BEHRINGER van Klark Teknik KT-2A , 1176 KT en EQP-KT, LA-2A en 1176LN Universal

Eerste indruk, vind ik wel lekker klinken. Je krijgt er zelfs tube reverb door de buizen. mooist reverb "ever" luister maar naar het voorbeeld.

In het voorbeeld draai ik steeds elke loop de peak reduction 10 streepjes hoger. soms blijft het volume dan wat achter door dat ik dat niet snel genoeg aan pas. Op de helft doe ik random van 30 peak reductie tot 80 peak reductie.

Hmmm die bass en beat klinkt niet echt. Daar zie je toch echt dat een 'external sidechain' echt mist.
Als je het laag dan vrij houd klint het veel beter.
Die gitaar klinkt wel weer goed,

Jammer geen external sidechain, zal dan liever een zelf een kloon bouwen.
 
Ik heb het filmpje niet verder bekeken, maar volgens de comments vergelijkt hij de verkeerde compressors en verwacht hij ander gedrag van de compressor. Dus ik denk dat het "pro" gehalte wel eens tegen kan vallen. Over het algemeen zie ik behoorlijk lovende reviews van de KT clones, een eventuele buizen upgrade schijn het nog wat te kunnen verbeteren.
Ik heb zelf twee KT-2A's staan, maar het ontbreekt me nog even aan tijd om er echt mee bezig te gaan. Het enige waar ik daadwerkelijk wat over kan zeggen is dat de bouwkwaliteit me prima in orde lijkt.
De EQP-KT's staan ook nog op mijn lijstje, die gaan er denk ik ook nog wel komen.

De comments bij hem zitten vaak vol met noobs. Ja hij vergelijkt het met een blue face clone en qua vervorming klinkt een black face cleaner. Maar bij een 1176 gaat het niet alleen om vervorming. Het gaat over hoe die compressed. En daar heeft ie gelijk in dat die cheapo clone gewoon normaal compressed en niet de magic heeft als een echte 1176. Lees mijn reactie daar maar.

En ja hij is pro maar nog jong. Je moet voor de gein eens goed luisteren naar zijn u47 vergelijking. Niemand in de comments hoort het verschil echt. Probeer maar wat ze daar doen met een afstand tov de bron van 1 meter met elke nieuwe mic. Ook al kost die 2k. Klinkt allemaal als een natte krant.

Vergeet niet dat vroeger al die bedrijven helemaal niet bezig waren met winst maximalisatie. Er was geen consumer in sight. Alles was voor echte pro’s toen en de budgetten van studio’s en media waren flink.

In een 808 zitten geen exotische parts. Dus dan is goedkoop goed te doen. Maar alleen al de echte transformers in de originele 1176’s kosten los al meer dan deze clones totaal kosten. Zelfde bij een goede fairchild clone. Als behringer die voor 500 gaat maken weet je dat het troep is. Een goede fairchild clone kost zo al 5k. En ja vanwege parts.

Goedkoop is dus vaak duurkoop. Sorry.
 
Zo'n Fairchild heeft toch point 2 point wiring ipv een pcb ? Dat wordt lachen als je dat met SMD wil gaan doen.. :D
 
Zo'n Fairchild heeft toch point 2 point wiring ipv een pcb ? Dat wordt lachen als je dat met SMD wil gaan doen.. :D

Geen idee hoeveel dat uitmaakt. Ding is natuurlijk 60/70 jaar oud en met al die grote knoppen met verschillende hoogtes van toen was point to point denk ik het makkelijkst en ook vaak nog gebruikelijk. En parts waren vrij groot zoals caps. Maar het gaat om de exotische valves in die bak. Weet niet of je die transformers makkelijk kan namaken. Maar daar zal het misschien ook in zitten.
 
De comments bij hem zitten vaak vol met noobs. Ja hij vergelijkt het met een blue face clone en qua vervorming klinkt een black face cleaner. Maar bij een 1176 gaat het niet alleen om vervorming. Het gaat over hoe die compressed. En daar heeft ie gelijk in dat die cheapo clone gewoon normaal compressed en niet de magic heeft als een echte 1176. Lees mijn reactie daar maar.

En ja hij is pro maar nog jong. Je moet voor de gein eens goed luisteren naar zijn u47 vergelijking. Niemand in de comments hoort het verschil echt. Probeer maar wat ze daar doen met een afstand tov de bron van 1 meter met elke nieuwe mic. Ook al kost die 2k. Klinkt allemaal als een natte krant.

Vergeet niet dat vroeger al die bedrijven helemaal niet bezig waren met winst maximalisatie. Er was geen consumer in sight. Alles was voor echte pro’s toen en de budgetten van studio’s en media waren flink.

In een 808 zitten geen exotische parts. Dus dan is goedkoop goed te doen. Maar alleen al de echte transformers in de originele 1176’s kosten los al meer dan deze clones totaal kosten. Zelfde bij een goede fairchild clone. Als behringer die voor 500 gaat maken weet je dat het troep is. Een goede fairchild clone kost zo al 5k. En ja vanwege parts.

