Gabber cultuur, Reportage Journaal 14-12-05

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Helaas heb je in elke muziek scene lompe mensen.
Naar goa feesten ga ik niet maar het lijkt me qua sfeer wel erg fijn.
 
Origineel geplaatst door bliepertronic
de nos heeft toch wel voor een groot gedeelte gelijk!
die etterbakken komen vaak alleen op klote herrie af
ik zie ze gelukkig nooit op goa feesjes
op tekno feesjes kom ik ook wel eens, wat ook een partij klote herrie is van heb ik jou daar, maar ik denk dat ze die kraakscene toch niet trekken!
'T was toch wel een beetje ongenuanceerd, dat itempje van de NOS... maar inderdaad, het komt niet uit het niets he?

Ik stond vroeger nog wel te springen in de Energiehal... ook in die tijd liep er wel veel tuig rond. Stoere jongetjes houden van stoere muziekjes he?

Maarja, in die tijd was hardcore nog wel een beetje muzikaal interessant, en met de juiste pillen was de sfeer ook wel leuk. Maar wat er tegenwoordig wordt gedraaid op mainstream hardcore feesten... dat is toch ook gewoon domme lompe herrie... en daar lopen toch ook een hoop domme lompe gastjes?

En als ik nu dan eens op een iets minder mainstream en kleiner feestje ben, met Producer en Hellfish ofzo, dan zijn er toch vaak wel wat van die etterbakjes, met inderdaad, Lonsdale kleertjes, die de sfeer verpesten.
 
Origineel geplaatst door j0ris
'T was toch wel een beetje ongenuanceerd, dat itempje van de NOS... maar inderdaad, het komt niet uit het niets he?

Ik stond vroeger nog wel te springen in de Energiehal... ook in die tijd liep er wel veel tuig rond. Stoere jongetjes houden van stoere muziekjes he?

Maarja, in die tijd was hardcore nog wel een beetje muzikaal interessant, en met de juiste pillen was de sfeer ook wel leuk. Maar wat er tegenwoordig wordt gedraaid op mainstream hardcore feesten... dat is toch ook gewoon domme lompe herrie... en daar lopen toch ook een hoop domme lompe gastjes?

En als ik nu dan eens op een iets minder mainstream en kleiner feestje ben, met Producer en Hellfish ofzo, dan zijn er toch vaak wel wat van die etterbakjes, met inderdaad, Lonsdale kleertjes, die de sfeer verpesten.

Energiehal was altijd wel leuk maar dat is al 10 jaar geleden minstens.
 
Origineel geplaatst door j0ris
Maarja, in die tijd was hardcore nog wel een beetje muzikaal interessant

Muzikaal gezien is de hardcore er juist enorm op vooruit gegaan.. ! Het klinkt nogal professioneel tegenwoordig (uitzonderingen daargelaten), en doet qua kwaliteit echt niet meer onder voor een trance-plaat of dergelijken!
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Muzikaal gezien is de hardcore er juist enorm op vooruit gegaan.. ! Het klinkt nogal professioneel tegenwoordig (uitzonderingen daargelaten), en doet qua kwaliteit echt niet meer onder voor een trance-plaat of dergelijken!

Dat deed het vroeger ook niet hoor want ik kan het mis hebben maar Hardcore is ouder dan Trance.
Toen was het alleen nog niet zo snel en werd het samen in een mix met mellow gedraaid.
Hardcore moet rauw zijn maar zeker niet mooi zoals trance probeerd te zijn.
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Muzikaal gezien is de hardcore er juist enorm op vooruit gegaan.. ! Het klinkt nogal professioneel tegenwoordig (uitzonderingen daargelaten), en doet qua kwaliteit echt niet meer onder voor een trance-plaat of dergelijken!

Yep... en vergeet de vette trucs niet.... it's all about the tricks, er komt de laatste tijd weer behoorlijk goede mainstream uit :okdan:

Origineel geplaatst door D Sinister
Dat deed het vroeger ook niet hoor want ik kan het mis hebben maar Hardcore is ouder dan Trance.
Toen was het alleen nog niet zo snel en werd het samen in een mix met mellow gedraaid.
Hardcore moet rauw zijn maar zeker niet mooi zoals trance probeerd te zijn.

Deel ik niet met je die mening, goed afgemixte hardcore met goed gefineerde kicks en shit is ook op z'n tijd heel erg lekker
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Muzikaal gezien is de hardcore er juist enorm op vooruit gegaan.. ! Het klinkt nogal professioneel tegenwoordig (uitzonderingen daargelaten), en doet qua kwaliteit echt niet meer onder voor een trance-plaat of dergelijken!
Jij hebt het hier niet over de kwaliteit van de *muziek*, maar over de *productie*.

