PWM d.m.v. SYNC

En dan hier nog een tip om PWM voor elkaar te krijgen op een digitale synth of synthsoftware die geen pwm ondersteunt...

Neem 2 oscs.
Neem voor beide osc's een zaagtand golfvorm.

nu komt het essentiele en soms lastige gedeelte:
Zorg ervoor dat osc2 helemaal in tegenfase staatn t.o.v. osc 1. Dit kan in veel digitale synths door de "saw inv" golfvorm te kiezen, die in principe een saw in 180graden fase is.

Als je een FM synth hebt met 6 op's, in een algoritme van 2 x 3ops boven elkaar (een dx7 of een SY77/99 bijvoorbeeld), dan kan je de ratio van op1 op 0Hz zetten, waardoor die als een waveshaper gaat fungeren waarmee je de output van op2 in tegenfase kan zetten. op2 is dan gewoon een sinus die 1:1 gemoduleerd wordt door op3 (wederom een sinus, liefst met een beetje feedback voor een mooie scherpe zaag). en maak met op 4 t/m 6 een mooie zaag die niet uit fase staat.

anyways, hoe je het dan ook gedaan hebt, we hebben nu dus 2 osc's, met allebei een zaagtand als output, waarbij osc 2 in tegenfase staat t.o.v. osc 1. als het goed is, en dit kan je controlleren, als je nu een toets aanslaat hoor je dus helemaal niks (fase + tegenfase = 0).

moduleer nu de pitch van 1 van de osc's (maakt niet uit welke) licht, en je zult een PWM effect horen. sluit er voor de lol een oscilooscoop op aan, en je zult zien: pwm
 
Re: Re: Re: Re: Re: erg leuk truukje

Re: Re: Re: Re: Re: erg leuk truukje

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar je geeft dus toe dat 25% en 75% dus niet hetzelfde is.. :)
- ik zeg alleen dat jij gelijkt hebt als het gaat om PWM als modulatie (bijv. naar het VCF) wat jij schetste had niet direct iets met mijn uitleg te maken, het was weer een geheel andere toepassin...
- maar het maakt verder geen verschil als het gebruikt wordt als Audio doeleind :)
(we hadden het immers over de JX en zoals je weet kan de waveform vanaf OSC-2 verder niet meer iets moduleren)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Fuse, wanneer heb je tijd... Dan moet je maar langskomen. Dan zullen we eens iets gaan zoeken waar we 6 trak op kunnen pakken. :)
hoe noemt men dat ook al weer... erm Olifantenziften... zeg maar :D
ik heb soms het idee dat jij dingen een beetje krom trekt als het gaat om mijn stellingen... (het kan zijn dat ik het soms niet helemaal begrijpend uileg of dat jij mij verkeerd begrijpt) iig vind ik dit wel interestink deze knowledge share :)

Origineel geplaatst door schaapje
En dan hier nog een tip om PWM voor elkaar te krijgen op een digitale synth of synthsoftware die geen pwm ondersteunt...

Neem 2 oscs.
Neem voor beide osc's een zaagtand golfvorm.

nu komt het essentiele en soms lastige gedeelte:
Zorg ervoor dat osc2 helemaal in tegenfase staatn t.o.v. osc 1. Dit kan in veel digitale synths door de "saw inv" golfvorm te kiezen, die in principe een saw in 180graden fase is.

Als je een FM synth hebt met 6 op's, in een algoritme van 2 x 3ops boven elkaar (een dx7 of een SY77/99 bijvoorbeeld), dan kan je de ratio van op1 op 0Hz zetten, waardoor die als een waveshaper gaat fungeren waarmee je de output van op2 in tegenfase kan zetten. op2 is dan gewoon een sinus die 1:1 gemoduleerd wordt door op3 (wederom een sinus, liefst met een beetje feedback voor een mooie scherpe zaag). en maak met op 4 t/m 6 een mooie zaag die niet uit fase staat.

anyways, hoe je het dan ook gedaan hebt, we hebben nu dus 2 osc's, met allebei een zaagtand als output, waarbij osc 2 in tegenfase staat t.o.v. osc 1. als het goed is, en dit kan je controlleren, als je nu een toets aanslaat hoor je dus helemaal niks (fase + tegenfase = 0).

moduleer nu de pitch van 1 van de osc's (maakt niet uit welke) licht, en je zult een PWM effect horen. sluit er voor de lol een oscilooscoop op aan, en je zult zien: pwm

ik wist al wel dat je met feedback een zaagtand kon maken maar deze is erg loik gevonden! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top