Cubase SX3 latency op vst's

scippie

Ingeburgerd
Lid sinds
15 april 2005
Berichten
26
Locatie
een boerengat
Hoi,

Ik heb een aantal topics afgezocht hier om niet een topic opnieuw aan te halen maar heb niet echt gevonden wat ik zoek, dus hier mijn probleem:

Sinds deze middag ben ik trotse officiele eigenaar van Cubase SX3, de anniversery pack met een hele hoop VST's bij (Haleon2 e.d.).

Gisterenavond had ik de demo versie van SX gedownload en had ik deze gebruikt met mijn M-Audio Keystation Pro 88 en mijn Roland MIDI Module XV-5050. Wat ik speelde op het keyboard werd zonder enige vertraging weergegeven door mijn Roland module. En ja, het signaal passeerde uiteraard via Cubase.

Vandaag installeer ik de aangekochte SX3 met de bijgeleverde VST's en neem ik mij de Grand Piano die bij Haleon 2 bij zit. Ik ben een ervaren pianist dus ik ben gek op piano's. Ik speel een deuntje in op het keyboard en heb een verschrikkelijke latency van gemakkelijk een hele seconde.

Na onderzoek in de instellingen zie ik dus latency 860ms dus ja, niet moeilijk dat het zo lang duurt. Ik knoei aan de instellingen en krijg na veel geprobeer 22ms op diezelfde plaats.

Na dit aan te passen is het een pak beter, maar nog steeds heb ik een gevoel van latency. Ik druk op een toets op het keyboard en heb het gevoel dat het niet onmiddellijk reageert. Ik kan er geen tijd op plaatsen, maar het is te traag. En dit probleem heb ik dus met alle VST instrumenten.

Nochtans ben ik er van overtuigd dat ik echt niet zo'n superman ben die een vertraging van 22ms kan horen dus volgens mij moet het nog aan iets anders liggen. Ik kan hele partituren naspelen zonder problemen normaal gezien, maar met deze latency kan ik het niet vlot spelen door de vertragingen. Met de Roland module hoor ik niets vertraging en kan ik het dus wel vlot spelen.

Kan iemand mij helpen?

Mijn configuratie:
PC P4 3.2Ghz, 1GB memory, HD 7200rpm
Midi keyboard: M-Audio Keystation Pro 88 (USB connectie met PC)
Cubase MX 3.0 + USB dongle
Creative Sound Blaster Audigy NX 2 USB (heb het ook eens met de on-board soundcard van mijn ASUS moederbord geprobeerd, zelfde resultaat, zelfs misschien iets beter raar genoeg)

Van ASIO drivers krijg ik enkel ASIO Windows media, en ASIO direct sound. Ik heb de laatste nieuwe drivers van mijn soundblaster en mijn on-board soundcards geinstalleerd maar krijg toch geen extra keuzes. Misschien is dat normaal, ik heb er geen idee van. Bij ASIO direct sound werkt het het beste in ieder geval want het was bij ASIO Windows media dat ik die latency van 800ms kreeg.

Alvast bedankt voor de moeite dit te willen lezen!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groeten,
Dirk.
 
Om bij cubase de latency te verlagen moet je bij de ASIO instellingen de buffergrootte verkleinen, tenminste, ik heb SX 2 en zo doe ik het.
Maar ik weet niet hoeveel je er nog vanaf kan schaven, want 22 ms met een onboard geluidskaart is best acceptabel denk ik. Of heb ik het mis?
 
Ik heb de buffergrootte op 1200 samples en 5 buffers kunnen zetten,
kleiner ging niet want dan haperde het geluid natuurlijk.
Dus volgens mij ligt het niet aan die buffergrootte.

Maar ja, misschien heb ik iets heel belangrijks over het hoofd gezien, ben er nog maar een dag mee bezig.

Nog tips?
 
Eindelijk een volwassen pakket.... Of nie mien jong.

Maar goed,

Tja je moet de enige echte creative asio driver hebben en die verschijnt dus niet op je asio panel. Ik ken het probleem, ik heb dit in het verleden met mijn audigy 2 platinum ook gehad. Ik heb toen alles opnieuw geinstalleerd en de register keys weggehaald doormiddel van regcleaner. Toen werkte het opeens dus wel, maar waarom??? Ja dat is dan weer echt een Windows ding.

Ik zal nog even in mijn grijze cellen duiken.
 
