Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Catalunya
Vandaag een setje Philips aktieve studio monitors gekocht voor extra erbij.

vandaag een setje 541 opgehaald, moet nog een setje 544 ophalen.

maar ik zeg nu alvast: bedankt voor de tip. heerlijk geluid, 75 euro voor een setje in prima staat!
en nog vintage ook, dus helemaal in de juiste sfeer.

voor mij ben jij :okdan:
 
Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Re: Re: Tip "Aktieve speakers van Philips" voor weinig

Origineel geplaatst door Leo
vandaag een setje 541 opgehaald, moet nog een setje 544 ophalen.

maar ik zeg nu alvast: bedankt voor de tip. heerlijk geluid, 75 euro voor een setje in prima staat!
en nog vintage ook, dus helemaal in de juiste sfeer.

voor mij ben jij :okdan:

als je een mfb versterker kan scoren moet je dat niet laten , dan gebruik je optimaal de motion feedback, ik heb laatst nog een pronkstuk uit iemand zijn verzameling gescoord voor 60 euro, lachertje en die vent was ook blij dat ie dat er nog voor kreeg
 
wow, ik wist helemaal niet dat ik al sinds 1998 met m'n setje MFB541 (ooit gevonden op zolder?!) helemaal vintage bezig ben?

Nooit problemen mee gehad en zeer tevreden over het geluid!
zo leer je elke dag wat bij hehh heh:mega:
 
Metingen aan MFB544: met diverse meet-methoden gaf een nagenoeg rechte karakteristiek.

Specifiek is dit:
Schitterende laag karakteristiek, zelfs 16 HZ is meetbaar aanwezig! en van 40 tot 800Hz RECHT!
Tikkie teveel MID, rond 3 Khz, maar verwaarloosbaar.
Hoog valt af boven 16Khz, maar dat horen we amper.

544 is een studio-monitor waardige speaker! en kan zich meten met menig 2000 euro monitor!


Test 541:

Prima laag, bijna hetzelfde als de 544, maar een deukje in het mid rond 3.5 Khz.
Hoog net zo goed als de 544.

Echter is dit GEEN monitor waardige speaker, omdat de vervorming door overlapping van woofer en tweeter te veel is.

Overigens is bijna elke 2-weg monitor problematisch in het MID gebied.

Ik zou NOOIT een budget 2 weg monitor kopen, simpelweg omdat het mid ongeloofwaardig is, en je mix te snel "mooi" klinkt.

Metingen gedaan in radio studio's van Omrop Fryslan en in eigen studio.
 
Veel plezier met je aankoop, ik ben sinds een maand of 3 ook een gelukkige eigenaar van een setje 544/79R (laatste model).

De dinplug zit zo in elkaar:
Pin 2 = GND
Pin 5 = Rechts
Pin 3 = Links

Alstu ;)

Met die pots achterop moet je even kijken welke versie je hebt.. Zitten er 2 potmeters op of 1? (Het latere model met textiel tweeter i.p.v. polycarbonaat tweeter heeft er nog maar 1 namelijk) Indien er 2 zitten is één er van high frequency roll off , in ieder geval moet je deze op 0 hebben staan (0dB verzwakking). Input Sensitivity zit er sowieso op, bij die potmeter zou ik gewoon een beetje halverwege gaan zitten, je kan hem altijd gevoeliger zetten.

Mocht je ooit problemen met je MFB's krijgen, kijk dan even op MFBfreaks.com, zit ook een forum op waar men meestal na het vertellen van het probleem al de diagnose / oplossing heeft. De speakers zijn namelijk makkelijk te repareren (in mijn setje was bij 1 unit versnellingsopnemer kapot, waardoor het ipv een strakke bas een boem-bas werd. Via marktplaats een woofer gekocht, erin gemonteerd, feedback afgesteld en hij blaast weer lekker verder :)). Moet zelf nog wel experimenteren met de plaatsing, op ca. 70cm afstand is het basbereik een stuk anders (minder diep hoorbaar) dan bijv 1.50 a 2 meter afstand.. Blijft namelijk lastig, in een akoestisch slechte kamer een positie vinden waar tonen tot 30Hz goed weergegeven worden.
 
Dank DjBob :okdan:

dan wordt het pin 2+3 of pin2+5 voor mij denk ik.. alle 3 de pins als je ze met elkaar doorlinkt zeker..

mijn exemplaren hebben ieder 2 pots, ik dacht al dat de high roll off op 0 moest :)

basweergave zal in mijn hoekie ook wel lastig worden.. maar ik heb nog een sub erbij

nu nog 35 jaar nicotineaanslag zien weg te poetsen ;{ gelukkig is de meeste rook in die lullige frontjes blijven hangen zo te ruiken
 
Waarschijnlijk zijn je frontjes dan alles behalve zwart :D

Klopt, die extra pin is idd voor eventueel doorlinken.

