1 oscillator basgeluiden...

Aaron

Stamgast
Lid sinds
7 Maart 2003
Berichten
140
Hallo (synth)basfreaks!

Ik vind dat 1 oscillator basgeluiden het beste klinken!
Als je meerdere oscillatoren op mekaar stapelt krijg je een vreemd soort van fase/chorus effect.
Het lijkt de diepte wat weg te nemen en vreemd in de mix te gaan zitten. (bijna onmogelijk in te mixen?)

Ik gebruik de minimoog voor bas, misschien zal dat schelen! :)

Nou is mijn vraag natuurlijk, of ik dit helemaal mis heb...
Ik zal vast iets verkeerd doen, ik vind het erg storend dat "fase effect"
Iemand misschien tips etc. omtrent dit fase "probleem"?

Alvast bedankt,

Aaron
 
? Dat fase 'probleem' is juist wat het geluid maakt..... toch?? En als je maar 1 osc wilt gebruiken , gebruikt je er toch maar 1???
 
Ja, ik was gewoon benieuwd of er meerdere synthfreaks zijn die ook maar 1 osc. voor de bas gebruiken.
Je leest er nooit over! :)
Lastig uit te leggen misschien, maar het lijkt of het geluid wegloopt als je meerdere osc. gebruikt.
Op de minimoog wel tenminste, waar je volgens mij aan 1 osc. echt genoeg hebt voor bas.
Hooguit layeren met een sinus, die je toch bijna al niet hoort op de minimoog.

Met kickdrums is dit toch weer een ander verhaal...
 
Re: 1 oscillator basgeluiden...

Origineel geplaatst door Aaron
Ik vind dat 1 oscillator basgeluiden het beste klinken!
Iedereen met een TB-303 is 't vast met je eens ;).
Als je meerdere oscillatoren op mekaar stapelt krijg je een vreemd soort van fase/chorus effect.
Niet als je ze op een heel aantal semitones stapelt. Octaven werken altijd goed.
Ik gebruik de minimoog voor bas, misschien zal dat schelen! :)
Mwa, ja. Als je 'm wat langer laat staan en het is een apparaat met drift kan ik 't me goed voorstellen.

Nou is mijn vraag natuurlijk, of ik dit helemaal mis heb...
Op een Minimoog kun je nooit wat mis doen. Maar als je 'm aanzet, laat 'm dan even een half uurtje opwarmen. Daarna zet je alle knoppen op '8, met een zaagtand als waveform. Draai aan de finetune om ze zo 'gelijk' mogelijk te zetten. Knal er dan 2 op blokgolf en zet er eentje van op '16. Filterenvelope aflopend (ADS = 0% 50% 10%), volume envelope gewoon vol open (ADS = 0% 100% 10%). Geen resonantie, contour en cutoff naar smaak instellen.

Ik heb zelf echter allemaal (op de Juno-60 na) virtueel-analoge synths die niet wobbelen tenzij ik het lief vraag :).
 
Origineel geplaatst door Aaron
Ja, ik was gewoon benieuwd of er meerdere synthfreaks zijn die ook maar 1 osc. voor de bas gebruiken.
Je leest er nooit over! :)
Lastig uit te leggen misschien, maar het lijkt of het geluid wegloopt als je meerdere osc. gebruikt.
Op de minimoog wel tenminste, waar je volgens mij aan 1 osc. echt genoeg hebt voor bas.
Hooguit layeren met een sinus, die je toch bijna al niet hoort op de minimoog.

Met kickdrums is dit toch weer een ander verhaal...

met mijn korg gebruik ik er ook meestal 1 :D
 
Op zich heb je daar natuurlijk geen last van met een subosc, die wordt direct afgeleid van de frequentie van de hoofdoscillator. Typische Roland basjes.
 
Re: 1 oscillator basgeluiden...

Origineel geplaatst door Aaron
Hallo (synth)basfreaks!

Ik vind dat 1 oscillator basgeluiden het beste klinken!
Als je meerdere oscillatoren op mekaar stapelt krijg je een vreemd soort van fase/chorus effect.
Het lijkt de diepte wat weg te nemen en vreemd in de mix te gaan zitten. (bijna onmogelijk in te mixen?)

Ik gebruik de minimoog voor bas, misschien zal dat schelen! :)



uhh, je vindt basgeluiden van 1 osc het mooist en je gebruikt een minimoog voor je bassen???
Gebruik jij dan maar 1 osc op die dikke vette minimoog. (ipv 2, 3 of 4).
 
De topicstarter bedoelt iets anders denk ik.

Ik had hetzelfde met mijn Macbeth. Als je meerdere osc`s gebruikt (zelfde octaaf dan) dan gaat het inderdaad faseren.
Maar dat is natuurlijk het mooie van analoog, hetzelfde als een akkoord op een gitaar, dat klinkt ook anders uit een 6 stemmige gitaarmodeller. Omdat de snaren elkaar weer beinvloeden qua trilling etc.

