Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Als ik deze thread zo lees overweeg ik om binnenkort een set 544's te kopen.
Ik speel al heel lang met het idee om goede monitors te kopen, maar elke keer besluit ik toch weer om synths en andere gear te kopen en het gewoon op mijn crappy bose boxen te blijven doen. Komt vooral omdat ik goede monitors zo duur vind en min prioriteit ergens anders ligt.

Maar die 544's zijn erg goed als ik het zo lees en voor een redelijk normaal bedrag te krijgen.
Wat ik even niet helemaal vat is hoe ik mijn mengtafel hier aan hang.
Nu hangt mijn ddx3216 aan mijn versterker.
Die 544's zijn actief, dus die versterker gaat er tussenuit.
Prik ik de ddx3216 zo in die speakers of moet ik daar nog een of andere verloopkabel voor maken of iets met het uitgangsignaal doen of zo?

Aangezien van nature de 544's een DIN aansluiting hebben (of ze zijn later door de hobbyist van andere aansluitingen voorzien) zal je een verloopkabeltje nodig hebben van Jack/RCA of wat je ook van je DDX gebruikt om naar de 544's te gaan. Kan je eventueel zelf solderen, maar van RCA naar DIN zijn ook verloopjes verkrijgbaar. Meestal heb je dan 2 RCA's (links en rechts) die naar 1 DIN kabel gaan. Aangezien audio-din kabels niet meer worden gemaakt, en volgens mij hetzelfde zijn als midikabels (het werkt in ieder geval) koop je een kort midi-din-kalbetje en stop je die bij de ene 544 op de out, en bij de andere op de in. Zo lus je de speakers door zegmaar (achterop zit ook een kanaalkeuze schakelaar).

Mocht iemand weten of midikabels kwaliteitsverlies zouden opleveren (het gaat slechts om signaaloverdracht, geen vermogenskabels), dan verneem ik dat graag :P

Verder nog: na al die jaren dat die boxen gespeeld hebben kan het zo zijn dat ze even opnieuw afgesteld worden, dit gaat dan om 3 potmetertjes op de printplaat waarvan 2 voor de ruststroom voor de versterkers, en 1 voor de MFB-terugkoppeling. Vooral deze laatste is van belang voor een eerlijke lagetonen weergave. Op de MFBfreaks.com website staat bij "Reparatie" een handleiding hoe je dit moet afstellen. Je hebt hier in ieder geval een toongenerator (kan ook een software progje zijn) een een multimeter voor nodig. Is voor de rest een fluitje van een cent om af te stellen :)
 
Back
Top