En meneer Sinister snapt het: echte hardcore klinkt niet als trance!!! Dat is dus eigenlijk precies mijn punt... mainstream hardcore van nu is suffe carnavals melodietjes met van die supersaw achtige trance leads en mega lompe kicks.
 
Origineel geplaatst door j0ris
Jij hebt het hier niet over de kwaliteit van de *muziek*, maar over de *productie*.

En meneer Sinister snapt het: echte hardcore klinkt niet als trance!!! Dat is dus eigenlijk precies mijn punt... mainstream hardcore van nu is suffe carnavals melodietjes met van die supersaw achtige trance leads en mega lompe kicks.

Zo...solliciteer je naar een baan bij het NOS-journaal ?
 
Zullen we nu maar stoppen met deze discussie en verder gaan met de NOS afzeiken inplaats van elkaar.

Ik heb zeker nooit gezegt dat de hardcore van nu slecht is aleen dat het toen ook al goed was.
Mischien werd het toen nog niet eens hardcore genoemd maar gewoon techno.


Ik zit met smart te wachten tot de aflevering van de leugen regeert op internet staat.
 
Origineel geplaatst door D Sinister
Zullen we nu maar stoppen met deze discussie en verder gaan met de NOS afzeiken inplaats van elkaar.
juust
Ik zit met smart te wachten tot de aflevering van de leugen regeert op internet staat.

Linkje naar het bestand

zo'n beetje aan het eind; kwaliteit is helaas wel niet al te best... vooral catscan ziet er op t eind nogal pissig uit, jammer dat het zo kort duurt anders had het nog eens een leuke discussie kunnen worden...
 
ja helemaal tevreden ben ik ook niet, het is natuurlijk ook gigantisch snel geregeld...belangrijkste was natuurlijk de uitspraak dat hardcore vaak racistische teksten bevat, dat is een pure leugen, daarnaast is itt wat hoofdredacteur van trouw zegt niet het onderzoek de schuld, maar heeft de nos dat hele onderzoek zwaar vervormd weergegeven

wat die man zei over het concertgebouw, daar had ie wel gelijk in vond ik...vond het jammer dat daaromheen gedraaid werd, als we zelf erkennen dat die gasten in onze scene zitten worden we een stuk serieuzer genomen denk ik

maar goed, werd allemaal heel snel geregeld en als je daar eenmaal staat is het toch wel ff een stukje anders, sowieso konden we weinig aan de discussie toevoegen, was allang blij dat we geen hak-demonstratie hoefden te geven :D
 
reply op email ontvangen

reply op email ontvangen

Geachte kijker

Dank u voor uw reactie. Het onderwerp in de journaals van 14 december ging over het onderzoek van de Anne Frankstichting en de Leidse Universiteit naar rechts-extremistische gabbergroepen.
In de tekst van Sacha de Boer staat: In Nederland zijn ongeveer 125 zogenoemde gabbergroepen actief. Dat zijn rechts-extremistische jongeren met racistische ideeen, etc.'
Het woord 'dat' in de tweede zin slaat op die groepen, niet op alle gabbers.
Alles wat we hier en verderop in het verslag over gabbers zeggen, slaat op die door de Anne Frankstichting en de universiteit benoemde gabbergroepen en dus niet op alle gabbers.
Het onderzoek richt zich namelijk op die groepen en de uitspraken van Jaap van Donselaar gaan ook alleen over die categorie.
Wij weten dat niet alle gabbers rechts-extremistische racisten zijn.
Het was beter geweest als we dat ook even expliciet hadden gemeld. Nu is het net alsof alle gabbers inderdaad zo zijn -en dat is natuurlijk niet zo.

Namens hoofdredactie journaal

Met vriendelijke groet

N.Kosterman

NOS Publieksvoorlichting
 
Origineel geplaatst door Nightstorm

wat die man zei over het concertgebouw, daar had ie wel gelijk in vond ik...vond het jammer dat daaromheen gedraaid werd, als we zelf erkennen dat die gasten in onze scene zitten worden we een stuk serieuzer genomen denk ik

volgens mij ook bullshit, ok er zullen misschien percentueel gezien wat meer rechtse mensen zijn in de gabbercultuur maar het enige verschil is dat je het aan de mensen in een driedelig pak niet kunt zien omdat ze allemaal hetzelfde dragen terwijl de extreem rechtse gabbers er te dmv bepaalde kleding te koop mee lopen..
 
