Welke FM synth? Verschillen?

Origineel geplaatst door Hanz
Mwa, dat ben ik niet met je eens. De echte FS1r patches klinken geweldig, inderdaad de koortjes etc.
De 'overerfde' DX-7 presets kunnen tegenwoordig natuurlijk wat minder goed klinken, we zijn verwend he... ;)

Wat je schrijft over de bediening... ik herinner me nog goed dat zelfs het instellen van het midi kanaal op dat apparaat verwerd tot een woeste dwaaltocht door de jungle der knopjes... zelfs de gemiddelde autoradio is prettiger in te stellen dan zo'n FS1r... ongelofelijk... :D

Nounounou, MIDI kanaaltje instellen lukt nog wel hoor. Maar verder is het een vrij ondoorgrondelijke bak. Maar daar zijn editors voor.
 
de vele geluiden

de vele geluiden

zijn terug te vinden in de XG-tabellen.
Je moet dmv bankselects (hoe heet dat ook al weer npn en rpn oid) de geluiden aansturen.
Dus direct onder een paar knoppen zitten ze niet.:geslaagd:
 
In wezen is de bediening van de FS1R zelfs logisch te noemen, maar door de enorme hoeveelheid parameters kan het haast niet anders of je raakt wel eens de weg krijt. Ik heb dat ook regelmatig en dat is wel eens frustrerend ja :D Dit komt natuurlijk doordat elke operator zijn eigen setje envelopes e.d. heeft maar ook doordat je in elke part nog eens offset waarden kunt instellen voor veel voiceparameters. Aan de ene kant is dat natuurlijk erg luxe want het geeft je zoveel meer mogelijkheden, maar het maakt de machine nog weer eens complexer.

Een sterk punt aan de FS1R is gelukkig wel dat als je niet wilt programmeren, er geen man overboord is. Dit komt inderdaad door de grote hoeveelheid goede presets en het feit dat je tot vier ervan op allerlei manieren kunt combineren in een performance (waarbij die offset-mogelijkheid dus om de hoek komt kijken). Dit kan je dus zien als een soort editten op een wat gemakkelijker niveau, als je geen zin hebt in moeilijk doen.

Van alle synthesizers die ik ken vind ik deze Yamaha in ieder geval 1 van de interessantste, maar je moet wel een pakje paracetamol erbij houden want je krijgt er soms koppijn van.....en niet door het geluid dat eruit komt :D
 
En die CS15 dan? 8D
 
Origineel geplaatst door fuse
En die CS15 dan? 8D

:D Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik heb wel een CS-30 en die zit voor een monosynth tamelijk afwijkend in elkaar. Ook al is er op die bak voor elke functie een knop, soms raak je zelfs daar de weg op kwijt ...misschien moeten ze bij Yamaha op de ontwerpafdeling eens leren pas NA het werk een jointje op te steken.
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Voor een FS1R betaal je zo'n beetje 350 - 375 euro. De SY99 zou ik helaas niet weten, maar ik denk toch wel meer eigenlijk.

bij huigens in hengelo staat trouwens een fs1r voor 275 euro (Volgens de site).
 
Ik weet niet of hardware voor jou een must is, maar er zijn verscheidene soft-synths die aardig FM doen.
Aangezien FM (phase modulation) van nature een digitaal gebeuren is, is een computer implementatie zeker niet minderwaardig aan losse hardware en het bespaart ruimte. :)

Hier een paar bekende synths:
-FM7 van native instruments.
-Blue van rob papen
-FMheaven van loftsoft
 
Dat is waar Dogo maar er zijn ook nog andere factoren. Een DX7 blijft een topper vanwege een combinatie van het goed spelende keyboard, de interface (vrij makkelijk te programeren) en het bijna "analoge" warme geluid dat wordt opgewekt door de gebruikte circuits.
 
Origineel geplaatst door smackos
de interface (vrij makkelijk te programeren)

lijkt me toch van niet!


M324A.JPG
 
Origineel geplaatst door smackos
Dat is waar Dogo maar er zijn ook nog andere factoren. Een DX7 blijft een topper vanwege een combinatie van het goed spelende keyboard, de interface (vrij makkelijk te programeren) en het bijna "analoge" warme geluid dat wordt opgewekt door de gebruikte circuits.

