Hoe neem jij je Melodien,Bass rifjes,etc. en allerhande op??Midi,Audio,Intekenen.

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Hoe neem jij je Melodien,Bass rifjes,etc. en allerhande op??Midi,Audio,Intekenen.

Ha die pa.

Hoe neem JIJ je melodien,bass rifjes,string composities,leuke korte melodyjes op? Ik neem aan je zit achter je keyboard en speelt toevallig een lekker vette bass rif. Hoe ga je te werk,neem je gelijk op in audio,midi of teken je het melodyje in je sequencer. Vind het trouwens knap als je het exact zo in kunt tekenen als je hebt gespeeld.

Waarom vraag je nu... nou heb dus eens gelet op mijn style van muziekjes maken(reden dat ik eindig bij de thread van 6trak;) ) Het zit zo ik persoonlijk heb geen moeite met het spelen van melodien,string composities,bass rifjes voor mij gaat dit redelijk goed af en barst van inspiratie,maar nu... 9 van de 10 keer eindig ik met het intekenen van de hele zooi en krijg ik het never nooit zo mooi als dat ik het inspeelde. Maar wat is nu de beste manier om iets redelijk strak je sequencer in te krijgen met behoud van de speelwijze en het gevoel dat je er in hebt gelegd. Met intekenen verknal ik meestal het totaal plaatje wat ik uiteindelijk in me hoofd had zoals het moest klinken.

'Hoe krijg ik dit nou strak in me sequencer met behoud van gevoel,speelwijze etc.. Heb het een keer geprobeerd en met midi opgenomen,dat was ook niet echt om naar huis te schrijven. Quantize zorgt er dan toch ook weer voor dat het TE strak in het raster uitgelijnd staat,lijkt me ook niet echt met behoud van gevoel en speelwijze,wel?

Nou zeg het maar.. en hoe doe jij het met behoud van gevoel en je speelwijze van het stuk? of wordt dit uiteindelijk ook een strak stuk?

Als ik soms sommige nummers hoor gemaakt met synthesizers vraag ik mijzelf weleens af hoe ze zo n string partij,melody etc.. met gevoel en perfecte speelwijze etc... perfect matchend in de track krijgen,met quantize krijg je dit toch nooit zooooo perfect en wordt alles toch vrij strak.
 
net zo vaak inspelen als nodig is. je kan ook minder krachtig quantizen bij veel programma's, maar het blijft gepiel.
de energie van een take gaat vaak verloren
 
Vaak genoeg inspelen. Ik heb wel is dat ik 20 keer een stuk inspeel. Komt uiteraard door mijn bagger speeltechniek natuurlijk. Maar gewoon vaak doen is de enige oplossing om een mooie melodie of bassline met gevoel in te spelen.
Vaak gebruik ik voor de drums na het inspelen op de pads, de quantize functie van de RS7000, waarbij je de "quantize strength" zo klein mogelijk maakt. Op die manier blijft het allemaal wat menselijker.
 
Ik speel dingen ook meestal meedere keren in en dan verwerk ik de beste take in
de sequence. Soms kan je het geheel nog quantizen, maar als het daardoor té strak wordt
pak ik alleen een aantal afzonderlijk verkeerd getimede nootjes om de quantizen....
 
Ik neem alles op in de sequencers van de synths en enkele hardwaresequencers. Drums en ritmes worden meestal na inspelen gequantiseerd, maar melodieên en akkoorden nagenoeg nooit (tenzij ze een onderdeel van het ritme vormen en strak moeten getimed zijn).

:doei:
 
Eerst de melodie een aantal keer achter elkaar inspelen en opnemen uiteraard. De beste uitkiezen. Daarna intekenen. Echter, ik pak altijd wel een gedetailleerde onderverdeling (ik ben even het juiste woord kwijt), iets van 1/32 of 1/64 noot, ligt een beetje aan de melodie.

Maar het is idd lastig om hetzelfde als echt spelen te krijgen als je je noten intekent. Volgens mij luister je ook anders naar muziek als je het speelt of als het afgespeeld wordt. Gewoon veel proberen totdat je met iets goeds op de proppen komt.
 
ik zet mijn vingers op het toetsenbord, druk op 'record' en begin te spelen.
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
bijna goed! toch maar opnieuw...

dit alles nog eens x10 en dan

eindelijk gelukt. nu de volgende sequence. nog maar 46 te gaan.
 
