kamergrootte mbt tot monitoren

7four

Ingeburgerd
Lid sinds
25 december 2005
Berichten
58
ik maak zelf muziek met alleen software (protools/logic/diverse VST softsynths en plugins)

Ik heb altijd goedkope budget speakers gebruikt, maar ik ben nu van plan om professionele actieve nearfield monitoren te kopen.

Ik ben van plan om de Mackie HR624 monitoren te halen aangezien ze in veel muziekmagazines als beste uit de test komen. Deze kosten per 2 stuks rond de 1000 euro.

Echter, de kamer waar ik mijn muziek maak is slechts 3 meter bij 3 meter groot/breed.

Mijn vraag is daarom : is deze kamer niet te klein voor het gebruik van professionele (Mackie HR624) monitoren? Komen deze monitoren in zo`n kleine ruimte wel optimaal tot zijn recht?
 
Volgens mij zijn de meeste nearfield (het woord zegt het al) monitoren sowieso alleen betrouwbaar als je op maximaal 1,5m van de speakers verwijderd bent. Maar ik ben geen expert...
De kamer kan altijd problemen geven. Doe eens gek (of laat je gek maken) en gebruik de zoek functie en zoek op 'akoestiek' of 'basstrap'... Hoewel het een wiskundig en natuurkundig iets zou moeten zijn, zijn er toch nog verbazingwekkend veel verschilende meningen...
Tests en meningen lezen helpt je op weg, maar je zult het toch met je eigen oren moeten geloven.
 
Eerst responce lekker krijgen in je huidige ruimte en daarna monitors scoren .
 
Back
Top