Gabber cultuur, Reportage Journaal 14-12-05

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Dit was een erg slecht stukje journalistiek IMHO.
Dit stukje heeft mij wel aan het denken gezet, geldt dit wellicht ook voor de andere items die tijdens het journaal worden uitgezonden.....

Het onderzoek waaruit zou blijken dat er een opkomende golf is van "Gabbers" (rechtsextremistische jongeren volgens de onderzoekers en NOS), is gedaan door de rijksuniversiteit Leiden en de Anne Frank stichting. Deze beide partijen zouden toch beter moeten weten dan domweg afgaan op uiterlijke kenmerken (en nu heb ik het niet over fenotypische eigenschappen). Leiden is van oudsher een stad waar vluchtelingen welkom waren en zijn (?). En los van dat feit mag je van een academisch instituut verwachten dat ze aankomen met een onderzoek dat door objectieve meting een integere eindconclusie (iets anders dan een hypothese!) komen! .Het woord gabber zou de Anne Frank stichting moeten kennen. Jiddish voor vriend. Door zo kort door de bocht een etiketje te plakken, maak je vijanden, geen vrienden. Dat heeft de geschiedenis bewezen, helaas is de Anne Frank stichting daar eigenlijk een direct gevolg van.
Het is jammer dat er een stichting als de Anne Frank moet zijn, echt waar (maar dat is een heel andere discussie en niet voor hier...)Juist daarom zou de Anne Frank stichting beter moeten weten dan op deze manier te stigmatieseren.

Ik kreeg ook een gevoel alsof dit item stemming probeerde te maken.
De "link moslim-extremisme en rechts-extremisme" onder jongeren werd snel gelegd.
Misschien wilde de NOS aantonen dat er een toestand zoals die op dit moment er is in Australië, ook in Nederland op het punt staat te gebeuren?
Dat wordt, met dit soort items, vanzelf een "self forfilling prophecy"

Londale is een bokskleding merk.
"You gotta fight.... for your right.....to paaaaaaaaartyyyyyyyyyyy"
En volgens mij, is dàt waar het om gaat in de gabbercultuur.....

Dit is mijn bescheiden mening. Ik wil zelf verder me niet met dit soort zaken bezighouden. Music is the word!
Maar goed, ik ga maar even stamppot andijvie met Surinaamse Hotpepper saus eten.
 
Als SBS/RTL nieuws met zoiets komen, dat kan ik me nog voorstellen, maar dat nota bene de NOS met dit aan komt zetten. Zal wel te maken hebben met de strijd die gevoerd wordt om de kijkcijfers. Ik heb eens op tv een interview gezien waar duidelijk naar voren kwam dat de NOS probeert wat meer 'sansationele' items te produceren.. Alleen is dit echt gewoon verschrikkelijk slecht.. idd. stemmingmakerij..

Daarom kijk ik zelden 8 uur journaal!
 
Origineel geplaatst door Arv
Zal wel te maken hebben met de strijd die gevoerd wordt om de kijkcijfers. Ik heb eens op tv een interview gezien waar duidelijk naar voren kwam dat de NOS probeert wat meer 'sansationele' items te produceren..
wel apart... hoezo moet een stichting als de NO iets 'verzinnen' om hogere kijkcijfers te halen?
en zo niet? moeten ze uit de lucht als ze niet aan hun quota zitten dan? dacht het niet...

maar goed, foute shit dit...
 
Welke rascitische teksten bedoelen ze nu eigenlijk ?

Het is inderdaad vreemd dat ze het woord gabber met rascisme linken.

Dit bewijst maar weer dat de media zuigt en de mensen die dit soort dingen zonder zelf na te denken maar aanemen nog meer zuigen.

Verder wil ik bewijzen horen van die rascistische teksten in hardcore.

Ik heb wel een plaat op het label SS met een toespraak van Adolf Hitler met aan het eind van de toespraak FUCK YOU door iemand anders. Door de muziek heen zit ook Massive attack's Unfinished sympathy deuntje.
Zal ik het naar de NOS opsturen dan kunnen hun het zo verknippen dat je Unfinished Sympathy en dat FUCK YOU tegen Adolf Hitler niet hoort en dan hebben ze ineens bewijzen van rascistische teksten in hardcore techno.
Wat een rukkers:r

Het SS (Super Special Corp.) label komt uit Duitsland is onderdeel van PCP en dat heeft ook Six million ways to die voort gebracht...en nog wel meer leuke hardcore.
 
marc acardipane dus ik dacht trouwens dat het ptp was maar weet het ook niet zeker pcp kan ook wel
 
Origineel geplaatst door D Sinister
Ik heb wel een plaat op het label SS met een toespraak van Adolf Hitler met aan het eind van de toespraak FUCK YOU door iemand anders.
maar wat is daar in 1ste instantie dan zo boeiend/creatief aan?
...wat is de achterliggende gedachte om zo'n toespraak te verwerken in een plaat?
 
