Ervaringen Virus TI

Origineel geplaatst door Saskija
Zou je misschien ook nog je wat uitleg geven over de TI icm je Creamware-setup? Een screenshotje van je

Scope-project?

ok, bij deze.

De adats (hier staan er 2 op zijn met inputs en outputs gekoppeld aan asio kanalen die beschikbaar komen in cubase. Van de pulsar2 ADAT B source gaan kanaal 3 - 8 naar asio channels 2 tot en met 5. Hier zijn de 3 analoge outs op aangesloten. In cubase heb ik external instruments aangemaakt die ik gekoppeld heb aan de asio channels 2 - 5. Deze external instruments zijn default opgenomen bij een aantal midisporen zodat ze altijd geladen zijn in mijn default projecten. Ze staan verborgen bij mij in een folder group. Hierdoor is de latency compensatie exact gelijk aan de 2 usb kanalen in cubase van de TI. Dit maakt het mogelijk om in de VC van de virus ti elk van de 5 outputs te kiezen (of 10 als je mono gaat op de ti). Alle 5 de outputs van de ti zullen exact in sync lopen met de rest van je sporen, of dit nou hard- of software is.

Je ziet in het project dat alle outs van de adat weer teruggekoppeld worden naar de asio sources. Deze zijn ook opgenomen in mijn standaard cubase project. Dit heeft als grote voordeel dat elke geluidsstroom in mijn studio omgeving (hardware of softsynths) gelust kunnen worden in cubase door elke andere synth of externe hardware fx apparaat.
Bijvoorbeeld, het is doodsimpel om bijvoorbeeld een virus ti output door de cosm filters van de vsynth te sturen. Dit alles zonder latency (die er wel is, maar die volledig door cubase gecompenseerd wordt, en niet merkbaar is in je project.) Of bijvoorbeeld absynth door de filters van je virus ti heen. en die weer routen naar een externe reverb fx processor. Hier hoef je op die manier helemaal niets voor te doen kwa hardware patching, het is simpelweg het toevoegen van external hardware synths of hardware fx-en en routingen in je mixer panel in cubase.

De micromixer is eigenlijk overbodig maar is toegevoegd om windows kanalen (zoals mp3's) onafhankelijk van mijn cubase te kunnen bedienen. De wave driver van windows is echter wel gekoppeld aan asio destination 7 en kan op elk moment een rol vervullen indien nodig in cubase als ik dat wil.

Uiteraard kun je het zo gek maken als je zelf wilt, je kunt bijvoorbeeld de minimax of prodessey synth van creamware inladen en deze in je default scope project opnemen. koppel ze dan gewoon aan een asio channel en definieer er een hardware external synth channel voor. Voor het werken in cubase maakt het niet uit, daar is alles op dat moment transparant geworden, of je nou hardware of software synths gebruikt.

Kwa workflow is elke softsynth en hardware synth inmiddels door mij in de TI geprogrammeerd, of gekoppeld aan de bcr2000. zodat elke synth welke ik in het scherm heb altijd met dezelfde knoppen te bedienen zijn, waar ze ook staan (virtueel of echt). De hardware synths hebben daarnaast allemaal een midi device (dus een vst layout) in cubase , zodat ook elke hardware synth bij mij volledig geprogrammeerd kan worden zonder problemen vanaf mijn werkscherm. Dus geen ellenlange codes intypen, gewoon simpele lijntjes tekenen voor bijvoorbeeld cutoff.

Dit is alleen het scope stukje. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel :)
 

Attachments

  • creamwareproject.jpg
    creamwareproject.jpg
    89,1 KB · Bekeken: 53
Origineel geplaatst door quifster
ok, bij deze.

De adats (hier staan er 2 op zijn met inputs en outputs gekoppeld aan asio kanalen die beschikbaar komen in cubase. Van de pulsar2 ADAT B source gaan kanaal 3 - 8 naar asio channels 2 tot en met 5. Hier zijn de 3 analoge outs op aangesloten. In cubase heb ik external instruments aangemaakt die ik gekoppeld heb aan de asio channels 2 - 5. Deze external instruments zijn default opgenomen bij een aantal midisporen zodat ze altijd geladen zijn in mijn default projecten. Ze staan verborgen bij mij in een folder group. Hierdoor is de latency compensatie exact gelijk aan de 2 usb kanalen in cubase van de TI. Dit maakt het mogelijk om in de VC van de virus ti elk van de 5 outputs te kiezen (of 10 als je mono gaat op de ti). Alle 5 de outputs van de ti zullen exact in sync lopen met de rest van je sporen, of dit nou hard- of software is.

Je ziet in het project dat alle outs van de adat weer teruggekoppeld worden naar de asio sources. Deze zijn ook opgenomen in mijn standaard cubase project. Dit heeft als grote voordeel dat elke geluidsstroom in mijn studio omgeving (hardware of softsynths) gelust kunnen worden in cubase door elke andere synth of externe hardware fx apparaat.
Bijvoorbeeld, het is doodsimpel om bijvoorbeeld een virus ti output door de cosm filters van de vsynth te sturen. Dit alles zonder latency (die er wel is, maar die volledig door cubase gecompenseerd wordt, en niet merkbaar is in je project.) Of bijvoorbeeld absynth door de filters van je virus ti heen. en die weer routen naar een externe reverb fx processor. Hier hoef je op die manier helemaal niets voor te doen kwa hardware patching, het is simpelweg het toevoegen van external hardware synths of hardware fx-en en routingen in je mixer panel in cubase.

