Instellen Compressor

BananaWorld

Addicted to Music
Lid sinds
4 oktober 2002
Berichten
2.503
Locatie
Flevoland
Weet iemand misschien hoe je een compressor het beste in kan stellen om een 'punchy' geluid eruit te krijgen. Ik draai wel veel aan de knoppen, maar het lukt niet om echt het juiste geluid eruit te krijgen?

Bye the way... ik heb een alesis 3630 compressor.
 
Ik heb zo'n ding zelf nog nooit aangeraakt maar ik denk dat ik weet wat de reacties zullen zijn: blijven oefenen! :) Er is geen beste manier. Toch? :)
 
jeetje dit echt weer zo'n vraag die eigenlijk niet echt te beantwoorden is..

het ligt er echt aan wat je wil
wil je 1 bepaald geluid onderhanden nemen
wil je de hele eind mix onder handen nemen.

het is bij compressen toch echt vooral goed luisteren en dus proberen
 
Eerste stap: een andere compressor kopen. Die Alesis is alleen geschikt voor het maken van wat feestverlichting. Sorry,


Paul.
 
die alesis is prima te gebruiken..ok, er zijn altijd betere (drawmer, focusrite).maaaarrrr, ik gebruik 'm regelmatig in een andere studio en daar is ie bijna een trademark van onze sound geworden..door z'n bepaalde krakkemikkigheid zeg maar...
zet 'm op een subgroup, gooi er gewoon een zooi doorheen, laat je bassen en kicks je andere geluiden beinvloeden...draai, probeer, overdrijf!
aan de andere kant...probeer ook niet alles plat te compressen...laat ook nog wat lucht over in je mix..
tja, wat kan ik nog meer zeggen.. :-P
 
ik heb ook de alesis... :)
ik gebruik m als compressor/limiter voor mn hele mix.. moet toch kunnen? heb nog niet zoveel krakkemikkigheid gehoord.. maar gebruik het beestje dan ook alleen om de pieken in elkaar te drukken
 
Ik deel de mening van Paul Jenner. Ik vind de 3630 maar flut.
1 algemene opmerking kan ik wel geven over de "punch" factor. Zet de attack die te snel. Anders worden de transients van je drumpartij platgewalst. Het wordt dan veel minder snappy en punchy. De release kan je dan wel weer heel korte doen zodat je een pomp geluid krijgt. Dit werkt vooral over subgroepen waar een hele mix doorheen gaat. Je krijgt dan dat bijvoorbeeld een snare heel hard is. De compressor gaat werken en drukt de snare weg, maar doordat de release heel kort is gaat ie daarna weer snel open. Als je nu in die mix ook bijvoorbeeld een ride cymbal hebt zitten merk je dat die gaat meebewegen met de snare. Meestal wordt dit dan als "punchy" of pompend gezien (uhmm...gehoord ;)
 
Zorg er met de make-up gain in ieder geval voor dat het output signaal net zo hard is als het input signaal. Ik heb maar wat vaak gezien dat mensen hun hele eindmix door zo'n ding halen die verkeerd is afgesteld en eigenlijk alleen maar als versterker staat te werken. Vervolgens by-passen ze de compressor om het verschil te horen tussen wel en geen compressie. De eindmix is ineens 3 tot 6 dB harder geworden, waardoor het voor je gevoel een stuk lekkerder klinkt...
 
De 3630 als een standaard werkpaard op individuele tracks
is een goede compressor. Puur om je levels egaal te houden
en om ietwat meer punch (kicks) of snap (snare) te krijgen.

Om dit in te stellen, dit is mijn routine:
* Zet je compressie ratio hoog (1:6 of zo).
* Zet je attack snel, maar niet te snel.
* Speel nu met je release zodat elk geluid goed gecompressed
wordt, maar zodat er ook de volgende keer dat dat geluid
terugkomt, de release is teruggelopen. Op deze manier heb
je geen overlappingen.
* Speel nu met je attack, en zoek het juiste geluid (snap, kick,
click, vlak, wat je maar nodig hebt).
* Draai nu de compressie ratio lager, totdat je hoort dat het
niet meer 'dood' klinkt.

Als je een analoge desk hebt, en je wilt goedkope compressie
over al je kanalen, koop dan een heel rack vol van deze
dingen (of mix ze een beetje, met goedkope Dramwers en
Samsons of zo). De meeste digitale desks tegenwoordig bieden
ingebouwde compressors.

Als creatieve compressor zou ik dat ding nooit gebruiken,
daarvoor walst deze vorm van VCA compressie alles gewoon
veel te plat.

Op een mix zou ik dit ding al helemaal nooit gebruiken, kans
is dat je eindigt met een FM-radio-geluid, maar dan zonder
hoog.
Mix compressie is een van de moeilijkste dingen die er is, en
je als je al mono-band compressie toe wilt (durft) passen op
een mix, dan heb je een hele goede (true) stereo compressor
nodig, zoals een SSL Mix Bus compressor, een JoeMeek SC2,
Avalon AD2044, etc.

Hoop dat dit een beetje helpt,

Mvg.

CoolRunning
 
tja leuk :) snif?
ik heb een alesis 3630 beestje over mijn hele eindmix hangen namelijk. gebruik niet veel compressie, is meer om de pieken in elkaar te duwen en een constant signaalniveau te houden, het creatieve element kan ik er nog niet in vinden, denk dat ik voor het creatieve element een duurdere compressor zou aanschaffen en die per kanaal zou laten werken.
 
Dat gezegd...:

Als een apparaat voor je werkt op de manier die jij het
gebruikt, ga vooral zo door!

Toch nog een paar kleine opmerkingen:
* De Alesis gebruikt ongebalanceerd I/O, als je echt goede
resultaten wil hebben, zal je toch gebalanceerd I/O moeten
gebruiken... Ongebalanceerd introduceert gewoon meer
ruis, en op de mix kan je moeilijk een noisegate gebruiken...
* De dag dat je een echt goede stereo compressor op je
mix hoort, begrijp je het verschil... Ik dacht ook altijd dat het
wel los liep... niet dus!

Anyway, voor de mensen die het merendeel van hun
producties op de PC doen, kan ik aanraden om plugins te
gebruiken..., met de juiste plugins zal het resultaat een stuk
beter zijn dan met de 3630. (Niet alleen vanwege de
compressor, maar ook vanwege de over het algemeen slechte
kwaliteit DA/AD converters op geluidskaarten).

Mvg.

CoolRunning
 
Bedankt voor jullie reakties, ik ben er in ieder geval een stuk wijzer van geworden.

Die betere compressor zal helaas even op zich laten wachten i.v.m. de financien. Maar in ieder geval weet ik waar ik nu op moet letten en wat de betere compressors zijn.

BananaWorld
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Bedankt voor jullie reakties, ik ben er in ieder geval een stuk wijzer van geworden.

Die betere compressor zal helaas even op zich laten wachten i.v.m. de financien. Maar in ieder geval weet ik waar ik nu op moet letten en wat de betere compressors zijn.

BananaWorld

daar sluit ik me bij aan :) heb ook pas 5 dagen een compressor tenslotte.

ben wel van mening dat: EEN compressor al meer doet dan GEEN compressor :)
AD convertor op mn geluidkaart is *bijna* prima, behalve dan dattie zich op semi-pro level bevindt in plaats van pro level, zie ook andere post in het studio onderdeel.
 
Back
Top