Over dat goed spelend keyboard, is dat nog steeds waar na 25 jaar?
Programmeren lijkt me makkelijker op de computer aangezien je een grafische interface hebt en beter kunt zien hoe dingen elkaar beinvloeden. Met FM synthese lijkt me dat handiger dan de interface die een DX biedt. Maargoed., er zijn editors.

Dan blijft het geluid over.,., ach ja, het geluid.,. ;)
Das geloof ik het enige waarvoor ik een DX zou aanschaffen, al doen 6db filtertjes ook wonderen, vooral bij digitale synths.,

Anyway, ik wou het alleen even kwijt dat er ook mooie fm softwaren bestaan. :W
 
Origineel geplaatst door doggo
Over dat goed spelend keyboard, is dat nog steeds waar na 25 jaar?

Anyway, ik wou het alleen even kwijt dat er ook mooie fm softwaren bestaan. :W

Volgens mij wordt dat klavier nog steeds gebruikt door Yamaha, ik vind het erg degelijk spelen.

Native Instruments FM7, wat een heerlijke softsynth!
 
Eigenlijk wel humor.

Dat er beweert wordt dat de DX7 de meest analoge FM klinkende bak zou zijn.
Wat dit 'kreng' al niet heeft aangericht qua de teloorgang van de analoge synths zou je na 25 jaar toch niet denken dat de 'analogen' onder ons dit niet zouden vergeten. (bijv Arp en Sequential het zwaar te verduren kregen door de DX7)
Hoe bij introductie dit apparaat niet verketterd werd door al die synthesizer liefhebbers omdat het zo'n koele digitaal klinkende k*tbak zou zijn.
Nu is de 12 bit eerste DX7 versie blijkbaar wel interessant vanwege het karakter van het geluid. De zeer eigenaardige manier van editten en het ontbreken van filters. Plus dat je bij dit ding eigenlijk wel een FX unit moet gebruiken om iig van dat droge geluid af te zijn.
Niet voor niets dat in latere modellen FX erin werd gebouwd.

En dat iig die latere modellen als all-round FM synth wel degelijk interessanter zijn omdat je ze breder kan toepassen. FM algo's zijn immers uitwisselbaar en kun je die duizenden en duizenden patches ook gewoon laden (via sysex of via een converter programma).
 
Origineel geplaatst door MuziekFriek
Native Instruments FM7, wat een heerlijke softsynth!

Prachtige vst inderdaad en overzichtelijk programeren voor een fm synth.
verry 8)
 
Origineel geplaatst door doggo
Ik weet niet of hardware voor jou een must is, maar er zijn verscheidene soft-synths die aardig FM doen.
Aangezien FM (phase modulation) van nature een digitaal gebeuren is, is een computer implementatie zeker niet minderwaardig aan losse hardware en het bespaart ruimte. :)

Hier een paar bekende synths:
-FM7 van native instruments.
-Blue van rob papen
-FMheaven van loftsoft


FM is geen fase modulatie! FM = frequentie modulatie wat een heel ander iets is! hierbij heb je dus een draaggolf die je gaat moduleren met een ander signaal! bij fase modulatie zou je dus de fase van het signaal gaan verschuiven door modulatie.


nog ff een stukje over fm synthese: http://nl.wikipedia.org/wiki/FM-synthese

en een stuk over Phase Modulation(PM dus) http://zone.ni.com/devzone/nidzgloss.nsf/webmain/15BB391E443CD08F06256879007092F1

fasemodulatie
 
hmm.,,. alle yamaha synths doen aan PM en worden dus foutief als FM benoemd...
Het is bijna identiek aan FM alleen bepaalt het verschil in amplitude van de modulator de frequentie van de draaggolf en niet (zoals bij 'analoog' fm) de amplitude zelf.