De micromixer is eigenlijk overbodig maar is toegevoegd om windows kanalen (zoals mp3's) onafhankelijk van mijn cubase te kunnen bedienen. De wave driver van windows is echter wel gekoppeld aan asio destination 7 en kan op elk moment een rol vervullen indien nodig in cubase als ik dat wil.

Uiteraard kun je het zo gek maken als je zelf wilt, je kunt bijvoorbeeld de minimax of prodessey synth van creamware inladen en deze in je default scope project opnemen. koppel ze dan gewoon aan een asio channel en definieer er een hardware external synth channel voor. Voor het werken in cubase maakt het niet uit, daar is alles op dat moment transparant geworden, of je nou hardware of software synths gebruikt.

Kwa workflow is elke softsynth en hardware synth inmiddels door mij in de TI geprogrammeerd, of gekoppeld aan de bcr2000. zodat elke synth welke ik in het scherm heb altijd met dezelfde knoppen te bedienen zijn, waar ze ook staan (virtueel of echt). De hardware synths hebben daarnaast allemaal een midi device (dus een vst layout) in cubase , zodat ook elke hardware synth bij mij volledig geprogrammeerd kan worden zonder problemen vanaf mijn werkscherm. Dus geen ellenlange codes intypen, gewoon simpele lijntjes tekenen voor bijvoorbeeld cutoff.

Dit is alleen het scope stukje. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel :)









Ik heb ook een Virus:)
 
Origineel geplaatst door carora
Ik heb ook een Virus:)

Dat soort zaken kun je beter voor je houden Caro :p
 
Origineel geplaatst door AlonsoMos
Weet iemand of ik de vocoder ook kan gebruiken zonder de fysieke ingang?
Dus gewoon een sample in cubase naar de TI sturen?
Via usb bedoel je dan?
 
Kun je die zijpanelen er bij de virus C (en TI vermoed ik) gewoon aftrekken? ik durf er niet te hard aan te rukken, maar ik krijg ze niet los, verder zitten er wat kleine schroefjes aan de onderkant waarmee je de onderste plaat los kan halen maar daar zit bij mij een gesealde sticker dus die laat ik liever heel.. en als ze eraf zijn, zitten er misschien toevallig al rack ears gemonteerd die je los kan halen voor gebruik? anders wordt t knutselen
 
Hoi,

Bij de TI desktop werkt het simpel:

De houten zijpanelen zitten met twee schroeven per stuk aan de TI vast. Toen ik deze schroeven losdraaide kwamen de zijpanelen er af en met dezelfde schroeven kon ik de oren er weer aan zetten. Het zegel heb ik ook en heb ik niet hoeven te verwijderen. Hoe het bij een C werkt, weet ik niet.

Groeten,

Merlin
 
Quifster, bedankt voor het uitgebreide antwoord plus de routingafbeelding. Jouw manier van werken met external instruments en routing om alle sporen dezelfde lage latency te geven ga ik zeker bestuderen om mogelijk zelf toe te passen. Wat ik me nog wel afvraag is welke ASIO-driver je gebruikt. Met de laatste TI-driver krijg ik nl geen geluid over ASIO. Met de Scope-driver krijg ik wel signaal van de TI gaat het wel goed alleen is de latency niet zo best.
 
Origineel geplaatst door Merlin
Hoi,

Bij de TI desktop werkt het simpel:

De houten zijpanelen zitten met twee schroeven per stuk aan de TI vast. Toen ik deze schroeven losdraaide kwamen de zijpanelen er af en met dezelfde schroeven kon ik de oren er weer aan zetten. Het zegel heb ik ook en heb ik niet hoeven te verwijderen. Hoe het bij een C werkt, weet ik niet.

Groeten,

Merlin

had je de oren er los bij? of zaten die achter de panelen gemonteerd?
 
Oren zitter er los bij.
De zegel aan de onderkant zit erop om garantievoorwaarden geloof ik.
Ik heb em moeten verbreken om de aansluitingen van achter naar onder te verplaatsen.
Setje oren dat erbij zat paste niet in mijn rek,gaatjes kwamen niet overeen.
Mailtje naar Access ,weekje later nieuw passend setje ontvangen.
Owja ,heb t over de TI.
 
