digital delay

Re: tappen

Re: tappen

Origineel geplaatst door R-ond

kxt ging fout ; maar tappen is dat wat je voor je gevoel ongeveer gequantiseed intapp op t ritme wat bv je drummer [lees mpc/of je vriend op dedrum pads ] drumt

en die quantising kunje dan waarschijnlijk ook in diverse rate,s instellen ,..toch ,..
de mpx200 had dat geloof k ik ook maar khad m al binnen twee maanden verkocht

ik werk eigenlijknog steeds met dei interface tabel met al di edelay timingen erop triple sen soo best handig
[voor menu delays ]

ok thread dit trouwemz
 
Origineel geplaatst door dsil
En hoe zit dat trouwens met dat trimtunen? Wat gebeurd er dan precies?
Is dit ook mogelijk op de dm-1000 en dm-2000? Of alleen op de 500?

Het verschil tussen de DM-500 en de DM-1000 is volgens mij weinig meer dan de beschikbare hoeveelheid geheugen.
De DM-2000 ziet er anders uit, heeft volgens mij wat andere functies ook.
Ik heb zelf alleen een DM-500 getrimmer-tuned, en dat is een kwestie van kleppie open, trimmertjes spotten en dan even slim nadenken / beredeneren welk trimmertje waarvoor dient. Bij de DM-500 heb je een signal board en een logica board, ik heb zelf alleen aan het signal board durven draaien, daar zaten ook de logische delay-instellingen.
Het logicaboard zit je toch algauw met de ADC/DAC te kloten, of evt. voeding (geen idee) dus daar ben ik maar van af gebleven. Verder is het een kwestie van delay op z'n rug leggen, kleppie open en met een signaal erop even de trimmer afstellen naar behoefte (vaak iets verder dan de wat brave factory-settings). Op die manier maak je van een saaie sufdelay die eigenlijk amper delay mag heten een wat gruizig maar lekker lang klinkend delay-apparaatje mèt een lekkere feedback / zelfoscillatie.

Ik moet zeggen, ik heb nu een analoge AD-202 van Ibanez, maar als je kijkt wat je betaalt voor zo'n lullig DM apparaatje dan is het echt niet mis wat je daar uiteindelijk uit kan toveren. De AD-serie klinkt iets minder gruizig en heeft wat meer hoge tonen roll-off, en loopt wat minder snel uit te hand met het feedbacken (lekkerdere headroom).
 
ik heb een comp/limiter voor de ingang van de dm1000 gehangen om dat headroom probleem een beetje op te vangen. werkt niet perfekt maar het helpt een heel eind.

die AD serie staat ondertussen ook genoteerd. ;)
 
Semi-offtopic ;) er staat dus nu een analoge Ibanez delay op marktplaats (geloof ik) voor rond de 130 euro.
Dat lijkt me niet te duur dus!
En er staat daar ook kersvers een Ibanez DM-2000 voor slechts 50 euro. Het is echt dat ik ramvol zit qua effecten... :o:
 
waar

waar

Origineel geplaatst door Hanz
Semi-offtopic ;) er staat dus nu een analoge Ibanez delay op marktplaats (geloof ik) voor rond de 130 euro.
Dat lijkt me niet te duur dus!
En er staat daar ook kersvers een Ibanez DM-2000 voor slechts 50 euro. Het is echt dat ik ramvol zit qua effecten... :o:

waar waar ik zie t nie
 
Ik ben zo vrij geweest om even op marktplaats te kijken en daar stond inderdaad een dm-500 die ik voor een zacht prijsje op de kop heb getikt. Het blijkt dat de dm serie niet door ibanez zelf is gemaakt maar door maxon. Een merk dat mij voor de rest niks zegt, maar blijkbaar is het niet verkeerd.

Volgens een review op Harmony central over de maxon dm-1000 zijn er meerdere "opvoermogelijkheden" met deze delays. Klinkt iig erg leuk.

Hanz, is het goed te zien welk circuitboard wat is, mijn electrotechisch vermogen is niet echt hoog te noemen, dus ik hoop dat niet aan de verkeerde dingen ga draaien. Aan de andere kant, ding was spotgoedkoop en misschien draai ik per ongeluk het bitrate naar beneden van 8 naar 2 ofzo :duivels:

Blijkbaar kan je ook de harmonische distortion veranderen. En klopt het dat je als je de delaytijd verhoogt er uiteindelijk meer noise en distortion uitkomt en dat je daar dus een bepaalde gulden middenweg in moet vinden?

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Effects/product/Maxon/DM-1000/10/1
 
Origineel geplaatst door dsil
Ik ben zo vrij geweest om even op marktplaats te kijken en daar stond inderdaad een dm-500 die ik voor een zacht prijsje op de kop heb getikt. Het blijkt dat de dm serie niet door ibanez zelf is gemaakt maar door maxon. Een merk dat mij voor de rest niks zegt, maar blijkbaar is het niet verkeerd.

