelt, en dat je niet een 3hz blokgolf door je speakers gooit, 20 toetsen gelijk induwt en zo verder.

en ja je kunt een hoop geflapper besparen door een limiter voor je speakers te zetten, maar dat kost je dynamiek.

noot: ook bij kant en klaar materiaal wat niet van mezelf is gaan de speakers over hun nek.

ah .. ik had dat weleens als ik een bootleg draaide die direct van vinyl was gekopieerd .. en wapperen dat me speakers deden !
Wappert het ook als je van je tafel ALLEEN de masterfader helemaal open gooit ? zonder een nekel geluid dus ?

The KEY is het probleem te isoleren

dus bijv : cd speler -> versterker -> speakers .. en geen tafel er tussen enzo !
 
niet aangesloten wappert er niks :)
aangesloten met synth > wappert
aangesloten met mixer > wappert
aangesloten met alleen cd > wappert

de hele boel door een 2:1 compressor > wappert niet
 
ik heb ze ook...geen last van.

ik denk dat je ze te hard zet...want als ik m snoeihard zet heb ik t ook.

Pomp maar es een bass lijn hard een ns10 in...daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
 
ik denk het ook :) maar daar begon ik mn eerste post al mee ongeveer :) snoeihard is het niet hoor, het zijn de uitschieters in de dynamiek die het geflapper maken, en bij muziek die wat meer 'af' is dan moet t inderdaad redelijk hard voordat t gebeurt.

maargoe. snoeihard refereer ik aan mackie hr824 in een ruimte van 4 bij 4.

anyway.... ik heb niet het idee dat ik te hard afluister, kan het zijn dat mijn ruimte akoestisch zodanig is dat ik weinig last heb van reflecties, en daarom mijn volume minder dan snoeihard lijkt? doof ben ik niet gelukkig. iemand tips waar het aan zou kunnen liggen? want een besparing in de vorm van een setje nieuwe monitors waarnaar ik nu aan het zoeken ben kan ik best gebruiken :koffie:
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
ik denk het ook :) maar daar begon ik mn eerste post al mee ongeveer :) snoeihard is het niet hoor, het zijn de uitschieters in de dynamiek die het geflapper maken, en bij muziek die wat meer 'af' is dan moet t inderdaad redelijk hard voordat t gebeurt.

maargoe. snoeihard refereer ik aan mackie hr824 in een ruimte van 4 bij 4.

anyway.... ik heb niet het idee dat ik te hard afluister, kan het zijn dat mijn ruimte akoestisch zodanig is dat ik weinig last heb van reflecties, en daarom mijn volume minder dan snoeihard lijkt? doof ben ik niet gelukkig. iemand tips waar het aan zou kunnen liggen? want een besparing in de vorm van een setje nieuwe monitors waarnaar ik nu aan het zoeken ben kan ik best gebruiken :koffie:

als je ruimte compleet dood is dan heb je idd niet door als ze te hard staan .. ik was vandaag nog in een compleet dode ruimte en daar had ooit iemand de boel tot 135 db opgeschroeft omdat ie geen reflecties had .. daardoor had ie niet door dat het zoooooo hard stond !

dus dat kan het best zijn ..

En doof hoef je daarvoor niet te zijn .. maar je gehoor kan wel aangetast zijn waardoor je denkt dat het niet zo hard staat ..

maar dat zal het geval niet geweest zijn .. 95 db is ook niet zoooo hard trouwens .. clubs zitten max op 105 db .. bij paradiso hangt het rond 98 db .. althans dat staat er op de meter ! al vind ik dat wel hard ! dus is 95 db in je studio zal ook niet echt zacht zijn ofzow

ik denk dat RezonatoR gelijk heeft .. heb het ook ooit met ruis gehad .. Als ik hem vol open zetten dan dacht ik ook dat er dikke ruis inzat .. maarja als je dan beats er door heen gooit hoor je totaal geen ruis meer !
 
Back
Top