Origineel geplaatst door Saskija
Quifster, bedankt voor het uitgebreide antwoord plus de routingafbeelding. Jouw manier van werken met external instruments en routing om alle sporen dezelfde lage latency te geven ga ik zeker bestuderen om mogelijk zelf toe te passen. Wat ik me nog wel afvraag is welke ASIO-driver je gebruikt. Met de laatste TI-driver krijg ik nl geen geluid over ASIO. Met de Scope-driver krijg ik wel signaal van de TI gaat het wel goed alleen is de latency niet zo best.

ik gebruik de asio driver van de ti uiteraard niet. Ik gebruik scope 4.0 waarbij ik handmatig in de scope.ini de buffersize op 512 heb gezet. Dus ik draai met een latency van 11 ms. Dit is in de praktijk een uitstekende setting waarbij je gewoon kan spelen zonder hoorbare vertraging en je systeem voldoende tijd heeft om alles goed te verwerken. Samplerate staat op 48 khz.

firmware op de TI die ik gebruik is 1.2.1r2.

virus ti instellingen:
om het allemaal soepel te laten werken moet je wat truuks uithalen op de virus ti. De belangrijkste is dat je in het system config menu van de virus ti de sync to usb audioclock uitzet. Dit klinkt simpel maar dat is het niet. De settings moeten worden : Internal - - - 48 khz (dit kan prima aangezien je de scope kaart gebruikt en niet de interne ti audiokaart).

om dit voor elkaar te krijgen moet je het volgende doen:
- start de computer op
- als die opgestart is zet je de virus ti aan.
- ga via de system knop naar het config menu en de audio clock optie, je zult zien dat die nu staat op sync to host.
- zet nu de virus ti weer uit via de uit knop (de 2 knoppen ingedrukt houden)
- zet nu de virus ti weer aan en ga naar dat menu. Nu kun je de audiosync op Internal - 48 khz zetten.

start nu cubase op, en je hebt een werkende VC, zonder clickjes, latency, screeches, en noem maar op.

er zijn daarnaast nog wel de ndoige dingen die je aan kan passen, maar die voeren een beetje te ver om hier uit te leggen.
 
Laatst gewijzigd:
Weet iemand hoe je een nieuwe soundset naar RAM A t/m D m.b.v de VC kan overschrijven? Het is me gelukt om op RAM A een soundset te zetten, maar opr RAM B t/d D nog niet. Ik heb een uurtje door de handleiding zitten te bladeren maar ik ben er niet echt veel wijzer uit geworden. :geslaagd:

Ik heb de nieuwste beta uitgeprobeerd en het is met mijn virus wel de beste OS ooit die ze tot nu toe uitbracht hebben. :biertje:
 
Origineel geplaatst door Mark28
Weet iemand hoe je een nieuwe soundset naar RAM A t/m D m.b.v de VC kan overschrijven? Het is me gelukt om op RAM A een soundset te zetten, maar opr RAM B t/d D nog niet. Ik heb een uurtje door de handleiding zitten te bladeren maar ik ben er niet echt veel wijzer uit geworden. :geslaagd:

Ik heb de nieuwste beta uitgeprobeerd en het is met mijn virus wel de beste OS ooit die ze tot nu toe uitbracht hebben. :biertje:

Op je virus kun je instellen in welk van de 4 banken A t/m D overschreven wordt.
dit moet je vooraf instellen.
op de virus zelf dus.
 
Origineel geplaatst door Kenny
Op je virus kun je instellen in welk van de 4 banken A t/m D overschreven wordt.
dit moet je vooraf instellen.
op de virus zelf dus.

dank u. :okdan: Ik zat de hele tijd te zoeken naar een knopje ergens op de VC en ik kon zelf ook helemaal niks over vinden hoe je dat via VC alles kan regelen. :P Het is inmiddels wel gelukt door bij recieve dump de juiste bank aan te wijzen. 8o)
 
Ik heb er zorgvuldig over nagedacht en ben bij iemand die een TI én de powercore-versie heeft gaan testen, en ik ga toch voor de TI gaan vanwege de uitgebreidere mogelijkheden. Ik moet wel zeggen dat hetgeen makkelijke keuze was, want de powercore virus werkt namelijk iets vlotter qua parameters. :)

Koop ik me er ineens ook even nieuwe soundcard met 8 ins bij om de 3 analoge simultaan met de USB outs te gebruiken, moet volstaan, toch? :D
 
Ik heb sinds zondag ook een TI en ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Ik heb hem nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ik heb nog geen problemen ondervonden bij gebruik van de plugin in Ableton. De klank vind ik nog steeds niet veel verschillen van de powercoreversie, maar de extra's hebben wel een meerwaarde. De wavetables klinken wel leuk.
 
Is het ook mogelijk om de ti als adio interface te gebruiken.
Ik heb en microfoon op de ti aangesloten en dit geluid komt wel binnen binnen cubase sx
maar is het ook mogelijk om dit in een audio track te importeren?
 
de nieuwe firmware 1.2.3 is te downloaden van de access site.
ik heb hem net even geprobeerd met 1 van mijn test tracks. Weer een heel stuk beter als de vorige, meer polyfony (getest net, scheelt behoorlijk), geen rare gedragingen meer van de delay module als je sound stopt en volgens mij klinkt die helderder (maar dat kan ook een wens zijn, hehehe). Hij synced ook strakker kwa arps nu (was al goed, maar nu hoorbaar beter).

damn, ze gaan nu snel bij access. we naderen de perfectie wat mij betreft :)
 
Back
Top