Ibanez = de internationale verkoopnaam voor japanse Maxon gitaar-fx (zover ik weet...) soms zie je dezelfde producten van deze fabrikant onder verschillende naam. Op de een of andere manier worden m.n. gitaristen blijer van de naam Maxon... ;)

Volgens een review op Harmony central over de maxon dm-1000 zijn er meerdere "opvoermogelijkheden" met deze delays. Klinkt iig erg leuk.

Precies wat ik gelezen had voordat ik de schroevendraaier in m'n DM-500 zette...

Hanz, is het goed te zien welk circuitboard wat is, mijn electrotechisch vermogen is niet echt hoog te noemen, dus ik hoop dat niet aan de verkeerde dingen ga draaien.

Ja. Het gaat om het grote bruine circuitboard voorin, niet het kleine witte circuitbordje achterin.

Blijkbaar kan je ook de harmonische distortion veranderen. En klopt het dat je als je de delaytijd verhoogt er uiteindelijk meer noise en distortion uitkomt en dat je daar dus een bepaalde gulden middenweg in moet vinden?

Het één is het gevolg van het ander. Wat je (vermoedelijk) doet met trimmertuning op de *digitale* delay's is het naar beneden draaien van de samplerate. Wat je dus een langere sampletijd geeft, maar ook een meer lo-fi geluid. Verder kan je bijv. de feedback-intensiteit opschroeven, zodat het apparaatje ook nog lekker over z'n nek kan gaan ipv. een beetje braaf doen. Verder zit er nog een low-damping en high-damping op, waar je ook even mee kunt spelen.Dat trimmer draaien moet je een beetje met beleid doen, je hoort vanzelf wanneer het "te ver" is. Desnoods van de voren even de positie van de trimmers noteren.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Ik heb deze thread maar even verplaatst van te koop gevraagd naar effecten, anders zien sommige mensen deze mooie thread misschien over 't hoofd. :)
 
thx protohuman. nu is het tenminste ook mogelijk om spellingsfouten te editen. :)

en bodo; persoonlijk vond ik die yamaha effekten wat mager klinken, maar het is een tijd geleden dat ik er een gebruikt heb en ook nog via een minder mengpaneel als wat ik hier heb staan dus erg onderbouwd is die mening niet.
 
Veel plaatjes, veel mooie verhalen, maar.... ik mis fragmenten! Ik zou graag wat verschillende delay´s horen :).
 
Ok, het is wel niet helemaal 100% ontopic (wegens analoge delay) maar ik kan hierbij wel even iets korts laten horen van de Ibanez AD-202... ik heb deze ietsje trimmer-tuned, maar ik denk dat ik met name de clockrate nog een beetje terugdraai, op deze manier is-ie wel een tikje erg lo-fi. Maargoed... hierrrr dusssss... (laatste 15 sec. zijn leeg... niet op letten... ;))

Verder vind ik het een erg lekker ding, maar ik heb het stiekume vermoeden dat er nog wel eens een andere vintage delay bijkomt. We zien wel even... wat ik trouwens wel echt mis op de AD-202 vs. de DM-500 is die heerlijke 'inverse' feedback (ik denk inverse phase) als je de feedback knop UIT-trekt... (vrij makkelijk over het hoofd te zien trwns). Op de een of andere rare manier kan je daarmee enorm ruimtelijke delays maken. :eureka:
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ok, het is wel niet helemaal 100% ontopic (wegens analoge delay) maar ik kan hierbij wel even iets korts laten horen van de Ibanez AD-202... ik heb deze ietsje trimmer-tuned, maar ik denk dat ik met name de clockrate nog een beetje terugdraai, op deze manier is-ie wel een tikje erg lo-fi. Maargoed... hierrrr dusssss... (laatste 15 sec. zijn leeg... niet op letten... ;))

Verder vind ik het een erg lekker ding, maar ik heb het stiekume vermoeden dat er nog wel eens een andere vintage delay bijkomt. We zien wel even... wat ik trouwens wel echt mis op de AD-202 vs. de DM-500 is die heerlijke 'inverse' feedback (ik denk inverse phase) als je de feedback knop UIT-trekt... (vrij makkelijk over het hoofd te zien trwns). Op de een of andere rare manier kan je daarmee enorm ruimtelijke delays maken. :eureka:
Lekker! Inverse feedback draait volgens mij idd de fase om. Dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen maken, als je fase-switch op je mengtafel hebt. :eureka:
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Lekker! Inverse feedback draait volgens mij idd de fase om. Dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen maken, als je fase-switch op je mengtafel hebt. :eureka:

Ja, geprobeerd. Klonk toch niet hetzelfde!
 
Hmmm dan doen ze bij Ibanez misschien stiekum toch nog wat geheimzinnige dingen met die inverse feedback....
 
Back
Top