Origineel geplaatst door hermax
ik zet mijn vingers op het toetsenbord, druk op 'record' en begin te spelen.
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
niet goed? opnieuw...
bijna goed! toch maar opnieuw...

dit alles nog eens x10 en dan

eindelijk gelukt. nu de volgende sequence. nog maar 46 te gaan.
Brother....ik ook :)
 
Same here, als het even kan. Soms is het ook wel handig om in een sequencer in te spelen, wat dingen te veranderen (als steeds hetzelfde stukje in een lang stuk verkeerd blijft gaan bijvoorbeeld - maar er zijn allerlei varianten) en de sequencer-output te recorden, maar eigenlijk voel ik me daar achteraf altijd schuldig over... :o:

(maar bij drums kun je er soms niet omheen natuurlijk)

Veel oefenen en je kunt alles! :) Sowieso: als je een riff of melodie of watdanook al spelende hebt bedacht, dan kún je 'm dus spelen en is het normaliter slechts een kwestie van tijd voor je 'm goed ingespeeld hebt.
 
Ik ben op dit moment bezig met een nieuwe track.
Ik zet de metronoom aan... tick tick tick... vlam, ik speel het loopje ongeveer 10 keer in.
En dan maar luisteren hetwelke mij het beste in de oren klinkt... Soms speel ik ook fouten in m'n opname, die dan eigenlijk veel cooler klinken dan wat ik origineel had, wat natuurlijk wel leuk is als je op deze manier werkt. Ik zie niet goed in waarom je zou quantizen, misschien als het een zeer strak nummer is.
Nu nog te weten komen hoe ik een deftige mix in elkaar zet :D

JaZz.
 
Toch, als ik electro dingetjes doe, dan is het o zo makkelijk om gewoon het grid te gebruiken. Lekker standaard op het grid met die beat!


R
 
Inderdaad, je hebt volkomen gelijk, bij muziek waar het echt perfect op de beat moet staan kan je best tekenen. Voor funky, jazzy dingen is het gewoon cool om het niet te doen (mm, dit klinkt raar, maar je weet wat ik bedoel ;) )

JaZz.
 
ik teken alles in. questie van gewenning denk ik, ben begonnen met screamtracker, en daarna nooit meer van het intekenen afgekomen :)
 
Hay

dat intekenen wordt wel moeilijk als de helft van je gear geen midi heeft
dan blijft er maar een ding over
bij de andere helft pak ik wel de voordelen van de midi , ook met tekenen
en gummen

het leukst is het om gewoon te spelen, dat blijft denk ik langer leuk

greetz turtel
:kimono: :biertje:
 
intekenen? het gaat toch om muziek? dat is toch auditief en niet visueel. Ik ken veel mensen die wat trackjes maken en alles inteken, die bijvoorbeeld geen keyboard hebben of zo. Ik vind dat dat soort nummers nooit echt identiteit krijgen. de groove kan lekker zijn hoor. Ik las ook dat iemand met electro alles strak legt, wat zonde. Moet je maar eens naar platen van egyptian lover en dat soort gasten luisteren. Alle geile sleazy electro platen hebben vaak dingen die volledig off-beat zijn. het moet toch funken? sommige feels zijn absoluut niet te tekenen.. slordigheid geeft ook nog een extra organische dimensie vind ik. het gevaar is ook dat wanneer je gaat tekenen, laat je de hele boel loopen, dan hoor je je loop zo vaak dat je hem helemaal fijn gaat slijpen... zonde
 
Ja voor mij is het ook ondenkbaar om alles in te tekenen, ik moet horen wat ik speel om te weten of het goed klinkt en de goeie richting uitgaat. Bij mijn weten zijn er maar enkele 'groten' geweest (bvb Beethoven) die konden partituren uitschrijven zonder 1 noot te spelen op een instrument. Beethoven moest wel, op het einde, hij was bijna potdoof, en toch schreef hij die geweldige 9de symfonie. Ik denk dus dat je jezelf erg beperkt door alleen in te tekenen, behalve natuurlijk als je een muzikaal genie bent. :D
 
Cubase VST en dan het tempo een heel eind terugschroeven. Ik zet altijd het goede tempo onder mastertrack, op die manier kan ik door M in te drukken snel horen hoe het normaal klinkt :)

En oh ja, ik speel ook altijd lange stukken, 16 maten ofzo, moet je wel variëren en dat maakt de partijen een stukje spannender.
 
melodietjes speel ik altijd in. Als het *net* niet klinkt ga ik individuele nootjes aanpassen, maar nooit geheel rechttrekken. Dit gaat imho ten koste van de 'groove'.
Met basslijntjes heb ik nog wel de neiging om met de pianoroll te spelen als ik wat variaties nodig heb.
 
inspelen en gedeeltes quantizen....

Random klikken in je pianoroll is soms ook wel leuk...

Of akkoorden inspelen en dan knippen tot arps....

Ik wil trouwens arps altijd midi hebben.....
i.v.m. layeren, kan je iets verschuiven van elkaar en andere machines het zelfde arpje laten spelen.....
 
Back
Top