Goedkoop is dus vaak duurkoop. Sorry.


Behringer / KT maakt waarschijnlijk al die transfo's zelf, op zich kost zoiets niets hé ... maar die firma's die ze nog speciaal voor audio maken zijn niet dik bezaait , meestal kleinschalig etc , dus duur ...
Ik vind al die KT clones gewoon erg leuk , naar wat ik hoor klinkt die 1176 toch zoals het ongeveer moet klinken ... Vind je dat niet koop je maar een boutique versie ... keuze genoeg

En een pro en de meeste van die youtube mannetjes hebben ook altijd een soort van agenda (of onkunde)...

https://www.youtube.com/watch?v=LEeugnXLehU

Hier hoor ik toch duidelijk de 1176 kenmerken en nog op een 808 ook :D
 
Behringer / KT maakt waarschijnlijk al die transfo's zelf, op zich kost zoiets niets hé ... maar die firma's die ze nog speciaal voor audio maken zijn niet dik bezaait , meestal kleinschalig etc , dus duur ...
Ik vind al die KT clones gewoon erg leuk , naar wat ik hoor klinkt die 1176 toch zoals het ongeveer moet klinken ... Vind je dat niet koop je maar een boutique versie ... keuze genoeg

En een pro en de meeste van die youtube mannetjes hebben ook altijd een soort van agenda (of onkunde)...

https://www.youtube.com/watch?v=LEeugnXLehU

Hier hoor ik toch duidelijk de 1176 kenmerken en nog op een 808 ook :D

Mijn uad plugs klinken alleen top op acoustisch en vooral dynamisch materiaal. Op elektronisch materiaal vindt ik het niet bijzonder klinken. Beetje hetzelfde als standaard vca compressie. Vooral op losse tracks i.p.v. bussen.

En die 808 die je hier hoort heeft geen echte dynamiek. Bijna hetzelfde volume.

En luister nu naar dat filmpje wat die blue face clone doet met een vocal.

Probleem is dat heel veel mensen nooit echt goede vocals hebben opgenomen of snappen wat een compressor doet. 99% van alle elektronische muziek producers van dit moment gebruikt compressie alleen voor die side chain pomp truukjes. Luister maar naar de low end van alle popmuziek van nu. Der zit amper dynamiek in. En zet dan senorita op van Justin Timberlake. Qua dynamiek dag en nacht verschil in het laag.

Luister maar naar prof. opgenomen vocals van voor de jaren 80. Dik en rond en qua volume geen zachte stukken zodat je niet hoort wat er gezegd wordt. En toch hoor je verschil tussen hard en zacht. Dat is de kracht van klasse a spul. Ja tuurlijk speelt er veel meer mee maar je hoort het verschil echt als je goed luistert.

Goede outboard bepaald heeeeel veel. Ik heb hier zuid Afrikaanse platen met een 707 als drummachine en je hoort helemaal niet meer dat het als een 707 klinkt. Komt wel uit een miljoenen studio met top acoustiek en top engineers.

En tuurlijk bestaat 100% objectief niet. Maar ik zie hier geen agenda behalve kijkers trekken en via reclame op yt wat extra geld verdienen. Welk motief heeft hij hier? Zijn clone ophemelen? Ik hoor gewoon wat hij zegt.

Verder is mijn ervaring dat als je echt wat te melden hebt in de comments dat ie daar voor open staat.

En der zitten flink wat jonge broekjes in de comments daar die denken dat ze met 20 jaar audio god zijn omdat ze audio opleiding doen. Kijk zijn aflevering maar over lufs en aanleveren platforms. Dan probeert hij iets duidelijk te maken over een lufs db treshold en dan snappen ze er geen reet van.

Anyway ik drijf af.
 
5E27ABFD-EC97-48D0-BB51-B2F347ACF985.jpeg
“Rack and roll”
 
Dre en smartbits, hoe bevallen ze?
Ik ben er tevreden over. Ik had een "upgrade" in gedachten voor de opnameketting tussen mixer en DAW interface (of 4 track cassette, heb net een Tascam 234 gescoord). En het verschil met deze kast ertussen en zonder is aanzienlijk. Bouwkwaliteit is dik in orde, stevige knoppen en schakelaars. Ik heb de EQP-KT's als set 2e hands gekocht, waren dus nog een stuk goedkoper dan ze nieuw al zijn. En 1 van de 2 KT-2A's met een goeie korting nieuw gekocht. De KT-76's heb ik nog over getwijfeld maar uiteindelijk niet gedaan. Ik denk dat die beter tot hun recht komen als je ze laat modden en ze gelinkt kunnen worden. En dat had ik er niet voor over. Daarbij was de 1176 type compressie waarschijnlijk niet helemaal wat ik zocht voor deze chain.

