Welke actieve monitors voor eurorack/ softsynth setup?

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Voor bij mij thuis wil ik graag twee actieve monitors.
Huidige setup is nu:
  • eurorack/ pc -->
  • Komplete audio 6 rmk2 -->
  • Denon audio versterker-->
  • Bronze 1 Monitor Audio speakers (o)

Zeker de laatste vind ik heel matig. Over mijn hoofdtelefoon (Sennheiser HD380pro) klinkt het geheel een stuk beter.
In een vrij kleine ruimte (3x4 m.) maak ik voornamelijk wat experimentele ambient muziek.

Wat kleine maar goede actieve monitors zou fijn zijn zodat ik ook de Denon niet hoef te gebruiken.
Budget is 250- 450 euro voor en paar.
Ik denk aan.
  • KRK Rokit RPG5 G4 of
  • Yahama HS7..

Iemand een idee?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb jaren best plezier gehad van een paar Rokits. Verwacht er geen tracks op af te kunnen mixen van comerciele kwalteit, maar het geluid was goed aan te horen.

Echter denk ik dat je misschien meer last hebt van je afluister ruimte dan van je speakers. Ik heb een Denon in de woonkamer (AVR 1400X); daar zit een proramma op waarmee je met een microfoon je ruimte kunt meten en een (vrij rudimentaire, maar toch) Room EQ kunt toepassen. Misschien is daar nog wel veel te winnen.

Positie van je speakers doet vaak ook wonderen. Staan die op stands?
 
Ik heb jaren best plezier gehad van een paar Rokits. Verwacht er geen tracks op af te kunnen mixen van comerciele kwalteit, maar het geluid was goed aan te horen.

Echter denk ik dat je misschien meer last hebt van je afluister ruimte dan van je speakers. Ik heb een Denon in de woonkamer (AVR 1400X); daar zit een proramma op waarmee je met een microfoon je ruimte kunt meten en een (vrij rudimentaire, maar toch) Room EQ kunt toepassen. Misschien is daar nog wel veel te winnen.

Positie van je speakers doet vaak ook wonderen. Staan die op stands?
Ik werk nu nog in de huiskamer; speakers staan gewoon op de tafel waar ook de de rest van de audio spul op staat. Denon versterker/reciever is al wat jaren oud en heeft niet zo'n microfoon. Ik denk dat ik eens bij Bax langs ga; wie weet kan ik zelf wat monitors testen. Het blijft allemaal hobby; wil wel goed geluid en niet de hele avond met de hoofdtelefoon opzitten.
Op de KRK - zit geloof ik een equalizer die je met een app kan instellen; lijkt me handig.
 
ik zou toch ook is kijken naar monitormerken zoals , ADAM, Kali, Yamaha... en je niet blind staren op de KRK's met hun gadget app.
 
In een vrij kleine ruimte (3x4 m.) maak ik voornamelijk wat experimentele ambient muziek.
Koop in ieder geval niet te groot in een ruimte van dit formaat.
Zelf gebruik ik de JBL 305, goed geluid voor een schappelijke prijs, krijgen vele goede reviews dus neem ze mee in je overweging.
Ik weet niet of je iets aan acoustiek verbetering hebt gedaan maar wat geluidsabsorberende platen kan voor niet teveel geld ook nog een goede verbetering geven.


De Kali LP-6 heb ik goede reviews van gelezen, neem die ook mee in je keuze als je gaat luisteren.
Verschillen tussen deze en bijv de JBL 305 zijn niet bijzonder groot, het is meer wat je aanstaat qua karakter denk ik.
 
Met een Yamaha HS7 kan je weinig verkeerd doen, denk ik (ben zelf bezitter van de HS8). Maar net zo belangrijk als de monitors is de akoestische behandeling van je ruimte, zeker als die zo krap is.
Ga eens op zoek naar het Youtube kanaal van Jesco. Die geeft heldere uitleg en sommige uitzendingen zijn specifiek voor kleine homestudio's. Het is wel enkel uitleg en geen voorbeelden maar dat neemt niet weg dat je er flink wat wijzer uitkomt.

:doei:

Danny
 
Ik heb zelf een setje Yamaha HS7s, prima speakers voor dat budget, maar ik vraag me af of die niet al iets te groot zijn voor jouw ruimte. Het verschil tussen de HS7 en HS5 is of hun 3dB rolloff op 44 of 53 Hz hebben. En in een ruimte van 4x3 meter ga je die frequenties al zowat niet horen.
Als ik nu nearfields zou kopen zou ik inderdaad voor de JBLs gaan waar @krautrock1958 het al over had. Volgens mij hebben die in die prijsklasse een onovertroffen prijs/kwaliteit verhouding.