Hoe bevalt die keystation 88 pro eigenlijk (ff offtopic) want dit is een van de controllers waaruit ik over een maandje ga kiezen. Is het toetsenbord degelijk. Werken de knoppen goed?
 
Die keystation pro 88 is een geweldig keyboard.
Ik ben zelf pianist (heb diploma dat beweert dat ik klaar ben voor conservatorium) en ben dus niet snel tevreden van een keyboard.
Het is op de digitale vleugelpiano's van Roland na, het beste keyboard dat ik al vast gehad heb. De toetsen zien er stevig uit en voelen ook stevig aan (en dat moet ook als je zoals ik je af en toe afreageert op je piano) en er is er nog geen enkele die ondertussen van plaats veranderd is of van hoogte veranderd is.

De draaiknopjes en de schuivertjes zijn bij mijn weten ook heel goed (maar hier heb ik minder ervaring mee omdat ik nog maar net met parameters leer werken). Ze zijn nauwkeurig genoeg volgens mij en het is niet zo dat je op stand 1 nog op 0 staat en op stand 9 al op 127 staat en de schaal lijkt mij lineair (5 = +/- 63).

Vooral handig als je live gaat spelen (speel af en toe eens in een bandje dat eerder samenkomt voor het bier dan voor de kwaliteit van de muziek) zijn de drukknoppen die het eenvoudig maken om instrument-change berichten te sturen naar een midi-apparaat.

Wat wel raar is, is dat ik een Roland Sustain Pedal gekocht heb die de mogelijkheid heeft om lineair 0-127 gradatie te geven maar deze op het keyboard enkel 0 en 127 geeft en niets tussenin. Ik weet niet of dat nu aan het keyboard ligt, maar aangezien de pedaal het zou moeten kunnen vrees ik van wel. Nuja, je moet al klassieke pianomuziek cd's opnemen om stukken te spelen die gradaties in de pedaal vereisen.

Zo, ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg. Ik heb geen ervaring met andere master keyboards (buiten zo van die plastieke rommeltjes) dus kan niet echt vergelijken. Het enige dat ik weet is dat ik super tevreden ben van deze keystation!

Groetjes,
Dirk.
 
Origineel geplaatst door scippie
Ik heb de buffergrootte op 1200 samples en 5 buffers kunnen zetten,
kleiner ging niet want dan haperde het geluid natuurlijk.
Dus volgens mij ligt het niet aan die buffergrootte.

Maar ja, misschien heb ik iets heel belangrijks over het hoofd gezien, ben er nog maar een dag mee bezig.

Nog tips?

als 't niet lukt met die driver kan je misschien deze proberen: http://www.asio4all.com/ ...als je creative kaartje iig WDM ondersteunt.

nog een tip: ik zou je onboard soundcard uitschakelen, krijg je geen conflicten
 
En op een gegeven moment wordt je het gewoon beu en gaat die crapblaster gewoon de deur uit voor een goedkope M-Audio Audiophile of een E-mu 0404 of iets dergelijks, net zoals Fruity Loops plaats heeft moeten ruimen voor SX3 8o)

Ello Dirk :doei:
 
Origineel geplaatst door Nerve
net zoals Fruity Loops plaats heeft moeten ruimen voor SX3

pardon? wat probeer je nu te zeggen? dat als je echt aan de gang wilt je met FL niet meer toe komt? Luister eens naar Unic's muziek bv. zou ik zeggen.
 
We gaan hier best niet off-topic gaan he.

Heb ondertussen ontdekt dat de ASIO driver van mijn creative niet gevonden werd door Cubase en heb dan de drivers van mijn creative opnieuw geinstalleerd en opnieuw een update gedaan.

Nu vindt Cubase wel een ASIO driver van Creative maar krijgt hij hem niet geladen. (ASIO driver ASIO SoundBlaster USB Driver could not be loaded)

Naar het schijnt kan je je latency tot 2ms krijgen met de ASIO driver van Creative op een Audigy NX 2.

Iemand een idee waarom ik die driver niet aan de praat krijg?

Creative spreekt enkel over "wat als je geen geluid krijgt in Cubase".

Dirk.
 
Origineel geplaatst door gijs
pardon? wat probeer je nu te zeggen? dat als je echt aan de gang wilt je met FL niet meer toe komt? Luister eens naar Unic's muziek bv. zou ik zeggen.

Lol, had het kunnen weten... Ik zeg helemaal niet dat je met FL niks kan, het is een goed pakket, maar Cubase staat gewoon een eind verder qua features die je misschien al dan niet nodig zal hebben, scippie had ze dus WEL nodig en heeft daarom moeten overstappen...

