Hoe neem jij je Melodien,Bass rifjes,etc. en allerhande op??Midi,Audio,Intekenen.

Origineel geplaatst door DJ Fuse
intekenen? het gaat toch om muziek? dat is toch auditief en niet visueel. Ik ken veel mensen die wat trackjes maken en alles inteken, die bijvoorbeeld geen keyboard hebben of zo. Ik vind dat dat soort nummers nooit echt identiteit krijgen. de groove kan lekker zijn hoor. Ik las ook dat iemand met electro alles strak legt, wat zonde. Moet je maar eens naar platen van egyptian lover en dat soort gasten luisteren. Alle geile sleazy electro platen hebben vaak dingen die volledig off-beat zijn. het moet toch funken? sommige feels zijn absoluut niet te tekenen.. slordigheid geeft ook nog een extra organische dimensie vind ik. het gevaar is ook dat wanneer je gaat tekenen, laat je de hele boel loopen, dan hoor je je loop zo vaak dat je hem helemaal fijn gaat slijpen... zonde


Ik snap je volledig, maar ik bedoel dat het niet altijd hoeft. Sommige dingetjes klinken gewoon beter als je het strak 16e doet, bv hihatjes. Dat je het daarna nog verschuift of een swingfactor geeft is natuurlijk vanzelfsprekend! Hoe denk je anders dan Egyptian Lover de hihatjes in een 808 krijgt? :D


R
 
Ik teken bijna alles in grids. Als ik een beat of bas hoor dan zet ik em automatisch in mijn hoofd om tot grid sequence.
Het is zelfs zo erg dat het soms moeilijk is om lekker van muziek te genieten, ik zie alleen nog grid.

Wat betreft off-beat dingen; meestal gebruik ik kleine trukjes zoals een 'lazy snare', random quantize, of track 1 20% & swing en track 2 25% swing om de boel wat 'losser' te maken.

Ben nu met een pattern sequencer bezig (in synthedit) waar ik bij elke step de swing/delay (random) kan instellen.

Ra
 
Kun je je ingespeelde stukje ook met een bepaalde strength quantizen?
Dus niet 100% quantizen maar bijvoorbeeld 80%? dan trekt ie hem nét strak genoeg en houd je toch nog een levendige feel.

Met cakewalk pro 9 kon dit :)

-C-
 
Origineel geplaatst door Arv
Ik snap je volledig, maar ik bedoel dat het niet altijd hoeft. Sommige dingetjes klinken gewoon beter als je het strak 16e doet, bv hihatjes. Dat je het daarna nog verschuift of een swingfactor geeft is natuurlijk vanzelfsprekend! Hoe denk je anders dan Egyptian Lover de hihatjes in een 808 krijgt? :D


R

zeker mogen sommige beatdingen redelijk strak liggen metr een swing. maar ik vind ze nog lekkerder klinken als je bijvoorbeeld bij 130 bpm een 16e hht loopje wil, hem toch even zelf inspelen op een aanslaggevoelige midi-jekkel op bv 80 bpm. dan klinkt de boel net iets organischer. Ook als je een wat slordige partij hebt ingespeeld die lekker groeft kan het lekker zijn om beatgeluiden strak op die 'foute'timing te leggen.
Vaak is het overigens niet de plek van de aanslag, maar de plek van het loslaten wat de groove maakt. deze staan bijvoorbeeld strak op de 16e
 

Attachments

  • junogroove.mp3
    288,3 KB · Bekeken: 67
Inspelen (soms op halve snelheid) en dan quantizen met de groove van een van de ritme instrumenten.
 
Origineel geplaatst door Mhika Ra
Ik teken bijna alles in grids. Als ik een beat of bas hoor dan zet ik em automatisch in mijn hoofd om tot grid sequence.
Het is zelfs zo erg dat het soms moeilijk is om lekker van muziek te genieten, ik zie alleen nog grid.

Wat betreft off-beat dingen; meestal gebruik ik kleine trukjes zoals een 'lazy snare', random quantize, of track 1 20% & swing en track 2 25% swing om de boel wat 'losser' te maken.

Ben nu met een pattern sequencer bezig (in synthedit) waar ik bij elke step de swing/delay (random) kan instellen.

Ra

Ik heb wel door dat ik dit echt niet meer hoef te doen,9 van de 10 keer klinkt het echt totaal anders dan dat ik speelde. Hoe krijg jij dit in godsnaam precies getekend in je matrix dan? Elke keer wanneer ik een bassrifje speel en dit wil intekenen krijg ik wel dezelfde tonen maar de zooi gaat onmiddelijk anders klinken. Hoe heb jij je matrix/grid altijd ingesteld als je gaat intekenen dan?
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
k, maar dat is toch niet meer in te spelen... of wel soms?

JaZz.

wel op een iets lager tempo;)

maar goed, dese was eigenlijk alleen om dat groove-verhaal te ondersteunen
 
K'heb geen keyboard meer, dus ik teken alles in.

Waar ik keyboard voor gebruikte toen ik er een had was om :

- Baslijntjes te proberen
- Leadpartijen te verzinnen
- Strings ergens bij te zoeken
- Nóóit voor drums
- Piano om melodieen/composities te verzinnen

Maar nu dus niet meer.

Intekenen werkt voor mij eigenlijk prima omdat ik zo dus nooit meer last heb van quantize problemen of andere ritmische problemen, ik edit namelijk gelijk zo tot het goed staat.

Om een groove in een ritme te krijgen speel ik met velocities van individuele nooten,
maar alles staat strak op de tel bij mij. (en volgens mij hoort niemand dat.. ) :D

Dit intekenen heeft als gevolg dat ik veel nauwkeuriger werk en dat ik veel meer nadenk over de samen te voegen tracks en overgangen, in plaats van dat ik afhankelijk ben van mijn inspeelkunsten wat mij naderhand veel editwerk bezorgt.

Het resulteert tevens ook wel in een andere soort muziek die ik maak, mijn muziek is nu veel 'technischer' van aard terwijl ik vroeger meer melodischer van aard bezig was.

Echt zitten doe ik er niet mee, maar een keyboardje komt er nog wel 's in weer 's. :)
 
Origineel geplaatst door justin
Ik heb wel door dat ik dit echt niet meer hoef te doen,9 van de 10 keer klinkt het echt totaal anders dan dat ik speelde. Hoe krijg jij dit in godsnaam precies getekend in je matrix dan? Elke keer wanneer ik een bassrifje speel en dit wil intekenen krijg ik wel dezelfde tonen maar de zooi gaat onmiddelijk anders klinken. Hoe heb jij je matrix/grid altijd ingesteld als je gaat intekenen dan?

Ik heb grid altijd op 16ths staan. Als je een bas wilt tekenen die je in je 'hoofd' hoort dan moet je een aantal dingen visualizeren, namelijk; Trigger tijd (32/16/8th etc notes), Trigger positie, Trigger velocity en eventueel overlappende notes voor slides/portamento. Als je 1 van deze componenten verkeerd of helemaal niet tekend dan zal je bas nooit klinken zoals je em inspeelde of in je hoofd hoorde.
 
Back
Top