Nadeel aan de JBLs en Yamahas is wel dat ze hun basreflex-poort aan de achterkant hebben waardoor ze het niet optimaal doen als je ze vlak tegen een muur parkeert. Ik ben zelf niet zo'n KRK fan, ik houd gewoon niet zo van geel, maar veel van hun speakers hebben wel bas-reflex poorten aan de voorkant.

Als je je versterker eruit knikkert zou ik ook eens naar een monitor controller kijken. Wel handig als je je volume wil kunnen instellen zonder achterop je monitors te hoeven rommelen. Maar dat hoeft niet heel duur te zijn. Iets als de Esi MoCo kost een paar tientjes en heeft meteen een paar fijne features zoals met 1 knop mono afluisteren, schakelen tussen 2 in en ouputs en een mute knop voor als de telefoon gaat.
 
Wellicht net ietsje boven je budget, maar vergeet ze zeker niet mee te nemen in je zoektocht naar een wat professioneler setje nearfield monitors. De Eve Audio SC204 monitors. Eve audio is een afsplitsing van Adam audio voor het geval je ze niet kent. Net zo veel waar voor je geld, voor een netter prijsje ;-) Zeer transparant geluid. Ik heb zelf de sc207 die ik gebruik op 1,5 meter. Past dus prima binnen het coronabeleid :dubbel:


 
Ik heb zelf een setje Yamaha HS7s, prima speakers voor dat budget, maar ik vraag me af of die niet al iets te groot zijn voor jouw ruimte. Het verschil tussen de HS7 en HS5 is of hun 3dB rolloff op 44 of 53 Hz hebben. En in een ruimte van 4x3 meter ga je die frequenties al zowat niet horen.
Met die beredenering zou je bijna niks moeten kunnen horen op een koptelefoon…

ik hoor iedereen maar zeggen geen grote monitors te kopen in een kleine ruimte (waarbij nooit wat gezegd wordt over de hoogte) Is dat kennis en wijsheid of napraten van iets wat al heel lang rond gonst. Ik denk namelijk dat het niet klopt. Ik ben erg nieuwsgierig maar een verklaring waarom grote monitors niet kunnen in een kleine ruimte.
 
Met die beredenering zou je bijna niks moeten kunnen horen op een koptelefoon…
Een koptelefoon werkt ook heel anders dan een luidspreker in een kamer. Daarom kan je met een koptelefoon ook zonder dat je een 8 inch speaker aan je hoofd hoeft te hangen fatsoenlijk laag horen bijvoorbeeld.

Juist doordat de ruimte in een koptelefoon zo klein is werkt hij meer als een transmissie lijn. Dat kan je je een beetje voorstellen als een buis met aan de ene kant de conus van de koptelefoon en aan de andere kant je trommelvlies. De conus duwt de lucht heen en weer en je trommelvlies zal aan de andere kant die beweging vrij nauwkeurig volgen, als de conus stopt zal bijvoorbeeld de lucht in de buis ook vrij direct stoppen en niet natrillen.

Een kamer met een luidspreker erin resoneert veel meer. De conus van je luidspreker duwt lucht naar alle kanten de kamer in. Je luistert dan ook niet zo direct naar de conus van de luidspreker maar meer naar de resonantie van de lucht in de ruimte die de luidspreker veroorzaakt. Samen met alle reflecties van geluid tegen alle muren. Dat kan je je meer voorstellen als golven in een zwembad. Als iemand aan de ene kant het water met een bepaalde frequentie heen en weer duwt krijg je aan de andere kant van het zwembad golven met die frequentie. Maar als hij ineens stopt resoneert het nog even na, en sommige frequenties resoneren ook minder dan andere frequenties omdat de reflecties de golf uitdoven. Sommige golven zullen dus aan de andere kant van het zwembad lager zijn dan andere. En golflengtes die langer zijn dan het hele zwembad zullen al teruggekaatst worden voordat ze een hele golfbeweging hebben kunnen afmaken. Die zullen zichzelf voor een heel groot deel uitdoven.

Maar als je het niet gelooft moet je eens een van je luidsprekers op de wc zetten en dan een opname maken van het geluid wat eruit komt. In de wc ruimte zelf ga je weinig laag horen.
 
