Behringer / KT maakt waarschijnlijk al die transfo's zelf, op zich kost zoiets niets hé ... maar die firma's die ze nog speciaal voor audio maken zijn niet dik bezaait , meestal kleinschalig etc , dus duur ...
Ik vind al die KT clones gewoon erg leuk , naar wat ik hoor klinkt die 1176 toch zoals het ongeveer moet klinken ... Vind je dat niet koop je maar een boutique versie ... keuze genoeg
En een pro en de meeste van die youtube mannetjes hebben ook altijd een soort van agenda (of onkunde)...
https://www.youtube.com/watch?v=LEeugnXLehU
Hier hoor ik toch duidelijk de 1176 kenmerken en nog op een 808 ook
Mijn uad plugs klinken alleen top op acoustisch en vooral dynamisch materiaal. Op elektronisch materiaal vindt ik het niet bijzonder klinken. Beetje hetzelfde als standaard vca compressie. Vooral op losse tracks i.p.v. bussen.
En die 808 die je hier hoort heeft geen echte dynamiek. Bijna hetzelfde volume.
En luister nu naar dat filmpje wat die blue face clone doet met een vocal.
Probleem is dat heel veel mensen nooit echt goede vocals hebben opgenomen of snappen wat een compressor doet. 99% van alle elektronische muziek producers van dit moment gebruikt compressie alleen voor die side chain pomp truukjes. Luister maar naar de low end van alle popmuziek van nu. Der zit amper dynamiek in. En zet dan senorita op van Justin Timberlake. Qua dynamiek dag en nacht verschil in het laag.
Luister maar naar prof. opgenomen vocals van voor de jaren 80. Dik en rond en qua volume geen zachte stukken zodat je niet hoort wat er gezegd wordt. En toch hoor je verschil tussen hard en zacht. Dat is de kracht van klasse a spul. Ja tuurlijk speelt er veel meer mee maar je hoort het verschil echt als je goed luistert.
Goede outboard bepaald heeeeel veel. Ik heb hier zuid Afrikaanse platen met een 707 als drummachine en je hoort helemaal niet meer dat het als een 707 klinkt. Komt wel uit een miljoenen studio met top acoustiek en top engineers.
En tuurlijk bestaat 100% objectief niet. Maar ik zie hier geen agenda behalve kijkers trekken en via reclame op yt wat extra geld verdienen. Welk motief heeft hij hier? Zijn clone ophemelen? Ik hoor gewoon wat hij zegt.
Verder is mijn ervaring dat als je echt wat te melden hebt in de comments dat ie daar voor open staat.
En der zitten flink wat jonge broekjes in de comments daar die denken dat ze met 20 jaar audio god zijn omdat ze audio opleiding doen. Kijk zijn aflevering maar over lufs en aanleveren platforms. Dan probeert hij iets duidelijk te maken over een lufs db treshold en dan snappen ze er geen reet van.
Anyway ik drijf af.