Monitors + akoestiek advies nodig

Geruisloos

Ingeburgerd
Lid sinds
17 december 2005
Berichten
70
Ben op dit moment bezig met het opzetten van een studiootje en heb daarbij wat adviezen nodig.

Ik ben van plan om monitor speakers te kopen van zo rond de 130 eurie per stuk (Phonic P6A). Echter, ik vraag me af of deze wel tot hun recht zullen komen in m'n huidige kamer.

In de onderstaande afbeeldingen is te zien hoe ik mijn set-up wil gaan neerzetten. Een bed en een houten kast zijn met zwarte vlakken weergegeven. Daarnaast hangen er gordijnen voor de twee voorste ramen. De ramen aan de zijkant zijn twee dakkapelletjes met houten jaloezieën ervoor. De deur is iets schuin geplaatst waardoor de kamer niet geheel symmetrisch oogt.

Alle wanden en het plafond zijn van gips en de vloer is van laminaat.

kamer1.jpg


kamer2.jpg


Wat ik mij nu afvraag is of dit de meest ideale situatie is (zover mogelijk). Kan ik dus het beste m'n studiomeubel tegen de schuine wand aanzetten zoals in de afbeeldingen het geval is, of kan deze beter tegen één van de loodrechte muren gezet worden?

Is er naast de positie van de monitor speakers nog iets anders waarop ik zou moeten letten? Basstraps, demping etc? Het hoeft geen professionele studio te worden. Wat ik wil bereiken is een ruimte waarbij de akoestiek goed genoeg is om speakers van 130 euro tot hun recht te laten komen.

Ik heb overigens al heel wat gelezen over geluid en akoestiek op dit forum en het internet, maar omdat elke situatie weer uniek is en er toch niet al te veel over schuine wanden wordt gesproken zou ik toch graag wat adviezen, tips en opmerkingen willen horen van kenners.
 
Ons FM lid Mischa kan je daar alles over vertellen!
Mail hem maar eens zou ik zeggen!
:okdan: :koffie:
 
Echt no shit, probeer eens een setje Philips mfb 541. Ben je in 1 keer klaar voor tussen de 75 en de 100 euro, en je zult echt versteld staan van het geluid. Gegarandeerd beter dan die Micky Mouse speakers van Phonic.
 
Ik begrijp dat die Phonic speakers niet zo professioneel zijn. Mijn budget is echter ook niet zo spannend dus duurdere monitors zal op dit moment nog niet gaan.

Wat betreft die Philips speakers vind ik het toch wel moeilijk om 30 jaar oud spul aan te schaffen waar vrij veel aan kan mankeren. Een getraind monitoroor heb ik sowieso nog niet dus zou ik die tweedehands speakers niet goed kunnen beoordelen bij het aanschaffen ervan.

Naar mijn idee zijn die Phonics leuke dingen voor een beginner zoals ik. Als iemand betere speakers weet voor nog geen €300 per set dan hoor ik dat graag natuurlijk.
 
Grappig.....ik heb bijna dezelfde ruimte als jij.

Bij mij staan er alleen maar muziekspullen in, geen bed of kast.

Mijn wanden zijn ook van gips, wat een voordeel is omdat het beter dempt dan bijv steen of beton.

Ik heb wel vloerbedekking ipv laminaat.

Bij mij staan er nearfieldmonitors in met ongeveer dezelfde afmetingen als de P6A's en op dezelfde plaats als in jouw plan.

De enige aanpassing die ik aan de ruimte heb hoeven doen was het aanbrengen van wat schuimrubber platen hier en daar om de hoge tonen iets te dempen.

Qua laag weinig problemen in de ruimte en dat is maar goed ook want die zijn lastig te verhelpen.
 
Back
Top