Voortbordurend op je zienswijze. Voor zover ik er wat van weet… 40 Hz is 7,5m. 75Hz is 4m. Zeg je dan dat je alles onder de 75Hz niet hoorbaar/meetbaar is in een ruimte kleiner dan 4x4 (ok, er is een langere diagonaal en er is ook nog zoiets als hoogte, maar for arguments sake) Mijn ruimte is 3,5x6 en ik kan je verzekeren dat mijn subs pas af beginnen te vallen bij 30Hz en ik tot aan 20Hz nog -7dB meet en hoor, terwijl dat respectievelijk om 10m en 15m gaat. Hoe moet ik dat dan zien?
 
Klopt volgens mij wel aardig, behalve dat het om de halve golflengte gaat. Denk aan dat zwembad. Die klotst ook goed als een halve golf precies in de lengte van het bad past. Het klotst goed heen en weer met aan de ene kant precies een golftop en de andere een dal. Maar nog langere golven gaan zichzelf uitdoven.
Dus in een ruimte waarbij te langste zijde 4m is zit de laagste resonantie rond de 41 Hz volgens mij. Daaronder is ook nog wel geluid te horen maar wordt het snel minder. Dat zie je bij jou ook. De langste zijde is 6m, dus onder de 30Hz neemt het snel af. Van 30 naar 20Hz 7dB eraf is best een steile rolloff.

Dus je zal het verschil tussen een HS5 of een HS7 tussen de 40 en 50 Hz in een ruimte van 4x3 misschien net horen. Maar je zit precies in de marge van wat zowel je speakers als je ruimte kunnen dus dat wordt vooral extra mush in het laag.
 
Ik las op Discord, dat monitors die een energiezuinige funktie hebben (zoals de Focal 65) door het uitschakelen van de monitors na een bepaalde tijd als er geen input is, erg vervelend zijn voor eurorack gebruik. Hoe ervaren jullie dit?
Something that you should check is that the monitors will not turn off after a while, it can get quite annoying, especially if you start a new patch and there are times wihout any sound.
 
Ok... Pojo naar de dichtstbijzijnde muziekhandel om te luisteren en wellicht te bestellen met longlist:
  1. EveaudioSC204
  2. Yamaha HS5
  3. JBL 305p mk2
  4. Adam T5V
  5. KRK Rokit RP5g4
  6. Kali Audio lp-6
1 en 6 niet aanwezig en kon voorlopig niet geleverd worden.

De voor mij beste actieve monitors, gelet op kwaliteit geluid, prijs/kwaliteit verhouding en "look and feel".
Helaas kon ik niet de 5 inch versies beluisteren wel de grotere 6 inch broertjes/zusjes. Wel fijn is om je eigen muziek mee te nemen.

Ik kwam al snel tot de volgende drie:
  • Yamaha HS5
  • JBL 305p mk2
  • Adam T5V
Yamaha HS5 viel al snel af. Ik vond hoog niet gebalanceerd, te nadrukkelijk.
Het werd dus Adam T5V. Vond ik iets beter kinken, "warmer" en "georganiseerder" dan de JBL. Alhoewel flink duurder vond ik de "look and feel" van de Adam T5V meer passend in "mijn setup".

Ben nu aan het testen en ja ik ben zeer blij met deze toffe monitors. Wat een geluid. .. :-)

Wat wel zo is ik mis soms het "laag" dat ik wel op mijn koptelefoon hoor. Wellicht komt er een subwoover bij; zoals: Mackie CR8S-XBT actieve studiosubwoofer.

Allen dank voor jullie bijdragen,
 
Laatst gewijzigd:
Proficiat ,en goede keuze :-) (ik ook ADAM gebruiker)

sub: ADAM T10s past daar bij. ook opties zijn de Presonus Tremblor 8 of 10 (mijn voorkeur de 10), of de Yamaha HS8s
 
Proficiat ,en goede keuze :-) (ik ook ADAM gebruiker)

sub: ADAM T10s past daar bij. ook opties zijn de Presonus Tremblor 8 of 10 (mijn voorkeur de 10), of de Yamaha HS8s
en welke subwoover gebruik jij...?
De Mackie CR8S-XBT is wel een stuk voordeliger dan de Presonus Tremblor 8 of 10 (mijn voorkeur de 10) of de Yamaha HS8s, de Mackie en heeft ook een volume regeling en bluethooth zag ik.
 
Ik gebruik de Adam A77x als midfield , en nearfield Yamaha hs7. Sub: Adam t10 maar die gebruik Ik vooral voor de yamaha s aan te sturen , naarmate de A77x al laag genoeg hebben. Maar waarom kies ik dan de tremblor T10, prijs/kwaliteit lijkt me beste keuze. En klinken zeker goed
 
Back
Top