Het mooie is dat als de modulator stilstaat (dus geen verandering in de amplitude, DC in feite) de frequentie van de draaggolf normaal is. Bij normaal FM zou de draaggolf een afwijking in frequentie hebben ter grootte van de amplitude van de modulator op dat moment.
Subtiel verschil maar wel makkelijker om met harmonischen te spelen aangezien je altijd 'rondom' de frequentie van de draagolf moduleert.

anyway, zoals ik al zei, alle synths van het type 'yamaha fm' doen in feite PM...
PM is digitaal namelijk veel makkelijker te doen dan 'echte' FM.
Dit heeft weer te maken met pointers en wavetabelletjes enzo. PM me ;) als je geinterreseerd bent.

ps. Het stukje in Wikipedia haalt FM en PM door elkaar... FM was al veel eerder uitgevonden en werd gebruikt in de radiotechniek. Is later geimplementeerd in een aantal analoge synths.
Waarom Yamaha hun PM als FM heeft bestempeld? Om het makkelijk te houden. Frequentie is een gevolg van fase en tijd, dus als je aan fase draait draai je per definitie ook aan frequentie!.
 
Analoge FM in synths wordt ook vaak wel cross-modulation genoemd.
VA's die dit ook kunnen noemen het dan wel weer FM vaak.
 
Origineel geplaatst door doggo
hmm.,,. alle yamaha synths doen aan PM en worden dus foutief als FM benoemd...
Het is bijna identiek aan FM alleen bepaalt het verschil in amplitude van de modulator de frequentie van de draaggolf en niet (zoals bij 'analoog' fm) de amplitude zelf.

Het mooie is dat als de modulator stilstaat (dus geen verandering in de amplitude, DC in feite) de frequentie van de draaggolf normaal is. Bij normaal FM zou de draaggolf een afwijking in frequentie hebben ter grootte van de amplitude van de modulator op dat moment.
Subtiel verschil maar wel makkelijker om met harmonischen te spelen aangezien je altijd 'rondom' de frequentie van de draagolf moduleert.

anyway, zoals ik al zei, alle synths van het type 'yamaha fm' doen in feite PM...
PM is digitaal namelijk veel makkelijker te doen dan 'echte' FM.
Dit heeft weer te maken met pointers en wavetabelletjes enzo. PM me ;) als je geinterreseerd bent.

ps. Het stukje in Wikipedia haalt FM en PM door elkaar... FM was al veel eerder uitgevonden en werd gebruikt in de radiotechniek. Is later geimplementeerd in een aantal analoge synths.
Waarom Yamaha hun PM als FM heeft bestempeld? Om het makkelijk te houden. Frequentie is een gevolg van fase en tijd, dus als je aan fase draait draai je per definitie ook aan frequentie!.

Ik heb de yamaha dx-7 nooit zo bestudeerd op dat gebied maar weet wel goed wat FM is.
Fm bestaat uit een Carrier(draaggolf) en een modulator(het signaal wat op de draaggolf gemoduleerd wordt.) Op deze manier kun je inderdaad een signaal verzenden wat bij een fm radio gebeurt. Als dit signaal weer opgepikt wordt door de ontvanger wordt voor zover ik weet de draaggolf er uit gefilterd en hou je het oorspronkelijke signaal over.
Ik heb daar genoeg over gehad bij telematica alleen PM daar weet ik niet al te veel van. ik ken wel PAM (puls amplitude modulatie) maar dat is weer een ander verhaal :)

leuk voorbeeldje:


modulation-am-fm-pm.gif
 
programeren...

lijkt me toch van niet!

Nuja dat is allemaal persoonlijk, ik vind van wel, er is immers voor alles een apart knopje en een mooie slider...als je een paar jaartjes FM programeert dan is een DX7 een eitje...imo beter dan achter een computertje met grafiekjes ;)

Dat er beweert wordt dat de DX7 de meest analoge FM klinkende bak zou zijn.
Wat dit 'kreng' al niet heeft aangericht qua de teloorgang van de analoge synths zou je na 25 jaar toch niet denken dat de 'analogen' onder ons dit niet zouden vergeten. (bijv Arp en Sequential het zwaar te verduren kregen door de DX7)

Yamaha kwam gewoon met een goed baanbrekend produkt op de markt...meest analoge FM bak tussen haakjes want dat is ook allemaal maar bullshit hij klinkt wel warm.
 
Dus eigenlijk de meest brak klinkenden FM bak. :D
 
Back
Top