En inderdaad en analoogje met een subosc werkt het beste dan idd. (mc202, Sh101 etc).
Dus op dit moment kan hij idd beter 1osc minimoog bassen blijven maken als hij geen problemen met fasering wilt, of een sh101 cq mc202 oid erbij nemen. Het is natuurlijk zonde om maar 1 van de 3 osc`s van de moog te pakken.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
oplossing: gebruik osc. sync... geen detuning meer plus een interesantere wave content in het geluid.

By osc-sync vindt ik hellemaal de strakheid verdwijnen (voor bassgeluiden dan, die moeten donker zijn zonder harmonische content)

Voor leads is dat natuurlijk weer anders....
 
@Septic, leuk om te horen dat jij dit ook zo ervaarde met je Macbeth.
Mja, dat fase-achtige vind ik maar lelijk (in de mix) hoor! :)

Ik moet er wel bij vermelden dat het hierbij gaat om basgeluid voor de wat langere tonen.
Met kortere (percussievere) tonen heb je er natuurlijk geen (minder) last van.
Of zoals dus om een basdrum te maken.
 
hehe, ja 3 inderdaad.
En met een Kenton converter kan je ze ook echt alle 3 gebruiken zonder er 1 op te offeren voor lfo.
 
Origineel geplaatst door Septic
By osc-sync vindt ik hellemaal de strakheid verdwijnen (voor bassgeluiden dan, die moeten donker zijn zonder harmonische content)
jij gebruikt dus altijd alleen 1 sinus voor je bass maak ik hieruit op? en wat bedoel je met 'strakheid'?
 
Nee hoor ik heb de macbeth gewoon verkocht en haal de bassen lekker uit mijn ms404 en neptune...
die kunnen dat prima. Of uit mijn 202 natuurlijk.......(subosc)

Met strakheid bedoel ik het freq.spectrum met sync krijg je zeg maar dat scheur geluid en dat vindt ik bij de bassen die ik gebruik niet toepasbaar.

En ik gebruik of een saw of een square helemaal dichtgefilterd voor wat meer bite..
 
Ik snap trouwens wel wat je bedoel 6trak.
Met osc-sync faseerd de 2e osc niet om dat dezelfde (of in ratio daarvan) cycli doorloopt als de 1ste OSC.
Maar persoonlijk vindt ik sync-osc geluiden echt minder. Ik kan wel zeggen dat ik dat nooit gebruik.

Maar het gaat niet om of sinus of square of saw, maar fasering door gebruik van meerdere analoge vco`s tegelijk.

Je kan natuurlijk je bassen zo maken als je zelf wilt.......
 
Minimaliseer de phase gewoon door precies te tunen.

En als je enkel 1 osc minimoogbassgeluiden maakt, dan benut je maar een fractie van het potentieel van een minimoog.
 
Bekend probleem, door te detunen krijg je een vet maar niet repoduceerbaar geluid.
Zelfs als je twee oscillatoren op hetzelfde octaaf perfect tuned heb je nog last van de fase zwevingen doordat de oscilatoren niet in fase starten. Daardoor heeft niet elke noot die je speelt hetzelfde gewicht, wat natuurlijk vervelend is voor een bas geluid. Op de Waldorf Pulse programmeer ik daarom altijd basjes met alledrie de oscillatoren een octaaf uitelkaar: sub, bass en harmonischen. Dan heb je geen last van die zwevingen.

Vreemd genoeg vind ik de oplossing om osc sync te gebruiken nooit zo vet klinken. Op zich zijn de fase zwevingen niet erg als ze maar bij elke opeenvolgende noot hetzelfde zijn zodat alle noten hetzelfde gewicht houden.
Op de Virus zit hiervoor een parameter "oscillator init" waarmee alle oscillatoren op een instelbare begin fase zijn te zetten waarna ze alsnog kunnen driften, maar dan reproduceerbaar.
 
Re: Re: 1 oscillator basgeluiden...

Re: Re: 1 oscillator basgeluiden...

Origineel geplaatst door Yoozer
Niet als je ze op een heel aantal semitones stapelt. Octaven werken altijd goed.

Mwa, ja. Als je 'm wat langer laat staan en het is een apparaat met drift kan ik 't me goed voorstellen.


Op een Minimoog kun je nooit wat mis doen. Maar als je 'm aanzet, laat 'm dan even een half uurtje opwarmen. Daarna zet je alle knoppen op '8, met een zaagtand als waveform. Draai aan de finetune om ze zo 'gelijk' mogelijk te zetten. Knal er dan 2 op blokgolf en zet er eentje van op '16. Filterenvelope aflopend (ADS = 0% 50% 10%), volume envelope gewoon vol open (ADS = 0% 100% 10%). Geen resonantie, contour en cutoff naar smaak instellen.

Ik heb zelf echter allemaal (op de Juno-60 na) virtueel-analoge synths die niet wobbelen tenzij ik het lief vraag :).

Voor de mensen die niet direkt een minimoog in de schuur hebben staan even snel deze patch erin gedraait, en opgenomen als mp3.
 

Attachments

  • 3osc_minimoog_baz.mp3
    519,6 KB · Bekeken: 52
Back
Top