Back on topic plz...
 
Origineel geplaatst door trigg


nog een tip: ik zou je onboard soundcard uitschakelen, krijg je geen conflicten

heb je die al uitgezet , of in je bios of in apparatbeheer ,check je usb settings in de bios
dan misschien nog een keer installeren

zou alleen die sb laten draaienhier staan allerlij problemen met sx
 
Zucht...

Zeker 6 uur heb ik geprutst aan instellingen, configuraties, drivers, noem maar op, om tot de constatatie te komen dat via ASIO DirectX te gaan nog steeds het beste resultaat geeft.

De ASIO4ALL driver gaf redelijk resultaat, maar kon nog steeds niet tippen aan directx.
De KX-Projects drivers bleken na 2 uur proberen en falen niet geschikt te zijn voor de USB kaarten.
En de drivers van Creative Labs zelf blijven wel met de laatste nieuwe versie een ASIO driver tonen in Cubase maar die kan ik niet inladen, geeft telkens een foutmelding.

Met ASIO DirectX heb ik dus een latency van 22ms wat mij fantastisch goed lijkt te zijn, doch als ik speel blijf ik er last van hebben. Om eens te testen hoe erg de latency is, heb ik de midi out van mijn keystation verbonden met mijn Roland XV-5050 module. Zo krijgen zowel die module als Cubase de midi-signalen binnen. Op beide stelde ik een piano in en de twee signalen worden gemixt.

Een aangeslagen noot weerklinkt onmiddellijk op de roland en kort nadien op Cubase.

Het heeft dus een tada-effect tegen een hoge snelheid, maar desalniettemin een storende snelheid voor mij.

Nu begin ik me af te vragen of dit normaal is? Zoja, vind ik dit echt problematisch! Ik kan niets serieus inspelen met die vertragingen terwijl ik wel serieuze stukken wil maken. (ben nu voor ons pc game een blues-cafe aan het voorzien van een blues-pianostukje maar krijg het dus niet serieus ritmisch ingespeeld).

Nerve gaf me in zijn bericht het gevoel dat het aan de Creative zelf ligt. Ergens kan ik dit wel aannemen aangezien het probleem er niet is via de roland module. Aan de andere kant vraag ik me dan af of ik dat probleem niet altijd ga hebben aangezien een latency van 0ms niet bestaat.

Met andere woorden, wie kan mij geruststellen dat ik dit probleem oplos door een investering te doen in een nieuwe geluidskaart zoals die M-Audio of die EMU of iets anders?
 
Tsja, Creative maakt niet echte pro-audio geluidskaarten.
Tenminste ik raad ze niet aan hiervoor.

Dan eerder hun EMU broertjes.
 
Origineel geplaatst door fuse
Tsja, Creative maakt niet echte pro-audio geluidskaarten.
Tenminste ik raad ze niet aan hiervoor.

Dan eerder hun EMU broertjes.


dat is zo , maar een creative kaart kan beter dan hierboven staat.
en pianospelen op een pc , ik weet het niet hoor?
je blijft toch wat latency houden
 
Dirk,

22ms is inderdaad niet aanvaardbaar (en zal je dus wel degelijk horen, daar moet je geen superman voor zijn). Soundblaster zou inderdaad beter moeten kunnen. Ik wil je gerust mijn Staudio (Hoontech) kaart even lenen, die haalt zonder problemen 6 ms. Probeer het daar eens mee zou ik zeggen... Pb me gerust.

Mvg,

Wim.
 
Origineel geplaatst door turtel
dat is zo , maar een creative kaart kan beter dan hierboven staat.
en pianospelen op een pc , ik weet het niet hoor?
je blijft toch wat latency houden

Gaat er altijd latency zijn? Is dat nu, in 2005, nog steeds het geval?
 
22 ms latency is belachelijk veel. tegenwoordig is 8 - 12 ms toch echt wel het maximum wat nog acceptabel is hoor.
een audigy zou toch heel wat beter moeten kunnen presteren. Ik heb ook een audigy 2 in mijn computer erbij zitten en daar kom ik met gemak mee tot 4 ms. Alhoewel ik die kaart zelf niet als main kaart gebruik wil dat dus wel degelijk.
 
Origineel geplaatst door scippie
Gaat er altijd latency zijn? Is dat nu, in 2005, nog steeds het geval?

latency tot ongeveer 12 ms hoor je praktisch niet, dus dan heb je er ook geen last van.
 
Back
Top