Ik heb ook wel wat gelezen over upgrades, onder andere van Black Lion, maar dat is misschien iets voro de toekomst. Ik ben tevreden met de stock tubes die er in zitten. Het zal vast beter kunnen, maar of dat ik het verschil dan ook hoor en of het me dan de investering waard is, is een tweede. Uiteindelijk ben ik maar een hobbymatige (met nadruk op matig) prutser, dus er zijn grenzen... :D
 
Leuk Smartbit, hoe kan het ook anders een leuk rack met speeltjes.

ik vind de eqp-1 erg leuk , geen ruis kunnen ontdekken sounds zijn goed net zo als de controverse eq instellingen. Het zeker geen Max out eq , alles is softsounding en niet extreem maar wel goed clean geen crunch crispy sounds compleet niet. Knoppen van de kleine knoppen voelen beet weak aan grote knoppen zijn robuust en clunky feelings 2. bij analoge opname getest. Dit zeg ik speciaal omdat ik nog al moeite heb met van digitaal de juiste gainstage te krijgen (hard genoeg) dit is zeker een issue bij de 1176 . Daar moet je echt een hard genoeg geluid hebben om de gain niet op te hoeven schroeven. Want wanneer hij op meer dan een over +/- 25% input staat en over +/- 50% output krijg je wel ruis. Ik heb daar super goede preamps voor zoals Neve en een zwik Telefunken v72 s met mindere kan het natuurlijk ook. Maar wanneer je de juiste “gainstage “ hebt krijg je ook echt die geronde sounds. Dat is echt lekker geluid. Herhaling vanaf analoog is dit dus een stuk gemakkelijker ze moeten dus gewoon eigenlijk net over het nulletje en dat kan met analoog. 2a klinkt ook lekker rond buizen sound. Soms mist hij wel eens een compressie ( bij een kick of hit) maar daarvoor krijg je wel iets levendigers voor. Het heeft een typische sound die niet overal op past. Maar ik heb genoeg andere leuke compressors (5043 orban enz). Btw alles wat ik schrijf is op basis van mijn interpretatie zelf testen is de optie.

Dat mannetje van YouTube snap ik niet. Beetje respectloos mijn inziens. Attitude “dit kan niets zijn”. Dit is een ontwerp uit de 50er jaren. Klark en B hebben die transformer geheel door gezaagd want er zit geen enkele octrooi meer op. Dus het zal wel exact het zelfde zijn. Een beetje zoals de 808 waaralleen de verkeerd gemaakte opamps het verschil in compressie geluid maken. Waar de bassdrum snare sounds gewoon veel te hard gaat en soms dan weer te zacht.
 
Laatst gewijzigd:
Ff patsen :dubbel: Mijn analoge chain is 3strips van u47Tube Siemens v72 eqp-kt Kt76 La2a teac808 8 spoor of op een daw natuurlijk of revox/studer 2 spoor bandrecorder.. Wat een combi!
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben eigenaar van 2 eqp-kt's. Ik sta op het punt om buizen uit te wisselen omdat ik bij de huidige buizen die spark mis. Ik weet welke warm audio gebruikt en welke waar in het cirquit hoort. Voor de rest heb ik sowieso niks te klagen met betrekking tot die 2 units.

In de toekomst wil ik de la-2a cloon ook kopen.
Behringer maakte voorheen geen top spul, maar voor dit petje af.

​​​​​​
 

Attachments

  • IMG_20200316_141521220_HDR.jpg
    IMG_20200316_141521220_HDR.jpg
    60,1 KB · Bekeken: 189
Laatst gewijzigd:
Volgens De meeste webwinkels Bax en Thomann is de klark la2a Cloon kt-2a uit het assortiment gehaald.
 
Hey DRe SmartBits Steve303 avrmusic

Ik kan een setje eqk-tp's voor 300 euro tweede hands krijgen.
ik zoek een eq voor bv mijn drum overheads te shapen of in de fx send loop van een 2tal cabinets maar ook om beats en mixes te bewerken.

Hoe bevalt deze eq? Is 300 euro een goede prijs? Heeft er iemand al een mod gedaan voor meer drive?
heb begrepen dat de eq standard clean werkt.

Ben benieuwd naar jullie ervaring.

Cheers Tim
 
Hoe bevalt deze eq? Is 300 euro een goede prijs?
Ik heb mijn setje 2e hands voor €350,- gekocht, ze waren toen volgens mij iets van €208,- nieuw. Dus voor €300,- heb je een hele nette prijs. Ik ben er nog steeds zeer tevreden over. Alles wat je er doorheen haalt klinkt meteen nét een stukje beter. Het zijn geen chirurgische EQ's, dat kun je denk ik beter met software EQ's doen. Maar als vintage EQ zijn ze veel bang for buck. Ik heb geen mod gedaan omdat ik ze redelijk subtiel wil gebruiken, meer drive heb ik niet nodig. Ik heb na de EQP-KT's nog de LA-2A clone van KT en UA Twin Finity's erachter. Dus dat warmt het boeltje wel op... (ook letterlijk, fijn in de winter).
 
Back
Top