Midi en Audio

Maurits89

Music = life
Lid sinds
28 januari 2006
Berichten
60
Locatie
Nederland
Ik heb even een vraag, misschien een hele domme vraag maar ik weet op dit punt niet zo heel veel dus daar komtie:

Ik ga binnenkort een M-Audio geluidskaart kopen namelijke deze en ik heb een Roland RD-500 en ik heb Pro Tools 7 M-Powerd wat ik dat niet helemaal begrijp is als ik mijn roland de linker en de rechter uitgang gewoon op dat kaartje aansluit, moet ik dan ook de midi van mijn roland op de pc of kaartje aansluiten? Want anders neem ik alleen maar audio op en dat kan ik dacht ik niet quantiseren en ook niet bewerken. Dat is dus mijn vraag.


Groetjes Maurits



PS: Ik koop namelijk die geluidskaart zodat ik de werkelijke geluiden uit mijn roland kan opnemen en het niet hoef te doen met de voorgeprogameerde geluiden van o.a. cubase sx.
 
Ik denk dat je eerst maar even in moet lezen over MIDI.

Als je alleen audio aansluit neem je gewoon direct de audio op die je inspeelt en dat is inderdaad (bijna) niet te quantiseren. Je kunt ook MIDI opnemen (dus geen audio maar note on/off, velocity e.d.), dat bewerken (bv. quantiseren/corrigeren) en dan de MIDI weer afspelen en dan audio opnemen. Dat is (voor zover ik weet) de meest gangbare methode.

Succes ermee!
 
Aha ok dank je wel, maar het gaat mij met name ook over de geluiden die ik wil behouden uit mijn Roland RD-500
 
Origineel geplaatst door Maurits89
Aha ok dank je wel, maar het gaat mij met name ook over de geluiden die ik wil behouden uit mijn Roland RD-500

Inderdaad even inlezen over het hoe en wat van midi - sequencer programma's (zoals Cubase SX) hebben in principe geen 'eigen geluiden'. Wat je kan bedoelen zijn de bijgeleverde vsti programma's (of dx, au; plug-ins), maar dat heeft weer niets met je synth te maken (behalve dat je ze daarmee kan aansturen).

Als je de geluiden uit je Roland RD-500 wil gebruiken midi in/uit aansluiten en inderdaad je audiosignaal (L-R analoog of een digitale aansluiting) aansluiten op je geluidskaart. Midi zorgt dan voor de controle over je noten informatie (heel globaal gezegd want het doet nog veel meer), je audiosignaal zorgt ervoor dat je 'de geluiden uit je roland rd-500 kunt behouden'.

Haarbol.
 
Origineel geplaatst door Haarbol
Inderdaad even inlezen over het hoe en wat van midi - sequencer programma's (zoals Cubase SX) hebben in principe geen 'eigen geluiden'. Wat je kan bedoelen zijn de bijgeleverde vsti programma's (of dx, au; plug-ins), maar dat heeft weer niets met je synth te maken (behalve dat je ze daarmee kan aansturen).

Als je de geluiden uit je Roland RD-500 wil gebruiken midi in/uit aansluiten en inderdaad je audiosignaal (L-R analoog of een digitale aansluiting) aansluiten op je geluidskaart. Midi zorgt dan voor de controle over je noten informatie (heel globaal gezegd want het doet nog veel meer), je audiosignaal zorgt ervoor dat je 'de geluiden uit je roland rd-500 kunt behouden'.

Haarbol.


Aha ok dank je wel dat was ff wat ik moest weten, maar dan kan ik dus en de audio en de midi tegelijk aansluiten?
 
Origineel geplaatst door Maurits89
Aha ok dank je wel dat was ff wat ik moest weten, maar dan kan ik dus en de audio en de midi tegelijk aansluiten?

yep, tis net het draaiorgel boek in een (jawel) draaiorgel, het boek zegt welke instrumenten aan moeten gaan en op welk moment, de instrumenten zelf produceren het geluid.

Als je dus je midi uit van je roland aansluit op je computer, dan ziet de computer welke toetsen jij indrukt. De audio uitgang van je roland produceerd het daarbij behorende geluid. Alleen je wilt de noten op de computer bewerken zodat de bijv. timing strakker is (quantisen :P) en dus moet de computer spelen en niet jij. Om dat te kunnen verwezenlijken sluit je de midi uitgang aan op de ingang van je roland en voila, een op afstand bestuurbare roland. Om dan het geluid nog te kunnen opnemen, sluit je de audio uitgang aan op de audio ingang van de computer. Als je dan de computer laat afspelen en tegelijkertijd de audio die op de computer binnen komt opneemt heb je een audio track. Je kunt dan de roland daarna gebruiken om een ander geluid te laten spelen en de audio track blijft behouden zodat je verschillende partijen kunt krijgen. 8)
 
Back
Top