wat ik denk dat de reden is dat gabber veel met neo-nazi skinheads en dergelijke gelieerd worden (wat onterecht is, ik weet het) is dat gabbers en naziskins min of meer hetzelfde er uit zien voor veel niet kenners. Een ander punt die dat kan veroorzaken is dat er, eigenlijk vooral in belgië, veel neonazi-skins tegenwoordig naar gabber luisteren ipv naar hatecore zoals in de us.

de skinhead nation; de originele skinheads dus was, een extreem linkse engelse groepering die ontstond in de jaren 60 uit de skiffle cultuur, en is volledig geplunderd qua uiterlijk door die nazi's, en nu proberen sommigen in belgië en nederland hetzelfde met gabber.

ik dacht trouwens dat een van de belangrijkste gabber mc's in nederland een ietswat donkerdere medemens van op zijn minst gedeeltelijke afrikaanse afkomst was, is die dan ook een nazi?

anyway, wij, reggae dancehall liefhebbers hebben hetzelfde probleem tegenwoordig, maar dan met homofobie (enkelen zijn zeer expliciet, iedereen is slecht en homofoob, zelf de homo's die op onze feesten komen) en weed.
 
zo zijn er nog wel tien tallen niet nederlandse hardcore producers, nu het ook op de leugen regeert is zal de nos wel een flinke klap krijgen maarja daar is dit geintje nog niet mee verholpen
 
Origineel geplaatst door 6 trak
maar wat is daar in 1ste instantie dan zo boeiend/creatief aan?
...wat is de achterliggende gedachte om zo'n toespraak te verwerken in een plaat?

Ik denk dat de maker wilde uiten dat hij het niet met hitler zijn denkwijze eens was, vandaar dat fuck you aan het eind van die toespraak.
Ik vind dat nummer van die plaat ook niet leuk (ik word er altijd erg depri van als ik hitler hoor spreken)maar er staan wel 2 andere leuke nummers op zonder teksten van Hitler.
Ik was gewoon aan het denken welke hardcore platen er mischien rascistische teksten zouden kunnen bevatten in de oren van de NOS en dat was het enigste wat in mij opkwam.
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Een verstandig persoon. Het is nu veel te koud om met alleen een t-shirt rond te lopen. Toch zou ik als je naar buiten gaat wel aanraden om een muts op te zetten. 8o)

:)
 
de nos heeft toch wel voor een groot gedeelte gelijk!
die etterbakken komen vaak alleen op klote herrie af
ik zie ze gelukkig nooit op goa feesjes
op tekno feesjes kom ik ook wel eens, wat ook een partij klote herrie is van heb ik jou daar, maar ik denk dat ze die kraakscene toch niet trekken!
 
Origineel geplaatst door bliepertronic
de nos heeft toch wel voor een groot gedeelte gelijk!
die etterbakken komen vaak alleen op klote herrie af

Misschien is dat waar (dat etterbakken op "klote herrie" af komen), maar om het nu direct om te keren (want dat is eigenlijk wat er in dat item IHMO gebeurde) dat de gabbercultuur er is om "etterbakken" aan te trekken ben ik het niet mee eens.
 
ook al zijn ze in de minderheid,
ze zorgen voor zoveel negatieve energie, dat er op zo,n feest gelijk een stempel word gedrukt!
netzoals de goa scene alleen maar uit trippende verlopen hippie,s bestaat
 
Origineel geplaatst door bliepertronic
ook al zijn ze in de minderheid,
ze zorgen voor zoveel negatieve energie, dat er op zo,n feest gelijk een stempel word gedrukt!
netzoals de goa scene alleen maar uit trippende verlopen hippie,s bestaat

vandaar de sandalen...die goamensen moeten altijd zo verlopen 8o)
 
Je kunt wat zeggen over gabbers, en ja ik begrijp dat dat helemaal opgefokt en aggressief overkomt vanuit het standpunt van een asociaal relaxte hippie :D. Geef ze wat paddo's en je hebt dr geen kind aan ;).
(en ja, ik heb nu die foto van bliepertronic in gedachten waar hij op een veldje ligt tussen de gevonden voorwerpen)

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Je kunt wat zeggen over gabbers, en ja ik begrijp dat dat helemaal opgefokt en aggressief overkomt vanuit het standpunt van een asociaal relaxte hippie :D. Geef ze wat paddo's en je hebt dr geen kind aan ;).
(en ja, ik heb nu die foto van bliepertronic in gedachten waar hij op een veldje ligt tussen de gevonden voorwerpen)

-C-

C,

Nu ik er over nadenk, jij maakt eigenlijk ook wel "klote herrie", ik kom binnekort naar een gig....ff etterbakken :D:D:D
 
respect voor Conrad (Ophidian) en Patrick (Ruffneck) :halleluja

enne Pfffieewwww Bart (Catscan) wat kan jij kwaed kieken !

Vond het al een goed begin dit stukje op nationale TV, hopen dat de grote organisaties, samen met de producers/DJ's er nog even de schouders onder gaan zetten.

Ow Niel :dj: nice one.... enne =Oxelfris= whehe niet zo schuw kijken de violgende keer, was voor ons enger dan voor jou :engel: :walker:

:okdan: Respect
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top