Origineel geplaatst door chielos
volgens mij ook bullshit, ok er zullen misschien percentueel gezien wat meer rechtse mensen zijn in de gabbercultuur maar het enige verschil is dat je het aan de mensen in een driedelig pak niet kunt zien omdat ze allemaal hetzelfde dragen terwijl de extreem rechtse gabbers er te dmv bepaalde kleding te koop mee lopen..
najah goed dat is een discussie waar we moeilijk in kunnen treden omdat er geen onderzoek is gedaan naar hoeveel extreemrechtse mensen er in een concertgebouw rondlopen natuurlijk, feit is wel dat je op straat struikelt over de jongeren met lonsdale en white power-symbolen op hun jas, dus als je die op straat ziet en er wordt dan omheen gedraaid op tv dan zul je dat ook niet al te serieus nemen
 
Ik denk ook wel dat de kern van de hardcore aanhangers hardcore willen beschermen en de stroming zien door een roze bril.. Maar je moet niet gaan verkondigen dat er helemaal niets aan de hand is. Dat er irritante rechtse figuren rondlopen op hc feesten dat is een feit. Maar hoeveel? tja.
Ik vind dat als mensen overduidelijk met whitepower, lonsdale, NL vlag stickers weetik het wat op feesten komen ze gewoon eruit geflikkerd moeten worden. Maar is dat nu wel het geval?



R
 
Vergeet ook niet dat zo'n stichting er baat bij heeft om stennis te schoppen om zo meer subsidie te kunnen krijgen. Dat er een 'probleem' is lijkt me duidelijk, maar overdrijven om er zelf beter van te worden is IMHO net zo fout als die foute ideeen die ze proberen te bestrijden. Of ze dit bewust doen is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar dat er overdreven wordt lijkt me in dit geval wel erg duidelijk.

En de journalistiek in algemeen tegenwoordig wel erg makkelijk met de feiten omspringt. In dit geval geven ze het zelfs toe. En kun je je afvragen bij hoeveel items dit voorkomt. Maar het is nog nooit anders geweest denk ik dan maar. Sinds internet kunnen we zelf veel meer te weten te komen en er achter komen wat voor bullshit er wordt verteld op het nieuws en in kranten etc. En dan nog is het maar de vraag wat op internet staat of dit ook klopt.

Zowieso is elke nieuwe muziekstroming aanleiding om tegen te ageren omdat het nou eenmaal onbekend is.
Maar daar ligt het helemaal niet aan. Eerder bij de mensen die een bepaalde levenstijl/visie hebben en zich verbinden aan een muziekstroming.
Was dat vroeger het langharige metaalhoofd, is het nu de kortharige gabber. Daarvoor de kortharige punkers, daarvoor de langharige hippies, daarvoor de kortharige beatnicks, daarvoor de langharige nozems.
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik denk ook wel dat de kern van de hardcore aanhangers hardcore willen beschermen en de stroming zien door een roze bril.. Maar je moet niet gaan verkondigen dat er helemaal niets aan de hand is. Dat er irritante rechtse figuren rondlopen op hc feesten dat is een feit. Maar hoeveel? tja.
Ik vind dat als mensen overduidelijk met whitepower, lonsdale, NL vlag stickers weetik het wat op feesten komen ze gewoon eruit geflikkerd moeten worden. Maar is dat nu wel het geval?



R
in principe wel, maar het is moeilijk te handhaven..alleen omdat iemand een lonsdale trui draagt kun je m er natuurlijk niet uitgooien, white power-kettinkjes zijn redelijk makkelijk te verstoppen en of iemand een hitlergroet gaat kun je ook niet van z'n gezicht aflezen...eenmaal in de zaal tussen enkele duizenden anderen wordt het helemaal moeilijk ze aan te pakken, daarnaast is de grens tussen een gabberkostuum of een nazi-outfit vrij arbitrair, komt ook nog eens bij dat er wel eens wat miscommunicatie is tussen de organisatie en de security (op één feest werd iedereen in een aussie geweigerd...misverstand :bekdicht: )

of er sprake is van een roze bril weet ik ook niet, ik heb al zoveel mensen horen klagen over het gehalte extreemrechts dat er in de scene rondloopt, maar blijkbaar is iedereen bang het tegenover de buitenwereld toe te geven ofzo..jammer, want ons als liefhebbers en artiesten valt niets te verwijten, we doen immers niks dat met extreemrechts te maken heeft
we moeten duidelijk maken dat wij dat volk ook liever kwijt dan rijk zijn en daarbij helpt het niet als de media ons met stigmatiserende berichten tegen gaat zitten werken
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top