Wat voor sub heb je erbij? In principe is die niet nodig, de frequentiekarakteristiek is tot iets van 35Hz praktisch vlak (ik hoor 28Hz nog, op 23Hz hoor ik hem niet meer maar klappert m'n deur wel), waarna het met zo'n 3dB/oct dacht ik af begint te lopen. (Las ik in de service manual)
 
http://mfbfreaks.com/apparatuur/mfb/544/index2.htm Hier kun je onderaan de pagina de servicemanual vinden. Je moet alleen even kijken welke revisie van de 544's je hebt, staat als het goed id is achter op de sticker van de boxen. (544/00R /49R / 50R /79R etc.) Dat -3dB punt op 45Hz klopt volgens niet helemaal , in de service manual van de 541 staat dit zelfde grafiekje maar dan met -3dB op 35 Hz, terwijl dat het kleinere broertje is .. ;) (met een iets mindere basrespons)
 
Laatst gewijzigd:
Waar ik dan toch even benieuwd naar ben, wat voor monitors/speakers had je voorheen?
 
zijn die 30 jaar oude phililps speakers beter dan KRK RP6 of focal cms 65's?
zou wel vet zijn :p

Ik heb ze zelf nooit naast elkaar gehoord, maar ik heb verschillende vergelijkingen gehoord van anderen. Geen idee hoe objectief die zijn, maar verschillende mensen hebben de frequentiekarakteristiek van 544's geanalyseerd en die was toch wel zeer vlak te noemen (heb ooit ergens de grafiekjes ervan gezien). Ze gaan in ieder geval een stuk dieper (en dan nog steeds eerlijk laag) in het lagetonengebied (ca. 30/35Hz -3db)dan bijv. de RP6 of andere monitors uit die prijsklasse. De 544's kostten destijds nieuw rond de 850 gulden per stuk, wat nu ong. neerkomt op een euro of 500 geloof ik (inflatie etc.)

Men moet echter wel rekening houden met het feit dat er in grote lijnen 2 versies gebouwd zijn: de oudere heeft een papiermiddentoner en plastic (gele) tweeter, en de nieuwere (die zijn er veel minder te vinden) hebben textiel middentoners & tweeters. Qua middentoners is de frequentiekarakteristiek niet echt verschillend, echter wel iets anders qua klank (de textiel-variant schijnt beter te zijn, zelf echter nooit kunnen horen, ik heb de textielversie). Echter is de textiel-tweeter wel een vooruitgang: de plasticvariant heeft een toch ietwat schelle karakteristiek die wat oploopt tot aan de 14kHz, om vervolgens na de 16Khz wel af te vallen. De textieltweeter is echter zachter qua geluid aan het gehoor, en heeft een eerlijkere frequentiekarakteristiek die niet een boost heeft rond de 14kH zoals de plasticvairantz, en pas begint af te vallen rond de 18Khz. (om het even bij naam te noemen: de papiermiddentoner is de SQ210, de textielen de SQ211 en de plastictweeter de AD160/162 en de textielen AD163)

Reden hiervan is dat Philips in 1976 nog niet beschikte over deze opvolger van de plastictweeter/papiermiddentoner, en in '78/'79 wel. Hieruit zou je dus kunnen afleiden dat op het gebied van hoge tonen de latere (en gewildere) versie geschikter is om dienst te doen als monitor.
 
Als ik deze thread zo lees overweeg ik om binnenkort een set 544's te kopen.
Ik speel al heel lang met het idee om goede monitors te kopen, maar elke keer besluit ik toch weer om synths en andere gear te kopen en het gewoon op mijn crappy bose boxen te blijven doen. Komt vooral omdat ik goede monitors zo duur vind en min prioriteit ergens anders ligt.

Maar die 544's zijn erg goed als ik het zo lees en voor een redelijk normaal bedrag te krijgen.
Wat ik even niet helemaal vat is hoe ik mijn mengtafel hier aan hang.
Nu hangt mijn ddx3216 aan mijn versterker.
Die 544's zijn actief, dus die versterker gaat er tussenuit.
Prik ik de ddx3216 zo in die speakers of moet ik daar nog een of andere verloopkabel voor maken of iets met het uitgangsignaal doen of zo?
 
Back
Top